Sida 81 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 21:32
av Fredrik j
Mickep skrev:Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Det är väl ingen som tror att Volvo kan sälja bilar utan reklam?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 21:55
av nek0
Fredrik j skrev:Mickep skrev:Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Det är väl ingen som tror att Volvo kan sälja bilar utan reklam?
Det är väl ingen som säljer bilar utan reklam, men det är bara Tesla som inte behöver betala för reklamen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 22:00
av Elbilisten
Vi kan titta lite på vilka företag som står bakom Ionity: Ligger de i framkant eller maskar de? BMW som inte har börjat leverera någon ny elbilsmodell sen i3 i 2013. Mercedes som har sålt 55 exemplarer av EQC. Ford, jag kan inte minnas att jag har set någon av deras Focus elbilar än. Audi e-Tron, var inte det en av alla sk "Tesla-killers"? Porsche har inte börjat leverera. Volkswagen lagrar någon promille halvfärdiga bilar för att senare slippa med mindre böter till EU.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 22:05
av Off Grid Byggaren
Mickep skrev:Hur mycket kostar det att driva (installera och rörliga kostnader) en 150 (350?) kW * minst 6 st? låter 600 kW rimligt? (också har man något batteri för lastbalansera)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Installeras sex 150 kW laddare på en och samma gång så räcker nog inte 2 miljoner per laddare i startkostnad.
Och sedan minst 15 000:- per laddare i fasta månadskostnader skulle jag tro, största delen blir elnätsavgiften för den höga effekten.
Ska det även till ett markarrende så kostar det en del.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 22:56
av EnTraktor
Mickep skrev:Hur mycket kostar det att driva (installera och rörliga kostnader) en 150 (350?) kW * minst 6 st? låter 600 kW rimligt? (också har man något batteri för lastbalansera)
Vissa säger 1 miljon men vad är månadskostnaden? kan man uppskatta det till ca 1000 kr/mån?
Det är bara så man kan komma till en rimligt argument om deras prisbild är rimlig eller ej.
15 000 räcker då inte långt... (Är väl typ 85 bilar per laddare (eller det kanske räcker(?))) om man jämför med en bensinmack, hur många kan en sådan serva på ett år (5 000)? Då förstår man att laddplatserna hamnar nere i tätbebyggda kontinenten.
Tyvärr är de naivt att tro att de kan sälja bilar utan reklam. Polestar2 reklamen går stenhårt nu. (hoppas nyheten om ionity går de flesta förbi)
Hur många elbilar har konsortiet sålt? (kanske de är lite less på att sponsra tesla ägare?) menar alltså bilar som laddar 100kW+.
Försöker se hur många elbilar som de har men hittar inget på elbilstatistik. uppskattat? kanske 2-3000 (låter lite högt tror nog mera under 1000) sammanlagt det borde motsvara 20-30 laddplatser i sverige. kia eniro sålde i ca 1500 (så det borde ge 10 laddplatser.)
Exakt samma diskussion hade vi i oktober och på sidan 148-150 finns en del kalkyler vad det kostar driva ett laddnätverk. Hög effekt kostar otroligt mycket, enligt prislistor på nätet pratar vi om ca 30.000-40.000 SEK per mån för en enda 350 kW anslutning. Med 3-6 laddare blir det 3-6 gånger dyrare. Dom som tror att man kan bygga ett laddnätverk med 350 kW laddare och ta spotpris i avgift lever i en drömvärld.
Citerar mig själv från oktober
viewtopic.php?p=378619#p378619
Ionity med sin högre effekt kommer troligen ligga på ca 4-8 kr/kWh till sina egna bilar och då är inte 12-14 kr/kWh orimligt för konkurrenterna. Däremot kan jag hålla med om att det blir dyrt. Snabbladdning kostar och som jag upprepat snart 100 gånger på detta forum, ingen lösning för vardagsladdning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 22:57
av Mickep
ok, så för att få det att gå runt måste de först sälja ca 150 bilar för att finansiera en laddplats (låg räknat) och sedan sälja 15 st per år (förutsatt att man inte sätter upp en ny plats)
Hur många laddställen har ionity satt upp i sverige? 15 st? det motsvara ca 2000 bilar + 200 st till årligen för att gå +- 0.(i Sverige) ganska förklarligt att de chockhöjer priset. (vet inte hur teslas modell är men det är ganska uppenbart att de måste sälja fler bilar än förra året för att inte höja priset på laddning)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 23:11
av EnTraktor
Vet inte hur du kalkylerar men en transformatorstation kostar i runda svängar ca 1 MSEK
Varje 350 kW laddare kostar i storleksordningen 0,5-1 MSEK
Ovanpå det tillkommer installationskostnader.
