Re: Nyfiken på vad din Model 3 SR/LR/P 2019-2022 är värd?
Postat: 21 feb 2024 18:51
Jag hittade en 2021-2022 under 400 000, och den har gått nästan 13000 mil.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ca 370k.
330k med vinterhjul och 325k utan ungefär.Dinsdale skrev: ↑22 feb 2024 12:12Testar med SR+:
* Årsmodell: 2021-05
* Miltal: 3600
* SR+, LR eller P: SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 4
Grå. Rattvärme. Lägre degradering än jämförbar bil i samma ålder.
Hur mycket gör vinterhjulen egentligen? Värt att sälja separat istället?
Noterar att min bedömning att kränga 2021 P i tid innan *dåliga tider* + Highland var korrekt.
Tack!Legato skrev: ↑22 feb 2024 12:23330k med vinterhjul och 325k utan ungefär.Dinsdale skrev: ↑22 feb 2024 12:12Testar med SR+:
* Årsmodell: 2021-05
* Miltal: 3600
* SR+, LR eller P: SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 4
Grå. Rattvärme. Lägre degradering än jämförbar bil i samma ålder.
Hur mycket gör vinterhjulen egentligen? Värt att sälja separat istället?
Så det lönar sig att sälja separat, mer en fråga om man tycker det är värt "merarbetet".
Det var den alldeles säkert. 363k säger modellen, men precis som för den andra Pn så är nog uppåt 380k inte omöjligt.AAKEE skrev: ↑22 feb 2024 12:40Noterar att min bedömning att kränga 2021 P i tid innan *dåliga tider* + Highland var korrekt.
Vad hade jag fått idag för: ?
2021 M3P (2020-12-30)
~ 8200 mil
Multicolor red
P
Vinterhjul: Yes
Drag: nej, inte möjligt
EAP/FSD: nej
Skick: 4 (inga repor/bucklor men klassiskt bläster på oskyddade trösklar. Inredning som ny)
Japp, helt normalt skulle jag nog säga. Lite färre mil än normalt efter tre år, men också aningen mindre värdefall än normalt.Dinsdale skrev: ↑22 feb 2024 15:48Tack!Legato skrev: ↑22 feb 2024 12:23330k med vinterhjul och 325k utan ungefär.Dinsdale skrev: ↑22 feb 2024 12:12Testar med SR+:
* Årsmodell: 2021-05
* Miltal: 3600
* SR+, LR eller P: SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Nej
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 4
Grå. Rattvärme. Lägre degradering än jämförbar bil i samma ålder.
Hur mycket gör vinterhjulen egentligen? Värt att sälja separat istället?
Så det lönar sig att sälja separat, mer en fråga om man tycker det är värt "merarbetet".
Skulle jag verkligen få 330 av nån motsvarar det 38% värdefall (bil + vinterhjul + gummimattor o dyl - bonus). Det tycker jag är helt ok ändå, nästan att jag får för mig att värdefallet på den här bilen (räknat i procent) är mindre än vad den varit på andra bilar efter tre år.
Ja priserna har rasat. 400k är ett rejält överpris för en sån bil idag. Men så är det ju alltid. Oprutade och osålda bilar på Blocket ligger såklart en bra bit över marknadspris alltid och det är en eftersläpning i justeringar av priser.
228-236kNicke Nyfiken skrev: ↑12 mar 2024 20:35Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2019-08
* Miltal 7900
* LR eller P RWD SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) nej
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 3
Har tyvärr extremt lite data för 2023 (se rubrik). Grovt estimat är 368-378k, men finns få bilar på marknaden och är nog i praktiken svårt att få tag på en för de pengarna.Elbilsrally skrev: ↑13 mar 2024 12:17Hej. Har samma fråga
Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2023
* Miltal 800
* LR eller P , är en SR
* Vinterhjul (Ja/Nej) ja
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 4
Legato skrev: ↑13 mar 2024 12:54Har tyvärr extremt lite data för 2023 (se rubrik). Grovt estimat är 368-378k, men finns få bilar på marknaden och är nog i praktiken svårt att få tag på en för de pengarna.Elbilsrally skrev: ↑13 mar 2024 12:17Hej. Har samma fråga
Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2023
* Miltal 800
* LR eller P , är en SR
* Vinterhjul (Ja/Nej) ja
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 4
Det är riktigt prisvärt.Legato skrev: ↑13 mar 2024 01:37228-236kNicke Nyfiken skrev: ↑12 mar 2024 20:35Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2019-08
* Miltal 7900
* LR eller P RWD SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) nej
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 3
Personligen skulle jag inte ge mer än vad modellen indikerar, men vill man specifikt ha en 2023a så är det nog risk att man måste betala lite mer.Elbilsrally skrev: ↑13 mar 2024 15:27Ok. Tack för snabbt svar. Skulle runt 400k vara rimligt med nedanstående spec enligt din erfarenhet?
