Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

thebishop skrev: 12 nov 2023 21:10
roffe_s skrev: 12 nov 2023 21:07
slugger75 skrev: 12 nov 2023 20:05
Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
knappast. Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat. Men i övrigt må ju allt rulla på som vanligt :)
Om man dödad en liten salladsbar [...
Salladbarer 'dör' inte. De går i putten.

Undrar förresten hur kul det var att jobba i den...

Eller om man får lov att bli lite konspiratorisk... Undrar vilket/vilka politiska ungdomsförbund och/eller vilken/vilka PR-organisation(er) som hade ett eller flera fingrar med i spelet kring den 'lilla salladen'?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Så vad gör de där i västarna?

Jag är inte så intresserad av hur ert funkar i USA, för det är knappast alternativet.

Men fackföreningsrörelsen har ju historia av att just klå upp strejkbrytare - det var ju upptakten till skotten i ådalen.

”Skotten i Ådalen eller Ådalshändelserna som incidenten också kallas var oroligheter i samband med den arbetskonflikt som förekom vid Långrörs fabriker AB, sommaren 1931. De strejkande protesterade mot att arbetsgivaren under pågående konflikt hade tillkallat strejkbrytare för att utföra lastning och lossning av ett fartyg. Ett protestmöte mot strejkbryteriet avslutades med ett demonstrationståg som gick till Lunde i Ångermanland, där strejkbrytarna befann sig. Demonstranterna bröt sig igenom en polisspärr, och misshandlade strejkbrytarna.”
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 21:57
knappast. Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat. Men i övrigt må ju allt rulla på som vanligt :)

Eller om man får lov att bli lite konspiratorisk... Undrar vilket/vilka politiska ungdomsförbund och/eller vilken/vilka PR-organisation(er) som hade ett eller flera fingrar med i spelet kring den 'lilla salladen'?...
Du kanske kan läsa på och fråga Sophia.

https://centrumforrattvisa.se/fall/bloc ... gsvillkor/

https://www.expressen.se/gt/salladsbar- ... i-blockad/

Så du kan glömma din konspiration - det var bara ytterligare ett utlopp för fackmissbruk.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
SwedishAdvocate

thebishop skrev: 12 nov 2023 21:59
...] Jag är inte så intresserad av hur ert funkar i USA, för det är knappast alternativet. [...
Så över 1100 dödade strejkande arbetare är inte intressant för att det hände i USA?... Ok...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Men fackföreningsrörelsen har ju historia av att just klå upp strejkbrytare - det var ju upptakten till skotten i ådalen.

”Skotten i Ådalen eller Ådalshändelserna som incidenten också kallas var oroligheter i samband med den arbetskonflikt som förekom vid Långrörs fabriker AB, sommaren 1931. De strejkande protesterade mot att arbetsgivaren under pågående konflikt hade tillkallat strejkbrytare för att utföra lastning och lossning av ett fartyg. Ett protestmöte mot strejkbryteriet avslutades med ett demonstrationståg som gick till Lunde i Ångermanland, där strejkbrytarna befann sig. Demonstranterna bröt sig igenom en polisspärr, och misshandlade strejkbrytarna.”
Det var ett 60-tal strejkbrytare. Fyra blev misshandlade.

Och hur hade folk det i Ådalen 1931?...
[Min u.]

Under den stora depressionen, utlöst av börskraschen 1929, drabbades folket i Ådalen av en enorm arbetslöshet med nöd och hunger: i vissa av Ådalens skogsdistrikt var arbetslösheten 80-85 procent. Av dem som hade arbete hade nästan alla drabbats av lönesänkningar, så stora att det var svårt att klara uppehället.

”"Levnadsbetingelserna för människorna blev synnerligen dåliga. Arbetsförtjänsten var dålig. … Man hade nätt och jämnt möjlighet att klara sig. De som hade familjer och många barn hade betydliga svårigheter."„

– Hjalmar Nilsson från Kramfors

[3] Med undantag av Arbetslöshetskommissionen fanns heller inget arbetslöshetsunderstöd vid den här tiden, och då med en lön på existensminimum, under lägsta grovarbetarlön, på en ort långt hemifrån. Det politiska engagemanget i Ådalen var stort, med möten för föredrag och diskussioner och de olika arbetarpartierna hade drygt 84 procent av rösterna.

