Sida 9 av 37

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 15 mar 2022 20:17
av AAKEE
Nogo skrev:

Verkar som Tesla Model 3 har högre degradering än Model S. Kan någon förklara anledningen till detta?
Vi kan inte vara helt säkra men jag har läst en hel del forskningsrapporter etc. och tidiga Teslabatterier innehöll mycket mer Cobolt.

Man minskade mängden cobolt med 59% från tidiga Model S till de första model 3 ( model 3 fick ju en helt ny cell med helt nytt format)

Cobolt stabiliserar batteriets kemi.
Men man vill hellre ha större andel nickel då det ger högre energitäthet= mer kWh.

När man minskar mängden cobolt så sjunker generellt tåligheten för cykler, det ser man tydligt i researchen.
Oftast hittar de väl en lösning för att kunna minska cobolten men det kanske inte alltid sker utan nackdelar.

Panasonic 2170L som är andra generationen av model 3-batteriet har ånnu mindre cobolt men d
Tesla har nog ubte avslöjar exakt andel tror jag.

Hur ser det ut med din bil just nu Nogo?
NFP eller kapacitet o h hur lpbgt har den gått nu?

Jag körde ned min till -2% i söndags och lät den sova över natten till laddning på morgonen då jag fortfarande hade en Nominal full pack 80.5-80.9kWh och full range. Det är givet att även mitt batteripack degraderas så jag tänkte att med riktigt låg SOC så får BMS se den sidan av batteriet också och kanske börjar visa korrekt. (Provat med 0.39% SOC i somras och 3% i julas utan förändring.
Efter detta visar min bil 79.4kWh, vilket ger ca 3% degradering. Detta är precis som jag räknat ut att det borde vara.

Jag gissar att min BMS kommer räkna upp batterikapaciteten igen effer ett tag.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 15 mar 2022 20:26
av Nogo
Innehåller de nya Model S också mindre kobolt?

Min har rullat 6500 nu men ingen större skillnad sedan sist. Samma kapacitet när man beräknar och visar samma km.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 15 mar 2022 20:31
av AAKEE
Nogo skrev:
Innehåller de nya Model S också mindre kobolt?

Min har rullat 6500 nu men ingen större skillnad sedan sist. Samma kapacitet när man beräknar och visar samma km.
Inte påläst på model S i det avseendet.
Man kan tolka det som att det minskats tidigare än när 2170 kom till model 3, så jag gissar på det.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 15 mar 2022 21:38
av Tellus
Kollade vår sr+ precis innan den såldes för någon vecka sedan.
4300mil, uttagen 2019-09
50kWh kapacitet kvar, hade ca 51,5 vid första mätningen när den var typ ny.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 16 mar 2022 22:25
av swapnilpt005
Model 3 LR (2019)
5300 mil
70.65 kWH

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 apr 2022 14:33
av Nogo
Första gången som jag ser att km ökat igen vid 100% på min bil. Har det med uppdatering att göra? Utetemperaturen är detsamma som för 2 veckor sen.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 apr 2022 16:14
av AAKEE
Nogo skrev:
Första gången som jag ser att km ökat igen vid 100% på min bil. Har det med uppdatering att göra? Utetemperaturen är detsamma som för 2 veckor sen.
Det brukar gå lite upp och ned.

Vad har du för range vid 100% och hur lpngt har den gått nu?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 apr 2022 16:44
av Nogo
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Första gången som jag ser att km ökat igen vid 100% på min bil. Har det med uppdatering att göra? Utetemperaturen är detsamma som för 2 veckor sen.
Det brukar gå lite upp och ned.

Vad har du för range vid 100% och hur lpngt har den gått nu?
475km 76kwh 6900mil

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 apr 2022 17:44
av AAKEE
Nogo skrev:
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Första gången som jag ser att km ökat igen vid 100% på min bil. Har det med uppdatering att göra? Utetemperaturen är detsamma som för 2 veckor sen.
Det brukar gå lite upp och ned.

Vad har du för range vid 100% och hur lpngt har den gått nu?
475km 76kwh 6900mil
Det är väl bra och tyder på att du inte behöver oroa dig för degradering pga körsträcka.

Kör du samma ”schema” med lång körsträcka fortfarande?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 apr 2022 18:18
av Nogo
Japp, 90-10% varje dag.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 09 apr 2022 21:02
av Znabbe
M3P 2019, 8000 mil 67,9 kWh

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 09 apr 2022 23:25
av Tellus
Znabbe skrev:
M3P 2019, 8000 mil 67,9 kWh
M3P 2019, 5500mil, 72kWh

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 09 apr 2022 23:33
av AAKEE
Znabbe skrev:
M3P 2019, 8000 mil 67,9 kWh
När är den uttagen?

