Sida 10 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 mar 2020 21:56
av taliz
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 mar 2020 22:10
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw. Bild
Och för det betalade du...$$$ ;)

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 mar 2020 22:45
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw. Bild
Och för det betalade du...$$$ ;)
Nope. Gratis på Cirkle K. Bild

På 2100 mil har jag betalat total 500kr.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 mar 2020 22:49
av Nicke Nyfiken
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw. Bild
Och för det betalade du...$$$ ;)
Nope. Gratis på Cirkle K. Bild

På 2100 mil har jag betalat total 500kr.
Aha.. Är det dit du kör nu när laddarna vid dagiset ligger nere?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 02:09
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
Jag laddade 7-70% igår på 20 min. Model 3 ftw. Bild
Och för det betalade du...$$$ ;)
Nope. Gratis på Cirkle K. Bild

På 2100 mil har jag betalat total 500kr.
Aha.. Är det dit du kör nu när laddarna vid dagiset ligger nere?
Jaså en spion! Bild
Du bor i husen strax söder om? Sett nån P85 där.
Dagiset var smidigt när det funkade, kan inte ladda hemma. Brukar ladda när jag handlar eller vid gymmet annars. Undviker DC för det mesta.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 15:05
av models4karl
Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan.
Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?

Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)

Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 18:56
av Nicke Nyfiken
models4karl skrev:
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.

Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det motsvarar ~15-75% SOC

Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.

När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 21:09
av Credde
Nicke Nyfiken skrev:
models4karl skrev:
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.

Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det motsvarar ~15-75% SOC

Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.

När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.
Trots allt en ökning på 26% i laddtid!

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 21:45
av Jojo
Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 22:00
av Nicke Nyfiken
Credde skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
models4karl skrev:
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.

Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?
Det motsvarar ~15-75% SOC

Det tog 48 minuter för mig i måndags, så ganska samma laddhastighet som du hade.

När jag mätte tiden 2015 så tog det 38 minuter. 10 minuter längre tid är ingen katastrof för mig.
Trots allt en ökning på 26% i laddtid!
Jo, men en stor skillnad mot 100% som en del verkar uppleva.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 mar 2020 22:09
av Nicke Nyfiken
Jojo skrev:
Det är lika segt för mig och jag irriteras över detta precis varje gång jag måste ladda vid Supercharger (en eufemism nuförtiden). Dags att det händer något på den här fronten...
Du säger att det tar dubbelt så lång tid att ladda nu, så då tar det runt 1:15 för dig att ladda från 15% till 75%.
Stämmer det?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 06:07
av Richardk
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!

Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 09:45
av mans71
models4karl skrev:
Det är inte ofta jag superladdar, men efter att ha läst lite om chargegate så tog jag en tur och prövade...
Se grafen nedan.
Sammanfattnings:
Jag har en P85+ från oktober 2013. ca 90000km.
Jag åkte i drygt 1.5 timmar till laddaren, så batteriet borde varit varmt.
Räckvidden när jag började var 57km
Räckvidden när jag slutade var 276km (det ser ut som ca 75%)
Det tog 49 minuter.
Dvs, 22 mil på 50 minuter. Är det superladdning?

Jag läste lite i mina manualer och garantidokument och hittade bara en skrivning om att "If your Battery requires warranty service " så fixar vi... De skriver också att batteriet gradvis tappar energi och effekt med tiden och att det inte täcks av garantin. Det friskriver sig väldigt brett, men det står inget om laddningshastighet. (Laddningshastighet=effekt?)

Är det någon som har prövat med ARN?
Hur snabbt gick det att ladda när bilarna var nya? Någon som minns eller har hittat grafer på nätet?

Mitt första inlägg i tråden citerar texten från Teslas webbsida där man lovar upp till 27 mil på 30 minuter. Sett till det så upplever du nu alltså dubbla laddtiden i praktiken.

Sen har det postats åtskilliga inlägg om att en del anser det vara ok att det i verkliga livet aldrig är möjligt att uppnå den hastigheten eftersom Tesla friskriver sig med ”upp till” och då har Tesla inte lovat något heller, och det är ju sant, man har bara vilselett en smula. Men även den uppfattningen anses vara kontroversiell.

Det finns inget man juridiskt kan göra mer än möjligen ARN om man köpt bilen privat och för övrigt ska man vara nöjd och glad att Tesla minskar laddhastigheten skulle jag sammanfatta den här tråden med.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 10:15
av Nicke Nyfiken
Richardk skrev:
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!

Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.

Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 10:44
av kontakten2
Vilka här har köpt privat?

Det går att göra en arn-mälan men ni måste gå ihop i en egen sluten kanal.

Det är mer eller mindre lönlöst att dessutom argumentera med folk som leasar bilen eller med nya teslaägare, som ej varit med sedan 2014-15

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 10:50
av Nicke Nyfiken
Kör Model S sedan 2015 och äger privat.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 11:05
av jeppe_sthlm
Nu har inte jag läst hela tråden så jag kanske tar upp ett gammalt ämne, men jag är lite dubbel till det här. Har också upplevt sämre hastighet, även om det inte är katastrofalt mycket sämre. Effekten dyker snabbt under 100kW, precis som skrevs ovan.

Det som gör att jag ändå ser lite positivt på det hela, är att jag nog kommer att ha bilen kvar ett tag. Om jag fortfarande äger bilen då batterigarantin är slut, så föredrar jag helt klart långsammare snabbladdning mot att behöva pröjsa för ett batteribyte.

Frågan är vad man i praktiken skulle kunna få igenom genom en stämning/anmälan? Att de plockar upp hastigheten med befintliga batterier kommer sannolikt att smälla batterierna. Alternativet är att de skulle behöva byta batterierna till några med nyare teknik i alla bilar. Svårt att se att det skulle hända - möjligen att de skulle erbjuda en retrofit till en peng, lite som med MCU:erna.

