Inte nog...taliz skrev:Du lurar nog dig själv. Matar jag in de variabler du nämnt på teslakalkylen hamnar totalkostnaden för din S90 snarare runt 9000/mån.Fredrik j skrev:Serviceavtal. Fick 0kr/månad första året så betalar inget ännu. Det ska bli drygt 300/månad från december. Bilen är registrerad april -18 och därför helt skattebefriad till 2024 när det blir drygt 1200/år.taliz skrev:Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.
Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Har sett exempel på flera stycken här som redovisat kostnader på upp mot 6000 kr i månaden för privatköpt tesla med 50% restvärde efter 6år (vilket känns i högsta laget med 20000mil på mätaren) Jag betalar knappt 6000kr/månad inklusive bränsle med värdet på bilen nedskrivet till 0 om 6år. Så småningom kommer underhållsbehovet och även däck men det finns ju sällan med i teslakalkylerna heller.
På toppen av det drar jag husvagn och som sagt är ljumt inställd till inredningen på en model3. Jag har provkört 3 och provåkt S. Är det relativt små pengar kan tycke och smak få vara med också. Jag gillar min bil. Med dagens utbud vill säga.
Du kanske borde sikta på en Model X?
300.000:- delat på 72 är bara det 4166:-. Lägger man enbart på bränslet på det vilket han själv uppgav var 2500:- i månaden så landar vi på 6666:-/månad.
Sen tillkommer försäkring, reparationer, snart service och på sikt skatt.