Så en station med 4 laddare kostar minst 3-4 MSEK att bygga.
P.g.a. Ionity har satt ribban högt och eftersom 4x350kW laddare kräver en 1,4MW nätanslutning till en sådan station så blir månadskostnaden ca 130.000-140.000 SEK.
Ionity är ett premiumnätverk med premiumpriser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jan 2020 23:32
av vibrationsfri
Lustigt att de höjer priset nu och inte väntar innan fler bilar är ute på vägarna. ID3 som kommer om några månader tx det kan få några att välja en m3 istället
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 00:35
av ben
EnTraktor skrev:Vet inte hur du kalkylerar men en transformatorstation kostar i runda svängar ca 1 MSEK
Varje 350 kW laddare kostar i storleksordningen 0,5-1 MSEK
Ovanpå det tillkommer installationskostnader.
Så en station med 4 laddare kostar minst 3-4 MSEK att bygga.
P.g.a. Ionity har satt ribban högt och eftersom 4x350kW laddare kräver en 1,4MW nätanslutning till en sådan station så blir månadskostnaden ca 130.000-140.000 SEK.
Ionity är ett premiumnätverk med premiumpriser.
Det låter lite väl högt. Dels vill man inte provisionera för 100% utnyttjandegrad även om laddstationerna ska klara en peak på 350kW så är det ju dumt att provisionera för mer än hälften av det.
Sen så verkar priset lite väl högt. Tekniska verken i Linköping ger tex en månadskostnad på 25kkr för en anläggning på 1,4MW. Det kan givetvis skilja sig mycket i landet men det känns osannolikt att det skiljer sig med en faktor 5-6.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 00:59
av Robertrimmevik
Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Och i så gott som hela Norrland är man hänvisad till 50 kW om man inte äger en tesla. Ionity ger ju åtminstone andra bilmärken chansen att ladda till skillnad mot tesla. Hade det inte varit för det så hade jag beställt en elbil vid det här laget. Nu får jag vänta tills ionity blir nog stora här uppe eller att circle-k eller nått energibolag kommer igång som i Luleå och Dalarna.
Ionity ger åtminstone en möjlighet att ha avtal med flera bilmärken till skillnad mot teslas monopol.
Har man så gott som monopol på snabbladdare i Norrland borde man också se till att det finns några serviceverkstäder där också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 01:03
av Spfere
Robertrimmevik skrev:Jerker skrev:Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Och i så gott som hela Norrland är man hänvisad till 50 kW om man inte äger en tesla. Ionity ger ju åtminstone andra bilmärken chansen att ladda till skillnad mot tesla. Hade det inte varit för det så hade jag beställt en elbil vid det här laget. Nu får jag vänta tills ionity blir nog stora här uppe eller att circle-k eller nått energibolag kommer igång som i Luleå och Dalarna.
Ionity ger åtminstone en möjlighet att ha avtal med flera bilmärken till skillnad mot teslas monopol.
Har man så gott som monopol på snabbladdare i Norrland borde man också se till att det finns några serviceverkstäder där också.
Skulle de inte öppna något i Umeå? (jo jag vet är ganska långt mellan umeå och Kiruna men men...
as for the monopol, tycker inte det är något problem med att Tesla endast tillåter Teslor att ladda på deras egna stationer, inget som stoppar någon annan biltillverkare att göra likadant själva
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 08:28
av mati
OfarligTesla skrev:mati skrev:
Exakt. Det ser bara billigare ut vid första anblick. I själva verket är fortfarande dyrare än alla andra alternativ som finns.
Vilka andra alternativ finns det då? Som ger upp till 350 kW per laddare i ett nätverk? Till och med om vi bara räknar på 150 kW som är mer vanligt så finns det ju inte så många, inte ens Tesla levererar ju 150 kW per laddare utan där är det delat. Att vara garanterat upp till 350 kW per laddare är ju klart att det är dyrare än om det är slumpmässigt hur mycket du får ut baserat på hur många som är där.
Laddar man väldigt lite på snabbladdare är ju 199 kr/mån väldigt mycket, man går ju break even vid ca 460 kWh per år. Men laddar man mindre än det så är det ju ingen stor kostnad i att pynta ”drop in pris” heller.
I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 08:53
av mati
Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:16
av OfarligTesla
mati skrev:
I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Ja, FastNed är ju ett bra exempel om vi kollar på deras 175kW laddare. De flesta av deras laddare är ju byggda i ett väldigt litet geografiskt område där det är många som kan nyttja dem. De som är utanför Nederländerna ligger ju mer eller mindre längs Autobahn där det också reser mycket folk, alltså får de nog en rätt bra ROI per laddare. Tror du inte att de hade behövt ta mer betalt om de även hade haft som ambition att bygga laddare i avkrokar i Sverige där väldigt få kommer använda dem? Ionity försöker ju bygga ett nätverk som Teslas men med bättre och dyrare laddare, detta samtidigt som det blir vettig ekonomi i det.
Själv tror jag att Ionity satte ribban för högt även om vi struntar i 350 kW och bara räknar på säg 200 kW som är max normala bilar kommer använda i en snar framtid, det blir helt enkelt för dyrt att förbereda varje station med minst 4 st laddare som alla kan användas med 200 kW samtidigt. De borde haft sämre laddare de kunde sätta i avkrokarna för att få ner kostnaden.
Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:22
av Zalman3
mati skrev:Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Där tror jag du har fel.
Hyundai/Kia har gått med i Ionity, de kommer med 350kW bilar 2021, och deras bilar konkurrerar inte med Porsche.
I år kommer ju ett antal elbilar med 100 till 200kWh batterier,
ska dom kunna ladda till 80% på 30 minuter, då krävs 800V och 350kW.
Och det är ju inte så tekniskt svårt, eller dyrt med 800V.
Ska tex Kia Sorento få bra räckvidd krävs 2x64kWh batteri.
Då kan man dela på 800V så varje batteri får 400V och 175kW.
C-värdet blir som mest ca 2,73.
Tesla 3 ligger som mest på 3,33.
Har ju själv spekulterat i att Tesla kommer med V4 laddare med 5-600kW laddhastighet.
Elon själv var ju lite kryptisk vid Cybertrucklanseringen, sa att den går att ladda i +250kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:29
av HelectriC
Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:33
av OfarligTesla
HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:45
av Verdi
OfarligTesla skrev:HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.
Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:51
av Nilp
OfarligTesla skrev:mati skrev:
I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Ja, FastNed är ju ett bra exempel om vi kollar på deras 175kW laddare. De flesta av deras laddare är ju byggda i ett väldigt litet geografiskt område där det är många som kan nyttja dem. De som är utanför Nederländerna ligger ju mer eller mindre längs Autobahn där det också reser mycket folk, alltså får de nog en rätt bra ROI per laddare. Tror du inte att de hade behövt ta mer betalt om de även hade haft som ambition att bygga laddare i avkrokar i Sverige där väldigt få kommer använda dem? Ionity försöker ju bygga ett nätverk som Teslas men med bättre och dyrare laddare, detta samtidigt som det blir vettig ekonomi i det.
Själv tror jag att Ionity satte ribban för högt även om vi struntar i 350 kW och bara räknar på säg 200 kW som är max normala bilar kommer använda i en snar framtid, det blir helt enkelt för dyrt att förbereda varje station med minst 4 st laddare som alla kan användas med 200 kW samtidigt. De borde haft sämre laddare de kunde sätta i avkrokarna för att få ner kostnaden.
Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Precis. Lika lite som jag gör familjens veckohandling på 7-eleven. Men kommer jag på att jag behöver köpa bryggkaffe sent på kvällen så finns det att få tag på men jag får betala extra för service och tillgänglighet.
