Re: VW I.D
Postat: 20 jun 2020 19:15
Så är det. Jag skulle ha köpt min Volvo med eldrift om det varit möjligt. Utan tvekan. Jag tror batteritider är framtiden.
Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.Walker skrev:Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel.dd88 skrev:På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)
Ställer till det som fan i handeln.
Gå till http://www.autopower.se, http://www.jagrullar.se och liknande och läs får du se. Elbilar är en icke-faktor. Nåt skumt som ett fåtal håller på med. Under tiden köps en massa nya bränslebilar och en del hybrider. Fast ingen köper hybriderna om det inte vore för skattemässiga fördelar.taliz skrev:Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.Walker skrev:Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Om 5-6 år när det finns gott om beggade elbilar kommer det låta annorlunda även hos dom.
Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.Verdi skrev:Gå till http://www.autopower.se, http://www.jagrullar.se och liknande och läs får du se. Elbilar är en icke-faktor. Nåt skumt som ett fåtal håller på med. Under tiden köps en massa nya bränslebilar och en del hybrider. Fast ingen köper hybriderna om det inte vore för skattemässiga fördelar.taliz skrev:Vi pratar nya bilar nu, inte begagnade som pöbeln köper.Walker skrev:Tyvärr taliz. Jag är övertygad om att du är helt ute och cyklar. Folk överlag är inte mogna för elbilar än. Många är mer än konservativa och oerhört skeptiska till ”ny teknik”. Köper man en benzinbil så vet man vad man får. Man VET att elbilar inte fungerar i vardagen och att det är en fluga som kommer försvinna. Som med etanolbilarna. Inga argument i världen biter på dem. Elbilar är SKRÄP, ”jag bara VET att de är det” ...typ.
Om 5-6 år när det finns gott om beggade elbilar kommer det låta annorlunda även hos dom.
Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.Walker skrev:Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
På alltRagWal skrev:16% på just bilar eller på allt?mati skrev:Tyskland ska ju höja elbilsstödet till 10.000€, dessutom sänker de momsen från 19 till 16% pga Corona. Från initalt 40.000€ hamnar bilen alltså i slutändan på 29.000€ ungefär. Då är den plötsligt inte så farligt dyr längre, framförallt jämfört med vad den kostar här i Sverige.
På gatan där jag bor är det 98 lägenheter. Det är många som har 2 bilar per hushåll. Hur många är det som kör elbilar? En (1) elbil, Nissan Leaf.Verdi skrev:Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.Walker skrev:Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
En kollega som kör Range Rover, har hus i Spanien osv var lite intresserad av min Tesla men sen sa han ändå att han nog köper en hybrid istället. "Tekniken är inte mogen."
En annan kollega kör sin BMW i8 för dryga miljonen på fritiden och har en Mercedes GLK som bruksbil. Tesla intresserar inte honom alls. Han vill ha tyska bilar.
Pappas kompis som äger ett tryckeri köper nya bilar rätt ofta. Men elbil? Är du galen?
Min kompis som är typ mångmiljonär köpte en V90 D4 häromsistens. Hans fru ville ha en Tesla men han vägrade. Måste ju ta sig till fjällen utan att behöva stanna. Mackor i bilen is the shit.
Finns hur många exempel som helst.
Ett par känner jag som har elbil. En är bilentusiasten som köpt ny Porsche 991, ny Porsche Cayenne osv. Han har en BMW i3 som andrabil. Och så en kollega som privatleasar en Zoe.
Men de är verkligen undantagen. De flesta är möjligen lite snåintresserade men skulle aldrig köpa en själv.
Det kommer ju röra till den inre marknaden rejält.mati skrev:På alltRagWal skrev:16% på just bilar eller på allt?mati skrev:Tyskland ska ju höja elbilsstödet till 10.000€, dessutom sänker de momsen från 19 till 16% pga Corona. Från initalt 40.000€ hamnar bilen alltså i slutändan på 29.000€ ungefär. Då är den plötsligt inte så farligt dyr längre, framförallt jämfört med vad den kostar här i Sverige.
Dessvärre verkar det långt bort att välja elbil för de flesta, än så länge iaf. I Schweiz där jag bor säljer Tesla förhållandevis riktigt bra och man ser ett flertal Teslor och andra elbilar varje dag numera. Men det är ändå förvånansvärt få som väljer elbil när de köper ny bil. Man väljer hällre en ny Cayenne, Macan, X5 M50D eller SQ7, dvs en bil som kostar lika mycket som en S eller X. De som jag hittills fått att ”byta sida” är antingen early adopters generellt eller de som uppskattar den överlägsna körkänslan. Men alla har en fossilbil också, ifall att ”leksaksbilen” inte riktigt räcker till.Verdi skrev:Har en bekant i 60-årsåldern som köper nya bilar på löpande band. Han har en svåger i Florida som är helsåld på Tesla. Han har frågat mig lite också men aldrig nånsin köpt nån elbil. Tror han snittar 3-4 fabriksnya bilar per år.Walker skrev:Återigen taliz. Tyvärr är du helt ute i det blå. Det kan vara nyttigt att titta ut ur bubblan ibland och röra dig i kretsar som inte är elbilsnördar. Oavsett om det är gamla eller nya bilar. Pöbeln är inte intresserad av att ta steget över till el. Beprövad teknik känns tryggt och välbekant.
En kollega som kör Range Rover, har hus i Spanien osv var lite intresserad av min Tesla men sen sa han ändå att han nog köper en hybrid istället. "Tekniken är inte mogen."
En annan kollega kör sin BMW i8 för dryga miljonen på fritiden och har en Mercedes GLK som bruksbil. Tesla intresserar inte honom alls. Han vill ha tyska bilar.
Pappas kompis som äger ett tryckeri köper nya bilar rätt ofta. Men elbil? Är du galen?
Min kompis som är typ mångmiljonär köpte en V90 D4 häromsistens. Hans fru ville ha en Tesla men han vägrade. Måste ju ta sig till fjällen utan att behöva stanna. Mackor i bilen is the shit.
Finns hur många exempel som helst.
Ett par känner jag som har elbil. En är bilentusiasten som köpt ny Porsche 991, ny Porsche Cayenne osv. Han har en BMW i3 som andrabil. Och så en kollega som privatleasar en Zoe.
Men de är verkligen undantagen. De flesta är möjligen lite snåintresserade men skulle aldrig köpa en själv.
Inte ens i Norge köper folk enbart elbilar. Långt ifrån. Varannan bilköpare föredrar fortfarande en fossilbil, trots alla incitament på elbilar och trots alla skatter och avgifter som läggs på fossilbilar. Det räcker alltså inte att göra elbilar billigare. Det krävs mer än så. Och naturligtvis är utbudet alldeles för dåligt. Det finns i princip inga elbilar i mellansegmentet, t.ex. kombibilar för familjer.jpetters skrev:Det behövs nog bättre incitament för att det ska ta fart ordentligt, dvs som i Norge. Ordentligt mycket dyrare avgifter på fossilbilar och ökad subvention på elbilar, minst dubbelt eller 3x från idag.
Aldrig försent att lära sig något nyttbylund skrev:Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel.dd88 skrev:På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)
Ställer till det som fan i handeln.
Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.taliz skrev:Läs igen vad jag skrev. Få skulle välja avgasbil om det fanns en motsvarande elbil som kostade lika mkt.HelectriC skrev:Du kan inte ha varit runt särskilt mycket på internet om du tror det inte finns folk som aktivt väljer fossilbilar framför elbilar.taliz skrev:Vilka "vill ha" en avgasbil idag? Om elbilen kostar lika mkt kan jag lova att de flesta väljer den, väldigt få skulle föredra avgasbil.nek0 skrev:Tror att du har fel. Vill man ha en avgasbil tittar man inte på elbilarna och tvärtom. Bara en på mitt jobb har köpt en elbil i år och det är säkert 30 nya personalbilar som är levererade. Sedan har vi tiotal Volvo V60 D3 2019 års modell som vi kan låna vid behov.taliz skrev:
Finns ju andra bilar med 50kwh(ID3 bas 48kwh) och snabbare laddning(100kw, ID3 bas 50kw) för det priset redan nu. PSA-bilarna tex.
Vad lockar så mkt med ID3?
Jag tror inte det kommer vara någon rusning direkt. Om inte annat kommer VW se till att det inte blir det, tex genom krångliga/dyra tillval som krävs för att bilen skall kännas användbar. Annars skulle de ju inte få sina Golf, Tiguan, Passat osv sålda.
Ett uttryck gjort för att förvilla. Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?dd88 skrev:Aldrig försent att lära sig något nyttbylund skrev:Jag tar över Dannis roll att påpeka när detta används fel.dd88 skrev:På allt (finns säkert något undantag som bekräftar regeln)
Ställer till det som fan i handeln.
Ett undantag som bekräftar en regel är snarare ett explicit undantag från en implicit regel. T ex en skylt "Parkering förbjuden på söndagar" bekräftar regeln att parkering är tillåten övriga dagar, trots att det inte uttryckligen sägs att det är så.
Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.RagWal skrev:Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?HelectriC skrev:
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Beror självklart på vad man menar med motsvarande bil. En Model 3 kostar ungefär som en Passat sedan, de är väl egentligen ganska likvärdiga på det mesta undantaget accelerationsförmågan. Men om man enbart har 0-100 som enda kriteriet så måste man ju upp i MB AMG eller Audi RS nivå och då är självklart fossilbilen dyrare eftersom motorstarka bilar har en väldigt hög extra avgift i Norge. Jag tror dock att det är väldigt få i Norge som har antingen Tesla eller AMG som alternativ därför bör man nog jämföra Tesla med motsvarande familjebil, VW, Volvo etc.Verdi skrev:I Norge är det väl dessutom så att en fossilbil snarare är dyrare än motsvarande elbil?HelectriC skrev:
Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.
Tror vi får acceptera att merparten av de bilar som säljs drivs av fossila bränslen. Det är inget personligt mot oss som kör elbil utan folk har olika värderingar och möjligheter.
Den här "rädda världen"-aspekten tycker jag vi kan tona ner. Visst gör elbilar skillnad men det är bara en liten del i ett gigantiskt pussel.
Detta var alltså bara ett fiktivt exempel på hur ett undantag kan bekräfta en regel. Har ingenting med trafikförordningen att göraSurfaren skrev:Enligt trafikförordningen får fordon parkeras på en gata (i max 24 timmar på vardagar) så länge det inte finns någon annan regel som anger att det är förbjudet, som t.ex. inom tio meter från en korsning. Så rent generellt är parkering tillåten förutom på söndagar i Bylunds exempel.RagWal skrev:Skylten är tydlig och berör endast parkering på söndagar. I övrigt kanske stoppförbud?
Beklagar off topic.
https://www.electrive.net/2020/06/22/vw ... terflotte/VW testar 150 ID.3 i medarbetarflottan.
VW har startat ID.3-anställningsflottan. Vid fordonsanläggningen i Zwickau har de första ID.3-numren överlämnats till testförare från Zwickau - för ett ”stresstest i vardagen”. Med programvaran motsvarar emellertid testfordonna inte den riktade seriestatusen.
150 anställda på tre saxiska platser är tänkta att utsätta fordonen för ett "vardagligt test under verkliga förhållanden". Utvecklarna vill sedan kunna utvärdera anonymiserad information om ID.3: s användning och körbeteende. VW talar i meddelandet om "ytterligare kvalitetssäkring av ID.3 innan marknadslanseringen".
Fordonen ska levereras ”i flera vågor” till de utvalda anställda i Chemnitz, Dresden och Zwickau inom de närmaste veckorna. De anställda anmälde sig till testet och valdes sedan genom lotteri. Fotot publicerat av Volkswagen visar 33 ID.3 som överlämnades till anställda.
"De ytterligare körrapporterna i anledningen till den europeiska lanseringen av ID.3 är oerhört värdefulla för oss", säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för E-Mobility på Volkswagen-märket. ”Det finns också mycket personlig feedback från våra anställda. Detta innebär att vårt team i Zwickau inte bara bygger ID.3 i bästa möjliga kvalitet, det hjälper också aktivt till vidareutvecklingen av tekniken och elbilen. ”
Vid leverans till fordonen sägs att fordonen ännu inte har den "slutliga programvaruversionen" och får regelbundna uppdateringar under testperioden. Enligt VW har de första kundfordon som levererades i september ännu inte två funktioner - smartphoneanslutningen "App Connect" och fjärrområdet på head-up-displayen i Max-utrustningen. Enligt andra rapporter bör ytterligare funktioner i början inte vara tillgängliga och kommer att skickas in senare via en uppdatering, t.ex. det automatiska parkeringssystemet.
I meddelandet säger VW också att produktionen av ID.4 i Zwickau bör börja i år. De första bilderna av produktionsversionen av den första MEB-baserade e-SUV dök upp i Kina förra veckan .
Jag tycker tvärtom att i princip alla jag pratar med är extremt nyfikna på elbilar. Sen saknas det fortfarande vettiga alternativ modellmässigt. Model Y, ID.4 osv kommer täcka in en stor del av den svenska marknaden men mer måste till.HelectriC skrev:Men det stämmer ändå inte. I Norge får du mängder av elbilar som kostar lika mycket som motsvarande fossilbil, men i 50% av fallen köps fossilbil ändå. Pratar du aldrig med folk ute? Jag får det bekräftat varje dag att väldigt många inte vill ha elbil av många olika orsaker, priset är inte ett.