Sommaren 1930 utbröt en konflikt om lönesänkningar vid Marma-Långrörs AB:s sulfatfabrik vid Marmaverken i Hälsingland där arbetsledningen meddelat att de gällande avtalslönerna skulle sänkas ytterligare med 4 öre i timmen, från 1 kr och 18 öre till 1 kr och 14 öre i timmen. Dessutom skulle andra arbetsvillkor försämras. Arbetarna protesterade men utan resultat. I början av oktober 1930 enades man och gick ut i strejk. Konflikten förvärrades sedan av att bolaget plockade in strejkbrytare från en särskild organisation som redarföreningen finansierade. Den ansvarade för att rekrytera strejkbrytare och transportera dem i organiserad trafik.[3] Vid skeppningssäsongens inledning på våren 1931 var sulfatfabriken och bland annat Graningeverkens fabriker blockerade av strejk. Sympatiåtgärderna mot det sistnämnda berodde på att båda företagen kontrollerades av släkten Versteegh. Då skeppningen åter kunde starta efter att isen släppt sitt tag om sjöfarten var industrins lager fyllda och man var angelägen om att få levererat vad man trots lågkonjunkturen lyckats sälja. Då ingen förändring av löneläget skedde utbröt på olika håll under våren 1931 sympatistrejker, bland annat vid Graningekoncernens sulfat- och sulfitfabriker vid Sandviken och Utansjö i Ådalen. För att lasta lagrad pappersmassa anskaffade nu koncernens ägare, Gérard Versteegh, genom Ångermanälvens stuveribolag ett 60-tal strejkbrytare, förutom professionella strejkbrytare bland annat studenter.

Strejkbrytarnas ankomst den 13 maj väckte en oerhörd ilska. De strejkande arbetarna anordnade samma dag ett protestmöte i Kramfors varefter man tågade till Sandviken. Vid massafabriken, som ägdes av Graningeverken, var strejkbrytarna sysselsatta med lastning av ett fartyg. På grund av en obevakad grind kunde demonstranter ta sig in på det avstängda fabriksområdet och ta sig ombord på ångaren "Milos" där sex av sextiotalet strejkbrytare befann sig. Två av dessa flydde, men resterande fyra blev funna i lastrummet och misshandlades. Efter att en av de närvarande poliserna bett en ledande kommunist att sätta stopp för situationen såg han till att de lyftes upp ur lastrummet i en kran och sedan ställde han sig framför de fyra. Samma person arrangerade sedan att strejkbrytarna fördes till Kramfors där de visades upp och förhördes på en makadamhög. Efter att de lovat att lämna området skickades de till en läkare och sedan tillbaka till Lunde för att hämta sina tillhörigheter. Väl i Lunde ändrade de sig, och deras eskort (samma person som avbrutit misshandeln på Milos) hotades med en revolver. Samtliga fyra stannade i Lunde.[4] [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dal ... 4ndelserna
SwedishAdvocate

thebishop skrev: 12 nov 2023 22:01

Så du kan glömma din konspiration - det var bara ytterligare ett utlopp för fackmissbruk.
Konspiration eller inte konspiration?...

Tycker Centrum för rättvisa har en intressant styrelse...

https://centrumforrattvisa.se/om-oss/

Sanna Rayman t.ex...
...] [Sanna] Rayman har tidigare skrivit på Dagens Nyheters (under juli och augusti 2005) och Södermanlands Nyheters (mellan februari 2006 och april 2008) oberoende liberala respektive centerpartistiska ledarsidor. Vid Södermanlands Nyheter vikarierade hon först som politisk redaktör.[7]

Mellan april 2008 och april 2015 var verksam som ledarskribent på Svenska Dagbladet. [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanna_Rayman
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 22:17
...] Jag är inte så intresserad av hur ert funkar i USA, för det är knappast alternativet. [...
Så över 1100 dödade strejkande arbetare är inte intressant för att det hände i USA?... Ok...
Nej, för det implicerar att det är alternativet här.

Det är en variant på whataboutism som är en kass argumentation.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

käre biskop, andra kan möjligen ha fördrag med struntprat men sådant har jag svårt för. Personligen avser jag inte att googla salladsbarer. Berätta i stället vad Du har problem med, vare sig det gäller konsulter av särskild politisk ideologi, att människor har avvikande åsikter eller helt enkelt att jorden inte är platt?

I denna tråd diskuterar vi, vad jag förstår, IF Metalls strejk vs Tesla. Vi kanske ska försöka hålla oss till trådämnet?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 22:35

Konspiration eller inte konspiration?...

