Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
Ja de borde ta tillvara på att det finns så många Tesla Model 3 ute som gärna laddar på Ionity om priset är skäligt. Nu försvinner en stor mängd i ett slag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 23:37
av Gustafsson
Det kanske är så att 350 kW kostar för mycket att tillhandahålla. För oss elbilsåkare räcker ju hälften mer än bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 jan 2020 23:58
av Gustafsson
Kan ju bli lite surt för Circle K som ska ha en del av Ionityladdarna. De får gör som förr och tillskriva just Ionityström speciellt goda egenskaper - "En tiger i batteriet" typ om nån kommer ihåg den.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 00:30
av pubbe
Intressant video av teslabjörnpå ämnet, kanske har postats men såg den inte:
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 07:00
av Elof
Det intressanta är egentligen vad ett marknadsmässigt pris på snabbladdning egentligen är. På sikt lär väl priset hamna på självkostnad plus kanske 5-10%, eventuellt något lägre om laddningen kan locka kunder till annan kommers. Killgissar på att 350kW laddning kommer att bli ganska ovanlig på grund av hög kostnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 07:02
av mati
Jerker skrev:
Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60.
Jag laddade sex gånger med flat rate priset förra veckan när jag var i Tyskland. Denna resa var oplanerad (min morfars begravning) och det är inte bestämt om och när jag ska åka ner igen. Som tur var hade de ju inte ändrat priserna redan vid årsskiftet, det hade varit riktigt surt.
Jag kommer nog aktivera min e-tron charging service och utnyttja ett år utan årsavgift någon gång till sensommarn. Sen får vi lägga eventuella resor i år och nästa år så att de ryms inom denna perioden. Sen får man vara snabb och säga upp det hela innan det börjar kosta obligatorisk årsavgift. Leasingen på bilen går ut ett halvår därefter ungefär.
Fast jag kommer nog undvika Ionity i den mån det är möjligt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 07:47
av Magre
Zalman3 skrev:
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Fast är det verkligen självkostnadspris för Tesla (referera gärna till källa)?
Är det inte så att att Tesla går back på denna del?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 08:23
av Toja
Det är bara att konstatera.
Det går bara ha en långfärdsbil och det är Tesla.
De gamla biltillverkarna har fortfarande inte förstått någonting.
De kommer inte överleva om de håller på såhär.
Vill du att elen ska vara dyrare än bensin/Diesel, så ingen ska köpa elbilarna.
Eller vad är målet med att ta ockerpriset 8:70 per kWh ?
Hade det varit att prioritera sina egna märken hade jag förstått det.
Men att ta 3:50 + månadsavgift blir också alldeles för dyrt.
Tur att man inte valt något annat märke.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 08:44
av Verdi
Magre skrev:
Zalman3 skrev:
Hur ska Ionity tjäna igen investeringen om man prisar ut sig från marknaden, och folk bojkottar Ionity?
Kan ju förstå om Ionity tar 3kr per kWh.
Men att vara flera gånger dyrare än Teslas självkostnadspris förstår jag inte???
Fast är det verkligen självkostnadspris för Tesla (referera gärna till källa)?
Är det inte så att att Tesla går back på denna del?
Ja, jag tror att Tesla går back på SuC om man tittar enskilt på dessa. Däremot är det ju inget snack om att de tjänar pengar på SuC om man räknar in att de får sälja många fler bilar. Utan SuC så hade de inte sålt en tiondel av vad de nu har gjort.
Jag tror det är så Ionity också skulle ha resonerat. Att boosta försäljningen av sina elbilar med ett billigt och snabbt paneuropeiskt snabbladdarnätverk. Fast som vi alla vet så är det inte dit de vill. De vill strypa efterfrågan på sina elbilar av två skäl. 1. De har en begränsad kapacitet i fabrikerna och begränsad batteritillgång. 2. De tjänar mer pengar på sina fossilbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 08:51
av Zalman3
Har nu kört ca 9500 mil med min Tesla S75D.
Man kan diskutera länge hur man ska ta betalt för laddningen.
Tesla lägger en slant på nypriset och säger att sen är laddning gratis, för vissa modeller.
Eftersom jag inte kan ladda hemma, och i princip nästan bara laddar på SuC, kan det inte bli bättre.
Har ännu inte betalar ett enda öre för att ladda!
Och Europa semestern har gått smärtfritt!
Har ännu aldrig hänt att jag fått köa för att ladda(Har nån enstaka gång tagit sista laddplatsen).
Nån enstaka gång har kontakten varit trasig, bytt stolpe, och har kunnat ladda.
Tryggheten att ALLTID veta att man kan ladda är guld värd!
Tack Tesla för att du har den bästa snabbladdlösningen!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 08:53
av Leo
Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.
Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.
Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet
Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”
Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.
Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.
Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 09:09
av Snap02
Leo skrev:
Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.
Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.
Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet
Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”
Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.
Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.
Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.
Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.
Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.
Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 09:18
av Verdi
Snap02 skrev:
Leo skrev:
Köper du en NY elbil av Ionitygruppen kommer säkerligen kampanjer med lägre priser än de som annonseras nu. Min gissning är att de ”bjuder på” t ex årsavgiften 3år” vid bilköp.
Vips har du istället ett rimligt pris på typ 3kr/kWh OCH en anledning att byta bil om 3år igen.
Dessutom gör det höga priset att DU som köpt en bil från Ionitygruppen har större chans att det är ”ledigt” när du behöver OCH ”andra” som INTE köpt bil får då ”bidra med högre intäkt” för att drifta nätet
Sen signalerar det ”höga priset” också att ”bruksvärdet” på det du får är högt eftersom det nprmalt kostar så mycket ”egentligen”
Är ju helt logiskt då Ionity-nätverket är uppbyggt för att driva på Ionitygruppens bilförsäljning.
Så tror egentligen det är ett väldigt smart och genomtänkt tänk de har.
Ungefär samma som Tesla MEN med skillnaden att Ionity är öppet för alla och har då lagt till en ”knorr” att det kostar rejält för de ”utifrån” att använda laddnätverket.
Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.
Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.
Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller?
Finns andra sätt att semestra på. De allra flesta åker inte på långresor med bil på det sättet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 10:01
av OfarligTesla
Snap02 skrev:
Smart ? Vilken signal sänder det här till dom som fungerar på att köpa en elbil från BMW, Audi,Porsche osv?
Kan nog bli en hel del som avstår eller väljer tesla istället.
Du gissar bara om kampanjer, jag skulle inte köpa en bil från den gruppen om jag inte får veta vilka villkor som gäller.
Att åka på längre semester till Europa o betala 20 kr per mil eller ännu dyrare låter ju som skitsmart eller?
Tror inte jättemånga som skall köpa bilar i spannet 700-2000k väljer en bil de tycker är sämre (annars hade de ju valt den redan) bara för att de sparar kaffepengar när de åker på bilsemester någon gång om året. Vissa kommer säkert knorra lite men det är för liten skillnad i totalkostnad för en majoritet av bilförarna att det inte spelar så stor roll.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 10:16
av Jerker
Jerker skrev:
Laddade troligtvis för sista ggn på Ionity idag. Jag firade gravölet över den fasta avgiften med att ladda 1-100%, 55 kWh à 1:60.
Vill bara påpeka att jag inte hindrade nån annan att ladda genom att ladda ända till 100%; det var aldrig fler än 2 av 4 laddare upptagna när jag stod där.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 11:06
av Zalman3
Audis laddningskampanj.
Audi skryter om 72 000 laddpunkter från 220 leverantörer.
Audi: 100 miljoner euro laddningskampanj fortskrider.
Hos Neckarsulm-företaget ser du dock också bortom dina egna modeller. På det här sättet samlar Audis laddningskort mer än 72 000 laddpunkter från 220 leverantörer och möjliggör därmed gränslös och bekymmersfri elektromobilitet. Du kan ladda din egen elbil från 7,95 euro . Dessutom tillkännagavs i mitten av januari 2020 att i mitten av 2022 skulle en av tio parkeringsplatser (Audi-webbplatsen) vara utrustad med en laddningsanläggning för elbilar, varav de flesta skulle vara öppna för allmänheten.
I Norge är man inte nöjd över Ionitys prissättning.
Ord som "vägrån" används i debatten!
Förstår inte marknadens betydelse
Detta säger Christina Bu, generalsekreterare för Norwegian Electric Vehicle Association, efter att Ionity tillkännagav sin nya prissättningsmodell.
Generalsekreteraren för Norwegian Electric Car Association är inte imponerad.
- Det kan tyckas som att den tyska bilindustrin inte förstår hur den norska elbilmarknaden fungerar, säger Bu och fortsätter:
En sådan prisnivå för blixtar är enastående och innebär i praktiken att IONITY prissätts högre än fossila bränslen. Dessutom väljer IONITY att kräva ett högre pris i Norge än i resten av Europa.
- Detta innebär att elbilister på den mest utvecklade marknaden kommer att utsättas för vägrån för att finansiera vidareutveckling på annat håll, säger Bu.
Norsk elbilförening har ingen tro på att kunderna kommer att acceptera de nya priserna för att säkerställa en god expansion i resten av Europa.
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
Jag förstår inte inlägget. Menar du att Eon tar fel? Eon räknar på ett genomsnittlig elpris på 75-250 öre kWh. Det är inte långt från sanningen. Att ionity väljer att prissätta sig på 5-10 gången av det, påverkar inte genomsnittet i stor grad. I Norge står snabbladdning typ SuC och Ionity för mindre än 10% av laddningen senast jag så siffror. Att en av de stora chockhöjer priserna kommer inte att påverka genomsnittet för all körning mycket.
