Sida 9 av 10

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 11:54
av Mickep
Att utveckla själv är något som är extremt dyrt. att köpa patent är inte dyrt. att inkräkta på patent kan bli väldigt kostsamt. Andra bilmärken köper in patent på skylt avläsning. jag tror det överdrivs hur dyrt det är att licensiera funktioner.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 12:48
av taliz
Mickep skrev:
Att utveckla själv är något som är extremt dyrt. att köpa patent är inte dyrt. att inkräkta på patent kan bli väldigt kostsamt. Andra bilmärken köper in patent på skylt avläsning. jag tror det överdrivs hur dyrt det är att licensiera funktioner.
Förstår inte hur du tänker att de skulle lösa det?
Som sagt mobileye kräver att man då köper deras sensorer. Det gjorde Tesla också i början(autopilot HW1).
Problemet var att det förhindrade Tesla från att utveckla sin egen självkörning.
Det blir kort sagt svårt/omöjligt att driva på så snabb utveckling om man är helt beroende av någon annan(som dessutom sätter käppar i hjulet då mobileye själva vill utveckla och sälja självkörning..).

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 13:07
av LarsOJ
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i över 10år.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 13:14
av taliz
LarsOJ skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i många år.
Audis system gör väl dock inget aktivt med informationen från kamerorna? Förutom att visualisera ev. faror då.
Det "nya" skulle väl vara om bilen själv tog beslut att styra/bromsa baserat på feeden från dem.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 13:47
av Gustafsson
IR kameror skulle vara riktigt bra komplement, en bekant hade en BMW med det. Rådjur/älg vid vägkanten en mörk novembernatt ser man på långt håll. Han sparade iaf in kostnaden fort.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 14:20
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i många år.
Audis system gör väl dock inget aktivt med informationen från kamerorna? Förutom att visualisera ev. faror då.
Det "nya" skulle väl vara om bilen själv tog beslut att styra/bromsa baserat på feeden från dem.

Det enda aktiva (vad jag vet) är om man har matrix så lyser den upp objektet med tre blinkningar. Sen får man ju varningsljud också.

Audis nightvision funkar ju upp till 300m. Skulle tro att andra system (radar/kamera) tar över på närmare håll typ fotgängar broms osv.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 15:34
av mikebike
Jag konstaterade nyss att grannen parkerat ovanligt långt framför min bil. Jag "mätte" avståndet till 1,5 meter.
Sedan gick jag in i appen och kollade vad kameran ser.
Resultat syns nedan. Trots att avståndet är 1,5 meter syns inte marken, faktum är att inte ens dragkroken syns. Tidigare hävdade någon att bilens kamera missar en meter framför bilen. Jag skulle säga att det snarare är 2 meter som den inte ser.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 15:36
av LarsOJ
mikebike skrev:
Jag konstaterade nyss att grannen parkerat ovanligt långt framför min bil. Jag "mätte" avståndet till 1,5 meter.
Sedan gick jag in i appen och kollade vad kameran ser.
Resultat syns nedan. Trots att avståndet är 1,5 meter syns inte marken, faktum är att inte ens dragkroken syns. Tidigare hävdade någon att bilens kamera missar en meter framför bilen. Jag skulle säga att det snarare är 2 meter som den inte ser.
Ja synd att man ”glömde” kameran i fronten som alla andra har.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 15:40
av mikebike
LarsOJ skrev:
mikebike skrev:
Jag konstaterade nyss att grannen parkerat ovanligt långt framför min bil. Jag "mätte" avståndet till 1,5 meter.
Sedan gick jag in i appen och kollade vad kameran ser.
Resultat syns nedan. Trots att avståndet är 1,5 meter syns inte marken, faktum är att inte ens dragkroken syns. Tidigare hävdade någon att bilens kamera missar en meter framför bilen. Jag skulle säga att det snarare är 2 meter som den inte ser.
Ja synd att man ”glömde” kameran i fronten som alla andra har.
Har man en grill så är det lätt att gömma en kamera, Tesla kanske tyckte att en kamera skulle misspryda den släta fronten? :roll:
Jag kan tipsa Tesla om att gömma kameran bakom registreringsskylten, dels blir det "snyggare" dels skyddas kameran mot elementen. ;)
Sedan vinklas skylten upp när man behöver kameran...

