Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.
Skatt är också ett antal tusenlappar per år mer.

Har du räknat på teslakalkylen.com Fredrik?
Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Serviceavtal. Fick 0kr/månad första året så betalar inget ännu. Det ska bli drygt 300/månad från december. Bilen är registrerad april -18 och därför helt skattebefriad till 2024 när det blir drygt 1200/år.
Har sett exempel på flera stycken här som redovisat kostnader på upp mot 6000 kr i månaden för privatköpt tesla med 50% restvärde efter 6år (vilket känns i högsta laget med 20000mil på mätaren) Jag betalar knappt 6000kr/månad inklusive bränsle med värdet på bilen nedskrivet till 0 om 6år. Så småningom kommer underhållsbehovet och även däck men det finns ju sällan med i teslakalkylerna heller.
På toppen av det drar jag husvagn och som sagt är ljumt inställd till inredningen på en model3. Jag har provkört 3 och provåkt S. Är det relativt små pengar kan tycke och smak få vara med också. Jag gillar min bil. Med dagens utbud vill säga.
Du lurar nog dig själv. Matar jag in de variabler du nämnt på teslakalkylen hamnar totalkostnaden för din S90 snarare runt 9000/mån.
Du kanske borde sikta på en Model X? Bild
Inte nog...

300.000:- delat på 72 är bara det 4166:-. Lägger man enbart på bränslet på det vilket han själv uppgav var 2500:- i månaden så landar vi på 6666:-/månad.

Sen tillkommer försäkring, reparationer, snart service och på sikt skatt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Med 3500 mil om året blir det väl närmare 10k i servicekostnader. Åtminstone om man servar hos Volvo.

Med dina variabler bör en Model 3 SR+ bli flera tusen i månaden billigare än Volvon.
Serviceavtal. Fick 0kr/månad första året så betalar inget ännu. Det ska bli drygt 300/månad från december. Bilen är registrerad april -18 och därför helt skattebefriad till 2024 när det blir drygt 1200/år.
Har sett exempel på flera stycken här som redovisat kostnader på upp mot 6000 kr i månaden för privatköpt tesla med 50% restvärde efter 6år (vilket känns i högsta laget med 20000mil på mätaren) Jag betalar knappt 6000kr/månad inklusive bränsle med värdet på bilen nedskrivet till 0 om 6år. Så småningom kommer underhållsbehovet och även däck men det finns ju sällan med i teslakalkylerna heller.
På toppen av det drar jag husvagn och som sagt är ljumt inställd till inredningen på en model3. Jag har provkört 3 och provåkt S. Är det relativt små pengar kan tycke och smak få vara med också. Jag gillar min bil. Med dagens utbud vill säga.
Du lurar nog dig själv. Matar jag in de variabler du nämnt på teslakalkylen hamnar totalkostnaden för din S90 snarare runt 9000/mån.
Nu har jag ju en s90 idag. Räkningen är på ca 3900kr/månad inklusive försäkring och serviceavtal. Restvärde 0kr om drygt 5år. Gav 70000 kontant. Bränsle för ca 2500kr/. Hur menar du att jag lurar mig själv?
Vad kostar en X? 8-900'?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Är väl högre takhöjd bak i en Model 3? Tycker den känns rymligare än S. Men den lastar förstås mindre.
Sen är de väl inte riktigt "barn" längre då antar jag? Hur ofta åker de med egentligen?
Kanske inte så ofta men senast var i somras när vi var i italien (med husvagnen). Det gnälldes lite. Lyckligtvis är det tredje en dotter på 10...
OK om du vill dra husvagn så går såklart S bort. Men jag har extremt svårt att tro att du verkligen skulle föredra att köra en S90 D3 framför en Model S. Det finns många anledningar man kan ha för att välja Volvon framför Teslan, men körglädje tror jag helt ärligt ingen som provkört båda skulle uppge.

