Det är ju ganska ointressant vad omvärlden tycker att vi gör rätt eller fel. Det enda som är intressant är hur effektiva åtgärderna är. Det är såna siffror vi skulle behöva.Verdi skrev:Splfredde skrev:Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
Det mesta som skrivs har ju faktiskt ingen vetenskaplig grund utan är tycke och tolkningar.
En del är tyvärr dessutom medvetet vilseledande och ibland rent falskt....
https://www.regeringen.se/debattartikla ... pandemien/
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-se ... erimentet/
Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
M3 LR -20, okrokad
cpt_rb skrev:Det är ju ganska ointressant vad omvärlden tycker att vi gör rätt eller fel. Det enda som är intressant är hur effektiva åtgärderna är. Det är såna siffror vi skulle behöva.Verdi skrev:Splfredde skrev:Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
Det mesta som skrivs har ju faktiskt ingen vetenskaplig grund utan är tycke och tolkningar.
Det är alltså ointressant vad världens samlade experter tycker? Eller tror du på allvar att resten av världens länder leds av populister som kör över sina experter?
Vi har ingen som helst aning om hur vi ligger till. Enligt grafen som postades här nyligen så fördubblas antalet smittade varannan/var tredje dag. På de 14 dagar som det i snitt tar mellan smittotillfälle och vårdbehov kan det hända OTROLIGT mycket i ett samhälle där folk fortfarande trängs både här och där. Säg att antalet smittade fördubblas var 3:e dag (optimistiskt). Då har du en fyrdubbling om 6 dagar. På tolv dagar har du en 16-dubbling. På 15 dagar en 32-dubbling. Nu har vi 2500 bekräftade fall, varav 144 behöver intensivvård, och vården i Stockholm går _redan_ på knäna och det börjar bli brist på skyddsmateriel. Om 15 dagar kan dessa 2500 vara 80 000. De som behöver intensivvård kan vara nästan fem tusen. Bara en bråkdel kommer få tillgång till en livsuppehållande respirator. Många som behöver respirator är yngre än 60... Just saying. Ingen kan vara säker.
Jäkligt intressant att se hur pass godtrogna och självgoda svenskar ändå är till stor del. "Folkhälsomyndigheten har rätt, alla andra har fel."
Jo, men hur många poliser ser du en vanlig dag? Jag ser oftast noll och det beror inte på att de inte finns. Men det är för få för att kunna övervaka att folk följer ett utegångsförbud.Verdi skrev:frippe skrev:Folk gör inte som de blir tillsagda även om det finns en lag som säger något. Se bara på fortkörningar, slagsmål, skattefiffel eller vad som helst.Verdi skrev:frippe skrev:Förstår inte vad det är som är så svårt.
Symptom - stanna hemma, även 48h efter att de försvunnit.
Inga symptom - ut och rör dig, jobba men upprätthåll distans, minst 1-1,5m meter. Tvätta händerna m.m.
Då behövs inga nedstängningar eller förbud att träffa mer än en annan.
Och stänger du ned, kapar du en topp, men när du öppnar upp igen finns viruset kvar och smittan börjar igen.
Fast folk gör tyvärr inte som de blir tillsagda. Många gör det men långt ifrån alla.
Och ja, tanken med att stänga ner är mer eller mindre att vänta in vaccin. Att satsa på flockimmunitet som Sverige gör kommer kosta massor av människors liv. Det är ju det som är den stora chansningen.
Det verkar lite dubbelt, du misstror svenska myndigheter. Men har hög tilltro till utländska myndigheter. Eller till och med utländska regeringar. Danmarks motsvarighet till folkhälsomyndigheten höll till exempel inte med om effekten av den danska regeringens åtgärder.
