Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

mikebike skrev:
Franz skrev:
Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Var får ni motoreffekten från?
Ni har 254 kW för min bil, men på Transportstyrelsen ser det ut så här:
Screenshot_20220215-090426_Samsung Internet.jpg
378 kW är summan av vad motorerna i bilen är kapabla till. Tesla kommunicerar ju inte så tydligt vad en Model Y LR med/utan performance boost kan uppnå för effekt till men någonstans har de väl varit tvungna att speca alternativt att någon mätt upp och så har 254 kW dykt upp. Den siffran kan säkert ändras under tidens gång också och köper du till performance boost så är den ju troligtvis än mindre aktuell.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

The Gentleman skrev:

Tillverkningsdag för vår bil är 2022-01-05. Vad det innebär i form av nyheter/uppdateringar vet jag inte, men upphämtning på torsdag så då vet jag mer.
Spännande hoppas du blir nöjd - berätta gärna hur du upplevde upphämtning och känslan med nya bilen.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
CoLa

Inlägg av CoLa »

Insynsskydd (hatthylla) = Fällbart

Kan det stämma det alla pratat om ska komma till 2022:orna

(Min model Y jag väntar på och nyligen fick Regnr på)
E58E6313-5A6F-4D5C-9965-D391330ECCE3.jpeg
Senast redigerad av CoLa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Märkligt
En snubbe som tog lev igår eller om d va i fredags , han hade inget insynsskydd sa han…
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Frågan är om car.info fått information om att vissa bilar har det eller om de bara antar att alla 22:or har insynsskydd?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Franz skrev:
mikebike skrev:
Franz skrev:
Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Var får ni motoreffekten från?
Ni har 254 kW för min bil, men på Transportstyrelsen ser det ut så här:
Screenshot_20220215-090426_Samsung Internet.jpg
378 kW är summan av vad motorerna i bilen är kapabla till. Tesla kommunicerar ju inte så tydligt vad en Model Y LR med/utan performance boost kan uppnå för effekt till men någonstans har de väl varit tvungna att speca alternativt att någon mätt upp och så har 254 kW dykt upp. Den siffran kan säkert ändras under tidens gång också och köper du till performance boost så är den ju troligtvis än mindre aktuell.
Jo, men varifrån har ni fått den siffran?
Jag trodde ni fick samma uppgifter som Transportstyrelsen?
För min Model 3LR anger ni f.ö. 440 hkr. Den har alltså lägre effekt än MY hos Transportstyrelsen, 366 kW, men mycket högre effekt hos car.info?
Skall man hoppas på lägre försäkringspremie p.g.a. lägre effekt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Transportstyrelsen har högre effekt va ? Det är väl dom försäkringsbolag hår efter ?
Effekten är ju väldigt vesäntlig hur den är mtp försäkringen är därefter
haristhesherif

Inlägg av haristhesherif »

Franz skrev:
Förstår fortfarande inte hur man söker via vin nr på car.info.. någon som vill förklara eller visa en bild? Hittar bara hur man söker via regnr.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Du kan skriva VIN i samma sökruta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare

Inlägg av guinness »

Min tillverkad 220106, hämtar på fredag !

Är det ingen som hämtat igår/idag som kan berätta hur eran bil är utrustad?
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

guinness skrev:

Hämtar imorgon
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

guinness skrev:

Finns flera på Facebook. Ny processor, dubbelglas i bakdörrarna. Ingen hatthylla, inga bagageöglor.

Jag hämtar också fredag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

Sådär ja, reg nr på plats men inga förslag på leveranstid. Men bör ju vara nära:-). Tillverkad 20220104
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Jonny skrev:
Sådär ja, reg nr på plats men inga förslag på leveranstid. Men bör ju vara nära:-). Tillverkad 20220104
Jag sitter i samma båt. Har du fått slutfaktura? Det har inte jag.
CoLa

Inlägg av CoLa »

Trean skrev:
Jonny skrev:
Jag väntar också på sms om leveransdag/tid.
Tillverkad 4/1-22, fick Regnr idag och fick slutfaktura för ett par veckor sen.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

Trean skrev:
Jonny skrev:
Jo våra bilar satt nog också i samma båt:-). Slutfaktura kom 22 januari. Men jag har ju haft en beställning sedan jan 2020.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
stegev

Inlägg av stegev »

Jag fick igår ett sms som löd "...din beställning har kopplats till en bil som är på väg till Sverige....".
Vad innebär detta i praktiken? Har inte fått någon faktura eller reg.nr efter det.

Jag har en XC60 T8/R-design /2020/2200 mil som ska bort till högstbjudande. Vill inte sälja privat heller. Hur hade ni gjort?
Dakkii

Inlägg av Dakkii »

stegev skrev:
Jag fick igår ett sms som löd "...din beställning har kopplats till en bil som är på väg till Sverige....".
Vad innebär detta i praktiken? Har inte fått någon faktura eller reg.nr efter det.

Jag har en XC60 T8/R-design /2020/2200 mil som ska bort till högstbjudande. Vill inte sälja privat heller. Hur hade ni gjort?

Samma här.. står inget på kontot. Men jag ringde och frågade (hade en annan fråga samtidigt) fick svaret att det kommer inom kort, så bara vänta..
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare

Inlägg av Trean »

Jonny skrev:
Trean skrev:
Jonny skrev:
Jo våra bilar satt nog också i samma båt:-). Slutfaktura kom 22 januari. Men jag har ju haft en beställning sedan jan 2020.
Jag har fortfarande inte fått slutfaktura, men Tesla beräknar att leverera bilen 17-24 februari. Förstår inte riktigt hur det ska gå till om man måste betala 7 dagar innan leverans.
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare

Inlägg av MattiPekka »

ÄNTLIGEN kom det SMS:et man vill ha! Beställde 4 dec 21 och hämtar på måndag. Vit lack, svart inredning, 19" dubbfria vinterdäck. Får klara mig på Shuko några dagar tills elektrikern kan komma....
jwtesla

Inlägg av jwtesla »

Tackade nej till föregående kvartals leverans och på mitt konto så har det länge stått Uppskattad leveranstid: Februari 15 – Mars 01.
Inte fått VIN, slutfaktura eller någon mer information så börjar känna mig väldigt skeptisk till att den ska dyka upp innan mars :?
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare

Inlägg av The Gentleman »

Trean skrev:
Jonny skrev:
Trean skrev:
Jonny skrev:
Jag har fortfarande inte fått slutfaktura, men Tesla beräknar att leverera bilen 17-24 februari. Förstår inte riktigt hur det ska gå till om man måste betala 7 dagar innan leverans.
Det räcker nog att betalningen är registrerad innan avhämtning. Jag betalade igår, upphämtning på torsdag, och betalningen var registrerad och godkänd redan underförmiddagen igår.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Trean skrev:
Jonny skrev:
Trean skrev:
Jonny skrev:
jag får min prel 11 mars och betalade för två veckor sen, Långt innan slutfakturan kom. Du vet väl priset? och deras bankgiro. Betala bara summan och så lämnar du RN-numret i meddelandefältet.

Sannolikt har du ändå pengarna på ett nollräntekonto ändå och jag har dem MYCKET hellre liggande hos TESLA än hos Swedbank.
Så känner jag iallafall. Ser ingen anledning att vänta. De lär inte komma med någon förseningsrabatt om bilen är sen :D
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare

Inlägg av Trean »

pejvic skrev:
Trean skrev:
Jonny skrev:
Trean skrev:
Jonny skrev:
jag får min prel 11 mars och betalade för två veckor sen, Långt innan slutfakturan kom. Du vet väl priset? och deras bankgiro. Betala bara summan och så lämnar du RN-numret i meddelandefältet.

Sannolikt har du ändå pengarna på ett nollräntekonto ändå och jag har dem MYCKET hellre liggande hos TESLA än hos Swedbank.
Så känner jag iallafall. Ser ingen anledning att vänta. De lär inte komma med någon förseningsrabatt om bilen är sen :D
Jag leasar via mitt företag och kan inte betala ut pengar hur som helst utan att ha någon faktura att hänga upp det på så jag avvaktar slutfakturan.
Användarvisningsbild
sparicho
Teslaägare

Inlägg av sparicho »

Äntligen är dagen här!

Nyss hämtat ut min MY LR i Malmö. För det första blev jag väl omhändertagen i Malmö, kunde hämta bilen direkt även om jag var en timme tidig. Försökt syna den i sömmarna och har inte hittat något att anmärka på. 42% batteri vid hämtning, blev ett stopp vid närmaste SuC.

Går hur fint som helst, AMD Ryzen och allt sånt lull-lull som man önskat. Jämfört med min M3 tycker jag detta är natt och dag, denna är riktigt trevlig.

Ska bara se hur lång tid jag klarar mig innan jag har köpt acceleration boost också..

Happy delivery-day till er andra också!
M3 SR+, 2020. Såld.
Beställd vit MY LR (2/12 2021). Hämtas 16 feb -22
Skriv svar