Sida 84 av 84
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 jun 2024 14:42
av bjornnilsson
Arctic Drifter skrev: ↑19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 jun 2024 19:06
av taliz
bjornnilsson skrev: ↑19 jun 2024 14:42
Arctic Drifter skrev: ↑19 jun 2024 14:33
Billtillverkarna blir alltmer kreativa när det gäller årsmodellerna, BMW har ju historiskt kört bytet efter den tyska industrisemestern men de producerar numera även de nästa årsmodeller i maj.
Jag funderade över precis detta igår när jag läste att Justin TImberlake åkte dit för rattfylla i en BMW årsmodell 2025..
I USA har dom ju varit helt tokiga. Vet inte om de förbjöd det men ett tag sålde de nästnästa "årsmodell", dvs bilar som levereras nu 2024 skulle vara "årsmodell 2026".
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 jul 2024 18:42
av Force-Walker
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.
Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 jul 2024 01:40
av taliz
Force-Walker skrev: ↑08 jul 2024 18:42
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.
Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 jul 2024 17:02
av spacecoin
taliz skrev: ↑09 jul 2024 01:40
Force-Walker skrev: ↑08 jul 2024 18:42
Porsche kör nu 0,95% ränta på flera nya bilar på blocket. Antar man inte får dem sålda.
Tror dom lagt för högt pris på årsmodell -25. Vet inte om man gjort de för att rädda restvärdet på de gamla, hehe.
Jag får köra vidare med min 2021a ett tag till.
Ja dom drar ner på produktionen nu rejält.
Dom säljer inte alls. Är väl ytterligare ett tecken på begynnande ekonomisk kris.
Det här stämmer inte. Porsches försäljning i Europa går bra. Kina är trögt dock.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 jul 2024 21:59
av Sportbilsentusiasten
Enl länken…
Taycan deliveries were 8,838 units, down 51%
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 jul 2024 00:13
av spacecoin
Ja Taycan är ned i samma storleksordning som S/X. Kommentaren tolkade jag som allmänt Porsche.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 10 jul 2024 23:28
av Pasjostrom
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna
Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 11 jul 2024 06:12
av SwedishAdvocate
Pasjostrom skrev: ↑10 jul 2024 23:28
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna
Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
Känns som nästan alla engelskspråkiga bilkanaler på Youtube har gjort videor om värdeminskningen på begagnade ex. av Taycan pre-refresh. Dessutom verkar även många ägare ha gjort egna videor – så just det budskapet har verkligen hamrats in på Y-tuben på sistone... Gissar att det kan påverka nybilsförsäljningen en hel del...
Vet inte om värdetappet på ex. Merca EQS har varit liknande, men den sålde väl aldrig lika bra som Taycan pre-refresh, så det kan väl därför inte bli en lika stor 'nyhet'...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 11 jul 2024 09:56
av spacecoin
Pasjostrom skrev: ↑10 jul 2024 23:28
Det är elbilsproduktionen (Taycan) som de drar ner. Vi är ju på ett elbilsforum, så fokuserar på elbilarna
Skillnaden mot S/X är att Taycan precis uppdaterats ganska ordentligt. S/X är rejält gammal vid det här laget även om den uppdaterades för ~3 år sedan.
S/X har väl uppdaterats sedan 2019 med samma ”nivå” som Taycan? Jag tror du har merparten av svaret i vikande makro, räntor och slopade elbilsbidrag. Det är samma läge i Kina och EU.
Sedan är Taycan en dyrare bil än S/X.