Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
Det är inte bra att det tar tid för jag hinner börja sukta efter M3 och den får vi inte plats i.
Om man byter färg, måste man så göra om en hel låneansökan?
Om man byter färg, måste man så göra om en hel låneansökan?
2025: Model Y SR Juniper, Diamond Black - Beställd.
Om jag applicerar din väntetid (17 juli till 4 sep) skulle det innebära slutet på september för mig i och med att jag beställde bilen den 8:e aug. Det kommer inte att funka så jag kan lika gärna lägga ner och välja något annat. Hur funkar det med min deposition på 2500kr? Är det två veckor från beställningsdatum som gäller för att få den återbetald?springwind skrev: ↑20 aug 2025 17:18Tack, det stod "estimated" September fortfarande på måndag morgon utan VIN, måndag eftermiddag hade jag VIN och begäran om att boka in leveransdag.PSMKA skrev: ↑20 aug 2025 16:42Grattis!springwind skrev: ↑20 aug 2025 16:16Mitt första inlägg och första Teslan för oss...
Beställde den 17e Juli en LR AWD, Vit, Svart interiör, 19" fick igår bokad leverans till den 4e Sept.
När fick du VIN?
Eller om du applicerar andras väntetid så får du bilen tidigare. Svårt att göra den överföringen. Är ju ett gäng som beställt första två veckorna i Juli och hämtat i början av Augusti.SweMike skrev: ↑20 aug 2025 20:57Om jag applicerar din väntetid (17 juli till 4 sep) skulle det innebära slutet på september för mig i och med att jag beställde bilen den 8:e aug. Det kommer inte att funka så jag kan lika gärna lägga ner och välja något annat. Hur funkar det med min deposition på 2500kr? Är det två veckor från beställningsdatum som gäller för att få den återbetald?springwind skrev: ↑20 aug 2025 17:18Tack, det stod "estimated" September fortfarande på måndag morgon utan VIN, måndag eftermiddag hade jag VIN och begäran om att boka in leveransdag.PSMKA skrev: ↑20 aug 2025 16:42Grattis!springwind skrev: ↑20 aug 2025 16:16Mitt första inlägg och första Teslan för oss...
Beställde den 17e Juli en LR AWD, Vit, Svart interiör, 19" fick igår bokad leverans till den 4e Sept.
När fick du VIN?
Jag antar att det finns en lite slumpmässig variabel som gör att det inte går att fundera ut mer exakt hur lång tid det tar. Jag har ett par andra bilar som jag kikar på som jag skulle kunna kvittera ut mer eller mindre direkt. Anledningen till att jag valde en Tesla var mest för att det skulle vara kul med något lite annorlunda från det man är van med. Om man fortfarande kan få tillbaka depositionen kan jag tänka mig att vänta en vecka till men sen ger jag upp.PSMKA skrev: ↑20 aug 2025 21:16Eller om du applicerar andras väntetid så får du bilen tidigare. Svårt att göra den överföringen. Är ju ett gäng som beställt första två veckorna i Juli och hämtat i början av Augusti.SweMike skrev: ↑20 aug 2025 20:57Om jag applicerar din väntetid (17 juli till 4 sep) skulle det innebära slutet på september för mig i och med att jag beställde bilen den 8:e aug. Det kommer inte att funka så jag kan lika gärna lägga ner och välja något annat. Hur funkar det med min deposition på 2500kr? Är det två veckor från beställningsdatum som gäller för att få den återbetald?springwind skrev: ↑20 aug 2025 17:18Tack, det stod "estimated" September fortfarande på måndag morgon utan VIN, måndag eftermiddag hade jag VIN och begäran om att boka in leveransdag.PSMKA skrev: ↑20 aug 2025 16:42Grattis!springwind skrev: ↑20 aug 2025 16:16Mitt första inlägg och första Teslan för oss...
När fick du VIN?
Jag läste att Tesla brukar hedra de avtal som ingåtts, även om bilen inte levererats innan avtalet gått ut. Dvs i detta fallet, har du blivit lovad leverans innan sista september för att få 0% ränta så kommer de ordna så att du får precis den dealen även om bilen levereras 10/10.
Det låter förvisso bra men det var inte vad jag fick till mig när jag frågade dem. Mitt andra problem är att jag vill ha det här löst snabbare än så, annars väljer jag en annan bil. Det var hugget som stucket och valet av Tesla var mycket för att jag fick intrycket att de skulle kunna lösa en bil ganska snabbt. Allt är relativt och två månader är fortfarande ganska snabbt men hade jag haft den infon från början hade jag valt en annan bil på en gång och varit klar redan.Lby25 skrev: ↑20 aug 2025 22:00Jag läste att Tesla brukar hedra de avtal som ingåtts, även om bilen inte levererats innan avtalet gått ut. Dvs i detta fallet, har du blivit lovad leverans innan sista september för att få 0% ränta så kommer de ordna så att du får precis den dealen även om bilen levereras 10/10.
Är lite i samma sits. Påbörjade min beställningsresa i först veckan av juni i år, men pga vårt företags leasingpartners otroliga seghet fick inte Tesla ordern förrän en månad senare, och processade den i sitt system i mitt av juli. Så mitt orderdatum enligt Tesla är 15/7. Säljarna jag pratade med i juni lovade max 3 veckor mellan inkommen order och leverans av bil, för det fanns "massor" i Trelleborg. Pratade även med deras sälj/leveransfolk veckan efter bekräftat orderdatum, och blev lovad "leverans inom 2-3 veckor". Men så blev det ju inte, och det är långt ifrån Teslas fel det här, men som någon annan skrev i tråden - hade man bara blivit lite informerad om läget så hade det varit mycket lättare att smälta förseningarna.SweMike skrev: ↑20 aug 2025 23:43Det låter förvisso bra men det var inte vad jag fick till mig när jag frågade dem. Mitt andra problem är att jag vill ha det här löst snabbare än så, annars väljer jag en annan bil. Det var hugget som stucket och valet av Tesla var mycket för att jag fick intrycket att de skulle kunna lösa en bil ganska snabbt. Allt är relativt och två månader är fortfarande ganska snabbt men hade jag haft den infon från början hade jag valt en annan bil på en gång och varit klar redan.Lby25 skrev: ↑20 aug 2025 22:00Jag läste att Tesla brukar hedra de avtal som ingåtts, även om bilen inte levererats innan avtalet gått ut. Dvs i detta fallet, har du blivit lovad leverans innan sista september för att få 0% ränta så kommer de ordna så att du får precis den dealen även om bilen levereras 10/10.
Valet föll till 50 % på en MY(J) pga den korta leveranstiden, eftersom nuvarande bil behövde säljas snabbt. Så där straffas jag nu