Jag tycker fortfarande eon har sitt på det torra.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 13:23
av Verdi
nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 13:34
av JoeMad
Verdi skrev:
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Håller med om att det blir en känslomässig grej av det och att det naturligtvis inte stämmer för alla, men för mig med 2-3000mil i tjänsten blir det ganska mycket att ladda på snabbladdare.
Många hotell har tyvärr inte laddare ännu.
Om man räknar på att varje resa startar med full "tank" laddat hemma så kommer jag ändå att behöva ladda en till två gånger under resan och en gång hemma igen.
Även om det blir 60/40 eller 70/30 (Kör ju lite hemma mellan resorna) till hemmaladdningens fördel så tycker jag att det blir dyrt med Ionity.
För mig stärker detta bara Tesla som elbils-alternativ.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 13:45
av Zalman3
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Det finns ju dels dom som inte har hemmaladdning, dels dom som reser väldigt mycket, som laddar väldigt mycket på snabbladdare.
Jag är i sämsta läget eftersom jag inte kan ladda hemma och kör 3-4000 mil i tjänsten per år.
När jag beställde min elbil den 15 september 2016, visste jag att det fanns 120kW snabbladdare för mig att tillgå.
Utan dessa hade det i praktiken varit omöjligt för mig att köra elbil.
Men visst finns det dom som i princip bara laddar hemma som min syster gör med hjälp av solceller.
Men det är irriterande att föra en debatt med fossilbilskramare, som säger att det minsann kostar 20kr per mil att köra elbil.
För man vill ju kunna säga att det ALLTID är billigare per mil med elbil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 14:01
av chall
Tror bilföretagen bakom Ionity vill skrämma ny köpare in till hybriderna under några år framåt. Skulle laddning vara för billigt och lätt står dom där utan/få rena elbilar och med massa hybrid modeller som lanseras.
Hybrid=Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör fossilt på längre resor.
El= Ladda hemma billigt till och från arbete. Kör lika dyrt som fossilt + tid att ladda på längre resor.
Företagen är största och viktigaste kundgrupp. Dom kommer välja hybrid.
Ville dom konkurrera med Tesla på riktigt skulle ägarna bakom Ionity inte agera såhär.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 14:05
av Verdi
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du
Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."
Vad laddar en genomsnittlig elbilist per år egentligen? Säg att han kör 2000 mil per år och laddar 10% på snabbladdare? 200 mil ggr 3 kWh/mil = 600 kWh = 5100:-
Det är mest en känslomässig grej eftersom vi köper bil med den stora plånboken och köper laddning/bränsle med den lilla. Den lilla plånboken är känslig för en massa småsaker. Vad mjölken kostar, Netflix-abonnemang o dyl. Den stora plånboken sväljer det mesta. Den byter kök, byter bil, bygger pool...
Det finns ju dels dom som inte har hemmaladdning, dels dom som reser väldigt mycket, som laddar väldigt mycket på snabbladdare.
Jag är i sämsta läget eftersom jag inte kan ladda hemma och kör 3-4000 mil i tjänsten per år.
När jag beställde min elbil den 15 september 2016, visste jag att det fanns 120kW snabbladdare för mig att tillgå.
Utan dessa hade det i praktiken varit omöjligt för mig att köra elbil.
Men visst finns det dom som i princip bara laddar hemma som min syster gör med hjälp av solceller.
Men det är irriterande att föra en debatt med fossilbilskramare, som säger att det minsann kostar 20kr per mil att köra elbil.
För man vill ju kunna säga att det ALLTID är billigare per mil med elbil.
Att jag som nästan aldrig laddar på SuC är med och finansierar taxi och andra som laddar mycket på SuC är faktiskt en av de sakerna som stör mig lite med Teslas modell. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna.
Grejen med "fossilbilskramare" är att de missförstår med flit. Jävligt irriterande. Eller så förstår de faktiskt inte. Också det jävligt irriterande.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 20 jan 2020 14:24
av Tomas L
Visst gör Tesla fina bilar, men den största fördelen med en Tesla är deras Supercharger-nätverk. Ska jag bara snurra runt på stan och pendla mellan jobbet och hemmet, så skulle Audi E-tron vara ett alternativ. Men ibland kör jag lite längre; ett par jämförelser mellan en M3 Long Range AWD och en E-tron 55, med 25% "arrival charge":
...på denna resa finns f n inga snabbladdare, så skillnaden i restid är avsevärd. Till sommaren så funderar vi på att åka till Legoland i Danmark. Det blir inte med i en E-tron, p g a skillnader i laddnätverken. Jag hade förhoppningar om att Ionitys laddnätverk skulle innebära att man skulle kunna välja andra märken än Tesla och jag har inte koll på vad priset per kwh kan hamna på med ett avtal, men 0.79 EUR...!? Inte intressant.