Sida 10 av 21

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:01
av MWall
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:03
av mans71
MWall skrev:
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)
Fast bilen kostar 1575000 i grundpris på audi.se?

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:06
av macky
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)
Fast bilen kostar 1575000 i grundpris på audi.se?
Det priset gäller RS-versionen. Där var ju förmånsvärdet 14500 ca.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:09
av Legato
macky skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)
Fast bilen kostar 1575000 i grundpris på audi.se?
Det priset gäller RS-versionen. Där var ju förmånsvärdet 14500 ca.
Var hittar du det? Och är det någon som vet om man kan lita på 6500:- för GT?

En extremt basutrustad GT känns plötsligt intressant...

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:10
av mans71
macky skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)
Fast bilen kostar 1575000 i grundpris på audi.se?
Det priset gäller RS-versionen. Där var ju förmånsvärdet 14500 ca.
Ja, ser det nu, klickade bara på 1:a sidan och noterade inte det... då blir det ju lite annat förstås!

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:31
av macky
Legato skrev:
macky skrev:
mans71 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval :shock:

Passerar du 1,6 så är nog inte förmånsvärdet ok längre heller. ;)
Fast bilen kostar 1575000 i grundpris på audi.se?
Det priset gäller RS-versionen. Där var ju förmånsvärdet 14500 ca.
Var hittar du det? Och är det någon som vet om man kan lita på 6500:- för GT?

En extremt basutrustad GT känns plötsligt intressant...
Indikationer från audi-handlare enligt tidigare inlägg i tråden. Så inte fastställt än av SKV så jag vet inte mer än vad som framkommit i tråden här.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 18 feb 2021 19:59
av dd88
Underlaget jag postade ovan är från min säljare och enligt han så spikas det senare i veckan, med andra ord möjligt att förändring sker. Ska få nytt underlag så snart det är klart.
CCC47C26-B4BC-489F-83C3-39CDE9C83F07.jpeg

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 20:35
av mati
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:13
av Legato
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:22
av taliz
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
KÖP! :lol:

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:25
av mati
Legato skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...
Det är väl som vanligt med Audi. Man måste lägga till utrustning för 200+k för att få den bil man vill ha. Och vippps så passerar förmånsvärdet 10000kr/månad. Det är ju därför min e-tron har så högt förmånsvärde. Utan extrautrustning hade den legat på en rätt så okej nivå. Men då hade jag inte ens haft en backkamera. Och inte nånting annat heller.
Så sett haltar min jämförelse inser jag nu. Och din också. En Model 3 har ju i princip allt som finns att få redan som standard.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:27
av mati
taliz skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
KÖP! :lol:
Ja nej visst såklart. :lol:

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:32
av taliz
Måste erkänna att den inte ser så tokig ut i vissa färgsättningar, och placering av skärmar etc är bättre än i Taycan.
Om dom kunde stoppa in NCMA med ~130kwh hade det varit lockande minst sagt, trots att jag är långt ifrån något fan av Audi.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 21:37
av macky
Legato skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...
Bäst att låta bli kanske om man tycker det är jobbigt att betala för tillval och ser det som att valmöjligheterna är tvång. Köp den i svart så kommer du undan med 4000 för svart grill. Vill man inte ha färglad interiörbelysning så väljer man helt enkelt att inte klicka i det tillvalet. Man kan ju vända på det och istället se allt som ingår som panoramatak, backkamera, dämparreglering, advanced key mm. Jag blir själv förvånad över hur lite extrautrustning som krävs för att få till en bra spec. Bidrar i sig till låga totala förmånsvärden då extrautrustning brukar paja kalkylen en del.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 22:08
av Legato
macky skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...
Bäst att låta bli kanske om man tycker det är jobbigt att betala för tillval och ser det som att valmöjligheterna är tvång. Köp den i svart så kommer du undan med 4000 för svart grill. Vill man inte ha färglad interiörbelysning så väljer man helt enkelt att inte klicka i det tillvalet. Man kan ju vända på det och istället se allt som ingår som panoramatak, backkamera, dämparreglering, advanced key mm. Jag blir själv förvånad över hur lite extrautrustning som krävs för att få till en bra spec. Bidrar i sig till låga totala förmånsvärden då extrautrustning brukar paja kalkylen en del.
Det var ju inte det jag sa. Det jag sa är att konfiguratorn är dålig samt att det är irriterande när man gör något dåligt från början för att säkra en tillvalsintäkt. Jag tror det är svårt att hitta någon som tycker den grå grillen är snyggare än den svarta och tillverkningskostnaden är garanterat nära nog identisk.

