Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 07:28
Nu har Jaguaren börjat åka igen iaf 

Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?EnTraktor skrev:Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!Jeppe_E skrev:Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Återigen rykten utan några som helst fakta. I-Pace drar väl typ 70-80% mer el än Kona. ca 170-180 vs 280-300. Utan riktiga snabbladdare blir resultatet precis det vi ser.Verdi skrev:Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.oscfor skrev:Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?Jeppe_E skrev:Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?EnTraktor skrev:Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!Jeppe_E skrev:Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.Jeppe_E skrev:Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)Bjelke skrev:Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju
Verdi skrev:Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.oscfor skrev:Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.Verdi skrev:Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Hemma hos reportage "Alla snabbladdare Norrlandskusten"Kalle skrev:Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
JappKalle skrev:Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)Bjelke skrev:Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.Kalle skrev:Har de inte 2 förare?
4 förare, 3 bilar. En av bilarna har 2 förare pga sömnbrist hos en av förarna kvällen innan pga långa laddtider som fördröjde hans resa upp till Haparanda_TonyV skrev:på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.Kalle skrev:Har de inte 2 förare?
Ny video igen på ECarExpo 2018 kontot, 1 timme sen. Facebook
En av bilarna hade 70+ %, dom andra 2 hade 87-90%.EnTraktor skrev:Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.Jeppe_E skrev:Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?EnTraktor skrev:
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.tehjimos skrev:För lång omväg från motorvägen, inte värt.12man skrev:Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?