Sida 9 av 19

Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 06:44
av themax
Det enda jag reagerar på är intervallerna. De borde kunna vara längre. Bromsvätskebyte var 3000 mil skulle då inte jag hoppa över i vårt klimat, och personal kostar. 3500:- över ett år och 3000 mil körsträcka skulle jag säga är billigt.

Ett oljebyte på min Audi kostar någonstans mellan 2000 och 3000 med miljöavgifter beroende på var jag gör det (dyrare i Stockholm), en service var 3000 mil är svår att komma under 4500:- i Stockholm.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 07:43
av LarsL
Så varför byter inte MB bromsvätska? Bättre kvalité? Kan ta 8-10 000kr/gång ändå?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 07:59
av chaffis75
Kanske lite off-topic men min Volvo verkstad mäter fukthalt i bromsoljan istället och byter bara om de är för hög.
Detta är en handlare utanför storstäderna, I Lund och Malmö var de inget snack, där byter de vartannat år.

Så de där med bromsolja beror kanske mer på de specifika verkstaden än märket även om märket såklart lägger rekommendationerna.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 08:25
av olza
Angående Volvo så stämmer det, att byte av bromsvätska inte är med i service-schemat. Jag har bytt EN gång på 13 år och 21000 mil (V70N -04), och då bad jag själv om att få det gjort!

Och det där med att mäta fukthalten hos bromsvätskan i behållaren i motorrummet är jag lite skeptisk till. Finns ingen cirkulation av bromsvätska och det är inte i behållaren det blir varmt...

(Och att Volvo verkligen mäter fukthalten kan man inte heller vara säker på, kan jag berätta av egen erfarenhet. Var nämligen med under en service, och då var denna fuktmätare "trasig". Så jag svängde förbi någon vecka senare men mätaren var fortfarande "trasig". Då bytte service-killen batteriet i instrumentet... :o )

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 08:27
av 18650
Byta bromsvätska luktar som en klockren undanflykt att få byta bromsok också. Jag har iprincip aldrig lyckats öppna en luftningsnippel utan att den gått av. Ni som originalservar era bilar, vad händer när verkstaden drar av en nippel på ditt fullt fungerande bromssystem?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 10:19
av Nicke Nyfiken
18650 skrev:
Byta bromsvätska luktar som en klockren undanflykt att få byta bromsok också. Jag har iprincip aldrig lyckats öppna en luftningsnippel utan att den gått av. Ni som originalservar era bilar, vad händer när verkstaden drar av en nippel på ditt fullt fungerande bromssystem?
De skruvar ut den avbrutna delen från bromsoket och sätte dit en ny nippel. Tar inte mer än två minuter och kostar några tior och verkstan nämner det inte ens för kunden. Varför ska man byta bromsok för att nippeln är avbruten?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 10:44
av lator
Nicke Nyfiken skrev:
18650 skrev:
Byta bromsvätska luktar som en klockren undanflykt att få byta bromsok också. Jag har iprincip aldrig lyckats öppna en luftningsnippel utan att den gått av. Ni som originalservar era bilar, vad händer när verkstaden drar av en nippel på ditt fullt fungerande bromssystem?
De skruvar ut den avbrutna delen från bromsoket och sätte dit en ny nippel. Tar inte mer än två minuter och kostar några tior och verkstan nämner det inte ens för kunden. Varför ska man byta bromsok för att nippeln är avbruten?
Därför att om den går av så är den fastrostad (eller ärgad) och kommer inte att lossna på två minuter... :( Visst kan det gå att få ut den men det tar tid.
Om luftningsnippeln sitter fast så är oftast också kolven angripen av rost då damasken redan har lösts upp av saltlagen och då är det billigare att byta hela oket.

Detta är dock ett framtida problem här upp i Jämtland då de bara på senare år har börjat halkbekämpa med salt. Oftast skruvar man lös luftningsnippeln utan problem på våra bilar men väntar vi fem år så kommer det att vara lika omöjligt som i de södra delarna av landet... :evil:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 11:52
av Nicke Nyfiken
lator skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
18650 skrev:
Byta bromsvätska luktar som en klockren undanflykt att få byta bromsok också. Jag har iprincip aldrig lyckats öppna en luftningsnippel utan att den gått av. Ni som originalservar era bilar, vad händer när verkstaden drar av en nippel på ditt fullt fungerande bromssystem?
De skruvar ut den avbrutna delen från bromsoket och sätte dit en ny nippel. Tar inte mer än två minuter och kostar några tior och verkstan nämner det inte ens för kunden. Varför ska man byta bromsok för att nippeln är avbruten?
Därför att om den går av så är den fastrostad (eller ärgad) och kommer inte att lossna på två minuter... :( Visst kan det gå att få ut den men det tar tid.
Om luftningsnippeln sitter fast så är oftast också kolven angripen av rost då damasken redan har lösts upp av saltlagen och då är det billigare att byta hela oket.

