Och på en privatköpt som man sedan ska sälja begagnad så funkar det inte för firma att köpa den ändå för den är "momssmittad" ?danni skrev:Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.MWall skrev:Legato skrev:13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
Men båda lär väl ändras.
Kommer bli högre. Det där är räknat på ett lägre pris.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom så får sina bilar till det tidigare priset OCH levererade i år kan bli riktiga vinnaredanni skrev:Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.MWall skrev:Legato skrev:13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
Men båda lär väl ändras.

Och hej igen förresten

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Nja. Min MS Performance som kom med den sista batchen MS bilar i december-20 fick 627 km i batteriet. Tidigare Raven hade sämre. Och nya Plaid har sämre range, i alla fall enligt nuvarande siffror. Jag skulle också vilja veta vad den går för i verkligheten.taliz skrev:Är väl typ samma som Raven?PhR34k skrev:Någon som sett faktiska siffror på körsträcka på nya Plaid?
Kom inte med era ”beror på hur många m/s de blåser och hur vida tidsvattnet står” osv är nyfiken på ungefärlig förväntad körsträcka.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det går att köpa eller leasa en momssmittad bil till en firma. Det enda som skiljer då är att du inte får dra av någon moms alls (där man normalt får dra av halva momsen). Men skiljer det flera tusen i förmånsvärde kan faktiskt en momssmittad 2022:a bli billigare än en icke momssmittad 2023:a för en företagare.Tellus skrev:Och på en privatköpt som man sedan ska sälja begagnad så funkar det inte för firma att köpa den ändå för den är "momssmittad" ?danni skrev:Får du en bil tillverkad 2022 så gäller det förmånsgrundande pris som står i Skatteverkets listor just nu för 2022. Däremot kommer Tesla behöva skicka in nya priser för 2023 så det kommer bli en sjujäkla skillnad i förmånsvärde baserat på om bilen är tillverkad 2022 eller 2023.MWall skrev:Legato skrev:13513:- är den idag listad på. Högre än X Plaid (12317:-)...PhR34k skrev:Någon som vet vad förmånsvärdet tros landa på för en Model S Plaid?
Men båda lär väl ändras.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Inser att jag var mycket otydlig. Har uppdaterat orginalinlägget (viewtopic.php?p=651445#p651445)Dexter skrev:1300k Kr?Legato skrev:Det märkliga är ju att det på Model X "bara" är ca 15% mer...dave skrev:Skillnaden är typ 30% mer (baserat på USA-priset) så runt 1100000 skulle jag tippa på.Stolpskott skrev:Någon som skulle våga ge sig på en kvalificerad gissning (baserat på det nya priset för Plaid) vad MS LR kommer landa på?
Superkvalificerad gissning, lovar
Också intresserad av LR model S
Min officiella killgissning på Model S LR pris i Sverige är: 1229990

Model S Plaid 2023 Black/Black
Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Jag kan tänka mig att man får runt 1 mille för en Plaid om 3 år.
Vad kostar en Raven P100 från 2019 idag kontra när den såldes?
Vad hände senast Tesla hade bilar som kostade över 1,5 miljon? Jo, det kom en massiv prissänkning.PhR34k skrev:Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Privat kostar värdeminskningen 300 tkr och sedan ränta 140 tkr, totalt 440 tkr.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Så sant det är en risk där men samtidigt har den funnits ett tag i USA och inga prissänkningar ännu.MWall skrev:Vad hände senast Tesla hade bilar som kostade över 1,5 miljon? Jo, det kom en massiv prissänkning.PhR34k skrev:Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Det kostar firman 15.000 x 0.3142 x 36 = 170 tkr + värdeminskningen och ränta, 300.000 x 0.9 = 270 tkr och 1.150.000 x 0.04 x 3 = 140 tkr så totalt 580 tkr för firman som du i lön skulle fått ut ca 220 tkr efter skatt. Plus 7.500 i skatt för förmånsvärdet = 270 tkr så totalt kostar det dig nästan 500 tkr I skattade pengar att ha den på firman.
Men sen kan det ju säkert ge 100 till 200 tkr I fördel att ha försäkring och nya däck på firman.
Så en kvalificerad gissning är att det faktiskt lönar sig att ha den som tjänstebil.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.
Det är därför man anställer frugan som får köra teslanMWall skrev:Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Njae. Är mer komplicerat än så. Vill hålla mig under brytpunkten för statlig skatt för att slippa betala onödigt mycket skatt. Då blir det tufft med så högt förmånsvärde. Att få ut 15 tusen netto i lön över brytpunkten kostar multum för företaget. Men det är klart, ska man betala 15 tusen i månaden i avbetalning så är det ju lika illa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Tack.danni skrev:En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så

