Sida 10 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:28
av Bjelke
Nu har Jaguaren börjat åka igen iaf :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:29
av Verdi
40 mil efter Konan är inte rimligt om allt är ok med bil och förare. Den har antagligen inte 22" fälgar nu på vintern och då drar den inte så farligt mycket. Värmepump har den väl också? Laddar lika snabbt som Kona ska den väl ändå göra också. Den har väl även tillräckligt mycket större batteri än Kona för att uppväga den högre förbrukningen.

Om allt varit ok så hade det varit väldigt jämnt mellan dem. Att Teslan har en jättefördel visste vi ju och det är inte konstigt.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:29
av Jeppe_E
EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.
Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:31
av EnTraktor
Verdi skrev:
oscfor skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.
Återigen rykten utan några som helst fakta. I-Pace drar väl typ 70-80% mer el än Kona. ca 170-180 vs 280-300. Utan riktiga snabbladdare blir resultatet precis det vi ser.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:34
av Bjelke
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:35
av 12man
Kona föraren är ute på promenad///jogging vid alla stopp,

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:36
av EnTraktor
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Jo, jag sa ju det i ett tidigare inlägg. Det blir liksom inget man kan dra några slutsatser på. Det var väl egentligen inget snack om vem som skulle vinna. Men att I-Pacen är så här långt efter pga strul gynnar ju inte elbilen öht. Vad tror ni Andersson i stugorna runt om i Sverige får för bild av elbilar? Tror ni fokus kommer att ligga på hur snabbt teslan klarade det på? Nej... sigh. Ska dock bli intressant att läsa om vad som gick fel. Jaggan stod ju i princip stilla 50% av tiden de första 50 milen.
Men varför envisas ni med att posta rykten utan att ha några som helst fakta?!
Vi vet inte om bilen hade mindre laddning vid start!
Vi vet inte om föraren är sämre!
Vi vet inte om det är nått fel på bilen!
Bara dumt med rykten och spekulationer.
Jaggan har hög förbrukning och nu är det dessutom kallt och vinter, och då kommer man inte långt. Är det 8 mil till nästa laddare och man har 10 mil batteri kvar så vågar man kanske inte chansa utan stannar för att ladda tidigare. Då blir resultatet så här utan att nått är direkt fel.
Så du tror på allvar att det är normalt att komma 50 mil på 11,5 timme om man startar med ett fullt batteri? Är infrastrukturen verkligen så dålig i Lappland?
Och källan till att dom startade med fullt batteri är?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:39
av Jeppe_E
EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Annars är ju testet fel redan från början.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:46
av boreno
Givetvis är det okej att spekulera! Det är både normalt och intressant för de flesta som gör det.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:48
av EnTraktor
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.

Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:52
av 12man
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:54
av Kalle
Bjelke skrev:
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:55
av EnTraktor
Ödeshög till Ystad är 35 mil så Tibor kanske kör hela vägen utan att ladda (han laddade länge i Ödeshög).

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:56
av oscfor
Verdi skrev:
oscfor skrev:
Verdi skrev:
Jäkligt synd att den som kör Jaguaren inte verkar helt hundra. Blir ju inget spännande.
Den ska ju dra 20% mer och ladda 30% långsammare än en Model X, så det här är väl precis som förväntat på vintern? Med de data som presenterats från testerna har det ju beräknats att ta ungefär 10h att köra Göteborg-Stockholm med en iPace.
Model X? Nä men nog bör I-Pace klara att hänga på Kona bättre. Nåt har blivit fel. Antingen med föraren eller med bilen. Sådär långsamt är pinsamt och ger elbilshatare rätt.

Tyvärr har det varit min inställning sedan de första testerna lanserandes. Jaggan kommer inte att gynna elbilarnas framfart. Speciellt inte när man envisades med att marknadsföra att man skulle kunna köra mellan Göteborg och Stockholm utan att ladda på vägen.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 07:58
av kangru
Enligt video inlägg på eCarExpo 2018 ifrån föraren av Huyandi så hade jaggan problem att ladda då 2 av 3 laddare inte funkade för hen. Dock funkade samma laddare för Huyndaien strax innan. Detta gav det långa stoppet / förvirringen i Örnsköldsvik (tror jag det var).

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:00
av Kalle
Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:01
av _TonyV
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:03
av Kalle
Har de inte 2 förare?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:04
av 12man
Kalle skrev:
Nu ser det ut som att jaggan stannat igen. I Gnarp
Hemma hos reportage "Alla snabbladdare Norrlandskusten"

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:05
av Bjelke
Kalle skrev:
Bjelke skrev:
Om Jaguaren stannar och laddar här i hudik (inte helt orimligt) så ska jag försöka knalla dit och hälsa på föraren, vore ganska kul ju :)
Jaa! Hällsa att de kämpar på bra (sjukt jobbit att köra så länge)
Japp :)
Men nu ser det ut som att han laddar i Gnarp (vilket inte borde behövas OM han laddade inatt i Sundsvall?), men den kanske stannar här ändå :)
Jag ska hämta min bil som står vid den laddaren precis nu, vilket är om ca 40 minuter, bra tajming kanske :)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:07
av _TonyV
Kalle skrev:
Har de inte 2 förare?
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.

De är två i Konan iaf och turas om. Tibor är själv och hon i Jaggan är nog själv med.
Niron vet man väl inte nåt om.

- videos från Konan på ECarExpo 2018 kontot. Facebook

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:15
av tehjimos
_TonyV skrev:
Kalle skrev:
Har de inte 2 förare?
på fejjan så presenterade Petter S endast 4 förare till 4 bilar iaf.

Ny video igen på ECarExpo 2018 kontot, 1 timme sen. Facebook
4 förare, 3 bilar. En av bilarna har 2 förare pga sömnbrist hos en av förarna kvällen innan pga långa laddtider som fördröjde hans resa upp till Haparanda

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:17
av tehjimos
EnTraktor skrev:
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:

Och källan till att dom startade med fullt batteri är?
Det får man ju i varje fall förutsätta, eller hur?
Du får förutsätta vad du vill. Men posta inte det som fakta. Haparanda saknar snabbladdare. Tibor körde upp Teslan ca 3 timmar innan start och stod i närheten av IKEA ca 1 timme (enligt uppgift åt han på MAX), men det såg inte ut som om han laddade (1h Typ2 hade för övrigt inte gett mycket). Sedan stod dom på torget utanför kommunhuset/stadshotellet i ca 1 timme (pressevent?). Under den tiden körde dom några varv runt torget vid några tillfällen. Man kan gissa att dom hade värmen igång och dörrarna öppnades/stängdes flera gånger för att folk skulle in och ut (-8 ute, så värmaren fick jobba hårt). Har svårt att se hur man ska komma iväg fulladdad med dessa förutsättningar. Ca 70-90% låter mer troligt. Vad det var i verkligheten lär vi få reda på senare i veckan.

Nån av bilarna var tydligen i Finland och snabbladdade, ca 3-4 mil bort tror jag. Samma där, kan knappast ha kommit iväg med 100% from Haparanda om den kört 3-4 mil innan och sedan stått 1 timme på torget.
En av bilarna hade 70+ %, dom andra 2 hade 87-90%.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:18
av tehjimos
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 08:25
av Bertilsson
tehjimos skrev:
12man skrev:
Skippar Toftaholm inte frukost öppet än?
För lång omväg från motorvägen, inte värt.
Följer han abetterrouteplanner, har han laddat till 88% i Ödeshög och kommer att ladda i Kristianstad nästa gång.