Vi kan inte vara helt säkra men jag har läst en hel del forskningsrapporter etc. och tidiga Teslabatterier innehöll mycket mer Cobolt.Nogo skrev:
Verkar som Tesla Model 3 har högre degradering än Model S. Kan någon förklara anledningen till detta?
Man minskade mängden cobolt med 59% från tidiga Model S till de första model 3 ( model 3 fick ju en helt ny cell med helt nytt format)
Cobolt stabiliserar batteriets kemi.
Men man vill hellre ha större andel nickel då det ger högre energitäthet= mer kWh.
När man minskar mängden cobolt så sjunker generellt tåligheten för cykler, det ser man tydligt i researchen.
Oftast hittar de väl en lösning för att kunna minska cobolten men det kanske inte alltid sker utan nackdelar.
Panasonic 2170L som är andra generationen av model 3-batteriet har ånnu mindre cobolt men d
Tesla har nog ubte avslöjar exakt andel tror jag.
Hur ser det ut med din bil just nu Nogo?
NFP eller kapacitet o h hur lpbgt har den gått nu?
Jag körde ned min till -2% i söndags och lät den sova över natten till laddning på morgonen då jag fortfarande hade en Nominal full pack 80.5-80.9kWh och full range. Det är givet att även mitt batteripack degraderas så jag tänkte att med riktigt låg SOC så får BMS se den sidan av batteriet också och kanske börjar visa korrekt. (Provat med 0.39% SOC i somras och 3% i julas utan förändring.
Efter detta visar min bil 79.4kWh, vilket ger ca 3% degradering. Detta är precis som jag räknat ut att det borde vara.
Jag gissar att min BMS kommer räkna upp batterikapaciteten igen effer ett tag.