Om vi ska tro imperial college och deras studie om de två olika alternativen, mildra eller stoppa helt i väntan på vaccin. Enligt dem skulle ditt alternativ stänga och vänta in vaccin, innebära en total stängning av samhället i fem månader, sedan under 13-18 månader öppna och stänga samhället beroende på hur antal smittade utvecklade sig. Därefter kanske vi har ett vaccin som finns fullt ut tillgängligt för alla. Vilka andra effekter hade det fått på folkhälsan och ekonomin tror du?
Om det finns lagar så kan polisen ingripa. Hade staten sagt "det vore bra om ni höll hastighetsgränsen" eller "vi är tacksamma om ni betalar skatt" så hade det nog inte funkat så bra.
Jag tror på majoriteten. Lite lustigt att engelska experter ansågs som planetens högsta auktoritet inom området så länge de höll med Tegnell och grabbarna på fhm. Men nu när de fick klart för sig vad deras tidigare taktik skulle innebära så tog de till drastiska åtgärder. Vilket vi kommer göra i Sverige också förr eller senare. Men då kan det vara försent.
Vad det får för effekter? Vad tror du en explosion av antalet smittade får för effekter då? Folk kommer inte våga gå ut. Det blir samma katastrof för ekonomin. Dock med betydligt fler dödsoffer som följd. När det tar slut på respiratorer kommer dödssiffrorna explodera. Folk kan inte andas utan en och vårdpersonalen måste börja välja vem som ska dö och vem som ska få leva.
Är lite trött på inte fler tar till sig allvaret. Läser ni inte om hur det ser ut i länder som ligger före oss? Tror ni inte det kommer drabba oss? Jag förstår att det känns surrealistiskt att tänka sig trygga lugna Sverige i en sån krigsliknande situation. Men det kommer hända. Frågan är exakt hur allvarligt läget blir.
Fast, har du sett något uttalande av experter i England i samband med Boris tillkännagivande om nedstängning av landet? Jag har det inte. De kan ha bytt åsikt, eller så lyder de bara de åtgärder deras regering beslutar. Här får du gärna motbevisa mig.
Klart att det är allvarligt, men det är bara därför inte värt att drabbas av panik eller ta till drastiska åtgärder som vi faktiskt inte vet hjälper.
Nej det är möjligt att våra milda åtgärder inte får tillräckligt mildrande effekt på tillverkningsindustrin då övriga världen springer runt i panik. Men vi har då skapat oss ett gott utgångsläge för framtiden.
Och, som jag skrivit tidigare. Corona är inte den enda risken vi har att hantera. Det är en stor risk, men att bara ensidigt hantera den, kan få innebörden att andra risker plötsligt blir värre i det långa loppet. Har vi vunnit något då? Nej vi har bara gjort det sämre för oss.
Jo, jag läser det mesta om situationen i andra länder. Samt följer den statistik som går att följa.
Men jag ser att vi är i olika lägen i olika länder. Vi har olika samhällssätt att hantera situationer på. Att Danmarks regering tar panikbeslut emot sin egna expertmyndighet, behöver inte innebära att det är ett bra beslut. Och kanske inget att ta efter.
Italien hade en skenande utveckling långt före de ens märkte det. Lika så Spanien så jag tror inte att det är två länder vi ska jämföra utveckling med.
Jag uppfattar att överväldigande majoriteten av oss Svenskar är väldigt duktiga på social distans till skillnad gentemot flera sydländska länder. Därför tror inte jag på en likartad utveckling här. Även om många kommer att dö även i Sverige.
Model Y LR.
Model S70D
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det är ingen som vet hur många som är smittade eller har varit smittade idag. Kan mycket väl vara 80 000 eller mer redan idag i Sverige.Verdi skrev:Om 15 dagar kan dessa 2500 vara 80 000.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Verdi skrev:Splfredde skrev:Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
Som jag skrev la jag ingen värdering i inläggen här utan ville mest uppmana alla att tänka på vad och var man läser.
Klockrent blev jag hänvisad till en löpsedel-jagande dagstidning

Ärligt Verdi, vill inte argumentera vidare i denna del, du uppfattade mig uppenbarligen helt fel vilket inte var min mening!