Läste någon annanstans att det var likadant med leveranEn i förra kvartalet också. Det mesta kom i slutet av Juni. Någon som vet om det stämmer?
Edit: Skrev till min försäljare häromdagen och fick svar nu. Ett litet utkast på mejlet - "Vi jobbar i kvartal, September är sista månaden på kvartal 3 och uppskattningen har legat mot September på nästan alla konfigurationer i några veckor nu, så vi förbereder oss för att leverera så mycket bilar som möjligt till och med sista September
"
Ligger väl förövrigt i linje med det någon pratat om tidigare.
Edit: Skrev till min försäljare häromdagen och fick svar nu. Ett litet utkast på mejlet - "Vi jobbar i kvartal, September är sista månaden på kvartal 3 och uppskattningen har legat mot September på nästan alla konfigurationer i några veckor nu, så vi förbereder oss för att leverera så mycket bilar som möjligt till och med sista September

Ligger väl förövrigt i linje med det någon pratat om tidigare.
Senast redigerad av PSMKA, redigerad totalt 2 gång.
La en beställning på en Stealth Grey MYLR AWD för fem veckor sen (17/7). Säljaren uppskattade leveranstiden till 4-5 veckor, men fortfarande ingen VIN-kod eller närmare besked än ”Uppskattad leverans sept 2025”… Har egentligen inte bråttom, men min iver att få besked gör att jag kollar appen (och scriptet) flera gånger om dagen.
Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd 17/7
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Haha just embrace it!kepprett skrev: ↑21 aug 2025 09:45La en beställning på en Stealth Grey MYLR AWD för fem veckor sen (17/7). Säljaren uppskattade leveranstiden till 4-5 veckor, men fortfarande ingen VIN-kod eller närmare besked än ”Uppskattad leverans sept 2025”… Har egentligen inte bråttom, men min iver att få besked gör att jag kollar appen (och scriptet) flera gånger om dagen.

Snart har du bilen och ivern är borta.
Pratade med Tesla nu precis. De kommer leverera innan sista september iaf, då de jobbar kvartalsvis.
Japp, men tålamod är inte min paradgren.T4s skrev: ↑Haha just embrace it!kepprett skrev: ↑21 aug 2025 09:45La en beställning på en Stealth Grey MYLR AWD för fem veckor sen (17/7). Säljaren uppskattade leveranstiden till 4-5 veckor, men fortfarande ingen VIN-kod eller närmare besked än ”Uppskattad leverans sept 2025”… Har egentligen inte bråttom, men min iver att få besked gör att jag kollar appen (och scriptet) flera gånger om dagen.![]()
Snart har du bilen och ivern är borta.

Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd 17/7
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Note to self: beställ aldrig en bil från Tesla i början av ett kvartal

2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
Har du tur kommer den med första båten.

Hur fungerar det med att justera design och byta modell? AWD blev ändå intressant nu med 0%.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Kör! Kontakta din säljkontakt om du har någon, annars skriv i deras chatt längst ner till vänster på hemsidan.