Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur kan 80% fullt på ett mindre batteri vara 15% mer energi?
Jag förstår inte matematiken.
Har inte M3LR större batteri än I5?
Om I5 kräver 15% mer energi för att nå 80%, så måste antingen laddförlusten vara abnorm, eller så måste batteriet vara större?

Jag förstår fortfarande inte.
Frågan handlar om laddad energi per tidsenhet, inte hur mycket som krävs till 80%. Det vill säga när Ioniqen laddat 10-80% så kollar man hur mycket energi som den laddat batteriet med och jämför det med energin som man laddat Model 3an med, då har Ioniqen hunnit ladda 13-14% mer på de minutrarna som gått (vilket jag först avrundade till 15%). Dvs laddar den 13-14% snabbare i energimängd, detta kan man ju då jämföra med förbrukningen för att se om den kommer kunna kompensera för detta eller inte.
mati skrev:
Vad är det som inte stämmer?
Påståendet att Ioniqen skulle dominera Model Y när det gäller “miles per minute” i laddning.
Nu är jag med.
Jag vet inte varför jag läste vad du skrev diametralt motsatt, men nu är jag med.

Som med all statistik, så är det indata som bestämmer vad du får som utdata.

Om Hyundai räknar stads/blandadkörning så är jag överbevisat om att de är branschledande, räknar man körning i 130kmt+ så tror jag MY är bättre.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Nu är jag med.
Jag vet inte varför jag läste vad du skrev diametralt motsatt, men nu är jag med.

Om Hyundai räknar stads/blandadkörning så är jag överbevisat om att de är branschledande, räknar man körning i 130kmt+ så tror jag MY är bättre.
Om WLTP är representativt för blandkörning så kommer de fortfarande ladda långsammare i km per minut. Oavsett kan man nog säga att de inte “dominerar” direkt, det vi pratar om nu är om de kanske lyckas vara lite bättre i något scenario. Visst skall de ha beröm för sin snabba laddning vad gäller energimängd per tidsenhet men den drar helt enkelt väldigt mycket.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Nu är jag med.

Japp. Det är detta som är så många gånger är lite missvisande.

Gällande fossilbilar så är det mest intressant hur snåla de är i stadstrafik för den dagliga vardagspendlingen (där fossilbilar drar mest), men för elbilar så är det tvärt om mest intressant att fokusera på långkörning i motovägsfart (där elbilar drar som mest).

Detta är en orsak till att tex. WLTP ibland tyvärr blir lite missvisande.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Nu är jag med.

Om WLTP är representativt för blandkörning så kommer de fortfarande ladda långsammare i km per minut. Oavsett kan man nog säga att de inte “dominerar” direkt, det vi pratar om nu är om de kanske lyckas vara lite bättre i något scenario. Visst skall de ha beröm för sin snabba laddning vad gäller energimängd per tidsenhet men den drar helt enkelt väldigt mycket.
Finns det WLTP på MY?
På pappret (och bevisat) i verkligheten så laddar I5 10 mil på 5 minuter.
Om det är den siffran Hyundai refererar till, så är det branschledande.

Sen kan vi använda 10-80% delat på WLTP och få en annan siffra, men Hyundai har i princip rätt att kalla sig branschledande med 100km siffran.

Malmö-Göteborg i 130kmt med fullt batteri från start, och tomt i Gbg, tror jag däremot MY vinner lätt.
Aida

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Nu är jag med.

Finns det WLTP på MY?

Sen kan vi använda 10-80% delat på WLTP och få en annan siffra, men Hyundai har i princip rätt att kalla sig branschledande med 100km siffran.

Malmö-Göteborg i 130kmt med fullt batteri från start, och tomt i Gbg, tror jag däremot MY vinner lätt.

Ursäkta mitt sena inbryt i diskussionen men jag har för mig att Bjørn sa att M3 var snabbare på 1000km än I5 MEN att han då skulle vara tvungen att ladda M3 till som mest 50 % - helst inte mer än 30 % pga hur Teslan laddkurva är. I5 kunde han ladda ända till 80 %.

Om detta stämmer så passar I5 iaf bättre för mig (är skadad fossilbilist som hatar när frugan begär kisspaus och man sitter där i bilen vid macken och ser alla bilar och långtradare som man tidigare kört om bara mullra förbi…).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Finns det WLTP på MY?

Hur kommer du fram till det? I Björns test så laddar Ioniq 5 in 13,6 kWh på 5 minuter från 10%, på samma tid och från 10% laddar Model 3an in ~17 kWh så för att Ioniq 5 skall vara branschledande i det skulle Model 3/Y behöva dra >25% mer än Ioniq 5 vilket inte alls är rimligt. Visa gärna hur du kommer fram till att Ioniqen skulle ladda snabbare i km/min och matematiken bakom, för det verkar inte finnas mycket som stödjer det påståendet.