Detta är dock ett framtida problem här upp i Jämtland då de bara på senare år har börjat halkbekämpa med salt. Oftast skruvar man lös luftningsnippeln utan problem på våra bilar men väntar vi fem år så kommer det att vara lika omöjligt som i de södra delarna av landet... :evil:
Ja det är klart om kolven är rostangripen och hela oket är i dåligt skick så spelar det ingen roll om luftnippeln går av. Då behöver oket bytas ut ändå.

Jag har själv dragit av några luftnipplar och det har inte varit så svårt att få ut med rätt verktyg. Det fina med luftnipplar är ju att de redan är "förborrade" så det tidskrävande borrandet slipper man. Det är bara att dra i grispitten direkt.

Anledningen till att de sätter sig så hårt att de går av är för att man skruvar ut dem för sällan. Byter man bromsvätska vart annat år så blir de "motionerade" och sätter sig oftast inte så hårt att det är ett problem att få loss dem. Skulle de vara rostangripna när man får ut dem så är det en god idé att byta ut luftnipplen i förebyggande syfte.

Sedan jag insåg fördelarna med att byta bromsvätska vart annat år har jag inte haft några problem att få loss några luftnipplar. Jag byter bromsvätska själv på mina bilar eftersom verkstäderna tar löjligt mycket betalt för ett så simpelt jobb. Dessutom vet man att det då blir ordentligt gjort med genomsköljning av hela systemet och inte bara ett fuskjobb med enbart byte av vätskan i behållaren. Fast en sådan sak skulle väl aldrig en märkesverkstad fuska med :?

Jag gör bromsvätskebytet i samband med skifte av sommar/vinterdäck eftersom man ändå har av hjulen då. Och räknar man bort tiden för att ta av och på hjulen så tar själva bromsvätskebytet inte så många minuter och bromsvätska kostar inte en förmögenhet, så jag förstår inte det kompakta motståndet mot att göra bromsvätskebyte enligt rekommenderat intervall.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 12:17
av jonasl
Håller med om att det egentligen är enkelt när man väl gjort det en gång. Samtidigt är bromsvätska inte så kul att greja med.

Och allt blir ju billigare om man gör jobbet själv..

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 12:57
av Cargo
Lite mer information kring garantin på batteriet.
Fick detta svar utav säljaren idag.

"IONIQ har batterier av typen litiumjonpolymer – dessa håller betydligt längre än blybatterier som finns i konventionella bensin- och dieselbilar.
Den beräknade livslängden är ca 10 år men sannolikt längre än så.
IONIQ har marknadens längsta batterigaranti: 8 år eller upp till 20 000 mil.
Kriteriet för att garantin ska kunna åberopas är att batteriets kapacitet, vid mätning med testinstrumentet Hyundai GDS mobile, understiger 70%."

Okej, hjälp mig här nu.
Vad har Tesla och Nissan Leaf för garantier?

Sen om vi räknar på det så skulle 30% förlust motsvara 8,4kwh och kvar att förbruka skulle vara 19,6kwh om vi förutsätter att Ioniq har 28kwh till sitt för fogande.
Ett genomsnittligen förbrukning på 1.5kwh/mil så skulle således förkorta möjlig reslängd med 5,6mil.
Så med 70% batterikapacitet och räknat på ovanstående förbrukning kommer ändå Ioniq minst 13 mil efter 20 000mil eller 8 år.
hur känns det tycker ni?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 12:58
av LarsL
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna... Varför man nu ska ha bort dem om man inte byter vätska?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 13:44
av Limbster
LarsL skrev:
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna... Varför man nu ska ha bort dem om man inte byter vätska?
Är det inte så att det är speciell bromsvätska till elbilar. Det får absolut inte vara ledande, till skillnad från vanlig. Sen används den och börjar bli ledande? Men man kan ju chansa, 400 volt i rumpan :roll:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 15:11
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna...
Eller hur... :roll: Suck!

