Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 14 apr 2022 21:18
Samma i Jönköping idag.jonasl skrev:5:20 kr/kWh i Strängnäs igår
Samma i Jönköping idag.jonasl skrev:5:20 kr/kWh i Strängnäs igår
MWall skrev:Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.
Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.
Mellbystrand känns också som kan vara en av de tidigare som öppnas.Pierre Simonsson skrev:MWall skrev:Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.
Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.
Tesla kommer troligen inte öppna upp de SUC som är väldigt frekvent besökta SUC Typ Ödeshög kanske förblir Tesla unik medans Varberg SUC som har 20 Laddpunkter och Knappt är Kvartsfull kommer nog vara en av de första som öppnar upp i Sverige.
Stämmer rätt bra med mina laddkostnader också. Misstänker att detta är prishöjningar för att Tesla förbereder för att öppna upp SuC för alla. Dvs. inte bara de som investerat i SuC via bilköpet. I dag så går troligen de flesta laddoperatörer med förlust då det är enorma kostnader för att sätta upp infrastrukturen. Skall de gå med vinst på snabbladdning (och inte vara sponsrade av bilförsäljning) så är min gissning att priset hos de svenska snabbladdningsoperatörerna måste upp emot 15 kr/kWh. Tror vi kommer dit med tiden också.d3marcus skrev:Tog ut laddningsstats från Teslakontot och så här har medelpriserna sett ut för mig (över 100 laddningar totalt):
2020 Q3: 2,28:-
2020 Q4: 2,74:- (+20% mot kvartalet innan)
2021 Q1: 3,42:- (+25%)
2021 Q2: 3,66:- (+7%)
2021 Q3: 3,89:- (+6%, +70% mot samma kvartal året innan)
2021 Q4: 4,15:- (+7%, +51%)
2022 Q1: 4,81:- (+16%, +41%)
2022 Q2: 5,15:- (+7%, +41%)
I genomsnitt en höjning med 13% varje kvartal...
Med samma prisuppgång kommer medelpriset ligga på 7,26:- om ett år och 10,96:- om två år.
Maw skrev:Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?
Att de ev får statligt stöd är inget argument för att de skulle vilja bygga snabbladdare med förlust. Stödet skulle kunna hjälpa dem att göra (ännu mer) vinst men om de gör förlust med stöd så finns det ändå ingen anledning för dem att bygga.MWall skrev:Maw skrev:Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?
Greenwashing tror jag det kallas. Plus att de nog får stöd av staten.
Bee/Mer hade en vinstmarginal på -40% 2020 (ja expansion men den kommer fortsätta under många år). Snabbladdning är ingen lukrativ bransch, tror vi kommer se priser runt 10:- inom två år. Destinationsladdning runt 6:-.Maw skrev:Jag är övertygad om att Tesla gör en hyfsat god vinst redan vid 5 kr och teoligtvis vid lägre prisnivåer än så. De håller nog på att testa vad Teslaägarna är beredda att betala för att optimera vinsten.
Jag har väldigt svårt att se en koppling mellan prishöjningar och öppnande av SuC, ett öppnande kommer minska kostnaderna i förhållande tillbintäckterna för Tesla, det har de själva sagt. Jag tror inte alls på att en del av priset vi betalar när vi köper en Tesla går till att bekosta SuC längre. SuC är självfinansierande.
Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?
Maw skrev:Att de ev får statligt stöd är inget argument för att de skulle vilja bygga snabbladdare med förlust. Stödet skulle kunna hjälpa dem att göra (ännu mer) vinst men om de gör förlust med stöd så finns det ändå ingen anledning för dem att bygga.MWall skrev:Maw skrev:Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?
Greenwashing tror jag det kallas. Plus att de nog får stöd av staten.
Varför skulle t ex Mer, Skellefteåkraft, Eon och Fortum ha behov av greenwashing?
4,25kr/kWh i Hudik idag. Alla SuC norr om Gävle har sänkta priser jämfört med tidigare.CrazyGang skrev:När jag åkte i tisdags var priserna på Söderhamn, Sundsvall och Ånge sänkta med en krona till 4-4,30 kr/kWh. Lägre priser verkade gälla på alla SuC jag tittade på (kollade bara i Norrland).
Likaså Söderhamn om jag får gissa…Dodde skrev:Mellbystrand känns också som kan vara en av de tidigare som öppnas.Pierre Simonsson skrev:MWall skrev:Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.
Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.
Tesla kommer troligen inte öppna upp de SUC som är väldigt frekvent besökta SUC Typ Ödeshög kanske förblir Tesla unik medans Varberg SUC som har 20 Laddpunkter och Knappt är Kvartsfull kommer nog vara en av de första som öppnar upp i Sverige.
Att det krävs investeringar betyder ju inte att det inte är en lukrativ branch. Inte jättekonstigt att ligga på minus under expansionsfasen.d3marcus skrev:Bee/Mer hade en vinstmarginal på -40% 2020 (ja expansion men den kommer fortsätta under många år). Snabbladdning är ingen lukrativ bransch, tror vi kommer se priser runt 10:- inom två år. Destinationsladdning runt 6:-.
Håller med d3marcus. Jag tror att vi kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning.Curik skrev:Att det krävs investeringar betyder ju inte att det inte är en lukrativ branch. Inte jättekonstigt att ligga på minus under expansionsfasen.d3marcus skrev:Bee/Mer hade en vinstmarginal på -40% 2020 (ja expansion men den kommer fortsätta under många år). Snabbladdning är ingen lukrativ bransch, tror vi kommer se priser runt 10:- inom två år. Destinationsladdning runt 6:-.
Troligen så ger länder med stora ytor, och liten gles befolkning, högre kostnader i att bygga ut infrastrukturen.Black skrev:Priserna på suc i Sverige resp Europa saknar logik. Varför har vi med lägre elpriser högre suc-priser när Europa med högre elpriser har lägre suc-priser?
Tror det handlar om att man kan och vill pumpa in pengar...
martinot skrev:Troligen så ger länder med stora ytor, och liten gles befolkning, högre kostnader i att bygga ut infrastrukturen.Black skrev:Priserna på suc i Sverige resp Europa saknar logik. Varför har vi med lägre elpriser högre suc-priser när Europa med högre elpriser har lägre suc-priser?
Tror det handlar om att man kan och vill pumpa in pengar...
Det är infrastrukturen som är den största delen av kostnaden vid snabbladdning (inte elen).
Tvärt om tror jag. Jag tror att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.Maw skrev:martinot skrev:Troligen så ger länder med stora ytor, och liten gles befolkning, högre kostnader i att bygga ut infrastrukturen.Black skrev:Priserna på suc i Sverige resp Europa saknar logik. Varför har vi med lägre elpriser högre suc-priser när Europa med högre elpriser har lägre suc-priser?
Tror det handlar om att man kan och vill pumpa in pengar...
Det är infrastrukturen som är den största delen av kostnaden vid snabbladdning (inte elen).
Ja, speciellt om enbart en liten andel av invånarna har möjlighet att ladda som det än så länge är med SuC. Med större/tätare kundunderlag kan priserna bli lägre än annars. Tur att SuC öppnas upp så priserna inte behöver skena pga för glest kundunderlag
Ja precis. Pengar som pengar dessutom. "Öronmärkta" pengar är omöjligt att identifiera. Är bara ett val man gör i bokföringen.d3marcus skrev:Den här FUD:en om att bilköpare finansierat SuC-utbyggnad… Tesla har en 19-årig historia av eviga nyemissioner. 2016 hade de bett om kapitaltillskott på 4,5 miljarder dollar enligt Wikipedia och efter det ytterligare några stora nyemissioner.
Det är inte så "bara" som man kanske tror om man är oinsatt i ekonomisk styrning.MWall skrev:Är bara ett val man gör i bokföringen.