Sida 87 av 231

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 10:19
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Man kan ju ana fossilarvet, 17 olika motorer till varenda modell typ...
Dom tror väl att det måste vara så antar jag :?

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 10:24
av vigge50
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 11:11
av PapaD
Ang motoreffekt, så har iaf 150hk och 204hk varianterna samma max vridmoment. Vridmoment på motoraxeln ges av ström så de har nog samma momentana strömförmåga. Effekt ges av vrid*varvtal, så det är nog strömbegränsat allteftersom motorn varvar upp. Gissar därför på att de krånglat för att få flera effektalternativ. Tycker nog att det trist. Eller så är det för att skydda batterierna, men de är ju kylda?
Knepigt.
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck. Nåja, jag tycker bilen verkar bra. Det blir säkert billigare men billig blir den nog aldrig. Så nu får det vara färdigvelat för mig. Köper en plus nu, 1'st.
:-)

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 11:12
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför så många olika hk?
124 hk
143 hk
150 hk
201 hk

2 versioner på 150hk och 201hk hade räckt!
Nu skrev du inte ut vilken modell som har vilken motor men kan det kanske vara så att de tar hänsyn till vad batteriet? Till en början när Tesla angav motoreffekt så gav de olika effekt beroende på om det var stort eller litet batteri även om själva motorn var den samma.
ID3 Pure, 124,7 hk
ID3 Pure Power, 149,6 hk
ID3 Pro S, 201,2 hk
ID3 Pro, 143,5 hk
ID3 Pro Power, 204 hk
ID3 1st Max, 201,2 hk

https://www.evspecifications.com/en/comparison/bebe63a

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 14:41
av Zalman3
Nu när folk insett att ID3 1ST inte är så billig, så kan man tydligen vänta med att beställa till 30 september och ändå garantera att få bilen under 2020 i Norge.
ID3 norge.jpg

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 16:34
av Bjelke
Blir den billigare då eller vad är tanken?
Man väntar ut Corona-krisen kanske?

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 20:05
av Zalman3
Dessa modeller kan beställas från 20 juli:

ID.3 Life är tänkt för kunder som söker en produkt på instegsnivå utan att ge avkall på komfort. Komfortpaketet inkluderar rattvärme, sätesuppvärmning och ytterligare två USB-C-portar.

ID.3 Style har det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, LED-bakljus med dynamisk svepfunktion samt panoramatak.

ID.3 Business är en typisk allroundbil med det lilla designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och tonade rutor, komfortpaket och assistanspaket med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Family erbjuder stort utrymme, ljus och bekvämlighet med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare och stort panoramatak, det stora komfortpaketet med 2-zons Air Care luftkonditioneringssystem och assistanspaketet med backkamera och "Keyless Access".

ID.3 Tech är tänkt för tekniskt intresserade som kommer att uppskatta assisterad körning med det stora designpaketet, inklusive matrix-LED-strålkastare, större assistanspaket med Travel Assist, Side Assist och Emergency Assist, samt större infotainmentpaket, inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR och Premium Sound-paket.

ID.3 Max erbjuder maximal design, teknik, sport och komfort, med samtliga utrustningspaket inklusive head-up-display med förstärkt verklighet AR, 12-vägs elmanövrerad massagestol, progressiv styrning och DCC (Dynamic Chassis Control).

Elkörning för längre resor med ID.3 Tour med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP)

Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen, kan också beställas från och med 20 juli. Den är baserad på den fyrsitsiga ProS-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto batterienergiinnehåll) med en räckvidd på upp till 550 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.

ID.3 Tour är redan utrustad med alla funktioner du vill ha på längre resor: head-up-display med förstärkt verklighet AR och sound-paket, matrix-LED-strålkastare, komfortpaket, 12-vägs elmanövrerad massagestol och assistanspaket där samtliga förarsassistanssystem ingår, samt 19-tums aluminiumhjul.

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 20:18
av taliz
Hade nog valt billigaste. Läste nånstans att adaptiv farthållare var standard på alla. Verkar mest vara skit man inte behöver på dom övriga.
"LED-bakljus med dynamisk svepfunktion". :roll:

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2020 21:00
av Laban
Onödigt många paket tycker jag. Sen 1’st edition på det som inte är samma som std paketen.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 00:24
av Surfaren
Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 01:25
av taliz
Surfaren skrev:
Om jag inte beställer Keyless Access, får jag då ett "tändningslås" att vrida om en nyckel i?
Hade det varit en egolf så...
Men nu är ju ID3 en elbil från grunden så det vore minst sagt udda.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 07:49
av Bjelke
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 08:40
av mati
PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 10:09
av PapaD
Tack Mati, det finns alltid plus o minus, bra sagt.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 12:46
av Anonymous FTW
mati skrev:
PapaD skrev:
Synd att man inte är tysk. Rejält mycket billigare för dem. Men nu är man inte det, så då får man betala. Suck.
:-)
Vad ska jag säga då? I elbilssammanhang (bland annat) har jag som exil-tysk verkligen dragit nitlotten, självförvållat förvisso, det var ju ingen som tvingade mig att flytta till Sverige. Men jag får trösta mig med att jag i gengäld fick ett eget hus och en massa natur och skog runtomkring mig. I Tyskland hade jag bott i en trång lägenhet utan en suck av en chans att någonsin kunna skaffa hus. Då accepterar jag gärna att elbilar och allting annat kostar skjortan här i Sverige. Alternativet hade troligen varit såååå mycket sämre för mig.
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.