Gällande totalkostnad över långt ägande så är det ju dock helt solklart att en begagnad S är långt billigare givet din körsträcka. Med god marginal tom.
Jag har en annan bil jag skulle kunna dra husvagnen med men den är lite äldre och inte så superkul att åka på semester i.
Nej, jag sa ju att jag blev imponerad av drivlinan i teslan, underförstått körglädjen Det var därför jag sökte mig hit.
Men det räcker inte för att kompensera för nackdelarna tycker jag. Men det bådar gott för framtiden. Fullständigt övertygad om att min nästa bil är batteridriven. Som du kanske förstår (kör ju minsta motorn) så är blixtrande prestanda inte jätteviktigt för mig. Har en porsche också. Att göra sig av med den skulle vara som att sälja en hund och köpa katt för att det är mer praktiskt/billigare.

Hur det blir med kostnaderna för en begagnad S är ju inte helt klart. Alla kalkyler räknar väl med någon form av restvärde.
OK. Om det nu inte är husvagnen som är problemet, vilka nackdelar syftar du på då?

Oavsett hur du sätter restvärdet så blir ju Teslan billigare över 10 år om du köper en begagnad för 450-600k. Du sparar 200-250k i bränsle. Dessutom skatt och service som blir billigare.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Nu har jag ju en s90 idag. Räkningen är på ca 3900kr/månad inklusive försäkring och serviceavtal. Restvärde 0kr om drygt 5år. Gav 70000 kontant. Bränsle för ca 2500kr/. Hur menar du att jag lurar mig själv?
Vad kostar en X? 8-900'?
6400:- + (70000/72) = 7400 > 6000...

Sen "glömmer" du att service snart tillkommer på det priset. Samt reparationer/slitage (däck, klossar, skivor osv).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Interiördesign och detaljkvaltet. Det där med låga/obefintliga servicekostnader litar jag inte på. Även tesla behöver t.ex. bromsar. En majoritet av mina servicekostnader har på tidigare bilar varit elektronik. Iallafall sånt jag inte tagit hand om själv.
En strålkastare för 6000 till en opel insignia till exempel.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad kostar en X? 8-900'?

Sen "glömmer" du att service snart tillkommer på det priset. Samt reparationer/slitage (däck, klossar, skivor osv).
Det sitter väl däck/klossar/skivor på en tesla också?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Interiördesign och detaljkvaltet. Det där med låga/obefintliga servicekostnader litar jag inte på. Även tesla behöver t.ex. bromsar. En majoritet av mina servicekostnader har på tidigare bilar varit elektronik. Iallafall sånt jag inte tagit hand om själv.
OK. Intressant hur man kan tycka det är så viktigt att det överglänser drivlinan, men smaken är som baken.

Bromsar slits som du säkert redan vet väldigt mycket mindre än på en fossil. På Teslan har du ju dessutom garanti på allt som kan vara riktigt dyrt de första 8 åren.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad kostar en X? 8-900'?

Det sitter väl däck/klossar/skivor på en tesla också?
Vad hade det med saken att göra tänkte du? Vi räknade på din månadskostnad och den var uppenbarligen avsevärt högre än de 6000:- du påstod.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:

Vad kostar en X? 8-900'?
För det första betalade du nog mer än exakt 300, eller hur?
En absolut basic S90 kostar from 353 800 tex.
Slår vi ut det på 72 månader så är bara det ca 5000/mån.
Men sen har du räntekostnad på det dessutom... ytterligare ett gäng hundringar i månaden.
Servicen skrev du att den kommer kosta "300"/mån(eller är det tex 379?). Ytterligare ~10% kostnadshöjning bara det(täcker det all service, tex kamremsbyte, eller bara "bas"?).
Det tillkommer också skatt vilken riskerar bli saftig om ca 3 år.
Sen har du just värdeminskning. Det är betydligt mer sannolikt att din diesel-Volvo är värd 0 om 5 år än en Tesla. Dvs du bör sätta högre restvärde på en Tesla, vilket ytterligare gör din Volvo dyrare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
OK. Intressant hur man kan tycka det är så viktigt att det överglänser drivlinan, men smaken är som baken.

Bromsar slits som du säkert redan vet väldigt mycket mindre än på en fossil. På Teslan har du ju dessutom garanti på allt som kan vara riktigt dyrt de första 8 åren.
Visst kan jag acceptera kompromisser. Har ju pekskärm även i volvon ;).

Min erfarenhet är att skivbromsar som används lite inte slits mindre än dom som används mycket. Bara annan typ av slitage.
Jag brukar bara anlita verkstad för service tills dess att maskinförsäkringen gått ut. Sen servar jag själv. Bromsbyte har jag aldrig betalat för. Kanske är det dags på volvon så småningom. Tydligen ska bakbromsarna kalibreras vid klossbyte...

