Aha det lät bra, vad vart listpriset på den? Men känner att 100 kkr för drygt 10 mil mer i räckvidd enligt wltp känns sådär men skiljer visst bara 90 om man väljer S-lind men proline edition känns prisvärd om räckvidden är tillräcklig. Men visst den du valt måste få grym räckvidd. Undrar hur dom tänker när dom konkurrerar internt med id7, som jag personligen tycker har trevliga säten men en hastighetsmätare som jag tycker är för liten. Tygklädseln i a6 ser plastig ut.
Ja 100k för 10 mil är dyra pengar men var samma med fatboy. Hade gärna sett någon annan bättre skillnad när man betalar så mycket mer.
Valde dinamica stolarna så hoppas det blir en bra förbättring.
Det skiljer väl även uppåt 100 hk i effekt mellan lilla och stora batteriet?
Nej men stora batterier så kan du få med
Quattro. Tillägg på 40k då har du en till motor och 100+hk.
Bil med lilla batteriet och 2wd har 210 kW och med stora batteriet 270 kW så drygt 80 hk i skillnad, men för mig räcker knappt 300 el hk som man får med det mindre.
Quattro har som tidigare sagts det stora batteriet med 315 kW i motoreffekt och S6 370 kW.
Tack det var en positiv nyhet. Tycker Audi varit extremt dåliga på att presentera effekt siffrorna.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 03 nov 2024 11:48
av AAKEE
Det blir lite tunt med något annat än S6.
Det är ju ganska tunga slagskepp vi ska dra runt med.
Enligt en norsk youtube har lilla batteriet ett boostläge vilket medför 0-100 på 6,0s. Hoppas det stämmer, har inte hittat 0-100 för minsta batteriet någon annanstans.
På Audi.de står det 7s.
Det stämmer, men gick in och kollade nu och det verkar finnas ett launch control-mode med 6,0s.
Acceleration 0-100 km/h
7.0 s
Acceleration 0-100 km/h in Launch Control mode
6.0 s
Någon som vet när lite längre provkörningar kommer?
Vore intressant att se range test med både stora och lilla batteriet.
Journalister har haft provkörningar i veckan som var och embargot lyfts den 3 december enligt foruminlägg på motor-talk.de
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 03 dec 2024 19:58
av SwedishAdvocate
…] This sporty Audi [S6] feels like a much more organic car to drive than BMW’s i5 M60 xDrive, more communicative through the steering and suspension than the clinically digital BMW. […
Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
Upp till 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 04 dec 2024 19:39
av macky
Vad jag sett sammanfattat är att det är en körmässigt mycket lyckad bil, gissar PPE bidrar här. Baksida att den verkar trång för sina yttermått, märkligt att en elbilsplattform blir trängre än gamla A6 trots liknande yttermått. De har ju plats för en fet V8 i vanliga. Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat.
Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat.
Hur ska de annars ha råd att betala fabriksarbetarna 60k/mån i snitt.
De tjänar nog bättre än majoriteten av kunderna i Sverige.
Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat.
Hur ska de annars ha råd att betala fabriksarbetarna 60k/mån i snitt.
De tjänar nog bättre än majoriteten av kunderna i Sverige.
Hehe, jo men tydligt att de har lägre marginaler på elbilarna då de snålar in just där. Trots högre priser mot kund.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 04 dec 2024 19:58
av SwedishAdvocate
Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.
Borde ju betyda att man kan kolla på bilen där om man är i Sthlm.
Kul! Men det ser ut vara samma förproduktionsbilar som Tesla-Bjørn tittade på i Norge, och de var ju inte körbara.
Nej köra får man göra hos handlare förstås. Men för mig är att se och klämma lika viktigt så på så vis intressant med fysisk bil att se. Kikade på tyskt forum nu och det verkar vara månadsskiftet jan/feb för bilar hos handlarna.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 16 dec 2024 13:22
av macky
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.
Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.
Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.
Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?
Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.
Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.
Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.
Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?
Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Finns inte den typen av tillval tyvärr. Har kollat igenom konfiguratorn. De minskar på möjligheten till individualisering och kör mer paket. Saknades lite sån möjlighet även på e-tron 55 om man jämför med fossilbilarna som vanliga Q8 tex. Förstår inte logiken.
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.
Jodå, har ju haft en sån eller gamla e-tron 55 iaf. Inte på jakt riktigt ännu. Men att man inte kan få en läderinterör på en S6 e-tron för 1.3 miljoner är för mig oförståeligt när det såklart finns i en GT och även i en vanlig fossil A5 av nya sorten för halva priset. Kan inte se annat än att de slagit fast ngn marginal de måste hålla även på elbilarna och att de då ”tvingas” snåla in på dem jmf fossilerna. Jag korshandlar ju inte mellan audi fossil och audi EV utan mellan olika EV-leverantörer. Se exempelbilder på vad jag menar, dörrhandtag, både för öppning och stängning. Hårdplast eller inneslutet av läder/alcantara. Ovansida dörr i ganska hård plast eller fint konstläder med sömmar.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 23 jan 2025 19:32
av Dafro
Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.