Sista alternativet är väl då att få någon form av kompensation för att produkten inte håller det som stod specarna när man köpte den - lite som norrmännen som stämde Tesla för att det var lägre effekt än vad som utlovats.

Det är väl den mest sannolika vägen fram gissar jag

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 11:45
av Mickep
Alt är att batteribytet tas på garantin. (men det blir dyrare för företaget tesla) Så begränsad laddhastighet är nog den valda vägen.
Skall bli intressant hur audi gör med etron om de också kommer begränsa.

Apple gör ju också oss alla en tjänst att sega ned telefonen (nu när ny mobil kommit). Ger tom en meddelande att så görs. För vår skull.(skall läsa lite halvsarkastiskt)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 16:21
av jeppe_sthlm
Jo, visst skulle de kunna byta batteri på garantin, men då skulle de behöva montera i något med annan batteriteknik än i de äldre packen. Annars händer ju samma sak igen om några år.

Vet inte om t.ex. ett modernt standard range batteri är plug-and-play med gamla bilar eller om det krävs byte av en massa andra delar för att det ska rocka. Låter spontant som att det blir rejält dyrt hur som helst. De kan nog ta rätt många stämningar innan det lönar sig att byta alla gamla batteripack.

Hade ju självklart varit najs med en generell kompensation, så på så vis skulle det ju vara värt en ARN-anmälan.

Bjussar de på en MCU2-retrofit så skulle jag vara glad :-)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 17:22
av RagWal
Det hade ju varit snyggt om Tesla kunde erbjuda ett prisvärt batteribyte till modernare pack rent generellt.
Nytt batteri med ny teknik för säg för 100kSEK för 85kWh? 150kSEK för 100kWh?
Med inbytesvärde så kanske hälften? Skulle säkert vara intressant för många.

Det skulle ju Tesla tjäna pengar på och äldre bilar skulle öka i värde om erbjudandet fanns? Appreciating assset har det ju talats om. Kanske vänder några besvikna "garanti" kunder till att börja med.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 mar 2020 21:34
av jeppe_sthlm
Kommer sannolikt att komma, men det är nog lite tidigt än. Ju längre de kan hålla det stången, ju lägre blir batteripriserna.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 29 mar 2020 09:29
av Richardk
Nicke Nyfiken skrev:
Richardk skrev:
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!

Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.

Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Osäker på hur mycket extra tid det innebär men en bedömning är ca 15 min extra tid från 10-70% laddning. Vid 5 laddstopp blir det 75 min extra onödig laddningsväntetid. Körde en del på autobahn innan min bil blev mjukvarudegraderad men inte gjort det sedan den mjukvaran kom 2019. Kör jag själv laddar jag på varje laddare oftast, med familj kan man ibland hoppa över varannan laddare.

Min är privat köpt. Ett av dom stora försäljningsargumenten för mig var laddhastigheten samt att medelhastigheten mellan laddare skulle vara ca 160km/h, körde man över eller under 160km/h så tappade man tid. Så är det inte längre. Bilen är kanon för övrigt!

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 29 mar 2020 10:23
av frippe
Richardk skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Richardk skrev:
Största skillnaden är att tidigare kunde man hoppa över varannan supercharger med vår p85+. Nu laddar jag på varje. På vår skidresa mellan Malmö-Sälen så frågade våra vänner när vi kom fram, hur många gånger vi laddade? Man nästan skäms när man säger att det blev sju (7) laddstopp, på en sträcka som är 70 mil. Dvs 10 mils faktisk räckvidd med en Tesla på långresa!

Användbart batteri är inte längre 0-80% utan 0-45%. Egentligen är användbart batteri bara 0-30% då den laddar över 80kW hela tiden. Tidsmässigt så går det men det är ju ingen långfärdsbil längre efter mjukvaru degraderingen. Tesla måste fixa detta!
Jag håller med dig och tycker också att det är kass att få längre laddtider. Men jag undrar vad du har för laddtider nu efter mjukvaru-degraderingen i jämförelse med innan. Det verkar skilja väldigt mycket mellan bilarna.

Att ladda från 45% till 80%, vilket du anser vara ogörligt vid långfärd, tar min bil 8 minuter längre nu än när den var ny. Det går verkligen inte fort att ladda över 50% SOC men det har det faktiskt aldrig gjort.
Osäker på hur mycket extra tid det innebär men en bedömning är ca 15 min extra tid från 10-70% laddning. Vid 5 laddstopp blir det 75 min extra onödig laddningsväntetid. Körde en del på autobahn innan min bil blev mjukvarudegraderad men inte gjort det sedan den mjukvaran kom 2019. Kör jag själv laddar jag på varje laddare oftast, med familj kan man ibland hoppa över varannan laddare.

Min är privat köpt. Ett av dom stora försäljningsargumenten för mig var laddhastigheten samt att medelhastigheten mellan laddare skulle vara ca 160km/h, körde man över eller under 160km/h så tappade man tid. Så är det inte längre. Bilen är kanon för övrigt!
Fast medelhastigheten mellan laddare är väl någon som testat fram och inget som tesla påstått? Så den blir lite svår att hävda ska gälla.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 29 mar 2020 10:26
av Gustafsson
Tror det var en tidig Teslaägare, Sondell eller nåt som räknade ut det.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 29 mar 2020 10:56
av jeppe_sthlm
[mention]blincoln [/mention] Har ni möjligen gjort någon analys på det här i abetterrouteplanner? Om någon i världen skall ha bevis för ett case på stor skala, så måste det ju vara ni :-)