År 7-10 brukar jag ersätta värdeminskning med underhåll.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

2800kr/mån är bara bränslet om man utgår från den mycket orealistiska tanken att S90 D3 drar 0,6 liter/mil blandad körning. Tillkommer kapitalkostnad/värdeminskning, service osv.

En bil som är UTAN värdeminskning, typ 20 år gammal Toyota, kör man runt på cirka 25-30 kr/milen inkl allt och om man servar själv.

Någonstans är det ju önskesiffror i kalkylen för fossilbilen i denna tråd.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Men sen har du räntekostnad på det dessutom... ytterligare ett gäng hundringar i månaden.
Servicen skrev du att den kommer kosta "300"/mån(eller är det tex 379?). Ytterligare ~10% kostnadshöjning bara det(täcker det all service, tex kamremsbyte, eller bara "bas"?).
Sen har du just värdeminskning. Det är betydligt mer sannolikt att din diesel-Volvo är värd 0 om 5 år än en Tesla. Dvs du bör sätta högre restvärde på en Tesla, vilket ytterligare gör din Volvo dyrare.
Min bil var inte fabriksny. 6månader gammal och 2200mil. Jag vet att den kostade 325' ny (nettopris) och jag gav 299' inkl. Eftermonterad drag och vinterdäck.

Jag brukar byta bil vart 10år och ca 30000 mil. Brukar då behålla den gamla som andrabil i ytterligare 10år eller tills den ger upp. Skrotade en saab 9-5 -99 i vintras vid 45000mil.

Jag räknar ju med 0 i restvärde om 5 år och förstår ju att jag inte kan skriva ner en tesla till 0 på samma tid. Det skulle bli för dyrt. Kalkylen behöver ett restvärde. Nollan på volvon känns betydligt säkrare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
2800kr/mån är bara bränslet om man utgår från den mycket orealistiska tanken att S90 D3 drar 0,6 liter/mil blandad körning. Tillkommer kapitalkostnad/värdeminskning, service osv.

En bil som är UTAN värdeminskning, typ 20 år gammal Toyota, kör man runt på cirka 25-30 kr/milen inkl allt och om man servar själv.

Bilens bränsleförbrukning har förvånat mig. Den ligger på 0,52 med ganska mycket landsvägskörning men även en hel del bränslevärmare i vintras.
Skidsemester till branäs blev 0,49 (ingenting på taket) vid pumpen och resan ner till Italien gick också på 0,49 trots autobahn och inte obetydlig överlast. Med husvagn hem drog den 0,8 vilket också det är lägre än vad jag upplevt tidigare. Dock på tysk diesel.

Min erfarenhet är att 15-20år gamla bilar inte nödvändigtvis är så billiga totalt sätt. Så mycket som 30spänn låg nog inte saaben på det sista men kanske lite drygt 20. Mycket på grund av bensintörsten. Billigast är bilarna någonstans på mitten av ägandet. Efter värdeminskningen men innan underhållsbehovet.

Men visst, jag skruvar då själv. Tycker det är lite kul.
Insignian bytte jag kamrem på själv.

Kan vi vara överens om att kostnaden för att köra tesla till större delen hamnar på inköpspriset?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ja absolut, och med åren/milen så minskar den kostnaden alltmer... medan fossilbilen fortsatt har en hög milkostnad även när kapitalkostnaden närmar sig noll.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min bil var inte fabriksny. 6månader gammal och 2200mil. Jag vet att den kostade 325' ny (nettopris) och jag gav 299' inkl. Eftermonterad drag och vinterdäck.

Jag brukar byta bil vart 10år och ca 30000 mil. Brukar då behålla den gamla som andrabil i ytterligare 10år eller tills den ger upp. Skrotade en saab 9-5 -99 i vintras vid 45000mil.