Men även försäkring och däck på sådan här bil kan väl spela en viss roll?danni skrev:En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Däck 12 tkr per uppsättning. Säg att du gör av med 4 uppsättningar på 36 månader, ca 50 tkr. Det är 50 tkr privat eller 40 tkr på firman som skulle gett dig en extra lön på ca 15 tkr efter skatt så där sparar man 35 tkr. Försäkringen vet jag ej hur det är med moms och om det är dyrare för ett företag att ha mm. men gissar att du kan spara någon tusenlapp i snitt per månad där också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
PhR34k skrev:Tack.danni skrev:En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Tycker det har varit sjukt svårt att förstå mig på det då min ekonomikonsult gör något som heter nettoavdrag (om jag minns rätt) så om förmånsvärdet är 10000kr så dras det 10000kr från min nettolön vilket jag än idag har svårt att förstå varför men enligt honom så ska jag bara lyssna på honom och lita på att det är bäst så
https://www.revideco.se/nettoloneavdrag ... bilforman/
En annan fördel med att ha bilen på firman är service, underhåll, reparation och andra oförutsedda kostnader (och även biltvätt). Särskilt på dyra bilar lär det bli märkbart om man råkar ut för nåt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Sjukt bra kalkyl Pontus. Om man inte har egen firma utan är anställd med förmånsbil blir det väl ännu tydligare förmånligt att ta S Plaid som tjänstebil än privat gissar jag?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Man måste ha arbetsuppgifter och betala marknadsmässig lön också. Sånt där älskar Skatteverket att slå ner på.PhR34k skrev:Det är därför man anställer frugan som får köra teslanMWall skrev:Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Tack för en bra länk. För en anställd så spelar det ingen roll väl då förmånen ändå är pensionsgrundande?Dagfinn skrev:PhR34k skrev:Tack.danni skrev:En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
https://www.revideco.se/nettoloneavdrag ... bilforman/
En annan fördel med att ha bilen på firman är service, underhåll, reparation och andra oförutsedda kostnader (och även biltvätt). Särskilt på dyra bilar lär det bli märkbart om man råkar ut för nåt.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 08300.html
och är du anställd med en lön över 50 tkr per månad så spelar det absolut ingen roll eller hur?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Ah det förstår jag att dom säkert gör men hon har faktiskt en legit tjänst inom företaget.MWall skrev:Man måste ha arbetsuppgifter och betala marknadsmässig lön också. Sånt där älskar Skatteverket att slå ner på.PhR34k skrev:Det är därför man anställer frugan som får köra teslanMWall skrev:Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.
Du får ju ut 12.500 kr efter skatt varje månad i utdelning vilket nästan är gratis vad det gäller skatten.MWall skrev:Pontus skrev:Nypris 1.300.000 om du beställt tidigt.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Köpte vår 100D för 938tkr Maj 2019 och fick offert från tesla på inbytespriset 856tkr nu i Maj 2022 när den passerade 3 år och 3800mil.PhR34k skrev:Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Dvs 82tkr i värdeminskning på 3 år.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nettolöneavdrag påverkar inte hur mycket förmånen kostar men har andra bieffekter, exempelvis på SGI och aktieutdelningsutrymme. Jag har skrivit om det här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/PhR34k skrev:Tack.danni skrev:En bra tumregel är att sålänge förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden så tjänar man på att ta den på firman. Det som är svårt är att uppskatta värdeminskningen. Om bilen håller värdet extremt bra minskar den faktiska kostnaden rejält och då är det bättre att ha bilen på firman.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Man får ha bra timing också. Min Model X P100D från 2017 kostade ca 2,1 miljon som ny. När jag sålde den i januari 2020 med 4500 mil fick jag 900k för den.[JM] skrev:Köpte vår 100D för 938tkr 2019 och fick offert från tesla på inbytespriset 856tkr nu 2022 när den passerade 3 år och 3800mil.PhR34k skrev:Jag sålde min X för samma pris som jag gav för den nästan 2 år efter att jag köpt den och med 7800mil.MWall skrev:Ja betalar man fullt pris och ska ha den i 36 månader så är det nog så. Tror den visserligen håller värdet hyfsat men så mycket mer än en miljon får man nog inte för en tre år gammal Plaid.PhR34k skrev:Jag har ställt frågan till min ekonomikonsult ang förmånsvärdet om det är värt att köpa på firman eller inte. Han ansåg att det ändå är värt att köpa på firman trots det höga förmånsvärdet men vi ska diskutera det vidare.
Dvs 82tkr i värdeminskning på 3 år.