Nu var det ju kanske inte riktigt det jag sa heller.Verdi skrev:cpt_rb skrev:Det är ju ganska ointressant vad omvärlden tycker att vi gör rätt eller fel. Det enda som är intressant är hur effektiva åtgärderna är. Det är såna siffror vi skulle behöva.Verdi skrev:Splfredde skrev:Utan att lägga någon värdering i något av alla inlägg kan man bara konstatera att det skrivs väldigt mycket på väldigt många ställen..........
Det är alltså ointressant vad världens samlade experter tycker? Eller tror du på allvar att resten av världens länder leds av populister som kör över sina experter?
Vi har ingen som helst aning om hur vi ligger till. Enligt grafen som postades här nyligen så fördubblas antalet smittade varannan/var tredje dag. På de 14 dagar som det i snitt tar mellan smittotillfälle och vårdbehov kan det hända OTROLIGT mycket i ett samhälle där folk fortfarande trängs både här och där. Säg att antalet smittade fördubblas var 3:e dag (optimistiskt). Då har du en fyrdubbling om 6 dagar. På tolv dagar har du en 16-dubbling. På 15 dagar en 32-dubbling. Nu har vi 2500 bekräftade fall, varav 144 behöver intensivvård, och vården i Stockholm går _redan_ på knäna och det börjar bli brist på skyddsmateriel. Om 15 dagar kan dessa 2500 vara 80 000. De som behöver intensivvård kan vara nästan fem tusen. Bara en bråkdel kommer få tillgång till en livsuppehållande respirator. Många som behöver respirator är yngre än 60... Just saying. Ingen kan vara säker.
Jäkligt intressant att se hur pass godtrogna och självgoda svenskar ändå är till stor del. "Folkhälsomyndigheten har rätt, alla andra har fel."
Artikeln du refererade till handlade uteslutande om att andra länder tycker vi agerar konstigt, för vi inte gör likadant som dem. Klassisk nyhetsartikel, tunt underbyggd med fakta (iaf som synbart presenteras). Så ur det perspektivet är det lite slumpmässigt tyckande från personer som befinner sig på avstånd.
Att vi inte har några siffror hur vi förhåller oss vet jag också, det hade varit intressant om de fanns dock. Som vi nämnt i tidigare poster.
M3 LR -20, okrokad
- Gustafsson
- Teslaägare
De siffror vi faktiskt har, talar för att Sverige gör rätt just nu. Är inte ett dugg orolig för att myndigheterna skulle tveka att begränsa smittan med fler åtgärder om det behövs. Men vi måste sluta att tro att myndigheterna kommer att lösa problemet åt oss, det kan de inte. Det är upp till oss själva att skydda oss enligt de enkla principer som påpekats.
Om oansvariga i samhället som tex SL inte fattar galoppen, blir det dock problem.
Om oansvariga i samhället som tex SL inte fattar galoppen, blir det dock problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
frippe skrev:Jo, men hur många poliser ser du en vanlig dag? Jag ser oftast noll och det beror inte på att de inte finns. Men det är för få för att kunna övervaka att folk följer ett utegångsförbud.
Fast, har du sett något uttalande av experter i England i samband med Boris tillkännagivande om nedstängning av landet? Jag har det inte. De kan ha bytt åsikt, eller så lyder de bara de åtgärder deras regering beslutar. Här får du gärna motbevisa mig.
Klart att det är allvarligt, men det är bara därför inte värt att drabbas av panik eller ta till drastiska åtgärder som vi faktiskt inte vet hjälper.
Nej det är möjligt att våra milda åtgärder inte får tillräckligt mildrande effekt på tillverkningsindustrin då övriga världen springer runt i panik. Men vi har då skapat oss ett gott utgångsläge för framtiden.