Fortsätt du att hävda att bromsvätska INTE absorberar vatten
och ökad vattenhalt orsakar INTE mer korrosion i bromssystemet
och ökad vattenhalt ger INTE lägre kokpunkt på bromsvätskan.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 15:56
av apkungen
Skulle uppskatta att ioniq i 110 drar runt 160-170Wh/km i 110km/h på vintern runt nollan o lite småblöt vägbana. Vad kan den dra på sommaren? 140-150 Wh/km kanske.

dvs 16-17 mil på vintern och isf runt 19 mil på sommaren.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 16:08
av apkungen
Cargo skrev:
Lite mer information kring garantin på batteriet.
Fick detta svar utav säljaren idag.

"IONIQ har batterier av typen litiumjonpolymer – dessa håller betydligt längre än blybatterier som finns i konventionella bensin- och dieselbilar.
Den beräknade livslängden är ca 10 år men sannolikt längre än så.
IONIQ har marknadens längsta batterigaranti: 8 år eller upp till 20 000 mil.
Kriteriet för att garantin ska kunna åberopas är att batteriets kapacitet, vid mätning med testinstrumentet Hyundai GDS mobile, understiger 70%."

Okej, hjälp mig här nu.
Vad har Tesla och Nissan Leaf för garantier?

Sen om vi räknar på det så skulle 30% förlust motsvara 8,4kwh och kvar att förbruka skulle vara 19,6kwh om vi förutsätter att Ioniq har 28kwh till sitt för fogande.
Ett genomsnittligen förbrukning på 1.5kwh/mil så skulle således förkorta möjlig reslängd med 5,6mil.
Så med 70% batterikapacitet och räknat på ovanstående förbrukning kommer ändå Ioniq minst 13 mil efter 20 000mil eller 8 år.
hur känns det tycker ni?
Nu släpper vi bromsvätskan tycker jag ;)

Inlägget ovan är intressantare. De Flesta tillverkare har 16000mil garanti. 20 000mil är riktigt bra. Tesla har dock obegränsade mil i 8 år, vilket så klart är klassledande. Tror att de flesta tillverkare ligger nån stans där 70-80 % eller så.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 16:34
av Sealord
Läste denna artikel från norska Dagbladet om ett test av Hyunadai Ioniq i duell mot BMW I3. Intressant och läsvärt. Ser fram emot min provkörning av Hyundai Ioniq om en knapp månad. Upplever jag att den är lika bra som testet i avisen och vad ni i forumet påstår, är jag nog snart en ägare av min första elbil.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 16:44
av Cargo
Sealord skrev:
Läste denna artikel från norska Dagbladet om ett test av Hyunadai Ioniq i duell mot BMW I3. Intressant och läsvärt. Ser fram emot min provkörning av Hyundai Ioniq om en knapp månad. Upplever jag att den är lika bra som testet i avisen och vad ni i forumet påstår, är jag nog snart en ägare av min första elbil.
Suget ökar här också då vi trivdes i bilen.
Ska dock provköra en Leaf 30kwh men är oroliga för räckvidden....
Hoppas kunna få en offert snart på Ioniq så jag kan se vad det finns att göra på priset.
Är intresserad utav PremiumEco+18k, Vinterdäck+14k, Bagagematta+2 = totalpris innan rabatter runt 405 000:-

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 16:45
av Swede1
Mm, Ioniq är bättre och bekvämare i högre fart och på längre resa.

BMW i3 är roligare att köra och har bättre sikt och kvalitets känsla.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 16:48
av Cargo
apkungen skrev:
Skulle uppskatta att ioniq i 110 drar runt 160-170Wh/km i 110km/h på vintern runt nollan o lite småblöt vägbana. Vad kan den dra på sommaren? 140-150 Wh/km kanske.

dvs 16-17 mil på vintern och isf runt 19 mil på sommaren.