Man laddar hemma till vardags är man ute och kör kan man välja om man vill göra sig omak om att hitta DC laddning till lägsta pris eller betala premium på Ionity för snabb och tillgänglighet.
Inget som är rätt eller fel men finns valmöjligheter (gärna fler, tack).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:58
av Mickep
Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 10:04
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?

Ja man länkar väl inte till något utan kommentar med en förskönande och missvisande rubriksättning om man inte tror på det? Vore ju högst konstigt beteende i var fall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 10:09
av Zalman3
HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Fordon med 100 till 200kWh batteri.
Dock är det inte säkert att alla dessa bilar hinner ut på marknaden i år.
Tesla:
Roadster 200kWh.
S och X kommer i år med större batterier enligt Elon.
3 och Y förväntas få 100kWh batterier pga att det står 100kWh i programkod.
Cybertruck gissar jag får minst 200kWh batteri.
För Rivian har en räckvidd på 640km med 180kWh batteri.
Bollinger 120kWh batteri.
Rivian 180kWh batteri.
BMW i7
BMW i7: the standard version and an i7S. The latter will have more range and will be more powerful, as you might expect. According to our info, the i7S will have a power output of around 670 HP and a 120 kWh battery. With these figures, the expected range in WLTP tests should be around 600 km (360 miles).
https://www.bmwblog.com/2019/09/18/rumo ... w-battery/
Audi e-tron GT får 800V laddning, oklart om den får över 100kWh batteri.
Mercedes får 800V laddning på EVA-plattformen.
Utgångspunkten för EQA är en ny plattform för elfordon utvecklad av Mercedes för användning i alla kommande EQ-modeller. Den är känd internt under kodnamnet EVA (electric vehicle architecture).
Den flexibla plattformen stödjer fram-, bak- och fyrhjulsdrift, med antingen en eller två elektriska motorer och ett batteri lågt monterat. Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
EQS är byggd på en helt ny variabel och skalbar teknikplattform som kommer att göra det möjligt att snabbt ta fram nya eldrivna modeller. I EQS fall är bilen fyrhjulsdriven med ca 470 hästkrafter (350 kW) och ett vridmoment på ca 760 Nm. Det ger acceleration 0-100 på ca 4,5 sekunder och en toppfart på klart över 200 km /tim. Allt i total tystnad.
Batteriet är på ca 100 kW vilket ger en räckvidd på ca 70 mil enligt WLTP, och det kan laddas till 80 % på under 20 minuter med 350 kW laddning!
https://nyheter.mercedes-benz.se/2019/0 ... elektrisk/
EDIT:
KIA pratar om att deras bilar ska gå att ladda 100km på 3 minuter.
Hyundai Motor Group is developing the dedicated 800V rapid recharging system, so that the inconvenience of charging a electric vehicle will be dramatically reduced by the introduction of this revolutionary technology.
With the 800V rapid recharging system, we expect that only three minutes’ recharging will allow the vehicle to drive 100km.
https://m.kia.com/worldwide/about_kia/e ... ehicles.do
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 10:22
av Teslaspolen
3/Y förväntas inte alls få 100 kWh. Den whitehat hackare som hittade koden sa specifikt att det troligen var kvarlämnad kod från tidigare.
Om nu inte något nytt på den fronten uppenbarats?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 10:27
av OTP
Vill minnas att någon här eller i facebookgruppen som pratat om att man kan välja bort ex ionityladdare, men jag hittar inte det valet i ABRP appen. Hittar inte inlägget heller

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 10:29
av LarsL
Mickep skrev:Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Det lyser igenom ett visst förakt för Tesla här? Om man ”läser lite mellan raderna”.
Så du tycker alltså typ att Tesla har ett apartheidsystem och att de borde öppna upp för alla andra också? Trots att Tesla byggt sitt system för egna pengar och inte använt EU-bidrag? Tycker du att andra bolag ska öppna upp sina serviceställen så att jag kan åka in till Volvo och fixa mina garantiärenden också?
Ja, du får nog acceptera att det kommer vara komplicerat och dyrt att snabbladda om du har en annan bil än en Tesla. Den insikten ska du nog låta sjunka ner ett tag inför ditt bil val.