Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?
Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)
Tur man kan ha backkameran på under färd. Ger ju t.o.m bättre sikt än att titta i en backspegel (även i regnväder hoppas jag).
Ja det borde nog kompensera missen att låta bli vindrutetorkare
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
Kul att läsa Mati!
Ska försöka få en provkörning över en helg snart för att kunna uppleva med familjen framtida bilen I5 FE RWD
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Jo, det blir en glipa på ca 20cm, lika mycket som sätet går att skjutas fram. Glipan går ända ner till golvet. Men det går att skjuta bagagerumsgolvet över glipan så den försvinner helt. Då uppstår såklart en ny glipa längst bak vid bakluckan istället. Men den är för det första inte lika djup eftersom det inte finns någonting under golvet där bak, och dessutom är det ju där det är som lägst till taket, dvs under bakrutan. Man ser inte ens glipan på bilen ovan eftersom den skyms av lastkanten.
Det blir alltså ganska lätt att täcka över den med en lämplig skiva, och hundarna kommer på grund av den låga takhöjden ändå inte kunna stå eller sitta precis längst bak. Det är inga bekymmer. Det blir jättebra tror jag.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Jo, det blir en glipa på ca 20cm, lika mycket som sätet går att skjutas fram. Glipan går ända ner till golvet. Men det går att skjuta bagagerumsgolvet över glipan så den försvinner helt. Då uppstår såklart en ny glipa längst bak vid bakluckan istället. Men den är för det första inte lika djup eftersom det inte finns någonting under golvet där bak, och dessutom är det ju där det är som lägst till taket, dvs under bakrutan. Det blir alltså ganska lätt att täcka över den med en lämplig skiva, och hundarna kommer på grund av den låga takhöjden ändå inte kunna stå eller sitta precis längst bak. Det är inga bekymmer. Det blir jättebra tror jag.
Låter grymt bra!
Undrar varför så få bilar har skjut och tiltbart baksäte.
Måste vara mycket praktiskt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tittade på en Essential RWD Demo hos ÅF idag Ångrar mig inte med beställningen FE som förhoppningsvis kommer levereras på hösten. Snart provköra den efter helgen!
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Tittade på en Essential RWD Demo hos ÅF idag Ångrar mig inte med beställningen FE som förhoppningsvis kommer levereras på hösten. Snart provköra den efter helgen!
Det är samma här. Jag ångrar mig inte alls. Tvärtom så känns den på rätt många sätt som ett lyft jämfört med min e-tron. Framförallt med tanke på hur mycket man faktiskt får för pengarna. Och nu när jag sett den i verkligheten måste jag säga att den är verkligen över förväntan. Den kommer nog röra om ordentligt på elbilsmarknaden.
Jag ser också fram emot provkörningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har man fått en Ioniq 5 till Hyundai handlaren i Umeå.
Har bokat in en provkörning till nästa vecka.
Måste säga att den är snygg i verkligheten också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Den essential RWD som jag kollade på hade den möjligheten dock manuellt men det går att flytta fram samt att ändra på ryggstödet från 90 grader till ett mer lutande läge till gissningsvis 120 - 130 grader .
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
18” är 3epart.
De lär passa ”normala” I5 också.
Originalfälgar kommer i 19” och 20”, ska du ha något annat så måste det vara 3e part.
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Det är visst minne i andra sätesraden, men den är på skärmen och inte fysisk knapp. Har för mig det var tre olika man kunde spara.
Edit:
Japp, tre olika kan man spara. Så du kan t.ex spara en mode som är längst fram, en mode längst bak etc för att snabbt ändra. Särskilt viktigt att flytta båda baksätena samtidigt om man har lastgaller. Jag lärde mig om funktionen från Norska IONIQ5 fb-gruppen.
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Det är visst minne i andra sätesraden, men den är på skärmen och inte fysisk knapp. Har för mig det var tre olika man kunde spara.
Edit:
Japp, tre olika kan man spara. Så du kan t.ex spara en mode som är längst fram, en mode längst bak etc för att snabbt ändra. Särskilt viktigt att flytta båda baksätena samtidigt om man har lastgaller. Jag lärde mig om funktionen från Norska IONIQ5 fb-gruppen.
Bifogar bild från manualen.
Tycker faktiskt att det är mycket bättre att spara i profiler på skärmen än på speciella fysiska knappar. Iaf. på det sätt som Tesla implementerat det. Förhoppningsvis är det liknande tänk här hos Hyundai. Klart mycket smidigare och mer översiktligt än "dumma" knappar.
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
Jag tycker iofs det är fullt rimligt att auktoriserade Hyundai-ÅF enbart säljer orginalutrustning. Jag tyckte det var sjukt irriterande när jag hämtade en Citroën för några år sen och vinterfälgarna var tredjepart. Det var jag inte nöjd med. Från märkes-ÅF köper man orginalgrejer och från tredjepart köper man oorginalgrejer, då vet man vad man får och kan förvänta kvalitet och garanti likt bilen man köpt där.
PH turbin är inte orginalkvalitet, jag har haft de på två olika elbilar och de släpper i lacken och ser inte bra ut efter några vintrar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
Jag tycker iofs det är fullt rimligt att auktoriserade Hyundai-ÅF enbart säljer orginalutrustning. Jag tyckte det var sjukt irriterande när jag hämtade en Citroën för några år sen och vinterfälgarna var tredjepart. Det var jag inte nöjd med. Från märkes-ÅF köper man orginalgrejer och från tredjepart köper man oorginalgrejer, då vet man vad man får och kan förvänta kvalitet och garanti likt bilen man köpt där.
PH turbin är inte orginalkvalitet, jag har haft de på två olika elbilar och de släpper i lacken och ser inte bra ut efter några vintrar.
Tack för värdefull info!
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015