Håller inte med ang att standardutrustningen är bra. Tycker jag var väldigt "sparsam" men det blev ändå drygt 100k extra. Att exempelvis adaptiv farthållare inte är standard är bara fånigt imo. Är nog standard på merparten av marknadens billigaste elbilar tom.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 22:14
av Legato
Undrar fortfarande om det enda man får extra för nästan 40.000:- i "Dynamikpaket +" vs "Dynamikpaket" är:

"Det futuristiska, digitala sportljudet hos e-tron förstärker bilens känsla och sportiga egenskaper" :o :D

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 22:44
av macky
Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...
Bäst att låta bli kanske om man tycker det är jobbigt att betala för tillval och ser det som att valmöjligheterna är tvång. Köp den i svart så kommer du undan med 4000 för svart grill. Vill man inte ha färglad interiörbelysning så väljer man helt enkelt att inte klicka i det tillvalet. Man kan ju vända på det och istället se allt som ingår som panoramatak, backkamera, dämparreglering, advanced key mm. Jag blir själv förvånad över hur lite extrautrustning som krävs för att få till en bra spec. Bidrar i sig till låga totala förmånsvärden då extrautrustning brukar paja kalkylen en del.
Det var ju inte det jag sa. Det jag sa är att konfiguratorn är dålig samt att det är irriterande när man gör något dåligt från början för att säkra en tillvalsintäkt. Jag tror det är svårt att hitta någon som tycker den grå grillen är snyggare än den svarta och tillverkningskostnaden är garanterat nära nog identisk.

Håller inte med ang att standardutrustningen är bra. Tycker jag var väldigt "sparsam" men det blev ändå drygt 100k extra. Att exempelvis adaptiv farthållare inte är standard är bara fånigt imo. Är nog standard på merparten av marknadens billigaste elbilar tom.
Det är din åsikt, hur ska du kunna veta vad köparna world wide rycker om färgen på grillen? Du skriver ju att de tvingar på utrustningen och ugår från dina preferenser. Man kan så klart jämföra med andra billigare märken men för att vara en audi eller andra (tyska) konkurrenter har den ovanligt mycket utrustning som är standard. Jmf Taycan är det ju ett fynd utrustningsmässigt. Ratt ingår tex. också. ;)

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 23:08
av Legato
macky skrev:
Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Mmm. Lägre förmånsvärde än en 3 Performance också trots typ 60% högre pris.

Som sagt, absurt att SKV accepterat A5 som "likvärdig bil", A7 är ju på alla sätt närmare.

På onsdag ska jag klämma och känna, synd att man inte får provköra bara.

Tycker bilen är grymt snygg och tror den är riktigt fin att köra, men samtidigt irriterar jag mig på konfiguratorn som är omöjlig att navigera samt utrustning de försöker tvinga på en. Typ sätta på en riktigt ful grå plastgrill som standard och sen ta drygt 20.000:- för att göra den (och lite annat) svart. Eller 10.000 för några RGB-leds i kupén...
Bäst att låta bli kanske om man tycker det är jobbigt att betala för tillval och ser det som att valmöjligheterna är tvång. Köp den i svart så kommer du undan med 4000 för svart grill. Vill man inte ha färglad interiörbelysning så väljer man helt enkelt att inte klicka i det tillvalet. Man kan ju vända på det och istället se allt som ingår som panoramatak, backkamera, dämparreglering, advanced key mm. Jag blir själv förvånad över hur lite extrautrustning som krävs för att få till en bra spec. Bidrar i sig till låga totala förmånsvärden då extrautrustning brukar paja kalkylen en del.
Det var ju inte det jag sa. Det jag sa är att konfiguratorn är dålig samt att det är irriterande när man gör något dåligt från början för att säkra en tillvalsintäkt. Jag tror det är svårt att hitta någon som tycker den grå grillen är snyggare än den svarta och tillverkningskostnaden är garanterat nära nog identisk.

