Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?
Postat: 21 jun 2022 14:43
VW Multivan T7 är byggd på en personbilsplatta. Hur många köper den? (kanske massor, vad vet jag)
Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...ObscureEconomist skrev:Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Men de flesta av de bilarna har förmodligen samma leveranstid som nya X. Med den skillnaden att med X har man ingen aning.Legato skrev:IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).Dafro skrev:Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.Hertsh skrev:Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?
Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Mig veterligen är det bara kommande EQS Suv som verkligen kan konkurrera.
Är man OK med kinesiska bilar finns Nio ES8 (för mig är den dock för törstig även om man hade accepterat kinesiskt). Tidigare sas det också att nya Xpeng G9 skulle komma som 6/7 sits men det verkar inte bli av.
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Tro inte på allt du läser på internet, du är inte unik. Jag har också en privatägd 7-sitsig X.Legato skrev:Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...ObscureEconomist skrev:Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.Legato skrev:Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...Fredrik j skrev:Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?Legato skrev:Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Första gången du såg en X? Fascinerande verkligen. Ser flera dagligen och femsätes-konfigen är ju den minst populära (trots att man får betala dyrt för 6/7-sits).ObscureEconomist skrev:Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.ObscureEconomist skrev:Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.Hertsh skrev:Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.ObscureEconomist skrev:Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
ObscureEconomist skrev:Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.Hertsh skrev:Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.ObscureEconomist skrev:Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Jag ger mig nu och låter er leva med uppfattningen att 7-sitsiga bilar är en stor marknad om ni vill eftersom ni väljer anekdotiska bevis och jag väljer registrerade bilar och visar att skillnaden är enorm.
Det hade väl vidare funnits ytterligare ett antal 7-sitsiga X om det inte vore för den lilla tråkiga omständigheten att Tesla (förhoppningsvis tillfälligt) tagit bort möjligheten att köpa en ny 7-sitsig X...Hertsh skrev:.../ Det finns drygt 2 tusen X i Sverige, 5-sitsiga är i absolut minoritet. Med det sagt 2000 bilar är väldigt lite och det är den Tesla-modell det finns färst av. /...