Och, som jag skrivit tidigare. Corona är inte den enda risken vi har att hantera. Det är en stor risk, men att bara ensidigt hantera den, kan få innebörden att andra risker plötsligt blir värre i det långa loppet. Har vi vunnit något då? Nej vi har bara gjort det sämre för oss.
Jo, jag läser det mesta om situationen i andra länder. Samt följer den statistik som går att följa.
Men jag ser att vi är i olika lägen i olika länder. Vi har olika samhällssätt att hantera situationer på. Att Danmarks regering tar panikbeslut emot sin egna expertmyndighet, behöver inte innebära att det är ett bra beslut. Och kanske inget att ta efter.
Italien hade en skenande utveckling långt före de ens märkte det. Lika så Spanien så jag tror inte att det är två länder vi ska jämföra utveckling med.
Jag uppfattar att överväldigande majoriteten av oss Svenskar är väldigt duktiga på social distans till skillnad gentemot flera sydländska länder. Därför tror inte jag på en likartad utveckling här. Även om många kommer att dö även i Sverige.
Det finns poliser lite här och där. Och om det blir förbjudet enligt lag att vistas ute så lär det sociala trycket bli enormt på att alla ska följa lagen. Nu verkar alla lita på att det är lugnt bara man är färre än 500 personer...
Det var den här rapporten som låg till grund för Englands omsvängning.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-17/i ... s-strategi
Tegnell tar dock det osäkra för det säkra och avfärdar det med "osäkert grunddata".Matematiska beräkningar från en grupp forskare vid Imperial College London har fått många britter att sätta teet i halsen. Enligt uträkningar riskerar nämligen en kvarts miljon människor att dö till följd av coronaviruset. Enligt samma rapport riskerar intensivvården att överbelastas åttafalt, om regeringen håller fast vid sin nuvarande strategi och inte vidtar ännu kraftfullare åtgärder för att stoppa smittspridningen, som i andra länder.
– Det svåra nu är att grunddatan är så osäker. Vi vet helt enkelt inte hur det kommer att gå förrän efteråt. Det här är duktiga forskare, men de har räknat fel förut.
Det är klart som fan det hjälper att stänga ner. Det hjälpte i Kina bland annat.
Vad är det som säger att vi inte har skenande smittspridning i just detta nu? Man behöver inte kindpussas för att bli smittad... Jag tror inte det kommer skilja så mycket mellan länderna. Smittotakten ser likartad ut i de flesta länder. Inklusive Sverige.
ChristerSjo skrev:Det är ingen som vet hur många som är smittade eller har varit smittade idag. Kan mycket väl vara 80 000 eller mer redan idag i Sverige.Verdi skrev:Om 15 dagar kan dessa 2500 vara 80 000.
Den relevanta siffran är den som gäller antalet som behöver intensivvård. Men det hoppade du över lämpligt nog. Hur många smittade är egentligen ointressant eftersom så många verkar ha milda symptom.
- Gustafsson
- Teslaägare
De utan symptom är väldigt intressanta att följa dock, för antalet säger något om när sjukdomen slutar att spridas. Därav gör man ju stickprov som någon slags SIFO undersökning nu. Hög andel friska smittade är väldigt bra, förutsatt att de inte utgör en pool som kommer att behöva intensivvård i morgon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Och denna
Är ju samma nyhet rundgång internet eko kammare
T i självvald karantän
ms 76132 "Eleamore"
Vi kan inte stänga ner världen i 1,5 till 2 år vilket är tiden det tar att ta fram ett hyfsat säker vaccin. Då kommer åtgärden döda betydligt fler än själva sjukdomen. Enda vettiga skyddet är att vi är tillräckligt många i samhället som är immuna så att viruset inte har en chans att sprida sig nästa gång det återkommer i höst.Verdi skrev:Och ja, tanken med att stänga ner är mer eller mindre att vänta in vaccin. Att satsa på flockimmunitet som Sverige gör kommer kosta massor av människors liv. Det är ju det som är den stora chansningen.