Legato skrev: ↑13 mar 2024 12:54Har tyvärr extremt lite data för 2023 (se rubrik). Grovt estimat är 368-378k, men finns få bilar på marknaden och är nog i praktiken svårt att få tag på en för de pengarna.Elbilsrally skrev: ↑13 mar 2024 12:17Hej. Har samma fråga
Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2023
* Miltal 800
* LR eller P , är en SR
* Vinterhjul (Ja/Nej) ja
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 4
Inga problemJockeX skrev: ↑13 mar 2024 18:03Tack för grym tråd Legato! Inom en månad ska min 2021 LR bort, så nu är det lite aktuellt att kolla läget:
* Årsmodell: 2021-06
* Miltal: 3000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Ja
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 5
Röd, vit interiör
Japp, det är verkligen otroligt prisvärt med elbil nu.Tellus skrev: ↑13 mar 2024 19:59Det är riktigt prisvärt.Legato skrev: ↑13 mar 2024 01:37228-236kNicke Nyfiken skrev: ↑12 mar 2024 20:35Vad ska man betala för en Model 3 som man köper av privatperson?
* Årsmodell 2019-08
* Miltal 7900
* LR eller P RWD SR+
* Vinterhjul (Ja/Nej) nej
* Dragkrok (Ja/Nej) nej
* EAP (Ja/Nej) nej
* FSD (Ja/Nej) nej
* Skick (1-5) 3
Sålde en egolf36 nyligen som jag anser är en av de bästa elbilarna för runt 200k.
Den var också en 2019 med samma mil och välutrustad.
Då behöver man alltså bara lägga till ca 30 tusen och få denna model 3, vilket jag lätt skulle göra
Fördelar
- 20kWh extra, ungefär samma förbrukning
- Såå mycket modernare UI och bättre skärm
- navigatorn överlägsen
- netflix, youtube, webläsare med mer
- vaktläge och dashcam
- Inget servicetvång
- Överlägsen på långresa, laddning och laddnätverk
- Krocksäkrare
- bättre utrymmen
- med mera
Nackdelar
- bullrar lite mer
- stötigare fjädring
Nu är det tesla som blivit den billiga folkbilen, både att äga och köpa.
Sportbilsprestanda och framtidens teknik får man på köpet
Bra tid att gå över till elbil för dom som är 10 år sena
Wow, ner nästan 100k sen sista värderingen i september alltså.Legato skrev: ↑13 mar 2024 21:05Inga problemJockeX skrev: ↑13 mar 2024 18:03Tack för grym tråd Legato! Inom en månad ska min 2021 LR bort, så nu är det lite aktuellt att kolla läget:
* Årsmodell: 2021-06
* Miltal: 3000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Ja
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 5
Röd, vit interiör
390-400k
Ja det har verkligen rasat på ett brutalt sätt.JockeX skrev: ↑13 mar 2024 21:34Wow, ner nästan 100k sen sista värderingen i september alltså.Legato skrev: ↑13 mar 2024 21:05Inga problemJockeX skrev: ↑13 mar 2024 18:03Tack för grym tråd Legato! Inom en månad ska min 2021 LR bort, så nu är det lite aktuellt att kolla läget:
* Årsmodell: 2021-06
* Miltal: 3000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Ja
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 5
Röd, vit interiör
390-400k
Kostar att stå på topp. Jag ångrar mej lite att jag inte sålde min M3 före avtalet gått ut…Legato skrev: ↑13 mar 2024 22:08Ja det har verkligen rasat på ett brutalt sätt.JockeX skrev: ↑13 mar 2024 21:34Wow, ner nästan 100k sen sista värderingen i september alltså.Legato skrev: ↑13 mar 2024 21:05Inga problemJockeX skrev: ↑13 mar 2024 18:03Tack för grym tråd Legato! Inom en månad ska min 2021 LR bort, så nu är det lite aktuellt att kolla läget:
* Årsmodell: 2021-06
* Miltal: 3000
* LR eller P: LR
* Vinterhjul (Ja/Nej): Ja
* Dragkrok (Ja/Nej): Ja
* EAP (Ja/Nej): Nej
* FSD (Ja/Nej): Nej
* Skick (1-5): 5
Röd, vit interiör
390-400k