Sida 9 av 34

Re: KIA EV6

Postat: 07 sep 2021 10:45
av martinot
dd88 skrev:


Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 08:36
av iAkita
Någon som har tillgång till Vi bilägares test och orkar summera vad de tyckte om bilen?

http://www.vibilagare.se/test/biltester ... a-ev6-2021

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 08:47
av HelectriC
martinot skrev:
dd88 skrev:


Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 09:12
av iAkita
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.

Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 09:49
av PapaD
Synd att de satt en ankstjärt på EV6. Den ger mycket turbulens, och jag såg att CW värdet inte var så imponerande. Ioniq 6 kanske blir det riktiga Autobahn loket från Koreanerna? O. T. sorry.. . ;)

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 09:52
av HelectriC
iAkita skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.

Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.
klart det är skillnad, reagerade bara på att det uttrycktes som om det var stora skillnader och det tror jag knappast.

Re: KIA EV6

Postat: 09 sep 2021 20:24
av martinot
HelectriC skrev:
iAkita skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.

Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.
klart det är skillnad, reagerade bara på att det uttrycktes som om det var stora skillnader och det tror jag knappast.
Allt är väl relativt. Man får sätta det i relation till storleken på prisskillnaden (som inte kanske heller är fantastiskt stor). Känns iaf. som det finns ett klart motiv till att välja Kia EV6 för en del av de som kikar på bilar byggda på E-GMP.

Helt klart intressantast (IMO) blir ju att se hur EV6 GT kommer prestera i kurvor och när den utmanas lite. :)

Re: KIA EV6

Postat: 11 sep 2021 23:37
av iAkita
Den alltid lika positiva Kyle på Out of spec Reviews har fått lägga vantarna på bilen för en kort provkörning. Först i stadsmiljö och sen på Autobahn. Han verkar imponerad av prestandan och komforten. Fler videos kommer de närmsta dagarna.

Re: KIA EV6

Postat: 12 sep 2021 10:15
av Dodde
Gillar Kyle, så härligt positiv. Enda orosmolnen man kan se är väl baksätet och dess takhöjd, ser lite lågt ut. Ratten ser ju riktigt illa ut men det kanske man kan leva med om bilen nu är så grym.

Re: KIA EV6

Postat: 12 sep 2021 18:51
av iAkita
Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
Screenshot 2021-09-12 at 18-48-58 (1) 기아 EV6 초급속 충전 미친속도 │후덜덜 최고기록 경신 feat 제로백 [울트x로그] - YouTube.png

Re: KIA EV6

Postat: 12 sep 2021 20:48
av martinot
iAkita skrev:
Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
Screenshot 2021-09-12 at 18-48-58 (1) 기아 EV6 초급속 충전 미친속도 │후덜덜 최고기록 경신 feat 제로백 [울트x로그] - YouTube.png
Riktigt grymt och sjukt imponerande bra! Klassledande!

Re: KIA EV6

Postat: 12 sep 2021 22:04
av Dexter86
Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt

Re: KIA EV6

Postat: 13 sep 2021 12:20
av iAkita
Dexter86 skrev:
Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
Jag tror de har bra koll på det. Gamla Ioniq med 28 kWh batteriet laddade med upp till 70 kW ända till 75% SoC. Det motsvarar 192 kW vid 75% SoC med ett 77 kWh batteri. Ioniq har dessutom inte vätskekylt batteri om jag minns rätt, vilket Ioniq 6 och EV6 har.

Re: KIA EV6

Postat: 13 sep 2021 22:09
av Aida
Provkörningsvideo


Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 07:05
av iAkita
AMS ger EV6 riktigt bra betyg.
Screenshot_20210916-070234_Chrome.jpg

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 14:53
av Mickep
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 15:22
av backe
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 16:30
av Wolf78
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 17:45
av martinot
backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 17:46
av martinot
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kanske prestandan är bättre? Har de jämfört med GT-versionen av EV6 kanske?

Re: KIA EV6

Postat: 16 sep 2021 19:10
av backe
martinot skrev:
backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
Håller med, ofta har dom en asterisk där det står förklarat, men i det här fallet så var det inte det vilket är dåligt.

Re: KIA EV6

Postat: 17 sep 2021 07:24
av ObscureEconomist
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.

Re: KIA EV6

Postat: 17 sep 2021 08:13
av Aida
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??

Re: KIA EV6

Postat: 17 sep 2021 09:21
av Wolf78
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW

Re: KIA EV6

Postat: 17 sep 2021 09:28
av HelectriC
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?