Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09
Moderator: Redaktion
Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09
Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Författare och bloggare. Model S 2023
- OfarligTesla
- Teslaägare
Skulle kunna tänka mig att många inte kör det av samma anledning som mig, är irriterande att behöva slå in koden så fort man skall åka iväg. Testade det en kort stund men det var bara jobbigt.larsw skrev:Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Jag skulle vilja kunna styra när koden aktiveras (location/time precis som med laddning), i mitt fall skulle jag välja att den aktiverades kl23-07. Då sover jag för det mesta men uppenbarligen inte biltjuvarna...OfarligTesla skrev:Skulle kunna tänka mig att många inte kör det av samma anledning som mig, är irriterande att behöva slå in koden så fort man skall åka iväg. Testade det en kort stund men det var bara jobbigt.larsw skrev:Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Det hade varit en jädrans bra grej. Samt övrig tid kan den komma lite slumpmässigt som val.P_EL skrev:Jag skulle vilja kunna styra när koden aktiveras (location/time precis som med laddning), i mitt fall skulle jag välja att den aktiverades kl23-07. Då sover jag för det mesta men uppenbarligen inte biltjuvarna...OfarligTesla skrev:Skulle kunna tänka mig att många inte kör det av samma anledning som mig, är irriterande att behöva slå in koden så fort man skall åka iväg. Testade det en kort stund men det var bara jobbigt.larsw skrev:Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Model Y LR.
Model S70D
- GreenMachine
- Teslaägare
Bäst hade väl varit om fobben endast avaktiverade sig när det rör på sig, och automatiskt stängs av när den ligger stilla.frippe skrev:Det hade varit en jädrans bra grej. Samt övrig tid kan den komma lite slumpmässigt som val.P_EL skrev:Jag skulle vilja kunna styra när koden aktiveras (location/time precis som med laddning), i mitt fall skulle jag välja att den aktiverades kl23-07. Då sover jag för det mesta men uppenbarligen inte biltjuvarna...OfarligTesla skrev:Skulle kunna tänka mig att många inte kör det av samma anledning som mig, är irriterande att behöva slå in koden så fort man skall åka iväg. Testade det en kort stund men det var bara jobbigt.larsw skrev:Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Dock svårt att lösa med en sw -uppgradering förstås.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Eller en liten av/på knapp på undersidan av fobben.
Absolut, men kräver nya fob till alla, vilket kanske är aningens dyrt och omständigt.GreenMachine skrev:Bäst hade väl varit om fobben endast avaktiverade sig när det rör på sig, och automatiskt stängs av när den ligger stilla.frippe skrev:Det hade varit en jädrans bra grej. Samt övrig tid kan den komma lite slumpmässigt som val.P_EL skrev:Jag skulle vilja kunna styra när koden aktiveras (location/time precis som med laddning), i mitt fall skulle jag välja att den aktiverades kl23-07. Då sover jag för det mesta men uppenbarligen inte biltjuvarna...OfarligTesla skrev:Skulle kunna tänka mig att många inte kör det av samma anledning som mig, är irriterande att behöva slå in koden så fort man skall åka iväg. Testade det en kort stund men det var bara jobbigt.larsw skrev:Varför aktiverar inte folk pinkoden?
Dock svårt att lösa med en sw -uppgradering förstås.
Men, det hade varit väldigt intressant att veta hur bilarna faktiskt stjäls. Om de lyckats komma runt avslagen keyless entry också.
Model Y LR.
Model S70D
Forskare/hackare på KU Leuven visade hur lätt äldre teslor kunde stjälas. Och, kanske verkar de även knäckt nyare med tanke på hur nya bilar som stjäls nu.
https://www.wired.com/story/hackers-ste ... s-key-fob/
Model Y LR.
Model S70D
Edit: Väskan verkar fungera så länge man lägger nyckeln i det _bakre_ skyddade facket.evilirish skrev:Tack för tipset. Har införskaffat en sån nu, får testa så den faktiskt fungerar också vid tillfälle.Dream99 skrev:150 kr hos Kjelle
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... kel-p21059
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
Som jag trodde, de har kommit på hur man klonar fob'en utan någon som helst interaktion med varken knapparna på fob'en eller hur bilen är konfigurerad..frippe skrev:Forskare/hackare på KU Leuven visade hur lätt äldre teslor kunde stjälas. Och, kanske verkar de även knäckt nyare med tanke på hur nya bilar som stjäls nu.
Fast, från artikeln (från 2018),evilirish skrev:Som jag trodde, de har kommit på hur man klonar fob'en utan någon som helst interaktion med varken knapparna på fob'en eller hur bilen är konfigurerad..frippe skrev:Forskare/hackare på KU Leuven visade hur lätt äldre teslor kunde stjälas. Och, kanske verkar de även knäckt nyare med tanke på hur nya bilar som stjäls nu.
Och åtminstone någon av bilarna var väl från i år?Tesla also says that Model S units sold after June of this year aren't vulnerable to the attack, due to upgraded key fob encryption that it implemented in response to the KU Leuven research
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Påsen blockerar sannolikt signalen från bilen som nyckeln lyssnar på, som triggar den att sända ut upplåsningssignalen. Det är den "pilotsignalen" på ca 120khz som relä-attack förstärker och får nyckeln att tro att den är nära bilen.evilirish skrev:Kan meddela att den väskan fungerar _INTE_.evilirish skrev:Tack för tipset. Har införskaffat en sån nu, får testa så den faktiskt fungerar också vid tillfälle.Dream99 skrev:150 kr hos Kjelle
Stoppade i en nyckel och dubbelklickade, bilen låste så snällt upp sig så.. Attans att frugan hann klippa bort "etiketten" så jag inte kan lämna tillbaka den
- GreenMachine
- Teslaägare
Förut så höll man ju på med kloning av allehanda grejor så omöjligt är det ju inte. Ofta så är det ju både intelligenta och proffsiga typer som håller på med detta men tillvägagångssättet är ofta trotts allt väldigt enkelt vanligtvis.
Kan givetvis vara så att någon kommit på hur man gör, men frågan man kanske behöver ställa är kanske varför?
Menar att det bör såklart finnas tillräckligt många bilar, och vara tillräckligt lätt att hitta två bilar som INTE har keyless avslagen att man helt enkelt då måste ställa sig frågan ”varför” en tjuv ens skulle behöva hålla på och fibbla med det?
Kan givetvis vara så att någon kommit på hur man gör, men frågan man kanske behöver ställa är kanske varför?
Menar att det bör såklart finnas tillräckligt många bilar, och vara tillräckligt lätt att hitta två bilar som INTE har keyless avslagen att man helt enkelt då måste ställa sig frågan ”varför” en tjuv ens skulle behöva hålla på och fibbla med det?
- Gustafsson
- Teslaägare
Kan teslakontots lösenord knäckas eller läcka ifrån Tesla ? Detta kanske är det lättaste sättet med tanke på hur svaga lösenord folk använder. När bytte ni senast lösenord ? Mitt konto skapades genom att jag uppgav ett lösenord över telefon. Läcker det därifrån så blir det ju en baggis att hitta bilar att norpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Den vetenskapliga artikeln är lite mer utförligare än nyhetsartikel.bylund skrev:Fast, från artikeln (från 2018),evilirish skrev:Som jag trodde, de har kommit på hur man klonar fob'en utan någon som helst interaktion med varken knapparna på fob'en eller hur bilen är konfigurerad..frippe skrev:Forskare/hackare på KU Leuven visade hur lätt äldre teslor kunde stjälas. Och, kanske verkar de även knäckt nyare med tanke på hur nya bilar som stjäls nu.
https://www.wired.com/story/hackers-ste ... s-key-fob/Och åtminstone någon av bilarna var väl från i år?Tesla also says that Model S units sold after June of this year aren't vulnerable to the attack, due to upgraded key fob encryption that it implemented in response to the KU Leuven research
https://tches.iacr.org/index.php/TCHES/ ... /8289/7639
Jag har inga it-kunskaper så hänger inte jättemycket med i deras beskrivning, men ni som har kanske kan förstå lite mer.
Ja, någon bil var ny, men har de lyckats med den ena, kanske det går med den andre, bara man är ihärdigt. Eller, vad vet jag.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
finns 2 fickor på fodralet bara den bakre är "skyddad"evilirish skrev:Kan meddela att den väskan fungerar _INTE_.evilirish skrev:Tack för tipset. Har införskaffat en sån nu, får testa så den faktiskt fungerar också vid tillfälle.Dream99 skrev:150 kr hos Kjelle
Stoppade i en nyckel och dubbelklickade, bilen låste så snällt upp sig så.. Attans att frugan hann klippa bort "etiketten" så jag inte kan lämna tillbaka den
ms 76132 "Eleamore"
Tillåt mig titulera mig själv dagens ärke-pucko!12man skrev:finns 2 fickor på fodralet bara den bakre är "skyddad"evilirish skrev:Kan meddela att den väskan fungerar _INTE_.evilirish skrev:Tack för tipset. Har införskaffat en sån nu, får testa så den faktiskt fungerar också vid tillfälle.Dream99 skrev:150 kr hos Kjelle

Stoppade ner nyckeln i rätt ficka (bakre, som jag inte upptäckt tidigare), och nu vägrar bilen låsa upp oavsett hur mycket jag dubbelklickar..
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Been there done that 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag skulle nog ändå vilja gå till botten med liraren vid laddstationen, han med datorn och som satt inkopplad...
Ingen som har film, foto eller regnummer att börja luska i? Detektiven Allmänheten brukar faktiskt vara effektiv i dylika sammanhang...
Ingen som har film, foto eller regnummer att börja luska i? Detektiven Allmänheten brukar faktiskt vara effektiv i dylika sammanhang...
Tesla Y LR -22 EAP
Den i ett parkeringshus i Gränby i Uppsala?BrooklynS skrev:Jag skulle nog ändå vilja gå till botten med liraren vid laddstationen, han med datorn och som satt inkopplad...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p355894
Det var inte ens vid en Tesla-laddare, vad jag förstår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nä, jag menar den där mörka Vectrakombin som var inkopplad på SC. Kanske i "Så blev jag ICE-ad"-tråden?bylund skrev:Den i ett parkeringshus i Gränby i Uppsala?BrooklynS skrev:Jag skulle nog ändå vilja gå till botten med liraren vid laddstationen, han med datorn och som satt inkopplad...
Tesla Y LR -22 EAP
På Ikea i Uppsala. Och ingen dator nämndes. Typ sidan innan inlägget jag länkade till ovan.BrooklynS skrev:Nä, jag menar den där mörka Vectrakombin som var inkopplad på SC. Kanske i "Så blev jag ICE-ad"-tråden?bylund skrev:Den i ett parkeringshus i Gränby i Uppsala?BrooklynS skrev:Jag skulle nog ändå vilja gå till botten med liraren vid laddstationen, han med datorn och som satt inkopplad...
Inga 3or som blivit stulna va jag kan läsa mig till?
Hur är det med telefonnyckeln? Min är ibland ansluten när jag är inomhus. Hur nära behöver man vara bilen?
Hur är det med telefonnyckeln? Min är ibland ansluten när jag är inomhus. Hur nära behöver man vara bilen?
Finns ingen marknad för billiga reservdelar för 3an ännu.swegarm skrev:Inga 3or som blivit stulna va jag kan läsa mig till?
Jag hoppas på att de som blivit utsatta för stölderna helt sanningsenligt rapporterar till polisen hur bilen varit konfigurerad. Dvs. om PIN to Drive, Passive Entry etc. varit aktiverade eller ej. Det troligaste är väl därför att det polisen varnar oss för stämmer Dvs. att reläteknik och räckviddsförlängning används för att stjäla bilarna? Att en person uppger att Passive Entry varit av hoppas jag helt enkelt är lögn. Personen visste ju heller inte om PIN to Drive varit aktiverad, inte direkt 100% koll.
M3 har ju inte samma möjligheter till Passive Entry genom fobben och därför har inte någon sådan stulits.
I och med att bilarna varit relativt samlade geografiskt så kanske tjyvarna helt enkelt åker runt och plockar bilar som de ser från gatan. Det är ju gjort på typ nolltid även om det är riskabelt och lätt att bli påkomna då de stryker runt hus mitt i natten. Någon måste ju i så fall sett något på övervakningskameror, eller?
Angående appar så har själv 5st tredjepartsappar som jag (som det känns nu) lite för lättvindigt givit tillgång till Teslalösenordet. Det är inte många jag använder dock men Tesla Remote är ju rätt frän i kombination med Apple Watch och Siri shortcuts. Den vill jag kanske inte sluta använda om det nu inte behövs.
Spåna vidare det är intressant men naturligtvis tråkigt för de drabbade och även för oss som klarat oss. Premierna lär ju skjuta i höjden om detta fortsätter...
M3 har ju inte samma möjligheter till Passive Entry genom fobben och därför har inte någon sådan stulits.
I och med att bilarna varit relativt samlade geografiskt så kanske tjyvarna helt enkelt åker runt och plockar bilar som de ser från gatan. Det är ju gjort på typ nolltid även om det är riskabelt och lätt att bli påkomna då de stryker runt hus mitt i natten. Någon måste ju i så fall sett något på övervakningskameror, eller?
Angående appar så har själv 5st tredjepartsappar som jag (som det känns nu) lite för lättvindigt givit tillgång till Teslalösenordet. Det är inte många jag använder dock men Tesla Remote är ju rätt frän i kombination med Apple Watch och Siri shortcuts. Den vill jag kanske inte sluta använda om det nu inte behövs.
Spåna vidare det är intressant men naturligtvis tråkigt för de drabbade och även för oss som klarat oss. Premierna lär ju skjuta i höjden om detta fortsätter...