Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 09:29
Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?OfarligTesla skrev:Det är väl den där batteristartupen som han skrev om tidigare, som inte ville sälja sin revolutionerande fungerande batteriteknik till någon av de stora drakarna för miljarder utan säljer hellre billigt till Nikola för att de är så snälla.HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Precis. Lika lite som jag gör familjens veckohandling på 7-eleven. Men kommer jag på att jag behöver köpa bryggkaffe sent på kvällen så finns det att få tag på men jag får betala extra för service och tillgänglighet.OfarligTesla skrev:Ja, FastNed är ju ett bra exempel om vi kollar på deras 175kW laddare. De flesta av deras laddare är ju byggda i ett väldigt litet geografiskt område där det är många som kan nyttja dem. De som är utanför Nederländerna ligger ju mer eller mindre längs Autobahn där det också reser mycket folk, alltså får de nog en rätt bra ROI per laddare. Tror du inte att de hade behövt ta mer betalt om de även hade haft som ambition att bygga laddare i avkrokar i Sverige där väldigt få kommer använda dem? Ionity försöker ju bygga ett nätverk som Teslas men med bättre och dyrare laddare, detta samtidigt som det blir vettig ekonomi i det.mati skrev:I Sverige finns inte så hemskt mycket annat att välja på. Sant. Men vi är ett utvecklingsland när det kommer till högeffektsladdning. Det finns några enstaka HPC:er från andra leverantörer, men inget sammanhängande nätverk. Fortum tar 2,50kr/minut (2.00kr/minut med Plugsurfing), Bee tar 5kr/kWh utan abonnemang. Det är dessa jag använder mest eftersom jag rör mig mest norrut där Ionity ändå inte finns.
Men nere kontinenten finns många fler aktörer, FastNed, allego, EnBW, Telekom, osv. Just FastNed har hittills ansetts vara en ganska dyr laddoperatör, ca 6kr/kWh utan abonnemang, men nu ter de sig alltså billiga i jämförelse. Dessutom är deras laddstationer mycket mer påkostade än Ionitys, de har alltid stora tak över sina laddare, precis som vilken sketen bensinmack som helst och de känner igen bilen när man har laddat hos de tidigare, dvs man slipper fipplar med laddkort osv. Precis som Tesla. Ionity är numera det dyraste som finns, hur man än vrider och vänder på det.
Själv tror jag att Ionity satte ribban för högt även om vi struntar i 350 kW och bara räknar på säg 200 kW som är max normala bilar kommer använda i en snar framtid, det blir helt enkelt för dyrt att förbereda varje station med minst 4 st laddare som alla kan användas med 200 kW samtidigt. De borde haft sämre laddare de kunde sätta i avkrokarna för att få ner kostnaden.
Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Ja man länkar väl inte till något utan kommentar med en förskönande och missvisande rubriksättning om man inte tror på det? Vore ju högst konstigt beteende i var fall.Verdi skrev:Så Zalman tror på alla artiklar han länkar till?![]()
HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
https://www.bmwblog.com/2019/09/18/rumo ... w-battery/BMW i7: the standard version and an i7S. The latter will have more range and will be more powerful, as you might expect. According to our info, the i7S will have a power output of around 670 HP and a 120 kWh battery. With these figures, the expected range in WLTP tests should be around 600 km (360 miles).
Utgångspunkten för EQA är en ny plattform för elfordon utvecklad av Mercedes för användning i alla kommande EQ-modeller. Den är känd internt under kodnamnet EVA (electric vehicle architecture).
Den flexibla plattformen stödjer fram-, bak- och fyrhjulsdrift, med antingen en eller två elektriska motorer och ett batteri lågt monterat. Elsystemet är på 800V och batteriet kan snabbladdas. Räckvidden för konceptbilen angavs till 400 km, mycket talar för att EQA får längre räckvidd än så.
https://nyheter.mercedes-benz.se/2019/0 ... elektrisk/EQS är byggd på en helt ny variabel och skalbar teknikplattform som kommer att göra det möjligt att snabbt ta fram nya eldrivna modeller. I EQS fall är bilen fyrhjulsdriven med ca 470 hästkrafter (350 kW) och ett vridmoment på ca 760 Nm. Det ger acceleration 0-100 på ca 4,5 sekunder och en toppfart på klart över 200 km /tim. Allt i total tystnad.
