OfarligTesla skrev:heldiggrisen skrev:
Finns det WLTP på MY?
På pappret (och bevisat) i verkligheten så laddar I5 10 mil på 5 minuter.
Om det är den siffran Hyundai refererar till, så är det branschledande.
Sen kan vi använda 10-80% delat på WLTP och få en annan siffra, men Hyundai har i princip rätt att kalla sig branschledande med 100km siffran.
Malmö-Göteborg i 130kmt med fullt batteri från start, och tomt i Gbg, tror jag däremot MY vinner lätt.
Hur kommer du fram till det? I Björns test så laddar Ioniq 5 in 13,6 kWh på 5 minuter från 10%, på samma tid och från 10% laddar Model 3an in ~17 kWh så för att Ioniq 5 skall vara branschledande i det skulle Model 3/Y behöva dra >25% mer än Ioniq 5 vilket inte alls är rimligt. Visa gärna hur du kommer fram till att Ioniqen skulle ladda snabbare i km/min och matematiken bakom, för det verkar inte finnas mycket som stödjer det påståendet.
Just på korta stopp från låg SoC så kommer ju Model 3/Ys högre topphastighet göra att den faktiskt laddar snabbare även i energimängd per minut, Ioniq har ingen fördel alls där.
EDIT: Kollade 5 minuters laddning från 29% som verkade vara snabbare och då laddades det 17,4 kWh, så även i det intervallet som verkar vara runt det snabbaste (men är i ett intervall ingen lär hålla sig inom direkt) så krävs det att Ioniqen har samma eller bättre förbrukning än Model 3/Y för att vara branschledande i mil per 5 minuter, vilket det den ju inte har.
Vi får se vad MY hanterar.
Miller säger ”we’re going to dominate”, så det är jo osäkert om han menar redan med I5.
Ser man på siffrorna, så har du rätt i att M3 (och kanske även MY) laddar lika snabbt på det snabbaste, och får ungefärlig lika mycket laddning på 20 minuter, och ungefärlig lika lång tid 10-80%
Sen får vi se vad MY och I5 RWD har i förbrukning, I5 AWD kommer ha svårt att konkurrera med MY gällande mil laddat per minut, om MY är lika snål som M3.
Sen tror jag I5 RWD får en bättre siffra än AWD, men den modellen är inte testat än, och bör självklart jämföras med MYSR+ när den kommer.
Svårt att förstå vad Hyundai menar, man slänger runt sig med olika siffror, sen kan det rent vara framtiden Miller syftar på, ”going to” tyder på det.
Sen var det nog jag som kanske felaktig använde uttrycket branschledande, men jag har svårt att tolka något annat när Miller säger ”dominate”.
Kontentan? Just nu är M3 snabbare än I5 i mil laddat per tidsenhet nästan oavsett hur man mäter, sen får vi se vad framtiden bringar, ”going to dominate” tyder jo på att Hyundai/Kia har en plan för att antingen få ner förbrukningen, eller öka laddhastigheten. Kanske rent av båda?