Är precis detta som jag tycker gör en HUD till ett bättre alternativ och komplement till infoskärmen i mitten av bilen, än ett klassiskt instrumentkluster skymt bakom ratten.DanneLKPG skrev:Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.Aida skrev:Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Körde lite old-school, var inne hos handlaren och pratade med honom. Han hörde av sig när de fick in sin Essential.Tessi19 skrev:Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?
Jag har en Mystic Olive green FE RWD på gång men får ingen info alls från ÅF.
Elbilist sedan 2014
Kan säkert bidra till att du bättre passar in i asiatiska bilar, än oss medellånga eller långa personer (utan att dra upp för mycket fördomar om längden på alla asiater).mati skrev:Vad är det för fel med ratten? Jag märkte inget konstigt. Men jag är iofs ganska kort också, motsvarar längdmässigt snarare en kort korean än en fullskalig viking. Jag har aldrig problem med saker som stolinställningar eller rattjusteringar.DanneLKPG skrev:Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.Aida skrev:Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?

Är själv 1:85 och lite över genomsnittslängden av svenska män (1:80), men är lite mindre anpassningsbar till en del asiatiska bilar (har lånat pappas Yaris som inte alls passar mig).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Du som kört både Tesla och ID4 hyfsat mycket, vad var dina +/- om Ioniq 5 (ber om ursäkt om jag missat tidigare svar)?taliz skrev:Den jag provade, essential rwd.DanneLKPG skrev:Hyundai Center Malmö har fått in en.Skabb1 skrev:För övrigt, är det någon som har koll på om någon återförsäljare i Malmö-Lund-området alternativt på västkusten har fått in en bil för titt/provkörning?
Inte lätt att hitta den infon på Hyundais hemsida.

Spännande!Klintan skrev:Då får jag ge mig till känna i denna tråd. Har en svart First edition RWS på gång med leverans oktober, ska redan ha producerats. Lämnar Tesla för nu. Trött på att hänga i Mölndal och det kan vara kul att prova något nytt.

Kör du M3, MS eller MX i dag, och vilken årsmodell?
Vad tyckte du var +/- med att köra Iq5 jämfört med Teslan du har?

Har kört MS fram till idag. Den är naturligtvis överlägsen i prestanda och har tillgång till SuC. Det jag inte gillar är att hänga i Mölndal på service som ska ta 3.5 h men istället tar drygt 5h. Törs inte ha en MS utan garanti.
Ioniq har fem års garanti, bra med utrymmen för familjen, service fem km från jobbet och 1600 kg dragkrok. Lite diskretare och ser inte ut att kosta en förmögenhet. Försäkring 230kr/mån enligt insplanet. Inte så stor prisskillnad mot en beg MS men tryggare i längden. Klarar våra standardresor utan SuC. Har inte kört ioniq 5 än, bara provsuttit.
Ioniq har fem års garanti, bra med utrymmen för familjen, service fem km från jobbet och 1600 kg dragkrok. Lite diskretare och ser inte ut att kosta en förmögenhet. Försäkring 230kr/mån enligt insplanet. Inte så stor prisskillnad mot en beg MS men tryggare i längden. Klarar våra standardresor utan SuC. Har inte kört ioniq 5 än, bara provsuttit.
Elbilist sedan 2014
Förlåt men är förmodligen från annan skola, vad menar du med Old School? Jag beställde FE när det gick, kunde välja mellan vit/Mystic Olive green för det var det som de hade allokerade hos lokal ÅF. Beställde men sedan har ÅF inte fått mer info enligt de själva.Klintan skrev:Körde lite old-school, var inne hos handlaren och pratade med honom. Han hörde av sig när de fick in sin Essential.Tessi19 skrev:Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Bara att jag gjorde ett fysiskt besök hos handlaren. Han kollade på någon webbsida där han hade status för sina beställningar.Tessi19 skrev:Förlåt men är förmodligen från annan skola, vad menar du med Old School? Jag beställde FE när det gick, kunde välja mellan vit/Mystic Olive green för det var det som de hade allokerade hos lokal ÅF. Beställde men sedan har ÅF inte fått mer info enligt de själva.Klintan skrev:Körde lite old-school, var inne hos handlaren och pratade med honom. Han hörde av sig när de fick in sin Essential.Tessi19 skrev:Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?
Elbilist sedan 2014
Ursäkta om denna fråga ställts förut men finns den att se idag i Stockholm? Den finns i Uppsala för närvarande.
Yes då är jag med, då är jag ändå old school men har min ÅF inte koll eller har jag otur med senare producerat bil.Klintan skrev:Bara att jag gjorde ett fysiskt besök hos handlaren. Han kollade på någon webbsida där han hade status för sina beställningar.Tessi19 skrev:Förlåt men är förmodligen från annan skola, vad menar du med Old School? Jag beställde FE när det gick, kunde välja mellan vit/Mystic Olive green för det var det som de hade allokerade hos lokal ÅF. Beställde men sedan har ÅF inte fått mer info enligt de själva.Klintan skrev:Körde lite old-school, var inne hos handlaren och pratade med honom. Han hörde av sig när de fick in sin Essential.Tessi19 skrev:Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Är kanske också old school men var också inne på ÅF och fick erbjudande om att köpa en av hans två visningsbilar. En essential RWD som skulle komma i skiftet augusti / september.
Blev att jag avvaktade och står nu och väger mellan I5 och M3. Tänker fortfarande.
Blev att jag avvaktade och står nu och väger mellan I5 och M3. Tänker fortfarande.
Hyundai Center StockholmRaptor skrev:Ursäkta om denna fråga ställts förut men finns den att se idag i Stockholm? Den finns i Uppsala för närvarande.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Om du bestämmer dig för m3 så tar jag gärna din i5Skabb1 skrev:Är kanske också old school men var också inne på ÅF och fick erbjudande om att köpa en av hans två visningsbilar. En essential RWD som skulle komma i skiftet augusti / september.

