Sida 10 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 16 aug 2018 17:06
av nek0
Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag har nu tagit bort ett stort antal inlägg med personpåhopp från denna tråd.
Sådant tolereras icke på detta forum.
Jag har tagit emot pm från Verdi där han begärde utträde ur TCS. Skamfullt att det ska behöva gå så långt.
Jag låser tråden tills alla inblandade lugnat ner sig.
/Moderatorn
Tråkigt att höra, jag har inte läst vad som hänt men att hoppa andra medlemmar låter inte som något man bör göra bara för att man har en annan åsikt. Hoppa på mig i stället om ni blir lite purkna, jag tar inte illa upp så länge det handlar om min svaga sida (kör lite för fort ibland).
Önskar att alla inblandade kunde förlåta varandra eller titta åt ett annat håll så vi inte behöver förlora medlemmar.
+1
Har du missat tråden jag skapade för de som behöver avreagera sig lite ?

Re: Audi e-tron

Postat: 17 aug 2018 11:41
av dd88
Var nere hos Audi Göteborg idag för att försöka få lite klarhet. Ligger just nu cirka 40st i kö hos Audi i Göteborg (med 20.000kr i insats), tilldelning har de ingen (officiell) info om men ställer man sig i kö idag så har man troligtvis ingen bil innan nästa sommar. Min säljare hintade om att det ligger cirka 200 förbokningar totalt i Sverige. Provkörning tidigast i början av nästa år men bilen ska på turné innan dess.

Är väldigt "lokal" information som ska tas med en nypa salt men börjar tröttna lite på radiotystnaden.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 aug 2018 11:45
av Foluke
dd88 skrev:
Var nere hos Audi Göteborg idag för att försöka få lite klarhet. Ligger just nu cirka 40st i kö hos Audi i Göteborg (med 20.000kr i insats), tilldelning har de ingen (officiell) info om men ställer man sig i kö idag så har man troligtvis ingen bil innan nästa sommar. Min säljare hintade om att det ligger cirka 200 förbokningar totalt i Sverige. Provkörning tidigast i början av nästa år men bilen ska på turné innan dess.

Är väldigt "lokal" information som ska tas med en nypa salt men börjar tröttna lite på radiotystnaden.
Välkommen i "klubben"!

Re: Audi e-tron

Postat: 10 sep 2018 21:14
av Zalman3
Tirsdag 18. september kl 05.30 har Audi e-tron sin etterlengtet verdenspremiere. Den nye, helelektriske SUV-en er ideell som familiebil med stort bagasjerom, firehjulstrekk, høy bakkeklaring, hengerfeste og lang rekkevidde – med andre ord, helt suveren for aktive barnefamilier!

Elbil med full pakke
Tidligere har elbiler ofte vært benyttet som familiens «ekstrabil», med begrenset bruk innenfor bygrensene. Familier som jevnlig reiser på hytta, til Sverige eller bedriver sportsaktiviteter, har lenge sett seg nødt til å eie en bensin- eller dieselbil i tillegg – frem til nå.

SUV-en som har i pose og sekk
Nye Audi e-tron er både økonomisk og eksklusiv, miljøvennlig som den er kraftig og sportslig samtidig som den er folkelig. Nye e-tron representerer neste generasjons elbiler og her er nøkkelordet kompromissløs. Både deler av teknologien og flere av funksjonene er banebrytende på bilmarkedet, og lanseres først i verden gjennom e-tron, slik som virtuelle sidespeil, unikt regenererings- og bremsesystem, ny lysteknologi og høyhastighetslading gjennom det nye lynladenettverket Ionity.

Praktisk og behagelig
Med romslige, komfortable seter til 5 personer, et stort bagasjerom som rommer hele 600 liter og et ekstra 60-liters oppbevaringsrom foran, er det lite å si på plassen. Og enten du foretrekker ro og stillhet eller konsertopplevelser bak rattet, vil ikke e-tron skuffe. Karosseriet har en høyteknologisk lydisolering som sørger for å stenge ute lyd og vindstøy - selv i høye hastigheter, men e-tron fås også med et enestående musikkanlegg fra anerkjente Bang & Olufsen. Med deres 3D Premium Sound System, bestående av 16 høyttalere og en forsterker på over 700 watt, er turkomforten komplett.

Imponerer på norsk vinterføre
Det har hersket mye usikkerhet rundt elbilers egnethet og batterienes holdbarhet i vinterkulden, og dette har Audi tatt på høyeste alvor i utviklingen av nye e-tron. Prototypene har gjenomgått omfattende testing i temperaturer ned mot 27-, og her ble både kjøreegenskapene og ladekapasiteten satt på prøve – en prøve nye e-tron besto med glans.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... elbil.html

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... erior.html

Re: Audi e-tron

Postat: 11 sep 2018 07:29
av chaffis75
Spännande att den snart ska visas upp... bara detaljen att den har en frunk gör att man får känslan av att den är mer seriös elbil än EQC från Mercedes eller så lurar jag bara mig själv.
Hoppas de släpper alla detaljer men framförallt prislappen och att de första bilarna börja rulla på vägarna så snart som möjligt.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 16:26
av vigge50
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 16:33
av fth
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort ...
Nu börjar det likna något, det är exakt den här typen av lösningar som behövs för att utmana Tesla.

Om/när detta kommer utan bindning till tillverkare så kommer även jag att skaffa kortet, som ett komplement till SuC, jag misstänker att det gäller i stort sett alla elbilsägare.

Lysande!

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 16:34
av Legato
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Fantastiskt bra initiativ! Exakt sådant som behövs för att de övriga premiummärkena ska kunna konkurrera med Tesla på riktigt!

Förstår dock inte påståendet med att "ha gott om Tesla", Tesla kan ju ladda på merparten av dessa laddare plus SUCs.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 17:34
av mati
Detta med automatisk betalning är inkluderat i CCS-standarden som jag har förstått det. Audi är första tillverkaren som implementerar att bilen via CCS-kontakten kan ta automatiskt betalt. Laddkort behövs alltså inte längre.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 18:01
av Limbster
Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 18:26
av mati
Limbster skrev:
Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???
Det kommer laddarna att ha ändå. Alla bilar har inte stöd för automatisk debitering och då måste betalning ske på konventionellt sätt. Ionity kommer att erbjuda betalning med vanligt betalkort. Tyskland betalar bara ut det statliga bidraget för snabbladdare när det finns stöd för kortbetalning.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 sep 2018 18:47
av mans71
En smula OT: NewMotion funkar väll på samma sätt? Dom har redan idag 76000 laddplatser enligt deras hemsida. Har en tagg men bara använt någon enstaka gång.

Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 14:59
av JvD
Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:16
av TeslaTissel
JvD skrev:
Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Intressant förstås.
Som vanligt (numera) så ställer man sig frågan om Audi verkligen kan leverera en värdig elbil namnet?
Den har ju testats rejält och Audi har gjort mycket väsen av det hela.

Blir det en produkt liknande Mercedes ECQ så blir det fler besvikna i branschen?

Hepp!

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:32
av Svenssons
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:37
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/

Electrek sammanfattar så här:
Skärmavbild 2018-09-13 kl. 15.35.23.png

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:41
av JvD
Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:49
av TeslaTissel
JvD skrev:
Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)
Ja Porsche säger sig redan ha utarbetat ett sådant program som de faktiskt gjort lite Youtube-klipp kring.
Vilket inte är så konstigt då de ju ingår i VW-koncernen.


Hepp!

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 15:55
av TeslaTissel
Går det inte att koppla ihop trådarna ??

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11296

Moderator?? Som kan ordna det?

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 19:11
av Jilldris
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 20:48
av TeslaTissel
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Ja det undrar man förstås.

Återkopplar med flit kopplingen till Porsche som Audi har i koncernen.

Det här satsar Porsche på för att hålla ev kunder på kroken i framtiden.
Den hemska dubbningen är en sjuka som Porsche haft länge.
Gruvligt-grötig usch

Porsche Connect är ett till synes omfattande system, men frågan är om vi behöver mer ”prylar” i framtiden?
https://www.porsche.com/countries/connect/


Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 13 sep 2018 20:50
av Legato
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.

Re: Audi e-tron världspremiär

Postat: 14 sep 2018 07:39
av mati
Legato skrev:
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Vi får väl hoppas att de inte tar de tyska elpriserna. Där kostar elen alltid minst 3kr/kWh, dvs för hemmaladdning. Snabbladdning ligger antagligen en rejäl bit över det. Med den svenska prismodellen, alltså minst elpriset x3, borde det alltså bli över 10kr/kWh. Vi får hoppas att det inte blir så.
Men var det inte tal om att snabbladdning skulle kosta lika mycket som att tanka bensin? Det skulle ju tala för min teori.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 sep 2018 09:18
av Svenssons
Audi verkar ha tänkt till lite bättre än många andra avgasbilmärken när de lanserar sin elbil. Tror dock ändå att kostnaden för att ladda elbilen via deras kort lär vara mer än vad vi hoppas på. Min gissning är att det kommer vara mellan 5-8 kr/kWh. De som klagat på Clever kommer alltså få nytt företag att klaga på...

Re: Audi e-tron

Postat: 14 sep 2018 09:31
av Verdi
Svenssons skrev:
Audi verkar ha tänkt till lite bättre än många andra avgasbilmärken när de lanserar sin elbil. Tror dock ändå att kostnaden för att ladda elbilen via deras kort lär vara mer än vad vi hoppas på. Min gissning är att det kommer vara mellan 5-8 kr/kWh. De som klagat på Clever kommer alltså få nytt företag att klaga på...
Samtidigt är det bättre att det blir lönsamhet även i laddstolpsbranschen så att den kostnaden inte behöver ligga som tillägg på inköpspriset och göra redan dyra elbilar ännu dyrare.

På en Tesla är det kanske inte så många procent men ska du sälja en bil för 300' så kanske det är bättre att sälja själva bilen så billigt som möjligt (med vinst såklart) och så får de som utnyttjar snabbladdning mycket betala för det och de som bara laddar hemma slipper.

Visst, det blir dyrare för de som snabbladdar mycket men varför ska jag som nästan aldrig laddar på SuC vara med och sponsra folk som åker kors och tvärs genom Europa för nöjes skull och som rent krasst hade haft råd att betala för sig utan problem.

Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.