Sida 81 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 17:37
av Kulingen
Blixten skrev:
"Teslan knockar Volvon på energiförbrukning" - Ny artikel av Lasse Swärd i DN

http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det någon som har artikeln så man kan läsa den? För oss som inte har DN? :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 17:42
av LarsL
Lasse Swärd var ju positiv när han körde Model X också.

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 17:50
av Nicke Nyfiken
Kulingen skrev:
http://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-k ... rbrukning/
Är det någon som har artikeln så man kan läsa den? För oss som inte har DN? :roll:
Märkligt. Jag läste artikeln i länken tidigare men nu är den låst.

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 17:55
av TiborBlomhall
DN tillåter endast några gratisläsningar per vecka. Sedan blir det paywall.

...om du inte öppnar länken i inkognitoläge förstås, eller blockerar cookies från DN...

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 18:46
av joyhan
Här är en länk som borde fungera. Googles cash av sidan.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 18:57
av Kulingen
joyhan skrev:
Här är en länk som borde fungera. Googles cash av sidan.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Tackar det fungerade 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 18:59
av Bjelke
Kul att få bli positivt överraskad ibland oxo! :)

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 21:34
av AGCF
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 21:57
av bylund
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 23:28
av evilirish
https://e360.yale.edu/features/in-a-stu ... ng-of-coal

TDLR; Storbritannien ska stänga ner sitt sista kolkraftverk senast år 2025, om inte tidigare. Så "vi" behöver inte oroa oss för tvings importera smutsig brittisk kolkraft länge till.

Re: Artikel i media

Postat: 19 sep 2017 23:35
av bjelkeman
bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Inte bara en smula. När föreslog det något senast skulle göra något meningsfullt åt utsläppen?

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 06:26
av mati
bylund skrev:
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns en smula populistiskt.

Ska man få ner utsläppen så bör man väl få ner topphastigheten, förbrukningen springer ju iväg när man ökar hastigheten.
Haha, vet du vilket argument som används av billobbyn i Tyskland varför man inte behöver avskaffa fri hastighet på motorvägarna? De räknar med att snitthastigheten ungefär kommer att vara densamma ändå, och det är därför ingen vinst för miljön i alla fall. Världens dummaste idiotargument som vem som helst borde inse att det är bullshit, men det har fungerat i decennier.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 06:53
av AGCF
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 06:54
av LarsL
Ja, men höj hastigheten till 140km/h och sätt genomsnittshastighetskammeror mellan varje avfart. På motorväg funkar det eftersom det är samma förare hela tiden mellan avfarterna. Om inte så bör bägge bötfällas för att ha stannat på motorväg.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 07:03
av Peter Holm
Jerker skrev:
LarsL skrev:
En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Ja, och Tesla har batteritillverkning vilket VW inte har....

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 07:43
av chaffis75
AGCF skrev:
http://www.di.se/nyheter/m-vill-ha-tran ... tt-pa-tag/

M vill ha 130 km/h på motorvägar. Låter bra. Tågen försöker man få att gå fortare och fortfare men på säkraste vägtypen gäller fortfarande 110 som regel
Känns väl vettigt när man kommer utanför storstad områdena, typ där de idag är 120 kan man nog ha 130 istället.
Detta vore ett sätt att anpassa sig till hur de är i stora delar av Europa, tex Danmark Österrike, Frankrike och Italien. Säkert ännu fler länder som jag inte har koll på just nu.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 08:34
av Yxel
AGCF skrev:
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
SJ kör på 100% förnyelsebar el.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 08:43
av bylund
Nej, precis som elbilar har de väl direktkoppling till kolkraftverk?

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 08:43
av AGCF
Yxel skrev:
AGCF skrev:
Tänker ni samma sak om tåg då eller? Snabbtåg drar väldigt mycket el precis på de mest högbelastade tiderna på dygnet och förbrukar massor av smutsig marginalel. Jag tycker det är rimligt att hastigheten på motorvägen är 130. Det var nästan 50 år sedan den sattes till 110.
SJ kör på 100% förnyelsebar el.
Säger de själva ja :) Det är bara förbrukningen över ett år eller månadsvis, inte i varje given tidpunkt. Att som jag hävdar, SJ förbrukar mest el i rusningstider när vi redan innan förbrukar som mest, är inte felaktigt. Mellan 7-9 och 16-18 är förbrukningen på topp. Mer och snabbare tåg skulle kräva mer reglerkraft och säkert mer import med.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 08:46
av AGCF
Om jag ska förklara det på ett annat sätt:

Om alla tåg stannade upp i dag, skulle då vindkraftverk bromsas upp, vatten släppas förbi vattenturbinerna eller solpaneler täckas med presenningar?

Elbilar laddar till 95% på natten, och är därför gynnsamma för elsystemet då mest tillgänglig kapacitet finns då.

Sedan finns det andra fördelar med tåg.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 08:55
av bylund
Jag håller med om det egentligen. Fördelen är mest om man får över resor från flyg till tåg genom att köra dem snabbare.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 09:06
av Teslalink
Är inte tåg ett sätt att transportera människor som annars kunde varit med och bidra till att det bildas köer på våra vägar?

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 09:24
av AGCF
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 09:34
av Verdi
AGCF skrev:
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.

Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?

Re: Artikel i media

Postat: 20 sep 2017 09:38
av zyax
Verdi skrev:
AGCF skrev:
Dessvärre eller dessbättre tror jag dock att flyget kommer att bli elektrifierat inom inte allt för lång tid, det kommer att följa naturligt när elbilarna byggt upp batteriindustrin. Flyg är en mycket nättare och potentiellt billigare transportmetod än tåg tror jag. Lufthansa drar i dag 0,4 liter flygbränsle per mil och passagerare. Det är på en blandning av korta och långa sträckor. Elflyg kan säkert dra mindre el än tåg per passagerarkm på sikt. Dock kan hyperloop vara en vass konkurrent på de mest passagerartäta sträckorna men frågan är hur många av de som är inrikes i sverige.

Hmmm. Har inte flygplan bränsletankar på flera hundra kubikmeter? Det är ju enorma mängder energi. Går det verkligen att ersätta den med batterier som de är uppbyggda idag? Och hur lång tid skulle det ta att ladda de där 20 000 000 kWh-batterierna (eller vad som nu krävs för att flyga x antal hundra mil)?
https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium ... ir_battery