Det var inte "min" utan ÅF hade bokat två visningsbilar varav en kunde säljas. Han noterade tidigt att det skulle bli brist och "la beslag på" två visningsbilar helt enkelt...alvenzo skrev:Om du bestämmer dig för m3 så tar jag gärna din i5Skabb1 skrev:Är kanske också old school men var också inne på ÅF och fick erbjudande om att köpa en av hans två visningsbilar. En essential RWD som skulle komma i skiftet augusti / september.
Ni som testat i verkligheten kan ju tala om ifall infotainmentsystem/dashboarden är bra eller om det bara är ploj. Den ser ju riktigt snygg och modern ut på bild men jag är lite rädd för att det är som på Santan där knappar och reglage ser ut att kunna göra mer än vad de kan.
Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.Tessi19 skrev:Yes då är jag med, då är jag ändå old school men har min ÅF inte koll eller har jag otur med senare producerat bil.Klintan skrev:Bara att jag gjorde ett fysiskt besök hos handlaren. Han kollade på någon webbsida där han hade status för sina beställningar.Tessi19 skrev:Förlåt men är förmodligen från annan skola, vad menar du med Old School? Jag beställde FE när det gick, kunde välja mellan vit/Mystic Olive green för det var det som de hade allokerade hos lokal ÅF. Beställde men sedan har ÅF inte fått mer info enligt de själva.Klintan skrev:Körde lite old-school, var inne hos handlaren och pratade med honom. Han hörde av sig när de fick in sin Essential.Tessi19 skrev:Hur vet du att den redan är producerat? När beställde du?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mati, du har väl beställt en AWD?mati skrev:Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.
Min säljare var tydlig med redan från början att Hyundai kommer att prioritera RWD eftersom en motor räcker till två bilar. Jag antar att det har med chipbristen att göra. Sen så har jag sedan tidigare delat ett inlägg från Hyundais internationella sida som beskrev hur en av deras elektriska komponentfabriker (har för mig att det faktiskt var drivlinor/motorer) stängt ned pga ett stort covidutbrott - detta kan säkert också spela in!
Aida skrev:Intressant tyskt test där I5 jämförs med ID4 GTX och Mach-E.
En liten reflektion på testet med foton på statistiken som jag postade: det var ju inte överdrivna skillnader mellan framför allt ID4 GTX och I5 AWD i räckvidd och förbrukning. Nu vet jag att ID4 har monsterfälgar men jag skriver det här ändå: om man sätter 19-tumfälgarna med de snålopterade Michelin Primacy 4 på bilen istället för sportdäcken Michelin Pilot Sport på de supertunga 20-tumsfälgarna så kanske man kan pressa ner förbrukningen ytterligare…
För övrigt: stora tunga fordon med breda och stora hjul så blir förbrukningen riktigt mkt högre vid väta än torrt. En markant skillnad! Detta ser vi i detta test jämfört med Teslabjörns. Exakt samma erfarenhet har jag dragit från vår V90 med 245-däck som kan köras riktigt snålt i torrt väglag men förbrukningen på motorväg kan öka fr 6,5 till 8,9 på samma sträcka i samma hastighet beroende på om det är varmt och soligt eller busregn! För elbil blir ju skillnaden ännu större pga effektivare drivlina.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 2 gång.
Skabb1 skrev:Är kanske också old school men var också inne på ÅF och fick erbjudande om att köpa en av hans två visningsbilar. En essential RWD som skulle komma i skiftet augusti / september.
Apropå old school: Hyundai jobbar endast old school. Om man skrev upp sig för en I5 på hemsidan så skickades endast den anmälan till den lokala återförsäljaren. Men denna hade ju oftast redan sålt sina tilldelade bilar till de kunder som ringt direkt till honom. Taskigt men sant - så även om andra skrev upp sig före så blev de utan bil (1st Ed som tog slut på ett dygn).
Jag har ju nu kört ca 300mil med min och kan sammanfatta att det definitivt är användbart. Det är inte på nivå med tex Android Automotive i PS2 elller Tesla, men egentligen helt ok. Det går lite saktare att starta upp, men när det väl är igång så funkar det. Jag testade en gång vid kö och fick samma förslag att köra en annan väg för att spara tid som Google maps gav mig. Själva kartan är inte lika snygg som Google, men funkar och visar tydligt vart man ska, både på huvudskärm, framför ratt och i HUD om man vill det. De fasta knapparna är ganska användbara när man snabbt kan växla mellan det man önskar se. Men visst, det ser inte lika häftigt ut med fysiska knappar, det håller jag med om.LarsL skrev:Ni som testat i verkligheten kan ju tala om ifall infotainmentsystem/dashboarden är bra eller om det bara är ploj. Den ser ju riktigt snygg och modern ut på bild men jag är lite rädd för att det är som på Santan där knappar och reglage ser ut att kunna göra mer än vad de kan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En halv motor per bil då?Aida skrev:Mati, du har väl beställt en AWD?mati skrev:Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.
Min säljare var tydlig med redan från början att Hyundai kommer att prioritera RWD eftersom en motor räcker till två bilar. Jag antar att det har med chipbristen att göra. Sen så har jag sedan tidigare delat ett inlägg från Hyundais internationella sida som beskrev hur en av deras elektriska komponentfabriker (har för mig att det faktiskt var drivlinor/motorer) stängt ned pga ett stort covidutbrott - detta kan säkert också spela in!