Tycker Centrum för rättvisa har en intressant styrelse...

https://centrumforrattvisa.se/om-oss/

Sanna Rayman t.ex...
...] [Sanna] Rayman har tidigare skrivit på Dagens Nyheters (under juli och augusti 2005) och Södermanlands Nyheters (mellan februari 2006 och april 2008) oberoende liberala respektive centerpartistiska ledarsidor. Vid Södermanlands Nyheter vikarierade hon först som politisk redaktör.[7]

Mellan april 2008 och april 2015 var verksam som ledarskribent på Svenska Dagbladet. [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanna_Rayman
Läs expressen då, den är väl tillräckligt vänster, eller? Stod ungefär samma sak där.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
SwedishAdvocate

thebishop skrev: 12 nov 2023 22:37
SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 22:17
Nej, för det implicerar att det är alternativet här.

Det är en variant på whataboutism som är en kass argumentation.
Ja det är en whataboutism. Men är alla whataboutism:ar dåliga eller oberättigade?...

Du använder halmgubbar som "råskinn", "klå upp" och "HA"...

Då tycker jag det är högst relevant att visa på hur den fackliga historien på den här planeten faktiskt ser ut...

Gissar att du och jag inte kommer kunna enas om det här. Andra som läser kan forma sina egna uppfattningar.

Och här en liten påminnelse om hur det började:
SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 21:53
thebishop skrev: 12 nov 2023 19:34
Jag undrar mer vilken funktion tältet faktiskt fyller på riktigt.

[1] Skall det vara fullt med fackets råskinn som klår upp mekanikerna som försöker jobba (sina medlemmar alltså), eller?

[2] De har ju västar också som HA.
1. När du slänger dig med ord som "råskinn" och "klår upp" så tänker jag på de över 1100(!) strejkande i USA som under årens lopp faktiskt har blivit dödade...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... r_disputes

Apropå att facken i USA har en svag ställning jämfört med i Sverige...

2. Tycker fackets västar ser ut som de här dagisfröknarnas västar...

Bild
Bild
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Så vad är funktionen på de prydliga västbeklädda herrarna på riktigt? Om de inte fysiskt skall stoppa folk från att gå till jobbet så vad är det? Konkret?
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

thebishop skrev: 12 nov 2023 22:49
Så vad är funktionen på de prydliga västbeklädda herrarna på riktigt? Om de inte fysiskt skall stoppa folk från att gå till jobbet så vad är det? Konkret?
Enligt vad jag hört från Teslaanställda försöker de verbalt övertala folk på väg till jobbet att inte gå in och jobba men de är noga med att inte fysiskt hindra. Psykologiskt känns jobbigt, många smyger istället in bakvägen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dom verkar i alla fall inte ha något vettigt för sig på dagarna.
De kan ju börja som dagisfröknar. Det behövs fler män inom dagbarnvården.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

TiborBlomhall skrev: 12 nov 2023 23:06
Enligt vad jag hört från Teslaanställda försöker de verbalt övertala folk på väg till jobbet att inte gå in och jobba men de är noga med att inte fysiskt hindra. Psykologiskt känns jobbigt, många smyger istället in bakvägen.
Ursäkta. Men, ett uttalande från en officiell Teslaföreträdare väger väl inte så tungt i det här läget. Är en partsinlaga i mina ögon/öron, är ok med att bli blockad…..
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsaR skrev: 12 nov 2023 23:18
Ursäkta. Men, ett uttalande från en officiell Teslaföreträdare väger väl inte så tungt i det här läget. Är en partsinlaga i mina ögon/öron, är ok med att bli blockad…..
?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan bara berätta att de jag pratat med var noga med att påpeka att strejkvakterna betedde sig väldigt korrekta, försökte inte hindra dem fysiskt.
Känns konstigt att någon tror jag skulle vilja ljuga om det?

Sen är jag en officiell företrädare för den här klubben, inte företaget Tesla. Men jag förstår att i vissas ögon gör att jag över huvud taget pratat med Teslas anställda mig partisk.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2023 22:28

Det var ett 60-tal strejkbrytare. Fyra blev misshandlade.

Och hur hade folk det i Ådalen 1931?...
[Min u.]