Går man in på mobile.de och söker på billigaste Tesla hittar man en Tesla Modell S85 för 29990€ med 21000 på mätaren. Gör man liknande manöver på Blocket i Sverige hittar man just nu en Tesla Modell S85 med 25000 på mätaren för 395000SKR.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 17:37
av chaffis75
Bjelke skrev:
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 17:53
av Jerker
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Är det inte låsningen av själva bilen som avses med keyless?
Jo jag vet att de är så på tex deras egolf men även andra bilar vet jag har de så, dvs man får tycka på nyckel knappen för att låsa upp och låsa bilen men "tändningen" är keyless.
Renaults keyless-system funkar så att man dels har autolåsning och för att låsa upp så behöver man inte ta fram nyckelkortet utan bara trycka på en liten knapp på handtaget innan man öppnar bilen. Dessutom behöver man inte sätta i nyckelkortet i platsen för det inne i bilen för att kunna starta bilen.

Alltså, om man inte har keyless: Man måste låsa och låsa upp med nyckelkortet och skjuta in nyckelkortet i instrumentpanelen för att kunna starta bilen. Jag upplevde keyless på min Zoe som väldigt bekvämt. Nyckelkortet kunde ligga i fickan hela tiden.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 20:47
av mati
Anonymous FTW skrev:
Du som har språket och kanske möjlighet att tillfälligt sova över hos någon bekant. Vore jag dig hade jag lätt importerat Teslor och sålt i Sverige.
Hade jag varit bilhandlare och/eller haft det nödvändiga kapitalet så hade det kanske varit en bra inkomstkälla. Men jag är för dålig på sånt. Jag håller mig hellre till saker som jag är bra på. ;)
Det verkar ju inte finnas särskilt många tysk-importerade Teslor (eller andra elbilar) i Sverige. Hade det varit så enkelt så borde ju fler haft samma idé tycker jag. Så som för 15 år sedan när typ alla privatimporterade sina bilar från Tyskland.
Fast jag hittar inget som säger att man inte får importera en begagnad elbil från Tyskland som har fått bafa-bonusen på 9000€. Bilen måste vara registrerad i Tyskland i minst 6 månader för att kunna få stödet. Men en bil som redan har fått det borde man kunna ta hit utan problem.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 20:59
av taliz
mati skrev:
Bilen måste vara registrerad i Tyskland i minst 6 månader för att kunna få stödet.
Det är väl en kombo av olika stöd, tillverkaren ger väl 3000 eur också?
Kanske du som kan tyska kan förklara lite mer utförligt hur det funkar? ;)

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 22:19
av mati
Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).

Det finns en lista med alla bilar som kan få stödet. https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=122

Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.

Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)

Bild

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 22:33
av taliz
Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 22:41
av Bjelke
mati skrev:
Det finns två nivåer av stöd. För elbilar under 40.000€ listpris är stödet 9000€ (6000€ från staten + 3000€ från tillverkaren).
För elbilar över 40.000€ listpris blir stödet 7500€ (5000 + 2500).

Det finns en lista med alla bilar som kan få stödet. https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=122

Stödet betalas inte automatiskt som i Sverige. Enligt gammal tysk tradition måste man fylla i en ansökningsblankett som sedan skickas till BAFA (Bundesamt für Wirtschaft und Ausfuhrkontrolle) för handläggning. Men hör och häpna, det går numera via nätet! Jag hade nästan slagit vad om att man måste ladda ner blanketten och faxa eller snigelposta den. Men även i Tyskland kan man alltså tänka modernt.

Här kommer flödesschemat. (Och ja, tyskarna har uppfunnit byråkratin)

Bild
Smidigt :lol:

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 23:29
av bylund
taliz skrev:
Tack!
Ponera att man skaffar en tillfällig adress där, kan man då köpa en och få bonus som svensk medborgare?
Låter ju som det är en vanlig utbetalning, krävs tyskt bankkonto kanske?
Man blir väl tvungen att skaffa tysk försäkring osv då också, kanske svårt.
Det baseras nog inte på medborgarskap, det skulle inte EU gilla. Men att skaffa en tillfällig adress läser jag som att antingen flytta till Tyskland tillfälligt (och det går väl bra om man uppfyller villkoren, typ skaffar ett jobb), eller att man skenskriver sig i Tyskland, men då är vi ju inne på bidragsfusk.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 23:43
av Fredrik j
Ska vi gissa att man behöver skriva sig på den tyska adressen för att få bidraget? Det innebär väl som sagt att man behöver ett arbete i Tyskland?

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2020 23:46
av taliz
Bidragsfusk?
Snarare diskriminering att inte få samma stöd bara för man bor i Sverige. ;)
Men det är nog för mkt krångel för 30-40k oavsett.