Jag räknar ju med 0 i restvärde om 5 år och förstår ju att jag inte kan skriva ner en tesla till 0 på samma tid. Det skulle bli för dyrt. Kalkylen behöver ett restvärde. Nollan på volvon känns betydligt säkrare.
Med tanke på hur långt du kör och hur länge du behåller bilen så skulle jag nog fundera över extrakostnader när garantin gått ut. Det är ganska troligt att något dyrt kommer fallera, särskilt på en diesel. Volvo byter tex EGR i VEA-motorerna på löpande band, det är inte ovanligt att tvingas byta flera ggr till en kostnad på 10k+ per gång. Sedan har du bl.a. partikelfilter vilket inte heller är särskilt billigt.

Kort sagt hade jag i ditt fall sålt Volvon snabbt som ögat medan det finns efterfrågan, och bara funderat på om jag ville ha en ny Model 3, eller beggad S eller X.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Stevvee skrev:
vigge50 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Stevvee skrev:
För att det inprincip inte går att ta fram den statistiken (utan kontakter) utan man får titta på inregistrerade bilar och det blir fel då man inte vet hur många som står på kö !
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?

Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Haha, så när vi kollar på Kona så är det inte rättvist att kolla på försäljningen utan vi måste ta hänsyn till antal beställningar ovh kolla på den långa kön som finns. När det däremot kommer till Tesla Model 3 så är 400 000 reservationer extremt lite. Är det nu du ska påstå att det finns några miljoner beställningar av Kona EV där köparna väntar på leverans eller är Kona EV ett stort misslyckande?
Under tredje kvartalet så levererade Tesla över 70 000 Model 3 och hade fler beställningar väntade på leverans när kvartalet började än när det startade. Det får mig att anta att fler än 70 000 beställde en Model 3 under tredje kvartalet. Under årets första 8 månader levererade Hyundai strax över 28 000 Kona EV och leveranstiden är på runt ett år. Något säger mig att även efterfrågan på Model 3 är flera gånger så högre än Kona även om den tillhör ett populärare segment.
Ni har ju tydliga lässvårigheter.

Visa mig försäljning utav kona tack och totalt inte enbart ett land.

När det gäller Laban så anser han att hela bilbranschen skall få panik och förstå att 400k reserverade M3 2016 talar sitt tydliga språk. 400k för en specifik modell är mycket men samtidigt fanns det inget annat alternativ heller i den klassen. 400k i jämförelse mot alla andra bilar i den storleken är väldigt liten procent.
Med erat resonemang skall Tesla bli nervösa för Y har så många bokningar.

Och ja leveranstider på över ett år gör att folk väljer att köpa annat eller väntar. Alla vill inte ha tesla.

Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Här är försäljningen av laddbara bilar i världen de första 8 månaderna.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... 9.html?m=1
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:

Med tanke på hur långt du kör och hur länge du behåller bilen så skulle jag nog fundera över extrakostnader när garantin gått ut. Det är ganska troligt att något dyrt kommer fallera, särskilt på en diesel. Volvo byter tex EGR i VEA-motorerna på löpande band, det är inte ovanligt att tvingas byta flera ggr till en kostnad på 10k+ per gång. Sedan har du bl.a. partikelfilter vilket inte heller är särskilt billigt.

Kort sagt hade jag i ditt fall sålt Volvon snabbt som ögat medan det finns efterfrågan, och bara funderat på om jag ville ha en ny Model 3, eller beggad S eller X.
När garantin går ut så reparerar jag själv. Byta egr ska jag nog klara. Men det är ju några år dit. Partikelfiltren har blivit bättre. Insignian är också en diesel och den har gått 27000 nu. Inga större problem förutom strålkastaren.

Jag utgör ju själv efterfrågan på volvon. Vi får se. Som sagt tror jag min nästa bil blir batteridriven men jag utgår från att det kommer finnas alternativ med lite mer konservativt utseende samt möjlighet att dra husvagn. Kanske byter jag redan om 5år när volvon är betald.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Model 3 och S tycker jag är snygga bilar exteriört. Model S är väl kanske ok interiört men model 3 går bort. Jag besväras inte av knappar och reglage.
Model X är en av dom fulaste. Ser ut som en gravid delfin.
Men det är ju min personliga uppfattning.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:

Bilens bränsleförbrukning har förvånat mig. Den ligger på 0,52 med ganska mycket landsvägskörning men även en hel del bränslevärmare i vintras.
Skidsemester till branäs blev 0,49 (ingenting på taket) vid pumpen och resan ner till Italien gick också på 0,49 trots autobahn och inte obetydlig överlast. Med husvagn hem drog den 0,8 vilket också det är lägre än vad jag upplevt tidigare. Dock på tysk diesel.