Har vi en skenande smittspridning så är det ju positivt eftersom konsekvenserna av SARS-CoV-2 i så fall är minimala. Det är antalet svårt insjukna som måste hanteras, dödsfall följas upp och så får vi testa så mycket som det går vilket vi antagligen gör. Vi ligger ju rätt bra till med antal test per capita i de siffror jag sett även ifall det också finns många länder som gör ett bättre jobb.Verdi skrev:Vad är det som säger att vi inte har skenande smittspridning i just detta nu? Man behöver inte kindpussas för att bli smittad... Jag tror inte det kommer skilja så mycket mellan länderna. Smittotakten ser likartad ut i de flesta länder. Inklusive Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Systembolagets försäljning av alkohol har ökat med tio procent under senaste månaden jämfört med motsvarande period 2019. Det är också ett folkhälsoproblem i dessa pandemitider...
Installerat 13,2 kWp solceller
- ChristerSjo
- Teslaägare
Till viss del bunkring eller deprisionshämmande. Eller som kassörskan sa på vår Hemköp butik kring bunkring av dasspapper. "Men kolla vad dom bunkrar ärtssoppa och gulaschsoppa och fan vet vad, självklart dom behöver toapapper".+46 skrev:Systembolagets försäljning av alkohol har ökat med tio procent under senaste månaden jämfört med motsvarande period 2019. Det är också ett folkhälsoproblem i dessa pandemitider...

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det är lite väl förenklat då du glömmer bort inkubationstiden.Svenssons skrev:Har vi en skenande smittspridning så är det ju positivt eftersom konsekvenserna av SARS-CoV-2 i så fall är minimala. Det är antalet svårt insjukna som måste hanteras, dödsfall följas upp och så får vi testa så mycket som det går vilket vi antagligen gör. Vi ligger ju rätt bra till med antal test per capita i de siffror jag sett även ifall det också finns många länder som gör ett bättre jobb.Verdi skrev:Vad är det som säger att vi inte har skenande smittspridning i just detta nu? Man behöver inte kindpussas för att bli smittad... Jag tror inte det kommer skilja så mycket mellan länderna. Smittotakten ser likartad ut i de flesta länder. Inklusive Sverige.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Rejäl ökning i Stockholm. Tydligen presskonferens kl 18, så det måste vara lite speciellt ?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- ChristerSjo
- Teslaägare
143 konstaterade smittade igår och 111 idag så här långt.Remuz skrev:Rejäl ökning i Stockholm. Tydligen presskonferens kl 18, så det måste vara lite speciellt ?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Låter inte så exceptionellt. Skulle vilja ha ett självtest. Har hostat som en tok i två dagar nuChristerSjo skrev:143 konstaterade smittade igår och 111 idag så här långt.Remuz skrev:Rejäl ökning i Stockholm. Tydligen presskonferens kl 18, så det måste vara lite speciellt ?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- ChristerSjo
- Teslaägare
Siten är nere, för hårt tryck på den kanske.Remuz skrev:Rejäl ökning i Stockholm. Tydligen presskonferens kl 18, så det måste vara lite speciellt ?
www.sll.se
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- Gustafsson
- Teslaägare
Så sant, nu är siffror svårtolkade...LarsL skrev:De har alltså börjat testa igen? Inte så svårt att få en ökning då.
lite mer läsning...
https://www.nrk.no/trondelag/derfor-far ... 1.14957935
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det som genomsyrar Region Stockholms presskonferens (förutom att de börjar få ont om platser och resurser) är att det är många som besöker vårdcentraler etc fast de inte skulle behöva det. Det tynger vården enormt att de måste ta hand om sådan som inte behöver vård. Men tyvärr är det så det alltid ser ut problemet nu i denna hysteri så ökar dessa personer lavinartat är min tro/spekulation.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.