Hur laddar du normalt? (Dagligen, till vilken SOC?)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 07:28
av Remuz
Min har nu rört sig från 499km (ny) till 456km (botten) och sedan upp till 470km där det numera pendlar mellan 465 och 474 ungefär.

3P från mars 2020.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 11:54
av Tellus
Remuz skrev:
Min har nu rört sig från 499km (ny) till 456km (botten) och sedan upp till 470km där det numera pendlar mellan 465 och 474 ungefär.

3P från mars 2020.
Typ så på min också, mars 2019

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 12:55
av Znabbe
Vesslan uttagen 26/3 2019, laddas vanligen hemma i 13-gradersgaraget till 80-90% för jag behöver räckvidden ibland. Enstaka SuC.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 18:13
av AAKEE
Znabbe skrev:
Vesslan uttagen 26/3 2019, laddas vanligen hemma i 13-gradersgaraget till 80-90% för jag behöver räckvidden ibland. Enstaka SuC.
80-90% tar runt 5% första året.
Det blir 5 x (roten ur 3)= knappt 9%
Nästan 3000 mil per år, kanske knappt 1% per år i cyclic aging, = knappt 3%.
Totalt 11-12%

67.9/77.8= ca 12.5% degradering(räknat från specificerad storlek.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 20:16
av Jeppe_E
AAKEE skrev:
Znabbe skrev:
Vesslan uttagen 26/3 2019, laddas vanligen hemma i 13-gradersgaraget till 80-90% för jag behöver räckvidden ibland. Enstaka SuC.
80-90% tar runt 5% första året.
Det blir 5 x (roten ur 3)= knappt 9%
Nästan 3000 mil per år, kanske knappt 1% per år i cyclic aging, = knappt 3%.
Totalt 11-12%

67.9/77.8= ca 12.5% degradering(räknat från specificerad storlek.
Fast det är fel.

77,8 kWh är inkl 4,5% buffert. Dvs Användbart på en LR 2019 är 74,3 kWh. Dela det med dina 67,9 kWh så får du 8,6%

Jag har kört 7700 mil med min LR 2019 och datan som följer (från Scan My Tesla)

Pack new: 77,8 kWh (inl 3,5kWh buffert)
Useable: 74,3 kWh
Nominal remaining: 72,9 kWh (inkl 3,3 kWh buffert)
Useable: 69,6 kWh

6,3% degradering (6,33 för att vara exakt).

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 20:49
av AAKEE
Znabbe skrev:
M3P 2019, 8000 mil 67,9 kWh
Hur har du fått fram dina 67.9kWh?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 20:54
av AAKEE
Jeppe_E skrev:
Nominal remaining: 72,9 kWh (inkl 3,3 kWh buffert)
Useable: 69,6 kWh

Vad har du för Nominal Full Pack?

När det gäller Znabbe gissar jag att du inte vet vilket värde han meddelade?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 10 apr 2022 21:16
av Jeppe_E
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:
Nominal remaining: 72,9 kWh (inkl 3,3 kWh buffert)
Useable: 69,6 kWh

Vad har du för Nominal Full Pack?

När det gäller Znabbe gissar jag att du inte vet vilket värde han meddelade?
Nominal Fullpack är 72,9. Skrev fel.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 26 apr 2022 07:32
av Tellus
2019-02 5600mil, visade 499km ny.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 maj 2022 19:09
av NEO
Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km

Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 maj 2022 21:23
av Airlift
NEO skrev:
Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km

Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg
Mellanskillnaden är övriga förbrukare? Trip-mätare etc mäter bara vad som går till motorer, inte vad som lämnar batteriet, väl?

Om du laddar upp till 100% så kommer den lägga till mer än 69kWh, antar jag utifrån ovan resonemang.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Postat: 01 maj 2022 21:26
av NEO
Airlift skrev:
NEO skrev:
Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km

Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
FEA68041-1A7F-457B-B73D-7D9BE44F7CE3.jpeg
Mellanskillnaden är övriga förbrukare? Trip-mätare etc mäter bara vad som går till motorer, inte vad som lämnar batteriet, väl?

Om du laddar upp till 100% så kommer den lägga till mer än 69kWh, antar jag utifrån ovan resonemang.
Allt som förbrukar el räknas in när bilen är i D eller R. Det enda som inte är med i de 69kWh är vampire drain under tre timmar. Bilen gick upp från 45% till 48% under den 3h pausen.