Min erfarenhet är att 15-20år gamla bilar inte nödvändigtvis är så billiga totalt sätt. Så mycket som 30spänn låg nog inte saaben på det sista men kanske lite drygt 20. Mycket på grund av bensintörsten. Billigast är bilarna någonstans på mitten av ägandet. Efter värdeminskningen men innan underhållsbehovet.

Men visst, jag skruvar då själv. Tycker det är lite kul.
Insignian bytte jag kamrem på själv.

Kan vi vara överens om att kostnaden för att köra tesla till större delen hamnar på inköpspriset?
Och vad har det för betydelse med tysk diesel?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Okej, den diskussionen har varit uppe här tidigare men då flera Tesla ägare samtidigt berättat att de har lägre förbrukning i Tyskland jämfört med Sverige så trodde jag att det hade mer att göra med jämnare vägar i Tyskland. Den artikeln verkar ju dock tyda på att bränslet också har en viss påverkan.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Låter rimligt. Ljudnivån är betydligt lägre i tyskland vilket rimligen betyder lägre rullmotstånd?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag tycker det är en aning tunnsått med info om XC40 BEV i denna tråd. Hur är det med bokning, har den öppnat? Eller är det inte "snart" ännu?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Surfaren skrev:
Jag tycker det är en aning tunnsått med info om XC40 BEV i denna tråd. Hur är det med bokning, har den öppnat? Eller är det inte "snart" ännu?
Presentation 16e okt. Då får vi veta mer...

Stevvee

Inlägg av Stevvee »

vigge50 skrev:
Stevvee skrev:
vigge50 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Min frågeställning gällde biltillverkarnas vilja att möta behoven, inte hur många köpare som står på kö. Alla biltillverkare måste väl ändå ha förstått att de 400k reservationer Tesla fick för Model 3 2016 innebar att köparna finns. Det gäller bara att producera bilar. Alla av de stora biltillverkarna hade kunnat ha 2-3 Gigafabriker idag om viljan hade funnits där. Det är ingen slump att så inte är fallet.
Förstår du vad du skriver ?

Du vet om att 400k är en extremt liten del som företagen inte ens höjer ögonbrynen för ?
Haha, så när vi kollar på Kona så är det inte rättvist att kolla på försäljningen utan vi måste ta hänsyn till antal beställningar ovh kolla på den långa kön som finns. När det däremot kommer till Tesla Model 3 så är 400 000 reservationer extremt lite. Är det nu du ska påstå att det finns några miljoner beställningar av Kona EV där köparna väntar på leverans eller är Kona EV ett stort misslyckande?
Under tredje kvartalet så levererade Tesla över 70 000 Model 3 och hade fler beställningar väntade på leverans när kvartalet började än när det startade. Det får mig att anta att fler än 70 000 beställde en Model 3 under tredje kvartalet. Under årets första 8 månader levererade Hyundai strax över 28 000 Kona EV och leveranstiden är på runt ett år. Något säger mig att även efterfrågan på Model 3 är flera gånger så högre än Kona även om den tillhör ett populärare segment.
Ni har ju tydliga lässvårigheter.

Visa mig försäljning utav kona tack och totalt inte enbart ett land.

När det gäller Laban så anser han att hela bilbranschen skall få panik och förstå att 400k reserverade M3 2016 talar sitt tydliga språk. 400k för en specifik modell är mycket men samtidigt fanns det inget annat alternativ heller i den klassen. 400k i jämförelse mot alla andra bilar i den storleken är väldigt liten procent.
Med erat resonemang skall Tesla bli nervösa för Y har så många bokningar.

Och ja leveranstider på över ett år gör att folk väljer att köpa annat eller väntar. Alla vill inte ha tesla.

Hävdar inte heller att xc40 kommer sälja bra eller dåligt, vem vet.
Här är försäljningen av laddbara bilar i världen de första 8 månaderna.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/09/gl ... 9.html?m=1

Perfekt, så 1,4 miljoner sålda är laddbara utav 77 miljoner sålda bilar.
Skriv svar