Aha, det förklarar sakenAida skrev:heldiggrisen skrev:Stannar den enbart för barnläkare?
Jag gissar att engelska är ditt femtespråk.![]()
Pedestrian - Fotgängare/gångtrafikant
pediatrician - Barnläkare

Moderator: Redaktion
Aha, det förklarar sakenAida skrev:heldiggrisen skrev:Stannar den enbart för barnläkare?
Jag gissar att engelska är ditt femtespråk.![]()
Pedestrian - Fotgängare/gångtrafikant
pediatrician - Barnläkare
DanneLKPG skrev:Såg att det inte stod något om automatiska utfällbara dörrhandtagen på utrustningslistan. Finns inte det i Sverige? I Norge måste man köpa soltak för att få det, men hos oss står det ingenting…
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... ikationer/
Ok. Got it!Aida skrev:martinot skrev:Hmmm. Nu minns jag inte exakt vad som sagts vad av vem, men varför 100?Aida skrev:
Inte för att det har betydelse men läste om mitt citat och kan inte förstå detta fokus på elhissar… Isf borde ni ju reagerat och frågat:
”Men Advanced kan ju inte ha 100 elfönsterhissar!!!!???”
![]()
Var det inte frågan om att det var problem att leverera de bättre speccade (ej basmodeller) av Ioniq 5 pga. chipbrist till fönsterhissar?
Heldigrisen: Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?
Aida: Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…
Skojigt, det har jag inte testat!Aida skrev:HelectriC skrev:Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem
Dessutom är den inte känslig för upp- eller nedförsbacke. Funkar i båda fall.
När vi ändå är inne på ämnet. Summonfunktionen kan också parkera åt dig - såväl fickparkering som vanlig ruta. Bara att trycka på Automatisk-parkeringshjälpsknappen på instrumentpanelen och köra max i 20 km/h så söker bilen efter parkeringsluckor. När den hittat en står det på skärmen STOP. När man stannat så visar den två val: När man sitter i bilen eller via Summon. Om man trycker på ikonen på skärmen för Remote Parking så trycker man i P-läget på växelväljaren och går ut ur bilen. Därefter trycker på backaknappen på bilnyckeln och håller den intryckt. Då parkerar bilen åt dig, dvs den svänger även.
För övrigt så ska bilen också svänga lite när du bara använder summonfunktionen - alltså i övriga fall utöver Smart parking. Tex om bilen står lite snett i parkeringsluckan som du beordrar bilen att köra ut från - om bilen detekterar att den inte kan köra ut rakt utan att snudda bilen bredvid så styr den lite för att få ut bilen.
current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.
Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.
Det där låter väldigt fränt. Frågan är om man någonsin vågar använda denna funktion. Jag har haft en Tesla med både summon och auto-park, dvs två funktioner som var helt oberoende av varandra, men båda funktionerna var helt värdelösa, helt oanvändbara. Ioniq 5 kombinerar alltså båda summon och auto-park i en gemensam funktion. Ojojoj. Hoppas Hyundai vet vad de gör.Aida skrev:HelectriC skrev:Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem
När vi ändå är inne på ämnet. Summonfunktionen kan också parkera åt dig - såväl fickparkering som vanlig ruta. Bara att trycka på Automatisk-parkeringshjälpsknappen på instrumentpanelen och köra max i 20 km/h så söker bilen efter parkeringsluckor. När den hittat en står det på skärmen STOP. När man stannat så visar den två val: När man sitter i bilen eller via Summon. Om man trycker på ikonen på skärmen för Remote Parking så trycker man i P-läget på växelväljaren och går ut ur bilen. Därefter trycker på backaknappen på bilnyckeln och håller den intryckt. Då parkerar bilen åt dig, dvs den svänger även.
För övrigt så ska bilen också svänga lite när du bara använder summonfunktionen - alltså i övriga fall utöver Smart parking. Tex om bilen står lite snett i parkeringsluckan som du beordrar bilen att köra ut från - om bilen detekterar att den inte kan köra ut rakt utan att snudda bilen bredvid så styr den lite för att få ut bilen.
Nix, tycker man satt perfekt. Ratten har mer bussvinkel än min model 3 men jag gillade det. Armbågarna vilade perfekt på mittkonsol och dörrsida. Kanske beror på vad man gillar. Jag gillar ju även VW Multivan just för samma anledning att man har ratten längre ner, bra armstöd osv. Ska provköra framöver så återkommer efter det.Aida skrev:current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.
Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.
Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.Aida skrev:Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Vad är det för fel med ratten? Jag märkte inget konstigt. Men jag är iofs ganska kort också, motsvarar längdmässigt snarare en kort korean än en fullskalig viking. Jag har aldrig problem med saker som stolinställningar eller rattjusteringar.DanneLKPG skrev:Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.Aida skrev:Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Finns det ingen som helst tidsuppfattning från Hyundai om när en AWD skulle kunna landa in efter beställning? Kan bli om ett år?current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Hyundai Center Malmö har fått in en.Skabb1 skrev:För övrigt, är det någon som har koll på om någon återförsäljare i Malmö-Lund-området alternativt på västkusten har fått in en bil för titt/provkörning?
Inte lätt att hitta den infon på Hyundais hemsida.
Den jag provade, essential rwd.DanneLKPG skrev:Hyundai Center Malmö har fått in en.Skabb1 skrev:För övrigt, är det någon som har koll på om någon återförsäljare i Malmö-Lund-området alternativt på västkusten har fått in en bil för titt/provkörning?
Stort tack!DanneLKPG skrev:Hyundai Center Malmö har fått in en.Skabb1 skrev:För övrigt, är det någon som har koll på om någon återförsäljare i Malmö-Lund-området alternativt på västkusten har fått in en bil för titt/provkörning?
Vet inte, poängen är att inga essential är i pipeline, enbart advance och 4wd.heldiggrisen skrev:Med leverans när?alvenzo skrev:Jag förstår inte riktigt var ni pratar om, jag försöker få tag på en Essential med relativt snabb leverans men det är omöjligt, Advance och 4wd som rimligtvis har många fler chip får jag erbjudande om från varenda en?
mati skrev:Det där låter väldigt fränt. Frågan är om man någonsin vågar använda denna funktion. Jag har haft en Tesla med både summon och auto-park, dvs två funktioner som var helt oberoende av varandra, men båda funktionerna var helt värdelösa, helt oanvändbara. Ioniq 5 kombinerar alltså båda summon och auto-park i en gemensam funktion. Ojojoj. Hoppas Hyundai vet vad de gör.Aida skrev:HelectriC skrev:Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem
Tessi19 skrev:mati skrev:Det där låter väldigt fränt. Frågan är om man någonsin vågar använda denna funktion. Jag har haft en Tesla med både summon och auto-park, dvs två funktioner som var helt oberoende av varandra, men båda funktionerna var helt värdelösa, helt oanvändbara. Ioniq 5 kombinerar alltså båda summon och auto-park i en gemensam funktion. Ojojoj. Hoppas Hyundai vet vad de gör.Aida skrev:HelectriC skrev:Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem
Video på nederländska men man ser hur det funkar med Summon och parkera
current skrev:Nix, tycker man satt perfekt. Ratten har mer bussvinkel än min model 3 men jag gillade det. Armbågarna vilade perfekt på mittkonsol och dörrsida. Kanske beror på vad man gillar. Jag gillar ju även VW Multivan just för samma anledning att man har ratten längre ner, bra armstöd osv. Ska provköra framöver så återkommer efter det.Aida skrev:current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Jag ser inte heller problemet med vinkeln på ratten. Har nu kört ca 300mil och just det har jag aldrig reflekterat över som negativt.mati skrev:Vad är det för fel med ratten? Jag märkte inget konstigt. Men jag är iofs ganska kort också, motsvarar längdmässigt snarare en kort korean än en fullskalig viking. Jag har aldrig problem med saker som stolinställningar eller rattjusteringar.DanneLKPG skrev:Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.Aida skrev:Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Tycker du har en poäng om att det är helt olika typer av fordon.current skrev:Nix, tycker man satt perfekt. Ratten har mer bussvinkel än min model 3 men jag gillade det. Armbågarna vilade perfekt på mittkonsol och dörrsida. Kanske beror på vad man gillar. Jag gillar ju även VW Multivan just för samma anledning att man har ratten längre ner, bra armstöd osv. Ska provköra framöver så återkommer efter det.Aida skrev:current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?Klintan skrev:Då får jag ge mig till känna i denna tråd. Har en svart First edition RWS på gång med leverans oktober, ska redan ha producerats. Lämnar Tesla för nu. Trött på att hänga i Mölndal och det kan vara kul att prova något nytt.