Just på korta stopp från låg SoC så kommer ju Model 3/Ys högre topphastighet göra att den faktiskt laddar snabbare även i energimängd per minut, Ioniq har ingen fördel alls där.

EDIT: Kollade 5 minuters laddning från 29% som verkade vara snabbare och då laddades det 17,4 kWh, så även i det intervallet som verkar vara runt det snabbaste (men är i ett intervall ingen lär hålla sig inom direkt) så krävs det att Ioniqen har samma eller bättre förbrukning än Model 3/Y för att vara branschledande i mil per 5 minuter, vilket det den ju inte har.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Finns det WLTP på MY?

Hur kommer du fram till det? I Björns test så laddar Ioniq 5 in 13,6 kWh på 5 minuter från 10%, på samma tid och från 10% laddar Model 3an in ~17 kWh så för att Ioniq 5 skall vara branschledande i det skulle Model 3/Y behöva dra >25% mer än Ioniq 5 vilket inte alls är rimligt. Visa gärna hur du kommer fram till att Ioniqen skulle ladda snabbare i km/min och matematiken bakom, för det verkar inte finnas mycket som stödjer det påståendet.

Just på korta stopp från låg SoC så kommer ju Model 3/Ys högre topphastighet göra att den faktiskt laddar snabbare även i energimängd per minut, Ioniq har ingen fördel alls där.

EDIT: Kollade 5 minuters laddning från 29% som verkade vara snabbare och då laddades det 17,4 kWh, så även i det intervallet som verkar vara runt det snabbaste (men är i ett intervall ingen lär hålla sig inom direkt) så krävs det att Ioniqen har samma eller bättre förbrukning än Model 3/Y för att vara branschledande i mil per 5 minuter, vilket det den ju inte har.
Vi får se vad MY hanterar.
Miller säger ”we’re going to dominate”, så det är jo osäkert om han menar redan med I5.
Ser man på siffrorna, så har du rätt i att M3 (och kanske även MY) laddar lika snabbt på det snabbaste, och får ungefärlig lika mycket laddning på 20 minuter, och ungefärlig lika lång tid 10-80%
Sen får vi se vad MY och I5 RWD har i förbrukning, I5 AWD kommer ha svårt att konkurrera med MY gällande mil laddat per minut, om MY är lika snål som M3.

Sen tror jag I5 RWD får en bättre siffra än AWD, men den modellen är inte testat än, och bör självklart jämföras med MYSR+ när den kommer.

Svårt att förstå vad Hyundai menar, man slänger runt sig med olika siffror, sen kan det rent vara framtiden Miller syftar på, ”going to” tyder på det.

Sen var det nog jag som kanske felaktig använde uttrycket branschledande, men jag har svårt att tolka något annat när Miller säger ”dominate”.

Kontentan? Just nu är M3 snabbare än I5 i mil laddat per tidsenhet nästan oavsett hur man mäter, sen får vi se vad framtiden bringar, ”going to dominate” tyder jo på att Hyundai/Kia har en plan för att antingen få ner förbrukningen, eller öka laddhastigheten. Kanske rent av båda?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Vi får se vad MY hanterar.
Miller säger ”we’re going to dominate”, så det är jo osäkert om han menar redan med I5.
Ser man på siffrorna, så har du rätt i att M3 (och kanske även MY) laddar lika snabbt på det snabbaste, och får ungefärlig lika mycket laddning på 20 minuter, och ungefärlig lika lång tid 10-80%
Sen får vi se vad MY och I5 RWD har i förbrukning, I5 AWD kommer ha svårt att konkurrera med MY gällande mil laddat per minut, om MY är lika snål som M3.

Sen tror jag I5 RWD får en bättre siffra än AWD, men den modellen är inte testat än, och bör självklart jämföras med MYSR+ när den kommer.

Svårt att förstå vad Hyundai menar, man slänger runt sig med olika siffror, sen kan det rent vara framtiden Miller syftar på, ”going to” tyder på det.

Sen var det nog jag som kanske felaktig använde uttrycket branschledande, men jag har svårt att tolka något annat när Miller säger ”dominate”.

