Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Postat: 16 feb 2023 10:01
IKEA kanske hoppas locka elbilister som inte har möjlighet till hemmaladdning.
Det är inget krav på att handla för att ladda där, och 700 nya laddpunkter där 280 av dem är snabbladdare…som dessutom administreras av ReCharge kan ju aldrig ses som något dåligt.Arctic Drifter skrev: ↑16 feb 2023 09:51De som planerat detta från IKEA kör nog inte elbil.kungjohan skrev: ↑16 feb 2023 07:10IKEA bygger 16 st snabbladdare i Borlänge. Hade ju inte varit dumt om de hade varit klar innan sportlovstrafiken.
https://elbilen.se/nyheter/borlange-for ... r-elbilar/
11 kW hade väl varit perfekt, då tar det några timmar att ladda så man spenderar mycket tid i varuhuset!
Det är väl bara i Norrland men är beredd att åka 30 mil för ett IKEA? Gissar att de flesta har max 10 mil, säg då att det dragit 20 kWh, vilket tar knappt 2 h med 11 kW. Kör man snabbladdare får man ju flytta bilen efter 5-10 minuter.
Men de kanske är mer intresserade av greenwashing än att det är deras kunder som ska ladda under besöket, för Borlänges del blir det väl fjälltrafiken som kommer ta upp dessa laddare...
Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
Antar att det är gratis och då ör det alltid några som ska ”miss” bruka det. Ta betalt är det enda rätta. En kombo av 11kw och 150 kW vore väl bra. Tror att många som kommer utifrån inte skulle klara sig på 11 kW men för dom som saknar laddare hemma och söndags handlar är det väl bra.Niklas Z skrev: ↑16 feb 2023 10:38Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
Ja, det har varit gratis på Ikea. Bauhaus här i Uppsala har en smakfull lösning tycker jag. För att aktivera laddningen (11 kW 3-fas) måste man aktivera stolpen i t ex EasyPark-appen. Då kan man ladda gratis i 1 timme, därefter börjar en minuttaxa ticka.Dafro skrev: ↑16 feb 2023 10:46Antar att det är gratis och då ör det alltid några som ska ”miss” bruka det. Ta betalt är det enda rätta. En kombo av 11kw och 150 kW vore väl bra. Tror att många som kommer utifrån inte skulle klara sig på 11 kW men för dom som saknar laddare hemma och söndags handlar är det väl bra.Niklas Z skrev: ↑16 feb 2023 10:38Här i Uppsala har IKEA tagit bort sina 32A enfasstolpar. Enligt hörsägen ska de ersätta dem med något annat system, eftersom en del personer ställde sin elbil där hela arbetsdagen, medan de jobbade på någon närbelägen arbetsplats.ObscureEconomist skrev: ↑16 feb 2023 10:15Det gör dom nog redan i Umeå. Tycker alltid det är fullt på elbilsplatserna här på IKEA även om det är låg effekt men det är gratis. Sen ligger dom också närmast dörren så blir ju en win win att köra elbil till ikea.
Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
Yepp, håll zombiesarna hos Ionity så kan vi människor utnyttja förbättringarna i infrastrukturen.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
?Bengt-re skrev: ↑18 feb 2023 19:37Yepp, håll zombiesarna hos Ionity så kan vi människor utnyttja förbättringarna i infrastrukturen.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
Ja Ionity undviker även en hel del med abonnemang.Dafro skrev: ↑18 feb 2023 17:44Då blir det väl billigt och risk för köer, jag hoppas inte så jag kan sikta på ck så kan alla med abb hänga på ionity.R_Edvinsson skrev: ↑18 feb 2023 17:39Kalmar och Nybro är väl också nytt för CirkleK.Tillsynsmannen skrev: ↑18 feb 2023 16:29Noterar i appen Chargefinder att Circle K i Hässelby nu uppgraderats med fyra supersnabbladdare (300 kW CCS).
Najs! Då slipper alla svältfödda västerortsbor med behov av snabba watt åka till Vällingby centrums 2 50-kilowattare och "snabb"-ladda...
Nu när de börjat samarbeta med MER så önskar man ju bara att de även tecknar avtal med Elli så de får lite täckningsgrad på sina laddare.
I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
Stämmer bra det. Batterier från Northvolt gör att de kunde driftsätta ett helt år tidigare tack vare att de slapp invänta nätanslutning.
Ja de står på samma sida som suc jag har sett dom irl men de lös rött då.borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Tack för info - jag har felanmält till okq8Lophornis skrev: ↑04 mar 2023 10:33Ja de står på samma sida som suc jag har sett dom irl men de lös rött då.borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Den vägen har förbjud för obehörig trafik.Dafro skrev: ↑06 mar 2023 19:13Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58Fast är den smitvägen tillåten att använda generellt eller var det ett undantag för SuC som ganska snabbt kommer dras tillbaka om det skapar massvis med trafik.blast skrev: ↑06 mar 2023 15:18De står på södergående, och det finns en smitväg under motorvägen från macken på norrgåede sidanmacky skrev: ↑06 mar 2023 14:00Nej, jag kollade bara i chargefinder-appen där jag tyckte det såg ut som norrgående. Nu ser man att det är södergående i appen. Men visst går det att ta sig under motorvägen relativt nära för att byta sida?borgward skrev: ↑04 mar 2023 09:25
I deras pressmeddelande sas det södergående.... Har du sett den i verkligheten så att man vet var den är? Jag litar iofs mer på appen än marknadsavdelningen....
https://alltomelbil.se/sillekrog-e4-far ... terilager/
Får vi väl hoppas att OKQ8 betalar lite så det blir ok att köra där, annars är ju inte platsen så bra, eller kräver laddare även på andra sidan. Blir väl inte så vansinnigt mer trafikerat av 6 laddare till, får inte upp den SuC i chargefinder så har ingen uppfattning om hur stor den är, men vill minnas att den är rätt liten.R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 19:37Den vägen är förbjuden för obehörig trafik.Dafro skrev: ↑06 mar 2023 19:13Hur kan man godkänna det bara för SuC?R_Edvinsson skrev: ↑06 mar 2023 17:58
Tesla verkar dock fått tillstånd av markägaren att deras kunder får använda smitvägen.
Så räkna med bommar om det blir trafikerat.