Det låter som troliga siffror utan att sväva iväg.
Vore kul om någon kunde provköra och testa lite nu när vi ligger runt nollan i grader på flera ställen i landet.
Testa att även stänga av och på klima för att se vad det kanske skulle kunna dra en vårdag i 17 grader plus och utan klima påslaget :)
Tror nämligen den blir rätt vass då efter som luftmotståndet är så pass lågt. :)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 19:57
av Sealord
Cargo skrev:
Sealord skrev:
Läste denna artikel från norska Dagbladet om ett test av Hyunadai Ioniq i duell mot BMW I3. Intressant och läsvärt. Ser fram emot min provkörning av Hyundai Ioniq om en knapp månad. Upplever jag att den är lika bra som testet i avisen och vad ni i forumet påstår, är jag nog snart en ägare av min första elbil.
Suget ökar här också då vi trivdes i bilen.
Ska dock provköra en Leaf 30kwh men är oroliga för räckvidden....
Hoppas kunna få en offert snart på Ioniq så jag kan se vad det finns att göra på priset.
Är intresserad utav PremiumEco+18k, Vinterdäck+14k, Bagagematta+2 = totalpris innan rabatter runt 405 000:-
Tack för bilderna på bagageutrymmet! Ska själva bli föräldrer för första gången, men till tvillingar, och behöver således en tvillingbarnvagn. Mitt mål med provkörningen är att se om en sådan får plats där bak. Tror du det? Förstår att vi då förmodligen inte får plats med så mycket mer, men det gör inget. Vi har ändå inte tänkt köra på långresor, eftersom vi alltid tar flyget ändå. Förstår inte njutningen av att köra bil i fem-sex timmar, när det finns flyg och hyrbil när man kommer fram.

Är intresserad av PremiumPlus med lädersäten, vinterdäck och bagagematta. Berätta gärna när du får din offert.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 20:06
av LarsL
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna... Varför man nu ska ha bort dem om man inte byter vätska?
Är det inte så att det är speciell bromsvätska till elbilar. Det får absolut inte vara ledande, till skillnad från vanlig. Sen används den och börjar bli ledande? Men man kan ju chansa, 400 volt i rumpan :roll:
:D :D :D En ny elbilsmyt.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 20:24
av Cargo
Tack för bilderna på bagageutrymmet! Ska själva bli föräldrer för första gången, men till tvillingar, och behöver således en tvillingbarnvagn. Mitt mål med provkörningen är att se om en sådan får plats där bak. Tror du det? Förstår att vi då förmodligen inte får plats med så mycket mer, men det gör inget. Vi har ändå inte tänkt köra på långresor, eftersom vi alltid tar flyget ändå. Förstår inte njutningen av att köra bil i fem-sex timmar, när det finns flyg och hyrbil när man kommer fram.

Är intresserad av PremiumPlus med lädersäten, vinterdäck och bagagematta. Berätta gärna när du får din offert.
Grattis :)

Svårt att sia om beroende på storlek på er vagn.
Vi har en Emmaljunga super viking vilket inte är en liten vagn.
Skulle uppskatta bagageutrymmet på bredden att vara strax över 1 meter då vår är ihopfälld 1meter mellan ytterkant på däcken.
Vår vagn är sen 60 bred och uppskattar att det är 15-20cm kvar utav bagageutrymmet bakåt när chassit då står på däcken eller ligger på rygg.
Att ställa vagnen på sidan likt mina bilder kan bli tight med en dubbelvagn, men kanske går om man lutar chassit.

Här är några bilder till där du kanske kan få känsla för vad som är kvar när chassit står normalt eller upp och ner.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 20:26
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna... Varför man nu ska ha bort dem om man inte byter vätska?
Är det inte så att det är speciell bromsvätska till elbilar. Det får absolut inte vara ledande, till skillnad från vanlig. Sen används den och börjar bli ledande? Men man kan ju chansa, 400 volt i rumpan :roll:
:D :D :D En ny elbilsmyt.
:lol: :lol: :lol: Klart det är en myt. Alla vet ju att det strömförande bromssystemet är kopplat till solskyddet och inte till sätet på en elbil.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 jan 2017 20:38
av Foluke
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Ja enda fördelen med att byta bromsvätska är att man får loss nipplarna... Varför man nu ska ha bort dem om man inte byter vätska?
Är det inte så att det är speciell bromsvätska till elbilar. Det får absolut inte vara ledande, till skillnad från vanlig. Sen används den och börjar bli ledande? Men man kan ju chansa, 400 volt i rumpan :roll:
:D :D :D En ny elbilsmyt.
:lol: :lol: :lol: Klart det är en myt. Alla vet ju att det strömförande bromssystemet är kopplat till solskyddet och inte till sätet på en elbil.
Blir solskyddet strömförande så märker man ju det på att håret reser sig. :P

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 jan 2017 01:26
av joel80
Åh faan.. Trodde det var en effekt av Ludicrous! Tur att det inte var soligt när jag provkörde!