Kontentan? Just nu är M3 snabbare än I5 i mil laddat per tidsenhet nästan oavsett hur man mäter, sen får vi se vad framtiden bringar, ”going to dominate” tyder jo på att Hyundai/Kia har en plan för att antingen få ner förbrukningen, eller öka laddhastigheten. Kanske rent av båda?
Är ju rätt tydligt med vad som menas, lögn och marknadsföring vilket alla tillverkare sysslar med (även Tesla). Det viktiga är dock att man sätter sina förväntningar utifrån verkligheten och inte marknadsföringen, biltillverkare är inte våra kompisar utan de vill kränga :D . Ioniqen är ju inte dålig på något vis och för pengarna är det nog inte mycket som hotar den vad gäller km/min.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jeppe_sthlm skrev:
Jag funderar på om man överhuvudtaget behöver ha en competitive edge för att överleva på elbilsmarknaden idag? Det kanske räcker med att man har en good-enough produkt till ett attraktivt pris och kan bygga volymer. Många är märkestrogna - har man kört VW i 20 år och de rullar ut en bra elbil, så ska det sannolikt mycket till innan man väljer en Kia eller en Tesla för att de har t.ex. bättre laddeffekt.
Jag vet inte om jag håller med. Märkestrogenheten verkar inte vara särskilt stark när det kommer till elbilar. Inte hittills i alla fall. Fram tills nu har man ju köpt vad som fanns, oavsett märke. Men det kan ju ändra sig när alla tillverkare börjar rulla ut hyfsat bra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

mati skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Jag funderar på om man överhuvudtaget behöver ha en competitive edge för att överleva på elbilsmarknaden idag? Det kanske räcker med att man har en good-enough produkt till ett attraktivt pris och kan bygga volymer. Många är märkestrogna - har man kört VW i 20 år och de rullar ut en bra elbil, så ska det sannolikt mycket till innan man väljer en Kia eller en Tesla för att de har t.ex. bättre laddeffekt.
Jag vet inte om jag håller med. Märkestrogenheten verkar inte vara särskilt stark när det kommer till elbilar. Inte hittills i alla fall. Fram tills nu har man ju köpt vad som fanns, oavsett märke. Men det kan ju ändra sig när alla tillverkare börjar rulla ut hyfsat bra elbilar.
Hittils har det väl mest varit early adopters som hoppat på elbilståget och som du säger - alternativen har varit få och byte i de flesta fall nödvändigt, men nu när den breda massan kommer är min gissning märkestrogenheten kommer att hjälpa. Tror också att t.ex. VW-koncernern gör rätt som bygger bilar som liknar fossilbilar - allt för att göra övergången enklare. Att byta från VW till Tesla är som att byta från Android till iOS eller tvärt om. Man ska ha ett intresse för att uforska ny/annan teknik för att göra det - det kommer att kräva en tillvänjning och det kommer att vara en del strul i början. Byter man till samma fast nyare vet man vad man får och man vet hur det funkar från dag 1.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är väl i alla fall så tillverkarna resonerar. Rätt eller fel, jag vet inte.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Elbilar är ett helt nytt segment, knappt 15 år gammalt ( 10 år skulle jag säga). Folk får ta det som finns. (och det som funnits har inte varit bra om man tittar på gamla märken).
Jag tror att Tesla ägare är märkestrogna (det finns undantag, givetvis). Vad som är intressant är att se hur Hyundai ägare (och andra) kommer bete sig. ioniq 5 är bra. polestar 2 var bra (men laddhastigheten är i 5 trumfkort, förutom priset (och dragkroksegenskaperna). nej nu blev det för många. Man kommer nå ett staduim där de flesta är lika bra som man har en nivå av egenskaper och presta av vad som är tillräckligt bra. Sedan har man premium som är extra bra.Med +200 kw/h kan hyndai och kia(ev6) sätta nya måttstocken för bilar under 500 k SEK. id3 och 4 (och polestar) får se upp. nissan och renault får akta sig. folk kommer förvänta sig över 100 kW.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ha sa "them". vilket de planerar att dominera. dvs inte enbart tesla. (att dominera "them" kan vara med eller utan tesla). Det är få företag som inte säger att de skall vara no 1. dominera betyder inte att man är bäst f.ö. Bara bland de bästa.
thompo

Inlägg av thompo »

De handlare jag har pratat med uppger bortemot 12 månaders leveranstid på AWD. Det känns olustigt att binda upp sig mot en bil som levereras om ett år. Just nu verkar I 5 vara det bästa alternativet för mig men hur ser det ut då? Någon som har koll på vilka modeller som kommer att lanseras fram till nästa sommar? Tänker främst på dem som liknar I 5 i pris och storlek.
Jepped