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 16:25
av LarsOJ
mikebike skrev:
LarsOJ skrev:
mikebike skrev:
Jag konstaterade nyss att grannen parkerat ovanligt långt framför min bil. Jag "mätte" avståndet till 1,5 meter.
Sedan gick jag in i appen och kollade vad kameran ser.
Resultat syns nedan. Trots att avståndet är 1,5 meter syns inte marken, faktum är att inte ens dragkroken syns. Tidigare hävdade någon att bilens kamera missar en meter framför bilen. Jag skulle säga att det snarare är 2 meter som den inte ser.
Ja synd att man ”glömde” kameran i fronten som alla andra har.
Har man en grill så är det lätt att gömma en kamera, Tesla kanske tyckte att en kamera skulle misspryda den släta fronten? :roll:
Jag kan tipsa Tesla om att gömma kameran bakom registreringsskylten, dels blir det "snyggare" dels skyddas kameran mot elementen. ;)
Sedan vinklas skylten upp när man behöver kameran...
Taycan utan grill har den fint gömd i luftintaget så ingenting är omöjligt om man vill ;)

Det är bara 30 stater i USA där det är lag på regplåt fram så saknas på många platser.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 17:43
av mikebike
LarsOJ skrev:
mikebike skrev:
LarsOJ skrev:
mikebike skrev:
Jag konstaterade nyss att grannen parkerat ovanligt långt framför min bil. Jag "mätte" avståndet till 1,5 meter.
Sedan gick jag in i appen och kollade vad kameran ser.
Resultat syns nedan. Trots att avståndet är 1,5 meter syns inte marken, faktum är att inte ens dragkroken syns. Tidigare hävdade någon att bilens kamera missar en meter framför bilen. Jag skulle säga att det snarare är 2 meter som den inte ser.
Ja synd att man ”glömde” kameran i fronten som alla andra har.
Har man en grill så är det lätt att gömma en kamera, Tesla kanske tyckte att en kamera skulle misspryda den släta fronten? :roll:
Jag kan tipsa Tesla om att gömma kameran bakom registreringsskylten, dels blir det "snyggare" dels skyddas kameran mot elementen. ;)
Sedan vinklas skylten upp när man behöver kameran...
Taycan utan grill har den fint gömd i luftintaget så ingenting är omöjligt om man vill ;)
Är den skyddad på något sätt?
Nä, vill man inte ha sensorer eller fler kameror så är det ju kört...

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 19:47
av Dafro
LarsOJ skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i över 10år.
BMWs night vision är väl 15+.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 16 okt 2022 21:27
av LarsOJ
Dafro skrev:
LarsOJ skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i över 10år.
BMWs night vision är väl 15+.
Ja men tror Mercedes var först på S-klass ännu tidigare.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 17 okt 2022 04:56
av Dafro
LarsOJ skrev:
Dafro skrev:
LarsOJ skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att kritiken är att tesla låter kunden vara betatestare, och släpper ofärdiga produkter som har år kvar att utvecklas (och uppenbarligen behöver bytas för att fungera). Istället för att använda beprövade tekniker som fungerar nästan felfritt. Och sedan när produkten och testad är klar leverera, så kunden inte har en oavvändbar produkt som är sämre. Jag tror att mörkerseende kameror är framtiden, men hittills har de inte lyckats trots alla ansträngningar att få till det. (det kommer detektera älgar och djur i mörker och öka säkerheten enormt). en kamera är som en lidar den plockar in ljus som studar och kunde likväl skicka infravågor (ej värme utan i ljusspektrat).
Mörkerseende kameror (IR) i bilar som detekterar djur och människor i beckmörker finns redan och är väl etablerat. Mest känt är väl Audis Nightvision som funnits i över 10år.
BMWs night vision är väl 15+.
Ja men tror Mercedes var först på S-klass ännu tidigare.
Har du säkert rätt i, hade bara koll på BMW men Audin kanske var vanligare, var nog mest i 7 serien.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 17 okt 2022 21:54
av EnDaniel
Pratade med en tjej på delivery i Tesla Drammen(Norge). Hon trodde att min matchning kommer vara med en bil med USS. Det begrunda hon med att bilen som jag tolkar det är på Glovis Supreme och bilarna på den båten troligen har tillverkats innan de tog bort USS. Kan förvänta leverans i november sa hon. Tippar att många bilar från den båten även hamnar i Sverige. Så förhoppningsvis är det många av de som nu väntar som får USS.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 18 okt 2022 02:36
av JohnMurphy
För närvarande använder företag och biltillverkare som arbetar med självkörande teknik flera sensorer för att införa självkörande funktioner, t.ex. dyra LIDAR, men Tesla förlitar sig endast på kameror och artificiell intelligens för att hjälpa fordonet att identifiera sin omgivning. Frågan är i vilken utsträckning kamerorna kan fånga miljön runt bilen, vilket ibland är begränsat.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 18 okt 2022 09:50
av tesla newbie
Att ta bort parkeringssensorerna är väl bara ett logiskt steg i utvecklingen. Hela filosofin, som man började med när Model 3 släpptes, verkar ju vara att ta bort så mycket onödig (enligt Tesla) hårdvara som det bara går. Därför har Model 3/Y inga traditionella dörrlås, ingen regnsensor, ingen radar bakåt och åt sidorna, ingen dödavinkelkamera i speglarna o.s.v. Alla dessa funktioner försöker man ersätta med mjukvara istället. Att låsa en Model 3 innebär t.ex. bara att en variabel ändras i mjukvaran, det finns inget fysiskt lås som aktiveras. Det är därför Model 3 inte kan ha mekaniska dörrhandtag på utsidan.
Att man gått över till BLE för TPMS-sensorerna är också för att slippa ha en separat styrenhet för dessa utan istället kunna utnyttja den befintliga BLE-modulen som används för telefonnyckeln.
I andra bilar så har man vanligen helt separata system för 360 graders vy/autoparkering och självkörning på motorväg vilket gör att man både måste ha kameror och radar runt om bilen.
Hos Tesla sköts allt av en och samma modul, men detta implicerar då att man måste utveckla all mjukvara själva för både självkörning och autoparkering, vilket givetvis tar tid. Med allt detta sagt så håller jag dock med om att det är jättedåligt att man tar bort hårdvaran, innan mjukvaran som ska ersätta den är på plats.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 20 nov 2022 16:05
av Hertsh
På Teslas hemsida idag lovas Autoparkering, Summon och Smart Summon som del av Uppgraderad autopilot. Är det bekräftat att dessa funktioner "tillfälligt" tas bort till de löst det utan USS? Verkar inte så om jag klickar KÖP idag.
Bild
Bild