Batteriet är på ca 100 kW vilket ger en räckvidd på ca 70 mil enligt WLTP, och det kan laddas till 80 % på under 20 minuter med 350 kW laddning!
https://m.kia.com/worldwide/about_kia/e ... ehicles.doHyundai Motor Group is developing the dedicated 800V rapid recharging system, so that the inconvenience of charging a electric vehicle will be dramatically reduced by the introduction of this revolutionary technology.
With the 800V rapid recharging system, we expect that only three minutes’ recharging will allow the vehicle to drive 100km.
Det lyser igenom ett visst förakt för Tesla här? Om man ”läser lite mellan raderna”.Mickep skrev:Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Vad är ett okej pris då? Hittills har det varit en ganska så vedertagen sanning att en elbil är dyr i inköp, och så kommer det att förbli ett bra tag framöver, men billig i drift. Elbilen blir billigare ju mer man kör. Så har jag alltid sagt till folk som tyckte att en elbil är för dyr. Nu måste man alltså förklara för folk att denna gamla sanning inte gäller när man kör så att man inte kan klara sig med hemmaladdning. Räkna med att den där sommarsemestern slår till med 3 gånger det priset du hade betalat om du hade behållit din diesel. Okej, det kanske är fortfarande billigare räknat på ett år, men det är svårt att räkna ut vad bilen verkligen kostar. En enda långresa slår så otroligt mycket att den kan förstöra hela kalkylen.OfarligTesla skrev:Det sagt tycker jag inte det är direkt svindyrt att ladda på Ionity heller om man kan teckna abonnemang, om man laddar mycket använder man abonnemanget vilket ger ett okej pris ändå, laddar man lite så spelar det ingen roll för det är småpengar totalt.
Ingen av dessa bilar kommer att finnas på den europeiska marknaden med något i närheten av 200kWh batteripack i år. 800V betyder inte alls något när det kommer till kWh batteripack och det är högst osäkert om Tesla kommer med någon bil med 200 kWh batteripack ens i USA i år eller nästa år. 200 kWh batteripack kommer endast finnas för en väldigt liten andel personelbilar till ett premiumpris och det sker inte i år.Zalman3 skrev:Tesla:HelectriC skrev:Vilka bilar kommer i år med 200kWh batteri? Det har verkligen gått mig förbi!
Roadster 200kWh.
S och X kommer i år med större batterier enligt Elon.
3 och Y förväntas få 100kWh batterier pga att det står 100kWh i programkod.
Cybertruck gissar jag får minst 200kWh batteri.
För Rivian har en räckvidd på 640km med 180kWh batteri.
Bollinger 120kWh batteri.
Rivian 180kWh batteri.
BMW i7
Audi e-tron GT får 800V laddning, oklart om den får över 100kWh batteri.
Mercedes får 800V laddning på EVA-plattformen.
Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!Mickep skrev:Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.
Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Tror inte staten ska bygga egna laddare däremot kan de styra och premiera. Klimatklivet var ju ett totalt fiasko då det indirekt krävde en snabbladdare per site utan motkrav på funktion (greenwashing). I Norge var tvärtom kravet att det skulle finnas minst 2 snabbladdare på varje ställe, enormt mycket bättre.Swede1 skrev:Bra tråd det här, många olika synpunkter och info utan personangrepp. Staten, naturvårdsverket, har två miljarder att satsa, kan väl bygga 20 snabbladdar stationer för 100 miljoner, speciellt där marknaden inte vill bygga, t ex några i Norrland. De kan garantera pris på 2-3 kr/kwh i fem år för att snabba på övergången till elbilar av miljöskäl. Ubercool
Ja, för mig känns ju 199kr/mån plus 3.50kr/kWh riktigt dåligt med tanke på att Bee har ett abonnemang med friladdning för lite drygt det dubbla. Då inkluderar Bee även hemma laddningen i det abonnemanget.TiborBlomhall skrev:Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!
Skulle de tagit 3:50/kWh från alla sina medlemmar och 8:70 från alla andra fine. Men 199kr/mån är ren ocker.
