Sida 9 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 12:55
av SwedishAdvocate
flipmac skrev:
Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 15:08
av R_Edvinsson
SwedishAdvocate skrev:
flipmac skrev:
Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...
Fast skall vi klassa dem som ”riktiga” elbilar??

Toyota har sin variant kallad ProAce också.
Med stora 75kWh batteriet har den en WLTP på 33mil, lilla typ 22-23mil.

Så visst finns det minibussar som går på el…men de är ju knappast lämpliga att använda för en familj eller som laståsna. :roll:

Skulle hyra en sådan till ett av våra event men med lite last räknade de med att ett fulladdat batteri tog sig 20-25mil med det stora batteriet.
Så en dags användning skulle innebära 60-70min laddning för att komma hem igen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 18:50
av flipmac
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 18:55
av flipmac
Känns bra att VW själva bekräftar att det kommer andra varianter på hemsidan åtminstone!
Screenshot_20220310-185335.jpg

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 19:51
av dd88
Står även att Cargo inte kommer med långt axelavstånd men det har ju VW redan bekräftat på annat håll

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 21:02
av R_Edvinsson
flipmac skrev:
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
1121liter bagage.

Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 mar 2022 21:17
av flipmac
R_Edvinsson skrev:
flipmac skrev:
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
1121liter bagage.

Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.
Exakt!

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 maj 2022 12:02
av flipmac
På hemsidan står det fortfarande: "Priset avslöjas i samband med försäljningsstarten, som också förväntas ske under maj månad."

Någon som hört något mer om detta från sin försäljare? Hos mig är det knäpptyst.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 maj 2022 14:57
av mati
Samma här. Jag är förvisso inte intresserad längre, men det vet ju inte min försäljare. Jag har inte hört ett dyft.

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 maj 2022 20:42
av Andersen
VW på Twitter igår:

@VWGroup
Ready, set, go! The #VWIDBuzz pre-sale will start this Friday in Germany and most EU markets. Get your electrified VW icon! The first deliveries will be done in autumn this year.
6:37 em · 18 maj

Fick detta mejl från svensk återförsäljare (Möller Bil i Uppsala) ikväll:

"Hej, det är med tråkiga nyheter vi behöver meddela att försäljningsstarten på ID buzz kommer att bli framskjuten till eventuellt slutet av året. När exakt den kommer släppas för beställning vet vi inte i nuläget, vi återkommer när och om vi får mer information."

Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 maj 2022 21:25
av martinot
Tidigast 2023 då.

Re: VW ID Buzz

Postat: 19 maj 2022 22:24
av Andersen
martinot skrev:
Tidigast 2023 då.
Jag har mejlat VW:s svenska pressavdelning - återkommer när jag får svar!

Re: VW ID Buzz

Postat: 20 maj 2022 07:11
av mati
Andersen skrev:
Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
Just när det kommer till elbilar har Sverige inte varit en prioriterad marknad de senaste åren tyvärr.

Re: VW ID Buzz

Postat: 20 maj 2022 22:47
av Andersen
Så här skrev Alexander Dahlin, PR & Marketing, Volkswagen Transportbilar/ Commercial Vehicles:

"Vi hoppas att ha en lösning klar för kunder som vill beställa ID. Buzz inom några veckor, och att kundleveranser kan komma igång runt årsskiftet som planerat."

Och på min följdfråga varför Sverige är sent:

 "Vi kan tyvärr inte kommentera varför vår försäljning startar lite senare, men vi räknar fortfarande med att ligga i ”första våg” när det gäller leveranser av bilar. Att vissa marknader startat försäljningen i dagarna, innebär inte att dom har bilar att visa hos sina återförsäljare. Sverige är en prioriterad marknad för ID. Buzz och vår tilldelning av bilar kommer bli bland det högsta av de europeiska marknaderna."

Tyska sidan kan man ju kika på så länge:

https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... people.app

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 maj 2022 07:47
av HelectriC
Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h

Undrar om det bli kö utanför ÅF :?

Re: VW ID Buzz

Postat: 21 maj 2022 15:09
av jonasl
Det övergår mitt förstånd att de gjort en så oflexibel inredning. De har ju både Touran och Sharan i familjen att plocka ideer från, de båda är väldigt väl genomtänkta bilar. Separata stolar i andra raden som går att skjuta framåt/bakåt och fälla individuellt är verkligen guld t.ex, och båda modellerna är sjusitsiga dessutom.

Nä, jag är faktiskt inte ett dugg intresserad som det ser ut nu.

Re: VW ID Buzz

Postat: 22 maj 2022 13:00
av mati
HelectriC skrev:
Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h

Undrar om det bli kö utanför ÅF :?
Och inte tala om dragvikten som borde vara den dubbla för en bil i den klassen.

Re: VW ID Buzz

Postat: 22 maj 2022 23:19
av RyssenKefir
Mycket besvikelse kring denna bil, det kunde blivit så bra… suck.

Konfigurerade ihop en på den tyska sidan med det man typ vill ha, ”fina”inredningen, travel assist, teknikpaket, dragkrok, retro fälgarna, pris ca 78.000 EUR.

Ja, vad säger man, känns som det kunde blivit bra mycket bättre än så här..

Re: VW ID Buzz

Postat: 23 maj 2022 09:11
av mati
Det är sällan att jag tappat intresset för en bil såhär brutalt som för Buzz. Jag har varit supersugen sedan den visades för första gången. Men nu är det bara besvikelse på alla fronter. Det känns som att VW har gjort allt fel.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 09:37
av flipmac
I tisdags var jag och tittade på ID Buzz i VWs showroom i Stockholm. Jag var lite kluven inför besöket men tyckte den imponerande på flera sätt. Upplevdes helt klart större i verkligheten än på bilder och filmer. Jag tror t.ex. definitivt att de kan få in en tredje sätesrad även i den här kortare versionen om de bara vill. Den är mycket större än både Touran och Tiguan allspace och definitivt i par med Sharan.
Övriga intryck var att det var riktig busskänsla på förarplatsen. Lägsta position på sätet är med andra ord högt. Jag tyckte infotainment-systemet kändes rappt men kör inte ID-bil till vardags och har därför bara sporadiska erfarenheter av äldre versioner.
IMG_20220614_172914.jpg
Givetvis var det svårt att få något vettigt ur personalen men de pratade en del om nya försäljningsmodellen med agenter.
För egen del kunde jag konstatera att en kort modell med 7 säten skulle funka trots 1000kg i dragvikt. Annars känns ju nya ID4 4motion som en lovande kompromiss som inte borde behöva dra iväg allt för mycket i pris. Om motsvarande kommer till ID Buzz också vill säga.

För er som bor i Stockholm så går de att se både Buzz och Cargo i showroom idag också.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 10:07
av PapaD
Tack för rapporteringen. Som du säger, med 7 säten och ett rimligt pris vore den intressant. Nu blir det varken eller, tyvärr.

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 jun 2022 10:25
av thogr
Jag såg en ”in the wild” på en gata i Linköping igår. Men det måste alltså varit en demo-bil då antar jag.

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 18:54
av flipmac
Screenshot_20220628-185204.jpg
625 000 kr var ändå en bra bit under vad jag trodde priset skulle landa på!

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 19:39
av mati
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.

Re: VW ID Buzz

Postat: 28 jun 2022 21:09
av Bjelke
Ja det var t.o.m. mycket lägre än vad jag trodde också…