Under den stora depressionen, utlöst av börskraschen 1929, drabbades folket i Ådalen av en enorm arbetslöshet med nöd och hunger: i vissa av Ådalens skogsdistrikt var arbetslösheten 80-85 procent. Av dem som hade arbete hade nästan alla drabbats av lönesänkningar, så stora att det var svårt att klara uppehället.

”"Levnadsbetingelserna för människorna blev synnerligen dåliga. Arbetsförtjänsten var dålig. … Man hade nätt och jämnt möjlighet att klara sig. De som hade familjer och många barn hade betydliga svårigheter."„

– Hjalmar Nilsson från Kramfors

[3] Med undantag av Arbetslöshetskommissionen fanns heller inget arbetslöshetsunderstöd vid den här tiden, och då med en lön på existensminimum, under lägsta grovarbetarlön, på en ort långt hemifrån. Det politiska engagemanget i Ådalen var stort, med möten för föredrag och diskussioner och de olika arbetarpartierna hade drygt 84 procent av rösterna.

Sommaren 1930 utbröt en konflikt om lönesänkningar vid Marma-Långrörs AB:s sulfatfabrik vid Marmaverken i Hälsingland där arbetsledningen meddelat att de gällande avtalslönerna skulle sänkas ytterligare med 4 öre i timmen, från 1 kr och 18 öre till 1 kr och 14 öre i timmen. Dessutom skulle andra arbetsvillkor försämras. Arbetarna protesterade men utan resultat. I början av oktober 1930 enades man och gick ut i strejk. Konflikten förvärrades sedan av att bolaget plockade in strejkbrytare från en särskild organisation som redarföreningen finansierade. Den ansvarade för att rekrytera strejkbrytare och transportera dem i organiserad trafik.[3] Vid skeppningssäsongens inledning på våren 1931 var sulfatfabriken och bland annat Graningeverkens fabriker blockerade av strejk. Sympatiåtgärderna mot det sistnämnda berodde på att båda företagen kontrollerades av släkten Versteegh. Då skeppningen åter kunde starta efter att isen släppt sitt tag om sjöfarten var industrins lager fyllda och man var angelägen om att få levererat vad man trots lågkonjunkturen lyckats sälja. Då ingen förändring av löneläget skedde utbröt på olika håll under våren 1931 sympatistrejker, bland annat vid Graningekoncernens sulfat- och sulfitfabriker vid Sandviken och Utansjö i Ådalen. För att lasta lagrad pappersmassa anskaffade nu koncernens ägare, Gérard Versteegh, genom Ångermanälvens stuveribolag ett 60-tal strejkbrytare, förutom professionella strejkbrytare bland annat studenter.

Strejkbrytarnas ankomst den 13 maj väckte en oerhörd ilska. De strejkande arbetarna anordnade samma dag ett protestmöte i Kramfors varefter man tågade till Sandviken. Vid massafabriken, som ägdes av Graningeverken, var strejkbrytarna sysselsatta med lastning av ett fartyg. På grund av en obevakad grind kunde demonstranter ta sig in på det avstängda fabriksområdet och ta sig ombord på ångaren "Milos" där sex av sextiotalet strejkbrytare befann sig. Två av dessa flydde, men resterande fyra blev funna i lastrummet och misshandlades. Efter att en av de närvarande poliserna bett en ledande kommunist att sätta stopp för situationen såg han till att de lyftes upp ur lastrummet i en kran och sedan ställde han sig framför de fyra. Samma person arrangerade sedan att strejkbrytarna fördes till Kramfors där de visades upp och förhördes på en makadamhög. Efter att de lovat att lämna området skickades de till en läkare och sedan tillbaka till Lunde för att hämta sina tillhörigheter. Väl i Lunde ändrade de sig, och deras eskort (samma person som avbrutit misshandeln på Milos) hotades med en revolver. Samtliga fyra stannade i Lunde.[4] [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dal ... 4ndelserna
Finns för övrigt en P3 Dokumentär gällande Ådalen: Skotten i Ådalen -31, som i alla fall jag tycker tillför en mer nyanserad bild av skotten i Ådalen än den att "borgarna sköt demonstranter".
Tesla Model Y Performance
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev: 13 nov 2023 00:28
Jag kan bara berätta att de jag pratat med var noga med att påpeka att strejkvakterna betedde sig väldigt korrekta, försökte inte hindra dem fysiskt.