Model 3-24/Polestar 3-24
Ja precis!HelectriC skrev:En halv motor per bil då?Aida skrev:Mati, du har väl beställt en AWD?mati skrev:Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.

Du får bara en halv motor i de små rwd - frammotorn i awd ger endast 170 hk… (iofs bara stora batterier i 1st ed men Sverige är ett rätt litet sandkorn på den stora stranden).
Gud bevare nej, vad ska jag ha AWD till? Nej, det blir en RWD för mig.Aida skrev:Mati, du har väl beställt en AWD?mati skrev:Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Som Model 3-ägare, vad är det som lockar med I5 vs Model 3?current skrev:Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.
Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.
Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Min bil hade beställts i förväg av handlaren, fick tag på den då någon annan hoppat av tror jag. Vi får se hur det blir med leverans. Tror dock inte Hyundai kör något race sista dagarna i Q3 med leveranser nästan dygnet runt som ett visst annat märke, utan förhoppningsvis lite lugnare tempo.mati skrev:Jag har beställt min bil hos samma åf som Klintan, till och med någon dag tidigare. Men min bil verkar inte heller ha producerats ännu. Så var i alla fall sista statusen. Det verkar vara lite random. Det är bara avvakta och se. Hyundai lär knappast skeppa billarna en och en till Sverige. I slutändan kommer de nog alla hyfsat samtidigt.
Elbilist sedan 2014