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 20 nov 2022 19:31
av BrooklynS
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 10:43
av Hertsh
BrooklynS skrev:
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.
Jag vet. Har en Model X med FSD idag, men dialogen i denna tråd har varit att Tesla tar bort funktionaliteten när de tar bort USS. Enligt hemsidan är funktionen inte borta så jag undrade om det var spekulationer eller fakta.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 11:03
av mikebike
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.
Jag vet. Har en Model X med FSD idag, men dialogen i denna tråd har varit att Tesla tar bort funktionaliteten när de tar bort USS. Enligt hemsidan är funktionen inte borta så jag undrade om det var spekulationer eller fakta.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 11:15
av Bjelke
”For a short period of time” :lol:

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 11:31
av flamman
Ja, ska bli ”intressant” att se hur lång tid det tar innan det kommer stöd i mjukvara…
De borde för att slippa bad-will få till det i nästa 2022-version innan årskiftet. För än så länge har inte så många utan USS levererats till kunderna i verkligheten. Men med Q4-pushen så är det många som kommer få bilar utan USS i närtid…

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 11:58
av AAKEE
JohnMurphy skrev:
För närvarande använder företag och biltillverkare som arbetar med självkörande teknik flera sensorer för att införa självkörande funktioner, t.ex. dyra LIDAR, men Tesla förlitar sig endast på kameror och artificiell intelligens för att hjälpa fordonet att identifiera sin omgivning. Frågan är i vilken utsträckning kamerorna kan fånga miljön runt bilen, vilket ibland är begränsat.
Det funkar inte speciellt bra sedan tidigare för tesla att hålla dig vi i en fil med bara lite aningens snö på sidan av vägen.
Flera andra bilmärken med ”filhållning” är lugna och harmoniska medan Tesla ändrar uppfattning om vägen cirka fjorton gånger i sekunden och varje gång ryker bilen till i ratten.
Det är rätt kass, tom en Skoda gör det ju bättre för bövelen.

Vintertid är det adjö till autopilot i nirra sverige, och nu med borttagen radar kör bilen så nära frsmförvarande att man får all regnstänk, snö eller slask på rutan.

Tesla har ju inte uppvärmda spolarmunstycken heller så efter 2 minuter på farthållaren är det kört och man ser inget alls, och rutan går inte spola ren.

Jag upplever att det definitivt gått åt fel håll och är inte helt nöjd med utvecklingen.

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Postat: 21 nov 2022 14:35
av Hertsh
mikebike skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Du kan vara lugn, det kommer inte att spela någon roll. Det funkar inte med sensorer heller… :D

Man måste stå alldeles invid bilen och enda funktionen är väl att man kan backa ut bilen när någon ställt sig för nära. Om man har täckning, det inte anses vara ”allmän väg” eller något annat, typ tröskel till garaget.
Jag vet. Har en Model X med FSD idag, men dialogen i denna tråd har varit att Tesla tar bort funktionaliteten när de tar bort USS. Enligt hemsidan är funktionen inte borta så jag undrade om det var spekulationer eller fakta.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision
Tack. "Mixed messages" kan man kalla det från Tesla. Dock inte helt ovanligt.

Jag var på väg att lägga en order på en cherry red MYP i lördags men efter att ha läst denna tråden blir det inget förrän det är tydligt att det fungerar, vilket man tyvärr kan få vänta länge på med Tesla. De har ju nu efter 5-6 år nyss löst helljusautomatiken (som fungerar i princip felfritt sedan 2022.40.1).