Fast bara för att du betalar lite extra när du vill snabbladda några gånger per år gör det inte att bilen blir speciellt mycket dyrare. Jag får inte dina siffror att gå ihop alls men vi kan anta att de stämmer, om det kostar 3300 kr med en resa utan abonnemang antar jag att det är typ 150 mil? I en stor diesel-SUV med lite motor lär du inte komma under 0,8 L/mil (Audi Q7 3.0 TDi ligger runt 1,0 i genomsnitt) så det kostar ju ändå minst typ 2 000 kr med dieseln. Du lär ju spara in den differensen med råge de andra milen när du laddar hemma. Det är ju bara kostnaden över tiden du har bilen som är viktigt att jämföra, att en resa här eller där blir dyrare än en diesel är ju oviktigt i sammanhanget. Kör man riktigt mycket med snabbladdning så är det ju fortfarande billigare än dieseln men då använder man abonnemang.mati skrev:Vad är ett okej pris då? Hittills har det varit en ganska så vedertagen sanning att en elbil är dyr i inköp, och så kommer det att förbli ett bra tag framöver, men billig i drift. Elbilen blir billigare ju mer man kör. Så har jag alltid sagt till folk som tyckte att en elbil är för dyr. Nu måste man alltså förklara för folk att denna gamla sanning inte gäller när man kör så att man inte kan klara sig med hemmaladdning. Räkna med att den där sommarsemestern slår till med 3 gånger det priset du hade betalat om du hade behållit din diesel. Okej, det kanske är fortfarande billigare räknat på ett år, men det är svårt att räkna ut vad bilen verkligen kostar. En enda långresa slår så otroligt mycket att den kan förstöra hela kalkylen.
Jag får ärligt talat erkänna att jag redan har räknat på om jag verkligen har lust att ta elbilen till Tyskland när det kostar 5000 kronor med abonnemang (eller 6,500kr utan) för två resor per år. En resa blir 3300kr utan och 3700 med abonnemang. Det blir proportionellt sett för dyrt. Jag lägger inte många tusenlappar per år på laddning, hemmaladdning kostar ju väldigt lite. Kanske 4000 kr per år. Om då en semesterresa kostar lika mycket som hela min sammanlagda laddning för resten av året är det inte okej längre.
...och att det funkar.Remuz skrev:Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
Du menar först straffbeskatta ett alternativ och sen hoppas på att kapitalismen ska kompensera?Zalman3 skrev:En lösning vore ju att lägga pp 20.000kr i "snabbladdning utbyggnadsskatt" vid fossilbilsköp.
Sen får man väl hoppas på kapitalismen.
När marknaden börjar vara mättad med snabbladdnings möjligheter, då startar prispressen.
I bästa fall kan man ju tänka att det blir väldigt få gånger man behöver snabbladda och man är en normal Svensson, som kan ladda hemma och har en elbil som går 50 mil på en laddning.
Och sånna som jag som reser mycket i jobbet, skaffar "flatrate" laddabonnemang, så man kan ladda hur mycket man vill för en fast kostnad.
Om arbetsgivaren betalar detta flatrate abonnemang, så blir ju privatladdningen gratis.
Du gör ett jättefel i att anta att störst volym betyder störst budget.Fredrik j skrev:Javisst. Tesla kommer tillverka många fler bilar på årsbasis än Volvo. Det är jag helt övertygad om. Men just nu gör dom ju inte det utan man har intäkter från ca 400 000 bilar att betala alla sina utgifter med och kan naturligtvis inte matcha jättarnas reklambudgetar. VWs reklambudget skulle ju säkert kunna driva hela Tesla på.Svenssons skrev:Tesla _var_ drygt hälften av Volvo i antalet producerade bilar per år 2019. Tesla växer dock med dryga 50% på årsbasis och Volvo växte med knappt 10%. Tesla lär sälja fler bilar som dessutom har ett högre snittpris jämfört med Volvo inom kort. Tesla är även ett bredare bolag än Volvo Vara.Fredrik j skrev:
Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Det påstods att Tesla kan betala för laddnätverket för att man inte spenderar pengar på reklam. Rimligen får man då jämföra med en tillverkare av rätt storlek. Typ halva Volvo.
När det gäller tillväxten har du helt rätt. Tesla måste växa med 50% för att tillfredställa sina investerare.
Absolut. Min poäng är att de få gånger man snabbladdar kan det kosta lite, men 8.7kr/kWh är ju absurt. Skulle innebära 1000kr/mån i snitt för mig i snitt, vilket är mer än jag la på diesel.LarsL skrev:...och att det funkar.Remuz skrev:Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...