Re: Taxi blockerar superchargers
Postat: 18 dec 2017 20:29
Kan inte Tesla begränsa laddningen till typ en gång om dagen på samma SuC?
Jo men om räckvidden är 30+ mil då kanske man klarar ToR utan att man behöver ladda på samma SuCbylund skrev:Fast det skulle inte vara så lyckat om man måste ta samma väg tillbaka som man kom på en längre t/r samma dag.
Bäst är ju om man betalar vad det kostar att driva och utveckla systemet, så det blir självbärande, och flaskhalsar kan byggas bort istället.
Bra detta . En gång om dagen gratis laddning vid samma SuC och senare betala. Kanske inte så dumt?MangeT skrev:Absolut. Vid varje supercharger skulle Tesla kunna sätta upp några extra supercharger som kostar för de som inte orkar vänta.
Men ska Tesla sluta med Fri laddning med Tesla modell 2018 så kommer det ju inte bli värre, när betalning börjas kommer Tesla bygga flera SuC i städerna för alla vilket medför att detta problem kommer försvinna inom en 2-3 års period. Då det kanske finns 80% betalande Teslor och 500% mera laddare även inne i städerna.MangeT skrev:Jag tänkte mer att de kunde sätta upp extra laddare som det alltid kostar på för att slippa kö.
Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.e5m1r skrev:Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Du missupfattar mig ja jag vill det men inte krama om stolparna dagarna i ändachaffis75 skrev:Men varför vill du inte att taxi ska kunna använda Teslor? Ja jag håller med att vi vill inte de ska fylla varenda SuC med Taxi bilar så de blir kö men i övrigt finns de väl ingen nackdel att man kör Tesla som taxi. Jag tycker faktiskt att Tesla borde hjälpa Taxi bolagen som vill köra Tesla istället men de får självklart betala för sig de är inte rimligt att de får detta gratis. Kan man inte se att man bygger speciella Taxi laddare på vissa håll och på andra ställen där de inte fyller hela stationen så får de köra med vanliga SuC men sedan får de kanske alltid betala för sig... Säg att speciella taxi SuC har får de betala kanske 2 kr/kW men på de publika 3kr/kW, ja eller något åt de hållet.e5m1r skrev:Alla andra rutter är långresa ? där borde även taxi få körachaffis75 skrev:En sak jag funderat på... Ska taxi inte alls kunna ladda på SuC nu? Detta tycker jag är lika konstigt som att de kunde ladda hur mycket de ville utan att betala.
Tesla borde ju hitta en lösning så att man kan använda Tesla som taxi och de kräver Suc såklart för annars står bilen stilla för länge. Arlanda laddaren är ju en lösning men de räcker ju för just rutter till Arlanda hur ska man göra med alla andra rutter en taxi kör och där man skulle kunna utnyttja de SuC nät som redan finns?
Säg att jag är politiker och kommer på visst behöver jag vara i riksdagen imorgon och tar en taxi från Sundsvall till Stockholm och det är en tesla visst ska denna taxi få lada hela vägen liksom förutsättning att komma fram
Väl imorgon är jag krasslig och det blir inget av det där mötet men tesla taxin körde sundsvall stockholm t/r och använde SuC
Däremot ska taxi som surrar i stockholm och sundsvall inte ladda på den lokala superchargern
Som jag sa innan så är de inte rimligt att Taxi måste stå och ladda en massa timmar på dagen med sin 16 kw laddare...
En del av problemet kan man faktiskt hålla tesla ansvarig förchaffis75 skrev:OK.. sorry... bra att vi är övverrens att man måste göra de möjligt att köra Taxi Tesla.
Ja de där med att de inte flyttar på sig och står och städar mm är ett riktigt illa... Jag gillar inte att generalisera men de är väl kanske så att dessa chaufförer har en väldigt annorlunda inställning än många andra som äger sin Tesla samtidigt tror jag detta kanske plötsligt (tyvärr) kommer bland "vanliga" ägare så småningom efterhand som elbilar bli vanligare och billigare.
Hur lång kö tror du att det ärRemuz skrev:Jag fick köplats 4 vid infra nu. Två taxi i kö och massa taxi som laddar... Ska till Uppsala så jag behöver bara en skvätt
Brrr... Tragiskt att de inte hittat lösning för Arlanda ännu. Ordentlig kapitalförsäkring samt tråkigt för alla icke-taxi som laddar vid UV.Remuz skrev:Det tog 42min innan jag fick en sladd. Eftersom jag fick dela med han som fick sladd innan mig så fick jag 35kW, men det redde ju sig med tiden
De finns en chademo vid ok Häggvik, varit gratisRemuz skrev:Det tog 42min innan jag fick en sladd. Eftersom jag fick dela med han som fick sladd innan mig så fick jag 35kW, men det redde ju sig med tiden
Det är på håret, men det skulle jag göra.Remuz skrev:Seriöst?!
Kö = en taxi, en brittisk X, sedan jag. Vågar man åka till Uppsala med 12%?
Som någon skulle uttrycka sig: "Challenge accepted"!Remuz skrev:Seriöst?!
Kö = en taxi, en brittisk X, sedan jag. Vågar man åka till Uppsala med 12%?