Inlägg av Jepped »

thompo skrev:
De handlare jag har pratat med uppger bortemot 12 månaders leveranstid på AWD. Det känns olustigt att binda upp sig mot en bil som levereras om ett år. Just nu verkar I 5 vara det bästa alternativet för mig men hur ser det ut då? Någon som har koll på vilka modeller som kommer att lanseras fram till nästa sommar? Tänker främst på dem som liknar I 5 i pris och storlek.
Kia EV6 som bygger på samma plattform som I5 ska släppas nu till hösten. Inte alls lika snygg som I5 enligt mig dock men säkerligen en toppenbil.
thompo

Inlägg av thompo »

Jepped skrev:
Kia EV6 som bygger på samma plattform som I5 ska släppas nu till hösten. Inte alls lika snygg som I5 enligt mig dock men säkerligen en toppenbil.
Jag känner inget riktigt ha-begär när jag läser om EV6. Dyrare, mindre bagageutrymme och mindre baksäte, om man ska tro TV:s provkörning.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

thompo skrev:
Hur vet de det?
Inte ens Hyundai Sverige har fått indikation på leveranstid.
Min ÅF sa att det ska vara någon form av officiell lansering medio september, och hoppades att få någon klarhet innan dess.
Verkligen Tesla-nivå på informationsflödet inom Hyundai.
Trist.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare

Inlägg av Bodes_dad »

Är det någon som hört ngt mer om när 1st Edition AWD kommer levereras?
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

thompo skrev:
Lustigt. Jag tänkte ställa samma fråga idag och göra ett långt inlägg om alla möjliga modeller, men kontentan var iaf att den enda jag tänker mig konkurrerar pris/prestanda är TM3, enda nackdelen med den verkar ju vara att den är låg och jäkligt vanlig. Ja, om de nu har kommit rätta med de största kvakitetsproblemen till modellår -21...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

thompo skrev:
Jepped skrev:
Jag känner inget riktigt ha-begär när jag läser om EV6. Dyrare, mindre bagageutrymme och mindre baksäte, om man ska tro TV:s provkörning.
Tycker EV6 ser mycket snyggare och mer "vanlig" bil, än Ioniq 5 som har en rätt extrem och udda design (som inte tilltalar mig alls).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

thompo skrev:
Jepped skrev:
EV6 verkar mer påkostad, har något större batteri, längre räckvidd och (marginellt) bättre prestanda verkar det som. Jag såg någon Korean som spekulerade i att strategin var att EV6 skulle hamna någonstans mellan Ionic 5 och Genesis kommande bilar. Det låter rimligt i mina öron.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
thompo

Inlägg av thompo »

Eldsig skrev:
thompo skrev:
Lustigt. Jag tänkte ställa samma fråga idag och göra ett långt inlägg om alla möjliga modeller, men kontentan var iaf att den enda jag tänker mig konkurrerar pris/prestanda är TM3, enda nackdelen med den verkar ju vara att den är låg och jäkligt vanlig. Ja, om de nu har kommit rätta med de största kvakitetsproblemen till modellår -21...
För att förtydliga: handlarna gissar 9-12 månader. Eftersom "alla" uppger samma tolkar jag det som att det antingen ligger något i det, eller att det har uppstått rundgång i ryktena.

Så om jag tecknar mig för en Ioniq 5 nu så kommer det iaf inte att dundra ut andra bättre modeller under tiden jag väntar? Jag är velpelle av rang och är rädd att jag ska ångra mig om det kommer ut något bättre det närmsta året.
Aida

Inlägg av Aida »

iAkita skrev:
thompo skrev:
Jepped skrev:
EV6 verkar mer påkostad, har något större batteri, längre räckvidd och (marginellt) bättre prestanda verkar det som. Jag såg någon Korean som spekulerade i att strategin var att EV6 skulle hamna någonstans mellan Ionic 5 och Genesis kommande bilar. Det låter rimligt i mina öron.
Jag vet inte riktigt om det riktigt stämmer. Kian har väl inget som gör den mer påkostad? Det är ju samma utrustning i allt. Men den synes ha ngt större batteri ja. Den är 10 cm lägre och är kalibrerad sportigare. Baksätet och bagaget är tydligen mycket trängre och baksätet är lågt placerat och lämpar sig bättre för barn.

Tidigare har Hyundai sagt att Kia ska vara mer budget (Skoda vs VW) men nu vettetusan efter Stinger. Nu tycks det vara mer sport (kanske Seat eller ännu bättre Cupra?).

https://www.torquenews.com/10987/what-d ... ai-and-kia
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det. :D
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det. :D

Nä det är jäkligt skumt! Men vi tackar och tar emot! Jag blev helt chockad när priserna för I5 släpptes och var mer än 100 000 kr billigare än Kian… I synnerhet som man sagt internt att Sverige är Kias marknad pga enda marknade med så stor procentdel av försäljning…
Skriv svar