Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.
De hotell som jag har bott på har just löst det så.
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
Det är väldigt dumt och snålt av Tesla (och andra elbilstillverkare) att de bytt ut 3-fas UMC, som alltid följde med som standard förr i tiden, till en 1-fas UMC.
Japp. Även jag har en 3-fas portabel EVSE alltid liggandes i bilen. Beställde en nästan direkt då jag planerade att ta leverans av bilen (visste tack vare detta forumet att de tyvärr bytt till 1-fas UMC).
Något jag varmt rekommenderar alla att göra (även om jag tycker det borde vara med som standard med alla elbilar). Iaf. alla som är ute och reser med sina elbilar.
Har haft så otrolig nytta av det just som destinationsladdningsalternativ. Nu i somras senast när jag skulle ladda på hotell i Helsingborg, Radisson Blu. De hade flera röda 3-fas CEE 16A (kanske åtta stycken totalt). Var helt perfekt att kunna ladda med 11kW effekt över natten!
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 16:41
av Zalman3
mikebike skrev:
martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
Screenshot_20210815-003050_Chrome.jpg
En kraftfull enfas 10A uttag!!!
Är väl rätt hyggligt ändå. De flesta ställen erbjuder inget alls.
Tror väldigt få hotell har en helt egen laddare, för övrigt.
Hoppas att du är sarkastisk nu gällande 1-fas 10A!
DC-laddning är mer för stationer längs vägar. Så snabb laddning behöver inte som destinationsladdare. Håller med dig helt. Tror Zalman skrev fel.
Skulle säga att ett 3-fas uttag på 16A (11kW) per elbilsparkering är ett perfekt sätt för att destinationsladda elbilar. Enkelt, billigt och fullt tillräckligt.
De hotell som jag har bott på har just löst det så.
Det är ganska få elbilsägare som har med sig portabel laddbox för trefas. Jag har det, men har ännu inte hittat något boende med trefasuttag. Jag blev erbjuden att koppla in mig på ladugårdens uttag på det B&B vi bor på nu, det är det närmaste jag kommit.
Har ju alltid med mig 3-fas laddaren.
Hyfsat många hotell och "alla" bondgårdar på landet har ju 11kW 3-fas uttag.
Har laddat med min 3-fas laddare på bondgårdar, hotell, restauranger, kommuner mm.
Skulle inte köpa en elbil med enfas 7,4 kW laddare.
För den kräver 32A vilket få villaägare har.
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 17:03
av fth
Zalman3 skrev:
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Nja, om du kopplar in laddningen när du anländer med varmt batteri så funkar det ju bra även vid -30, det är ju bara om du av någon anledning försöker starta laddningen med djupfryst bil och batteri som det inte funkar så bra.
/fth
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 18:14
av Jerker
Jag köpte ju en portabel trefasladdkabel till Zoen och den har jag kvar och använder den som standard när jag laddar hemma och den är alltid med när jag åker nån längre bit. Flexibiliteten är komplett och man behöver aldrig känna sig otrygg. Teslas enfas-UMC ligger alltid i bilen som "nödladdare" (om jag inte har med den andra).
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 18:26
av wheels
3 sidor ovidkommande inlägg, man kanske skulle hota med något liknande
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 19:45
av Zalman3
fth skrev:
Zalman3 skrev:
I praktiken blir det ofta bara hälften, 16A(3,7kW) som går att ladda, om ens det.
Är det minus 30 grader, då är det ofta för lite.
Kör jag 6kW batterivärme plus 6kW kupévärmare, det blir 12kW, och då laddar jag inte ens batteriet.
Nja, om du kopplar in laddningen när du anländer med varmt batteri så funkar det ju bra även vid -30, det är ju bara om du av någon anledning försöker starta laddningen med djupfryst bil och batteri som det inte funkar så bra.
/fth
Jag bor ofta på hotell Ett i Östersund. Där kan jag ladda med 11kW.
Brukar ladda till 90% över natten.
På morgonen när jag vaknar så slår jag på värme i kupén och laddar till 100%.
Då kan jag vara säker på att ha varm kupé, varmt och fulladdat batteri, när jag åker iväg, om det så är -30 ute.
Hade jag bara kunnat ladda i 3,7kW så hade jag bara fått 37kWh på 10 timmar. Vilket inte hade räckt för att både ladda bilen fullt och värmt bilen.
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 20:29
av martinot
Leo skrev:
TiborBlomhall skrev:
2016: "Jippi! Hotellet har ett vägguttag de tillåter jag får använda!"
2021: "Hotellet hade bara ett simpelt vägguttag för elbilsladdning"
Eller ”famous words” från hotell vid SECC 2021…
-Vad är de 80kr på mitt hotellkvitto?
-Ja du ville ju kunna ladda elbil.
-Toppen, då fick JAG alltså ett av de tre uttagen ni har? (=schucko 1-fas 10A?).
-Nä, det finns tre uttag som ni alla får turas om hur ni vill att ladda på under natten…”
(Vi var alltså 7 elbilar med batterier >70kWh som hade låg laddnivå och avfärd nästa förmiddag…)
Blev en oplanerad extra biltur till Kalix ToR för lite 50kW snabbladdning. Dock var i alla fall Thai-lunchen där väldigt god
Tycker du skall svara att ni alla turas om att betala hotellnatten, och att det tyvärr för de inte blev din tur denna gången när du checkar ut!
Re: Övrig humor
Postat: 16 aug 2021 20:36
av martinot
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
En kraftfull enfas 10A uttag!!!
*LOL*
Då kan man nästan lika gärna skaffa en alternativ mobil REX-lösning.
Kul om optimering med elbil. Kanske nån känner igen sig?
Re: Övrig humor
Postat: 17 aug 2021 16:55
av Swede1
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Fråga till hotellet...Har ni elbils laddare?
Självklart!
En kraftfull enfas 10A uttag!!!
*LOL*
Då kan man nästan lika gärna skaffa en alternativ mobil REX-lösning.
Haha, BMW byggde in bensingeneratorn bara. Tycker jag fler kan göra som bara ibland åker långre sträckor. Batteri på 40 kwh tillvardags och lite rex vid resor över 20 mil utan ångest.