Sida 9 av 12

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 08:36
av mati
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändå :-)
Ja, men jag har bara 16A huvudsäkring. Det räcker gott och väl för att ladda Teslan med 10A trefas + hushållsel. Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 09:04
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Bjelke skrev:
Då blir det väl 40 och 30 att välja mellan antagligen... (och inte 40 och 60 tex)
Förmodligen blir det så. Bilen har setts av fler och fler som alla säger att det inte är en ny bil utan en facelift. Bla en observation i Sverige. Det talas om samma batteri som Zoe. Men sen måste vi ju vara medvetna om att 40kWh med effektivitet som Ioniq motsvarar en Leaf60. Så om man med faceliften lyckats få ner förbrukningen så kan ju en Leaf40 få dubbla räckvidden mot en leaf30! Då är det ju på Teslamanér mer värt med räckvidd än batterikapacitet.
Om de bilder så spridits verkligen är hur den kommer se ut så tror jag inte de lyckats minska luftmotståndet så pass mycket, formen kanske är lite bättre men den ser fortfarande ut som att den är ganska hög för prpopotionerna jämfört med Model 3 och Ioniq t ex.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 09:05
av Henrik Torphammar
mati skrev:
Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 09:12
av chaffis75
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!
Låter ganska smart men för gemene man så tror jag att Teslas lösning är den bästa, dvs 3 fas laddning med möjlighet att ställa in hur mycket man får lasta.
Själv funderar jag på om man ska skaffa energi vakt till vår värmepanna (elpatron) men vi får väl se nu till vintern om huvudsäkringen kommer smälla på fas 3 där vi laddar vår Leaf.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 10:51
av joel80
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
Jag lät koppla om lite så jag hade en fas typ ledig och då funkade det fint. Smaksak hur man belastar helt klart. Jag har en 1fas värmepump osv så det gick att frilägga en hel del så att den fasen var i princip fri på natten. Men har man möjlighet till 3fas som Tesla så lirar det ju på 1fas med!
Jag laddar min Volvo hybrid med 16A från en fas. Samma fas som bl.a spisen och ugnen använder, vilket gjort att jag ställt in bilen på att börja ladda vid 19:00 då vi lagat klart maten. (Det funkar att använda antingen ugnen eller nån platta även efter det, men på vintern då uppvärmningen också delvis går på den fasen har huvudsäkringen gått ett par gånger när jag laddat samtidigt som allt varit på.)

Jag kommer alltså kunna ladda ca 12h med 16A sen när jag skaffar en riktig elbil. Det kommer ge drygt 40kwh, så även om bilen skulle dra uppåt 2kwh/mil kommer jag kunna få i över 20 mil per natt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 11:45
av mickeisol
om man har problem med för mycket effekt på en fas, så kan man skaffa en fasutjämnare.

http://www.ferroamp.se/page/adaptive-cu ... ualization

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 12:37
av LarsL
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Utan trefasladdning blir den mycket mindre användbar än en Zoe för oss. Bilen måste gå 10 mil om dagen och det hinner man ju knappt ladda över natten med vanlig enfasladdning på 10A.
Med 16A laddning och en förbrukning som ioniq så blir det fullt ganska snabbt ändå :-)
Ja, men jag har bara 16A huvudsäkring. Det räcker gott och väl för att ladda Teslan med 10A trefas + hushållsel. Om jag skulle vilja ladda en Leaf med 16A enfas måste jag säkra upp huset ganska rejält och det är det absolut inte värt.
För Leaf räcker ju 10A, ganska bra. Då har du två faser kvar att ladda Teslan med.
Om Leafen och hade 3-fas så hade du fått dra ner Teslan ändå eftersom du inte kan gå över 10A totalt till laddningen.
Jag gissar att summan blir ungefär samma oavsett eftersom du är begränsad till 3-faser á 10A. Du har liksom en effekt att labba med totalt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 29 aug 2017 12:56
av Gustafsson
mickeisol skrev:
om man har problem med för mycket effekt på en fas, så kan man skaffa en fasutjämnare.

http://www.ferroamp.se/page/adaptive-cu ... ualization
Kostnad ? Hur mycket strøm kan man max plocka ut från en fas jmfrt med trefas tro ? Nåt till Roadstern kanske... Vore nice med 32 A - har sækrat till 20 A trefas.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 18:04
av Wahll

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 18:58
av evilirish
Wahll skrev:
Bruten länk? Funkar inte för mig..

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 20:31
av Jerker
evilirish skrev:
Wahll skrev:
Bruten länk? Funkar inte för mig..
Funkar för mig.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 20:33
av Remuz
Dags för Jerker att posta medräkningsbilder :)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 20:35
av LarsL
Fast den här gången kanske vi faktiskt får veta något om bilen :D

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 20:36
av Remuz
Bäst han inte gör nedräkning då, slutar ju bara i besvikelse

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 01 sep 2017 21:08
av Jerker
Nja... det får nån annan göra. Men om den får dragkrok så kanske jag blir lite upphetsad. :?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 sep 2017 10:50
av Limbster
Med dragkrok blir det helt klart riktigt intressant :D

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 sep 2017 14:02
av evilirish
Jerker skrev:
evilirish skrev:
Wahll skrev:
Bruten länk? Funkar inte för mig..
Funkar för mig.
Verkar vara tapatalk som tramsar, copy-paste till chrome funkade.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 sep 2017 21:25
av Henrik Torphammar
Limbster skrev:
Med dragkrok blir det helt klart riktigt intressant :D
Nissan har inte dragkrok till någon av sina modeller. (eller ja, dem borde inte.....)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 02 sep 2017 23:52
av Zalman3
Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 07:18
av Smutt
Zalman3 skrev:
Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
Sjukt billigt! Men eftersom man inte får en present från Elon med bilen så tar jag en M3 :lol:

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 07:45
av Limbster
Ungefär samma pris som en två år gammal 24 kwh Leaf då. Knappast troligt tyvärr.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 08:06
av mati
Smutt skrev:
Zalman3 skrev:
Nissan Leaf 2 elbil
pris 199.000kr
längd 448cm
148hk
ca 22kr per mil
Energianvändning ca 15 kWh/100 km
På nätet pratar man om att Nissan Leaf 2 kostar
30.000 euro=287.000kr
28.000kr i LRF rabatt=259.000kr
60.000kr i miljöbilsrabatt
Netto 199.000kr.
Sjukt billigt! Men eftersom man inte får en present från Elon med bilen så tar jag en M3 :lol:
Ja, extremt billigt och inte alls troligt. Är det däremot sant så beställer jag två och dumpar Teslan direkt.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 09:15
av Jerka
Varför skulle de sälja Leaf 2 för 287 000 när en nuvarande Leaf kostar 370?

Nej, det där tror jag inte på.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 09:17
av Zalman3
Visst kan Nissan i Sverige passa på att ta ut ett högre pris än i EU. Dock så tror jag att om man tar ut mer än 10% mer än i tex Tyskland, då börjar folk importera själva. Men även om priset hamnar på 220.000kr netto istället för 199.000kr så kommer folk att köpa.

Dagens Leaf 24kW kostar 317.000kr.
LRF rabatt på ca 28.300kr.
Miljöbilsstöd 60.000kr.
Blir netto 228.700kr.

Så begagnade Leaf bilar kommer att tryckas ner en
hel del i pris.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 03 sep 2017 09:47
av chaffis75
Var kommer priserna ifrån? Låter ju väldigt billigt vilket såklart vore trevligt men finns de någon sanningshalt i detta påstående?
Inget illa menat, bara undrar.