Sen är jag en officiell företrädare för den här klubben, inte företaget Tesla. Men jag förstår att i vissas ögon gör att jag över huvud taget pratat med Teslas anställda mig partisk.
Jag är helt övertygad om att du är helt korrekt vad de gäller hur strejkvakterna agerar men jag skulle däremot vilja prata om att bara bias/partisk.
Jag skulle säga att alla är partiska däremot mer eller mindre. Att folk är partiska bör man bara acceptera för de är i människans natur.
Jag skulle gissa att du Tibor är partisk och medvetet eller omedvetet är mer positivt lagd åt tesla men självklart är detta en kvalificerad gissning från min sida.
Men oavsett så är min poäng att man ska ha detta i åtanke alltid när man skriver med varandra.
Och jo även jag är bias/partisk.
Inlägget är inte riktat bara till dig Tibor utan mycket är såklart generellt och kanske på gränsen till offtopic.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mackanglommen
Teslaägare

Inlägg av mackanglommen »

Skriv gärna under namninsamligen, så kanske IF Metall lyssnar, vem vet... https://www.skrivunder.com/stoppa_if_me ... teslaagare
MY RWD Svart/Svart 19" 2023
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

TiborBlomhall skrev: 13 nov 2023 00:28

Men det stämmer inte in i många fack-hatande forummedlemmars verklighetsuppfattning att IF Metall-representanter skulle uppträda korrekt.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Jag kanske har missat det i tråden, men har det verkligen påståtts att strejkvakterna skulle ha misskött sig?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Är det avtalsfrihet i Sverige el inte är den egentliga frågan. Antingen är det frivilligt för företag att skriva på kollektivavtal (med allt det innebär, det är inte "bara" ett golv det kan vi som drivit bolag intyga) eller så är det inte frivilligt utan ett krav - krav av vem - inte lagen så vem är det då som kan ställa krav kan man fråga sig.

För alla som hatar Tesla och företag som inte vill underkasta sig kollektivavtal sök er någon annanstans, gällande bilköp, anställning och kollektivism så är väl livet frid o fröjd för er?
Swallat

Inlägg av Swallat »

Tycker mig läst det mesta här i tråden men ingen verkar ha nämnt att en anledning till att IF Metall går så hårt på detta är att dom bakom kulisserna pushas ganska hårt av broderförbunden i både Tyskland och USA då dom ser möjligheter att ifall Sverige lyckas (störst chans här) kan dom få igenom liknande, är ju tydliga bevis i USA på att deras fordonsfack vill men Elon sparkar alla som engagerar sig och vägrar samtal
Norrlands

Inlägg av Norrlands »

Swallat skrev: 13 nov 2023 09:40
Tycker mig läst det mesta här i tråden men ingen verkar ha nämnt att en anledning till att IF Metall går så hårt på detta är att dom bakom kulisserna pushas ganska hårt av broderförbunden i både Tyskland och USA då dom ser möjligheter att ifall Sverige lyckas (störst chans här) kan dom få igenom liknande, är ju tydliga bevis i USA på att deras fordonsfack vill men Elon sparkar alla som engagerar sig och vägrar samtal
Fakta på det tack?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

tslaqqq skrev: 13 nov 2023 09:31
Är det avtalsfrihet i Sverige el inte är den egentliga frågan. Antingen är det frivilligt för företag att skriva på kollektivavtal (med allt det innebär, det är inte "bara" ett golv det kan vi som drivit bolag intyga) eller så är det inte frivilligt utan ett krav - krav av vem - inte lagen så vem är det då som kan ställa krav kan man fråga sig.

För alla som hatar Tesla och företag som inte vill underkasta sig kollektivavtal sök er någon annanstans, gällande bilköp, anställning och kollektivism så är väl livet frid o fröjd för er?
Tycker det verkar som att många här i denna tråden har svårt med skillnaden mellan frivillighet och de eventuella konsekvenser de val man gör kan få.

Ja, det är frivilligt men det kan komma med konsekvenser, precis som att det blir vissa andra konsekvenser om man väljer att förhandla fram ett kollektivavtal.

Ett fackförbund har här enligt vad vi i Sverige ser som en acceptabel lösning en rätt att sätta press på ett företag för att få fram ett förhandlat kolletivavtal. Och här kan de fackförbund som vill ansluta sig till konflikten en rätt att ta till sympatiåtgärder.

Det är ett sätt att skapa en balans på arbetsmarknaden som många verkar missa är poängen med starka arbetsgivare och starka fackförbund.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar