Danmark har generellt lägre inkomstskatter än sverige och tar delvis igen det på höga punktskatter på t.ex. bilar.LarsL skrev:Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?mati skrev:Men EU-medlemmen Danmark hade ju initialt ett liknande stöd som Norge. De har samma höga skatt på bilar, och elbilar slapp denna, åtminstone delvis. Men Danmark backade för ett antal år sedan då de ansåg att de inte hade råd med det.Fredrik j skrev:Inte bara svårt, det är väl knappast möjligt som eu-medlem?Zalman3 skrev:Det är svårt att ge väldigt mycket mera stöd till elbilar än övriga EU.
Då börjar bilar exporteras till andra länder.
Det är därför att det pratas om att dela upp stödet på flera år.
Bonus/malus är väl det man har att jobba med?
Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Moderator: Redaktion
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Sverige har skyhöga skatter på allt förutom på bilar. Det är kanske det som är problemet.LarsL skrev:Det där är konstigt för Sverige har ju råd att inte ha sky höga skatter på bilar. Hur löser vi det jämfört med Danmark?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är ju Sverige som är avvikande.
En Volvo som i Sverige kostar ca 300.000kr kostar i Norge, Finland och Danmark ca 500.000 till 600.000kr.
Och ute i EU så säljs det mest bilar i VW Golf klassen.
Volvo med sina stora bilar har helt klart påverkat regeringen.
En Volvo som i Sverige kostar ca 300.000kr kostar i Norge, Finland och Danmark ca 500.000 till 600.000kr.
Och ute i EU så säljs det mest bilar i VW Golf klassen.
Volvo med sina stora bilar har helt klart påverkat regeringen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Men ojdå!!!Fredrik j skrev:Ok. Så du är en eu-motståndare och det är så du kopplar ihop volvo med ansvaret? Då förstår jag.
Tror fan att ett stort import/exportberoende företag är för eu-medlemskap.
Nej, jag är inte för ung för speciellt mycket. Snarare för gammal för en del saker. Trams t.ex.
Har du vaknat på fel sida idag. Du förstår inte att det var ett skämt trotts övertydligheten med smajlisar.
Och det där med att ”allt är Volvos fel” kallas sarkasm. Du kanske kan googla betydelsen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader. I sverige föredrar vi större bilar. Vad det beror på vet jag inte. Förmodligen mycket tradition. Svenska biltillverkare har tillverkat dom bilar som blir mest lönsamma globalt i den volym man klarat av och svenska bilköpare har lärt sig tycka om dom.Zalman3 skrev:Det är ju Sverige som är avvikande.
En Volvo som i Sverige kostar ca 300.000kr kostar i Norge, Finland och Danmark ca 500.000 till 600.000kr.
Och ute i EU så säljs det mest bilar i VW Golf klassen.
Volvo med sina stora bilar har helt klart påverkat regeringen.
Att volvos inhemska försäljning är viktig för sverige tror jag regeringen räknar ut helt själva.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Nej, sarkasm är svår att få ut i text om man inte vet avsändarens åsikt. Betydligt lättare f2f. Smajlisar är jag definitivt för gammal för att tyda 100%.Nicke Nyfiken skrev:Men ojdå!!!
Har du vaknat på fel sida idag. Du förstår inte att det var ett skämt trotts övertydligheten med smajlisar.
Och det där med att ”allt är Volvos fel” kallas sarkasm. Du kanske kan googla betydelsen.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.Fredrik j skrev:Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.mati skrev:Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.Fredrik j skrev:Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag syftar på skattelättnader vid inköp likt norge har på elbilar. Några sådana finns inte inom eu vad jag vet. Att en speciell biltyp har en annorlunda skatt.mati skrev:Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.Fredrik j skrev:Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Vägtrafikskatten, som du menar, sätts ju till största delen efter bilens utsläpp inte efter storlek/bilens pris. I min bilpark har den minsta bilen klart högst vägskatt och den största klart lägst...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag vet inte. Kan det verkligen stämma? I så fall har de gjort en deal på nåt sätt. Försäkringsbolagen är ju inte direkt kända för att de ger bort pengar.Zalman3 skrev:Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.
Varför?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.Zalman3 skrev:Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.mati skrev:Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.Fredrik j skrev:Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Vad är kopplingen mellan låga driftskostnader för bränsle och låga försäkringspremier?Zalman3 skrev:Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.Zalman3 skrev:Mati, VW säger att ID3 får betydligt lägre försäkringskostnad i Tyskland än en fossil Golf.mati skrev:Är du så säker på det? Små bilar beskattas betydligt mindre än stora bilar i andra länder. Men här i Sverige är skillnaden trots allt väldigt liten och bilskatten överlag är mycket låg i jämförelse. Att äga en Volvo i Sverige är superbilligt jämfört med t.ex. i Tyskland. När jag skaffade min första bil i Sverige (en Volvo såklart) trodde jag först att det var nåt fel. Både skatt och försäkring var löjligt billigt jämfört med vad jag var van vid.Fredrik j skrev:Ute i europa säljs det mest bilar i VW golf klassen för att kunderna efterfrågar dom, inte för att dom åtnjuter skattelättnader.
Varför?
Det som bestämmer försäkringspremier är ju bolagens skadekostnader och varje försäkringstagares risk.
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.Zalman3 skrev:Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut
Det är väl samma i USA där gratis laddning är en förutsättning för att få en elbilskalkyl att gå ihop?mati skrev:Jag har också funderat på det. Tyska elpriser runt dryga 3kr/kWh i kombination med relativt låga bränslepriser gör det svårt att få elbilen konkurrenskraftig. Det är ju bl.a. därför det finns relativt få elbilar i Tyskland. Driftskostnadena är inte så mycket lägre helt enkelt. 6 kr/mil får man ju även med en diesel-Golf. Och så fort man behöver snabbladda några gånger så sticker ju driftskostnadena iväg.Zalman3 skrev:Intressant är att VW säger att ID3 får en lägre driftskostnad, trots att de räknar med ett hemma laddpris på ca 3,42kr per kWh.
Jag förstår inte riktigt hur VW räknar.