Sida 87 av 132

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 okt 2022 09:50
av backe
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Mer rykten om att HW4 är på g i Kina:
https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... s-started/
Blir intressant att se om detta ger en direkt skillnad i prestanda för körförmågan. Bör väl mest påverka kvaliteten på avstånd.
Kräver dock fortsatt rena kameror...

Borde det inte vara något mer än en uppgradering på kameror för att kvalificera sig som HW4?

Den där högupplösta radarn som det pratades om, är den borta ur diskussionen nu?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 okt 2022 12:32
av spacecoin
backe skrev:
Borde det inte vara något mer än en uppgradering på kameror för att kvalificera sig som HW4?
Den där högupplösta radarn som det pratades om, är den borta ur diskussionen nu?
HW4 är antagilgen ny FSD dator (för att kunna bearbeta de nya sensorernas upplösning), nya kameror, ny radar.

Man kan ju sätta ni de nya kamerorna innan om det är kostnadsneutralt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 okt 2022 18:16
av spacecoin
Om tio minuter (18.20ish) börjar en panel där Waymo, Nvidia, Wayve och Tesla är representerade:
https://exchange.scale.com/events/scale ... 2/schedule (stage 2). Det går INTE att se i efterhand.

Experts working on autonomous vehicles will discuss the rapid pace of research and innovation in machine learning, highlighting the most exciting developments over the last few years and how they approach incorporating the constant advances into an autonomous vehicle safely. The panelists are industry leaders working at NVIDIA, Tesla, Waymo, and Wayve. They will also discuss the unique approaches each OEM takes to leverage machine learning in their self-driving stack, with some using end-to-end learning and others preferring modular learning, and each method's advantages and disadvantages. They will also discuss best practices for integrating complicated sensor suites, software, data management, and machine learning with engineering. Other challenges they will cover include collecting large amounts of data, managing, and labeling datasets, integrating ML models with the rest of the self-driving stack, and how to improve the driver continuously. They will also discuss the critical role of simulation in development, and the current state of self-driving cars and the most difficult challenges they face today, including scaling to new environments quickly.

Kate Park Staff AI Product Manager @ Tesla
Alex Kendall CEO @ Wayve
Marco Pavone Director, Autonomous Vehicle Research, Associate Professor at Stanford University @ NVIDIA
Dragomir Anguelov Distinguished Scientist and Head of Research @ Waymo

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 okt 2022 21:52
av spacecoin
"Elon Musk’s language about Tesla’s self-driving is changing"...
https://electrek.co/2022/10/21/elon-mus ... -changing/

Fler som noterar Elons moonwalk ut från scenen...

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 okt 2022 07:06
av Zalman3
Kommer 10.69.3 nästa vecka?
Screenshot_20221022-064051_YouTube.jpg
Screenshot_20221022-070051_Chrome.jpg
Screenshot_20221022-070326_Chrome.jpg

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 25 okt 2022 23:52
av spacecoin
spacecoin skrev:
Det går INTE att se i efterhand.

Experts working on autonomous vehicles will discuss the rapid pace of research and innovation in machine learning, highlighting the most exciting developments over the last few years and how they approach incorporating the constant advances into an autonomous vehicle safely. The panelists are industry leaders working at NVIDIA, Tesla, Waymo, and Wayve. They will also discuss the unique approaches each OEM takes to leverage machine learning in their self-driving stack, with some using end-to-end learning and others preferring modular learning, and each method's advantages and disadvantages. They will also discuss best practices for integrating complicated sensor suites, software, data management, and machine learning with engineering. Other challenges they will cover include collecting large amounts of data, managing, and labeling datasets, integrating ML models with the rest of the self-driving stack, and how to improve the driver continuously. They will also discuss the critical role of simulation in development, and the current state of self-driving cars and the most difficult challenges they face today, including scaling to new environments quickly.

Kate Park Staff AI Product Manager @ Tesla
Alex Kendall CEO @ Wayve
Marco Pavone Director, Autonomous Vehicle Research, Associate Professor at Stanford University @ NVIDIA
Dragomir Anguelov Distinguished Scientist and Head of Research @ Waymo

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 26 okt 2022 22:51
av spacecoin
Mycket nu:
Ford och VW drar ur pluggen på Argo AI och...

"Oct 25 – Tesla Inc is under criminal investigation in the United States over claims that the company’s electric vehicles can drive themselves, three people familiar with the matter said.

The U.S. Department of Justice launched the previously undisclosed probe last year following more than a dozen crashes, some of them fatal, involving Tesla’s driver assistance system Autopilot, which was activated during the accidents, the people said."

Ännu en false start eller sant?
https://financialpost.com/pmn/business- ... ms-sources

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 okt 2022 12:28
av Gustafsson
Läste just att äldre bilar med FSD kommer att erbjudas nya kameror kostnadsfritt.
Det kanske rör lite på sig iaf…
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... f-driving/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 okt 2022 13:18
av spacecoin
Gustafsson skrev:
Läste just att äldre bilar med FSD kommer att erbjudas nya kameror kostnadsfritt.
Det kanske rör lite på sig iaf…
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... f-driving/
Positivt. Men det här rör sannolikt bara USA (FSD city streets) och jag skulle gissa att det är kameror före sept 2017 då filtren byttes från RCCC till RCCB.
Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_filter_array

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 okt 2022 14:53
av LarsOJ
Gustafsson skrev:
Läste just att äldre bilar med FSD kommer att erbjudas nya kameror kostnadsfritt.
Det kanske rör lite på sig iaf…
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... f-driving/
Dom erbjuds gamla 1,2MP kameror “kostnadsfritt” för att FSDb ska funka.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 okt 2022 19:47
av spacecoin
No one has ever successfully answered the question “How safe is safe enough?” for autonomous driving, not even Koopman in his recent book of the same title. Perhaps an easier question would be “Was autonomous driving just a by-product of a near-zero interest rates?”

To which the answer is probably “yes.”
Winners, Losers in the Fall of Argo AI
Argo’s IP will be dispersed by financial backers Ford and VW, but Qualcomm appears to be the biggest winner.

https://ojoyoshidareport.com/winners-lo ... f-argo-ai/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 27 okt 2022 20:25
av ANLI
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-niva-3/
Det blir dock billigare med bara kameror.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 10:57
av RagWal
ANLI skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... pa-niva-3/
Det blir dock billigare med bara kameror.
Frågan är om han är rätt ute när han bestämt säger att det inte kommer att tillåtas med "bara kamera"-system i EU. Här skull ju aktiv lobbyverksamhet vara viktigt för att formellt diskvalificera vissa...
Men han säger iofs också att <3 grader inte är körbart.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 11:46
av Zalman3
Men han säger iofs också att <3 grader inte är körbart.
Hur många veckor per år skulle Lidar fungera för mig i Norrland då?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 11:49
av backe
Zalman3 skrev:
Men han säger iofs också att <3 grader inte är körbart.
Hur många veckor per år skulle Lidar fungera för mig i Norrland då?
Varför skulle inte Lidar fungera i Norrland?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 12:22
av Zalman3
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Men han säger iofs också att <3 grader inte är körbart.
Hur många veckor per år skulle Lidar fungera för mig i Norrland då?
Varför skulle inte Lidar fungera i Norrland?
Lidar kräver en temp på +3 grader.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 13:11
av backe
Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Men han säger iofs också att <3 grader inte är körbart.
Hur många veckor per år skulle Lidar fungera för mig i Norrland då?
Varför skulle inte Lidar fungera i Norrland?
Lidar kräver en temp på +3 grader.
Det är väl den här som Volvo och Polestar ska använda sig av, sist jag kollade så är det inte ofta som Norrland ligger utanför det här intervallet om -40C till +85C.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 14:18
av RagWal
backe skrev:

Det är väl den här som Volvo och Polestar ska använda sig av, sist jag kollade så är det inte ofta som Norrland ligger utanför det här intervallet om -40C till +85C.
Det var nog inte temperaturen som herr BMW avsåg utan att risken för is/frost på sensorn vid lägre temperaturer.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 okt 2022 14:23
av backe
RagWal skrev:
backe skrev:

Det är väl den här som Volvo och Polestar ska använda sig av, sist jag kollade så är det inte ofta som Norrland ligger utanför det här intervallet om -40C till +85C.
Det var nog inte temperaturen som herr BMW avsåg utan att risken för is/frost på sensorn vid lägre temperaturer.

Det löser man väl med värmeslingor gissar jag?

Skulle vara lite klantigt att lägga massor av resurser på att bygga en sensor som fungerar från -40C till +85C men glömma bort att lösa ev. problem med is/frost. Speciellt då en av delägarna i Luminar som ska vara först med att använda sensorn är Volvo :)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 29 okt 2022 23:01
av spacecoin
Techcrunch: "It’s time to admit self-driving cars aren’t going to happen"

"At least Cruise and Waymo’s vehicles are tuned for extreme caution — possibly to a fault. Tesla on the other hand seems much more intent on hard-charging into a future where its so-called “Full Self-Driving” technology actually lives up to its name, with an expanding pool of beta users employing the tech on public streets and frequent software iterations that on at least one occasion have done more harm than good. Musk is also intent on stripping out as many sensors as possible from the Tesla autonomy hardware kit, probably in search of margins, under the misguided belief that compute, AI and optical input will improve and combine to act as a cure-all.

Musk strives to justify Tesla’s approach on the regular, but it looks like he may have to do that explaining in more granular detail to the U.S. Department of Justice if they proceed with any action resulting from an ongoing criminal investigation the government branch is pursuing."

https://techcrunch.com/2022/10/27/self- ... to-happen/

Världen börja vakna... Utom Tesla fansen så klart som har hoppat på nästa pump-scam: att man kan göra en autonom multifunktionell robot även om man inte klarar av att göra en autonom bil? Dum, Dummare, Tesla-pumpare? Pinsamt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 30 okt 2022 01:12
av Zalman3
Andrej Karpathy om Tesla AI


Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 30 okt 2022 08:58
av spacecoin
Ja, återigen bevisar AK att han är antingen helt inkompetent eller en sellout.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 30 okt 2022 12:05
av LarsL
Problemet med experter är att de nästan alltid visat sig ha fel. Det kan vara så att de är allt för insnöade i deras egna lösningar och därför inte kan se att saker kan ordnas på andra sätt. Det kan också vara så att de jobbar för konkurrenter och därför vill trycka ner andra. Vi mins ju alla Scania chefen som snackade om chips. Det var ju inte bara fel när det gällde Semi utan även när det gällde Scanias egna produkter. Men så är det och så har det alltid varit, vi med lite generell kunskap kan se att jo det borde kunna funka om man tar bort växellåda, bränsletank och motor och ersätter med elmotorer och batterier. Men experten vet ”för mycket” och kan inte greppa. Expertis är en färskvara! Och att sitta ”arbetslös” i Sverige och ha åsikter kom AI i USA ger jag inte många korvören för. Det kan se helt annorlunda ut där.

Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 30 okt 2022 17:46
av TiborBlomhall
Jamen på allvar alltså.

Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning!

Här diskuterar vi Teslas FSD och andra försök till självkörande system. Inte vad vi anser om andra forummedlemmar!

Skärpning, alla!

/Moderatorn

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 30 okt 2022 18:10
av spacecoin
LarsL skrev:
Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.
Ja, men när man börjar sälja det och stjäla pengar från kunder så är tiden högst relevant.

Det finns någon ingen som tror att en dator inte skulle kunna köra en bil om 100 år med bara kameror. Men jag är helt säker på att sensorer som kompletterar monokulärt seende och osäker machine learning går ner i pris varje år och kommer att sitta i alla bilar inom kort, även om det bara är för att öka säkerheten för AEB.