Håller inte med ang att standardutrustningen är bra. Tycker jag var väldigt "sparsam" men det blev ändå drygt 100k extra. Att exempelvis adaptiv farthållare inte är standard är bara fånigt imo. Är nog standard på merparten av marknadens billigaste elbilar tom.
Det är din åsikt, hur ska du kunna veta vad köparna world wide rycker om färgen på grillen? Du skriver ju att de tvingar på utrustningen och ugår från dina preferenser. Man kan så klart jämföra med andra billigare märken men för att vara en audi eller andra (tyska) konkurrenter har den ovanligt mycket utrustning som är standard. Jmf Taycan är det ju ett fynd utrustningsmässigt. Ratt ingår tex. också. ;)
Veta? Var det inte tillräckligt tydligt när jag skrev tror? Handen på hjärtat nu, vad tycker du själv? Gillar du den gråa grillen? De grå standardfälgarna?

Ja, jag jämför inte med bilvärldens högsta marginaler (Porsche), givetvis är allt välutrustat jämfört med det.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 19 feb 2021 23:33
av martinot
mati skrev:
Inte så lite sjukt att den är billigare än min e-tron 55. Visserligen 50k dyrare, men förmånsvärdet är lägre. Jag fattar ingenting. :shock:
Japp. Verkligen märkligt skatte/förmånssystem vi har i landet. Inte mycket logik alla gånger. :?

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 06:47
av macky

Veta? Var det inte tillräckligt tydligt när jag skrev tror? Handen på hjärtat nu, vad tycker du själv? Gillar du den gråa grillen? De grå standardfälgarna?

Ja, jag jämför inte med bilvärldens högsta marginaler (Porsche), givetvis är allt välutrustat jämfört med det.
Ok, du tror det. Personligen kommer jag inte bedöma det förrän jag sett IRL. Kan säkert funka mot vissa ljusare färger. Men som sagt får man fronten i bilens färg för 4000 vilket är en försumbar kostnad. Vill man ha helsvart front plus annat blir det dyrare. Har sett billigare optikpaket på audi men som helhet vidhåller jag att den har en hel del utrustning från början som jag plockat på min nuvarande e-tron. 100 k extra är lite på en så dyr audi och jag jämför då primärt mot andra audis eller tyska konkurrenter med liknande tillvalsmodeller.

Du jämför alltså inte audi som har runt de näst högsta marginalerna mot porsche men gärna mot marknadens billigaste elbilar. Trots att det rör sig om systerbilar dessutom.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 06:49
av macky
Legato skrev:
Undrar fortfarande om det enda man får extra för nästan 40.000:- i "Dynamikpaket +" vs "Dynamikpaket" är:

"Det futuristiska, digitala sportljudet hos e-tron förstärker bilens känsla och sportiga egenskaper" :o :D
Volframkarbidbromsar kommer då även med. Det låter dyrt håller jag med om. För att slippa bromsdamm på en elbil där problemet är rätt begränsat. Men de kanske är avsevärt bättre även bromsmässigt.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 07:54
av dd88
Jag vill tro att dynamikpaket och dynamikpaket+ kommer ha en prisskillnad på cirka 5000kr, precis som i övriga EU.

Har specat en bil som jag ska få offert på i veckan, offerten jag fick tidigare hade försäljaren gjort själv baserat på hur jag brukar beställa våra bilar.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 09:23
av OfarligTesla
Speccade upp en på hemsidan, var sparsam och försökte egentligen bara matcha det som nya S erbjuder och inget extra, utgick till och med från en Quattro även om RS krävs för prestandamatchning. Hamnade på 1.44 mille så 400k mer än S. Det blev lite väl dyrt tyvärr.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 09:42
av MWall
OfarligTesla skrev:
Speccade upp en på hemsidan, var sparsam och försökte egentligen bara matcha det som nya S erbjuder och inget extra, utgick till och med från en Quattro även om RS krävs för prestandamatchning. Hamnade på 1.44 mille så 400k mer än S. Det blev lite väl dyrt tyvärr.
Jo fast då får du en massa på Audin som Teslan inte kan matcha istället. ;)

Re: Audi e-tron GT

Postat: 20 feb 2021 09:51
av OfarligTesla
MWall skrev:

Jo fast då får du en massa på Audin som Teslan inte kan matcha istället. ;)
Självklart, men även massa på Teslan som Audin inte kan matcha. Kontentan blir helt enkelt att när de är så lika som det går (bortsett från prestandan) så kostar Audin 400k mer, det är på tok för mycket för mig