Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:

Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.
Någon har kopierat någon, vem som var först vet jag inte. Men det finns MÅNGA som har spak. Löjlig sak att påpeka men det är väll så med bibelfolket
Återigen, det lustiga i sammanhanget var inte att ha spak, det finns givetvis på otaliga modeller. Det lustiga var att de är identiska. Du verkar ohälsosamt upphetsad. "Bibelfolket"? Vilken otroligt risig attityd.
Jag är trött på alla sågningar från tesla ägare eller tesla freaks. När andra försöker sälja elbil så skall det petas och sågas i allt som går att såga, att en säljare inte tänker på att tesla delar vissa detaljer med Mercedes är bara löjligt att ens påpeka.

Och ja det är lite sekt över det hela med att allt är perfekt på ena sidan och sämst på andra. Lite som Android vs Apple.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:

Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Någon har kopierat någon, vem som var först vet jag inte. Men det finns MÅNGA som har spak. Löjlig sak att påpeka men det är väll så med bibelfolket
Återigen, det lustiga i sammanhanget var inte att ha spak, det finns givetvis på otaliga modeller. Det lustiga var att de är identiska. Du verkar ohälsosamt upphetsad. "Bibelfolket"? Vilken otroligt risig attityd.
Jag är trött på alla sågningar från tesla ägare eller tesla freaks. När andra försöker sälja elbil så skall det petas och sågas i allt som går att såga, att en säljare inte tänker på att tesla delar vissa detaljer med Mercedes är bara löjligt att ens påpeka.

Och ja det är lite sekt över det hela med att allt är perfekt på ena sidan och sämst på andra. Lite som Android vs Apple.
Det var ingen som sågade något. Vi var två som tyckte det var lite roligt att man iaf känner igen sig i växelspaken. Det var ingen kritik överhuvudtaget. Det blev bara två onödiga sidor pga att du missförstod.

Att kalla Teslaägare "freaks" och "bibelfolk" i ett Teslaforum är bara osmakligt imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:
Stevvee skrev:
Legato skrev:

Det var ingen som sågade något. Vi var två som tyckte det var lite roligt att man iaf känner igen sig i växelspaken. Det var ingen kritik överhuvudtaget. Det blev bara två onödiga sidor pga att du missförstod.

Att kalla Teslaägare "freaks" och "bibelfolk" i ett Teslaforum är bara osmakligt imo.
Då får jag be om ursäkt för jag läste det som att ni gjorde ”narr” utav att säljaren inte visste något som borde varit självklart eftersom tesla är standarden man utgick ifrån och alla borde veta hur en tesla är om man är intresserad utav elbilar (ja det finns många som tycker det) tur att du är en av dom mer vettiga. Ber om ursäkt ännu en gång för missförståndet.

Ja kanske lite osmakligt men väldigt nära sanningen tyvärr hos många användare på forumet, ja det är ett tesla forum men med en avdelning för andra elbilar och det borde inte vara kopplat som en tesla del för då borde den inte skapats.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det blir lite som alla facebookgrupper om olika märken som drivs av samma folk, med samma medlemmar. Diskussionen är i stort den samma, bara att det eventuelt väger över lite åt det håll som gruppens namn antyder, men bara lite.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Stevvee skrev:

Märkligt. Jag kan inte låta bli att förvåna mig över detta självskadebeteende. :roll:
Man söker sig alltså till en plats på internet som UPPENBARLIGEN riktar sig till Teslaägare och de som är intresserade av märket och sedan blir man stött/kränkt/förvånad/upprörd över att det finns medlemmar på denna plats som är väldigt nöjda och glada över sina bilar (även om det givetvis finns fel och brister på dem, och som vi då genom forumet vill ha hjälp med). Kan ni då rekommendera oss någon annan plats VI kan söka oss till? VW Golf GTI-klubben? Skoda egetforum?
Är det inte bättre att NI söker er till en plats för likasinnade? Sluta hacka på oss som gillar våra bilar - VI är på rätt forum - NI är på fel.
Att det ska vara så svårt....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:

Sekt. Freaks.

Det behövs sannerligen inte mycket för att bli utsedd till det. Jag dristade mig till att regga mig på Porsche-forumet för att diskutera Taycan. När jag nämnde att man i en familjebil inte behöver göra 0-200km/h 26 ggr i rad eller att en Model S rymmer otroligt mycket mer packning än en Taycan och kanske inte ska jämföras då det är olika bilar så blev jag direkt kallad fanatiker och sektmedlem. Bara för att jag påpekade det uppenbara.

Vad är det som retar dig/er så in i helvete på just Tesla? Det verkar ju inte riktigt klokt.

Och ja, det finns en handfull personer här som saknar all form av kritiskt tänkande mot Tesla. Tror alla vet ungefär vilka det är. Men de är inte så många.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Stevvee skrev:

Sekt. Freaks.

Det behövs sannerligen inte mycket för att bli utsedd till det. Jag dristade mig till att regga mig på Porsche-forumet för att diskutera Taycan. När jag nämnde att man i en familjebil inte behöver göra 0-200km/h 26 ggr i rad eller att en Model S rymmer otroligt mycket mer packning än en Taycan och kanske inte ska jämföras då det är olika bilar så blev jag direkt kallad fanatiker och sektmedlem. Bara för att jag påpekade det uppenbara.

Vad är det som retar dig/er så in i helvete på just Tesla? Det verkar ju inte riktigt klokt.

Och ja, det finns en handfull personer här som saknar all form av kritiskt tänkande mot Tesla. Tror alla vet ungefär vilka det är. Men de är inte så många.
Jo, men jag nämnde ju faktiskt i mitt senaste inlägg att även Teslor är behäftade med fel. ;)
Mvh en fanboy. 8-) :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Stevvee: nu är jag nog inte att klassa som Tesla-freak/fan-boy. Kollar du på min signatur ser du tex att jag haft 4st e-Golf och till vardags kör en e-Niro ;) Så jag brukar nog försöka se hyfsat nyanserat på Tesla jämfört med andra bilar. Alla bilar har sina för respektive nackdelar.

Sen var mitt inlägg definitivt inte menat som något hån eller att se ner på säljaren. Var mest lite roligt konstaterande att han råkade förklara och peka på just det som är IDENTISKT på de Tesla S och X jag haft när han skulle gå igenom lite saker i bilen inför att jag skulle provköra EQC. Då jag sa, när vi satte oss i bilen att jag inte kört så många MB på senare tid och inte riktigt visste hur man hittar runt bland alla menyer, nya knappar osv.

Det var för övrigt en MYCKET sympatisk, trevlig och ödmjuk säljare på Veho Bil i Segeltorp. Han berättade tidigt att han inte kunde så mycket om elbilar och var väldigt intresserad att få höra och lära mer från mig som kört elbil i många år. Slutade med att vi satt och pratade säkert närmare 1,5tim om bilbranschen och bilförsäljning OCH både vanliga bilar och elbilar.

Jag håller däremot med dig i att "tonen" på forumet hårdnat lite senaste 1/2året jämfört med tidigare. (Har vart aktiv här i 4,5 år) Då det i många inlägg "huggs snabbt" på åsikter OCH varandra som person. Där man i vissa fall verkar se ganska ensidigt på saker, oavsett om det är +/- mot Tesla. Så hoppas vi alla kan försöka påminna oss att vara lite mera ödmjuka och respektera varandras åsikter om olika saker.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Visst URL är teslaclubsweden men denna del ligger under allmänt och elektriska fordon. Har inte sett något om att det är någon klanka ner på alla andra märken sektion. Inge fel att tycka om tesla men att söka fel hos andra hela tiden och förpesta trådar är väll inge vidare. Ni blir ju förbannade om någon glider in i valfri tråd om teslamodel och skriver att deras hybrid är den bästa som finns.

största problemet är att det bara är okej att kritisera åt ett håll. Kritik mot tesla big no, kritik mot allt annat = Ok för att man är nöjd med bilen och URL är teslaclubsweden.......
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Stevvee skrev:
Visst URL är teslaclubsweden men denna del ligger under allmänt och elektriska fordon. Har inte sett något om att det är någon klanka ner på alla andra märken sektion. Inge fel att tycka om tesla men att söka fel hos andra hela tiden och förpesta trådar är väll inge vidare. Ni blir ju förbannade om någon glider in i valfri tråd om teslamodel och skriver att deras hybrid är den bästa som finns.

största problemet är att det bara är okej att kritisera åt ett håll. Kritik mot tesla big no, kritik mot allt annat = Ok för att man är nöjd med bilen och URL är teslaclubsweden.......
Men, lägg ner!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:

Finns inga bra hybrider så det är ju förståeligt. ;)

Nej men allvarligt. Jag söker inga fel på andra elbilar. De är bara där. :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Såga att det säkert inte var förmånsvärdet jag fick men jag frågade i samband med att jag skulle beställa en provkörning och då skrev man att förmånsvärdet är 3030 kr.
Vad händer om man har detta om man har detta skriftligt och det sedan visar sig att det är 6060 kr har man rätt att inte ta emot bilen då?
Det är ju lite som att förhandla lön och sitta och prata netto lön efter skatt, ingen som gör det (inte här i Sverige i varje fall men kanske i Frankrike om jag förstått saken rätt).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Såga att det säkert inte var förmånsvärdet jag fick men jag frågade i samband med att jag skulle beställa en provkörning och då skrev man att förmånsvärdet är 3030 kr.
Vad händer om man har detta om man har detta skriftligt och det sedan visar sig att det är 6060 kr har man rätt att inte ta emot bilen då?
Det är ju lite som att förhandla lön och sitta och prata netto lön efter skatt, ingen som gör det (inte här i Sverige i varje fall men kanske i Frankrike om jag förstått saken rätt).
Det där är ett j*a sätt att få se det billigare ut än vad det är. Audi gjorde likadant och ingen sa nånting förrän jag påpekade att det inte kan stämma med så lågt förmånsvärde. För det första är det oseriöst att blanda ihop brutto och netto, och dessutom fattar jag inte var siffran 50% marginalskatt kommer ifrån. Ska det representera nåt slags medelvärde? Det är väl ingen i Sverige som betalar 50% marginalskatt. Antingen så är det mer eller så är det betydligt mindre. Det blir fel oavsett vilken inkomst man har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Pontus skrev:
Det där är ett j*a sätt att få se det billigare ut än vad det är. Audi gjorde likadant och ingen sa nånting förrän jag påpekade att det inte kan stämma med så lågt förmånsvärde. För det första är det oseriöst att blanda ihop brutto och netto, och dessutom fattar jag inte var siffran 50% marginalskatt kommer ifrån. Ska det representera nåt slags medelvärde? Det är väl ingen i Sverige som betalar 50% marginalskatt. Antingen så är det mer eller så är det betydligt mindre. Det blir fel oavsett vilken inkomst man har.

Sådär har bilförsäljare annonserat i alla tider. En liten asterisk och så en finstilt text om att det är netto med 50% marginalskatt. Det är väl det man betalar om man har 30% kommunalskatt och 20% statlig skatt? 30% i kommunalskatt är lite lågt räknat om man inte bor i Danderyd, Vellinge eller liknande rikemansreservat. Snittet 2018 var 32,19%. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... sPEALw_wcB

Värnskatten ska väl tas bort så 50% är väl inte helt off? Borde väl egentligen vara 52,19% som anges men det blir ju krångligare att räkna då. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nej men allvarligt. Jag söker inga fel på andra elbilar. De är bara där. :D
Tyvärr är det ju faktiskt så, man behöver inte vara Tesla fanboy för att rent objektivt inse att alla andra märken de facto fortfarande spelar i en lägre division, iaf vad gäller drivlina och laddnätverk, de två absolut viktigaste faktorerna för mig.

Ingen blir gladare än jag om det kommer vettiga alternativ, gärna till lägre pris, konkurrens är bra, men idag anser iaf jag att det i praktiken inte finns någon sådan i de segment som Tesla finns.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Farlig om en bult lossnar i främre drivlinan och den låser sig, då blir den blir svår att styra.

Daimler har beslutat att återkalla den eldrivna modellen Mercedes EQC på grund av ett fel i drivlinan. Tillverkaren har identifierat en bult i framaxelns differential som eventuellt inte möter de krav man har på hållbarhet. Risken är att bulten går sönder under bilens livstid, meddelar Daimler.
Om bulten går sönder kommer drivningen till framaxeln att sluta fungera och i värsta fall kan delar av den defekta bulten fastna i differentialen, vilket skulle göra det svårt att kontrollera bilen, enligt Daimler.
https://teknikensvarld.se/mercedes-ater ... bilen-eqc/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu har det börjat levereras en del EQC i Norge. Läste om en som direkt tog ut bilen på en ganska jobbig tur i snö, vind, uppförsbacke till fjället och ändå fick till riktigt bra förbrukning om jag jämför med vad jag brukar ha när vi kör till fjälls. Tror jag ska ta en liten testrunda med EQC, verkar ganska trevlig.
0C9B235D-A0E2-4460-926B-52524FAE2F49.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Nu har det börjat levereras en del EQC i Norge. Läste om en som direkt tog ut bilen på en ganska jobbig tur i snö, vind, uppförsbacke till fjället och ändå fick till riktigt bra förbrukning om jag jämför med vad jag brukar ha när vi kör till fjälls. Tror jag ska ta en liten testrunda med EQC, verkar ganska trevlig.
Synd bara att dom vägrar pruta på EQC.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

59km/h i snittfart är svaret på den ”låga” förbrukningen..
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Magnus71 skrev:
Jo, men det är så det är i Norge vintertid och ingen skillnad när jag kör Tesla till fjälls. Har du kört här så förstår du ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Det är väl bara Audi som ger rabatter på stora elbilar?
Model 3-24/Polestar 3-24
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

HelectriC skrev:
Stevvee skrev:
HelectriC skrev:
Det är väl bara Audi som ger rabatter på stora elbilar?
Inte en aning, inte kikat på mer än EQC,tesla och Audi. Men kanske är snålt annars med ? Att tesla inte prutar förstår jag men andra, kom igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Magnus71 skrev:
Det säger väl egentligen inte så mycket, jag brukar ligga runt 60-ish i snitt, även om jag själv anser att jag har kört 90-100km/h hela tiden. En kort sträcka med mycket låg hastighet drar ner snitthastigheten ganska rejält.
22.9kWh/100km måste ändå anses som en låg förbrukning nu på vintern, utan att veta de exakta omständigheterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Magnus71 skrev:

EQC ska ha en helt ok förbrukning. Såg nån video som Björn gjorde också som pekade på det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja den är betydligt snålare än étron, men laddar också betydligt långsammare.
Gissningsvis spenderar den inte en massa energi på att optimera batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar