Sida 10 av 23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 15:33
av taliz
Zalman3 skrev:

Här hamnar OKQ8:s nya snabbladdare.

• Upplands Väsby (Glädjens trafikplats södergående)
• Sollentuna (Emblavägen)
• Danderyd (Enebybergsvägen)
• Hägersten (Kontrollvägen)
• Örebro (Västhagagatan)
• Sillekrog södergående
• Ödeshög (Liljekonvaljvägen)
• Huskvarna (Grännavägen)
• Bäckebol (Transportgatan)
• Kungsbacka (Energigatan)
• Malmö (Batterigatan)
https://www.vibilagare.se/nyheter/karta ... abbladdare
Nada på östkusten, som vanligt.
Bara Tesla och ionity som har något över 50kw att erbjuda om man ska köra längs E22.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 16:08
av R_Edvinsson
taliz skrev:
Zalman3 skrev:

Här hamnar OKQ8:s nya snabbladdare.

• Upplands Väsby (Glädjens trafikplats södergående)
• Sollentuna (Emblavägen)
• Danderyd (Enebybergsvägen)
• Hägersten (Kontrollvägen)
• Örebro (Västhagagatan)
• Sillekrog södergående
• Ödeshög (Liljekonvaljvägen)
• Huskvarna (Grännavägen)
• Bäckebol (Transportgatan)
• Kungsbacka (Energigatan)
• Malmö (Batterigatan)
https://www.vibilagare.se/nyheter/karta ... abbladdare
Nada på östkusten, som vanligt.
Bara Tesla och ionity som har något över 50kw att erbjuda om man ska köra längs E22.

Ganska uselt med tanke på hur mycket trafik det är norrifrån ner mot Öland.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 16:30
av Mickep
Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 16:31
av Mickep
Mickep skrev:
Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
Som svar på min egen fråga så finns det en del...

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 16:33
av R_Edvinsson
Mickep skrev:
Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
4-5st finns det minst.

Men inga av dem ligger tyvärr i direkt anslutning till E22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 22 jun 2021 17:02
av +46
Kanske lite off topic men något som gör mig heligt förbannad är OkQ8 centralstyrning! I minst tio år har man kunnat tanka alkylatbensin på pump i Norrtälje. Det har varit helt suveränt och uppskattat av såväl bofasta som sommargäster som vill minska utsläppen från diverse trädgårdsmaskiner, båtmotorer, vattenskotrar, mm. Döm om min förvåning när det var dags att fylla upp ett dussin reservdunkar för årets energibehov. Pumpen var borttagen. Började leta runt macken men kunde inte hitta någon ny pumpplacering. Var därför tvungen att uppsöka någon i butiken. Det visade sig att OkQ8 har centralt bestämt sig för att de inte ska tillhandahålla alkylatbensin på pump. Oavsett miljönytta, personalens protester, lokal efterfrågan och önskemål. Istället vill de att vi välja att betala mer än dubbelt så mycket för alkylatbensinen per liter + att vi ska tvingas att köpa det i små engångsförpackningar av plast. Snacka om miljöhyckleri!

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 09:22
av Hmpftfhdns
– Det är klokt att börja med storstäderna eftersom 42 procent av alla elbilar i Sverige och Danmark finns i huvudstadsområdena. Här är behovet och marknaderna störst, säger Marc Skriver-Bayer, som är chef för snabbladdning och e-mobilitet för den danska marknaden, till OKQ8:s tidning Oqtan.
Är det rätt tänkt? Hur många av dessa elbilar i storstadsområdena har möjlighet till hemmaladdning? Med möjlighet till hemmaladdning och rejäl räckvidd är jag totalt ointresserad av snabbladdare i min egen stad. I det användarfallet är det mycket viktigare att det finns ute efter vägarna -- gärna på trevligare ställen än bensinstationer :?

Bra att det byggs i alla fall -- kommer behövas överallt.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 09:41
av heldiggrisen
Hmpftfhdns skrev:
– Det är klokt att börja med storstäderna eftersom 42 procent av alla elbilar i Sverige och Danmark finns i huvudstadsområdena. Här är behovet och marknaderna störst, säger Marc Skriver-Bayer, som är chef för snabbladdning och e-mobilitet för den danska marknaden, till OKQ8:s tidning Oqtan.
Är det rätt tänkt? Hur många av dessa elbilar i storstadsområdena har möjlighet till hemmaladdning? Med möjlighet till hemmaladdning och rejäl räckvidd är jag totalt ointresserad av snabbladdare i min egen stad. I det användarfallet är det mycket viktigare att det finns ute efter vägarna -- gärna på trevligare ställen än bensinstationer :?

Bra att det byggs i alla fall -- kommer behövas överallt.
En stor del av mina kolleger bor i lägenhet i storstad, utan möjlighet till hemmaladdning.

Kan man (som med I5 tex) ladda "fullt" på 20 minuter en dag i veckan på väg till jobb, så öppnas dörrarna för många till att skaffa elbil.

Sen hoppas jag det kommer upp fler och fler 11/22kW stolpar runt om i storstädarna (och andra ställen i landet självklart), så man kan lämna bilen på gatan några timmar för att fylla batterierna.

Men båda behövs, och OKQ8s satsning är ett steg på vägen.

Eftersom det är en kommersiell satsning, så känns det smartare att börja i Malmö än i Abbekås.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 09:47
av tor-ake
+46 skrev:
Kanske lite off topic men något som gör mig heligt förbannad är OkQ8 centralstyrning! I minst tio år har man kunnat tanka alkylatbensin på pump i Norrtälje. Det har varit helt suveränt och uppskattat av såväl bofasta som sommargäster som vill minska utsläppen från diverse trädgårdsmaskiner, båtmotorer, vattenskotrar, mm. Döm om min förvåning när det var dags att fylla upp ett dussin reservdunkar för årets energibehov. Pumpen var borttagen. Började leta runt macken men kunde inte hitta någon ny pumpplacering. Var därför tvungen att uppsöka någon i butiken. Det visade sig att OkQ8 har centralt bestämt sig för att de inte ska tillhandahålla alkylatbensin på pump. Oavsett miljönytta, personalens protester, lokal efterfrågan och önskemål. Istället vill de att vi välja att betala mer än dubbelt så mycket för alkylatbensinen per liter + att vi ska tvingas att köpa det i små engångsförpackningar av plast. Snacka om miljöhyckleri!
Från min tid på OKQ8 skulle jag gissa att det handlar om logistik - att OKQ8s centrala distributionsplanering inte vill ha en specialare för vissa stationer och därför behöva ta upp ett helt fack i tankbilen med en mindre mängd alkylatbensin. Det börjar ju också komma ett större urval batteridrivna trädgårdsmaskiner, samt att tvåtaktsmotorer borde förbjudas omgående. Alkylatbensin är inte en framtidslösning.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 09:47
av fth
Mickep skrev:
Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
Jag tycker iofs det är berättigat att kritisera efter vad kedjorna har idag, planer/visioner/fantasier är det väldigt svårt att ladda vid.

Det har ju tyvärr visat sig många gånger att det är mycket snack och lite verkstad i dom här sammanhangen.

/fth

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 09:55
av heldiggrisen
fth skrev:
Mickep skrev:
Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
Jag tycker iofs det är berättigat att kritisera efter vad kedjorna har idag, planer/visioner/fantasier är det väldigt svårt att ladda vid.

Det har ju tyvärr visat sig många gånger att det är mycket snack och lite verkstad i dom här sammanhangen.

/fth
100% enig.

Segt att komma bort från en petroleums-industri som har inkomster lik Nya Zeelands BNP per år.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 10:06
av Jerker
Som det utvecklas nu så bildas det ett antal stora laddningscentra längs de stora vägarna där alla etablerar sig. Det är lite synd. Bättre vore om snabbladdarna spreds ut på fler platser så det ökar valfriheten i var man kan stanna.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 11:29
av tor-ake
Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.

Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 11:33
av Jerker
tor-ake skrev:
Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.

Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Jag vet inte om jag tycker att du skriver emot mig. Jag var iofs inte så mångordig men jag menar ju att det är bättre att det finns 8 laddare var femte mil än 40 laddare var 20:e mil.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 11:51
av MrRun
Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Bild

Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 11:55
av tor-ake
Jerker skrev:
tor-ake skrev:
Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.

Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Jag vet inte om jag tycker att du skriver emot mig. Jag var iofs inte så mångordig men jag menar ju att det är bättre att det finns 8 laddare var femte mil än 40 laddare var 20:e mil.
Åtta laddare idag låter ju bra, men vi ser ju redan idag, med den lilla marknadsandel som Tesla ändå har, att åtta SuC-stalls skulle vara alldeles för lite på vissa ställen. Bättre att de satsar rejält, och bygger ett kundförtroende att det alltid finns plats och aldrig är kö. Även om det bara är fem mil till nästa laddstation om det är kö, så är det en halvtimme extra körning som man måste ta höjd för både i laddstatus och "mag"-status. Jag ser framför mig familjens plågade blickar när jag proklamerar att "Tyvärr, nu blev det lång kö här i Tönnebro, vi måste åka vidare till Söderhamn". Detta scenario inträffar i princip aldrig med SuC-nätverket, och precis på samma sätt vill jag ha det med nästa bil också. Även om det inte är en Tesla.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 12:01
av Jerker
MrRun skrev:
Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Bild

Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 13:09
av Nect
Jerker skrev:
MrRun skrev:
Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Bild

Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.

+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)

Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla :cry:

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 14:29
av Hmpftfhdns
+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)

Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla :cry:
Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.

Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 15:42
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)

Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla :cry:
Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.

Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet
Har inte använt det själv (har fegat med diesel på fjällresor, och av effektivitetsskäl), men hört och sett bilder att Tesla satt upp temporära laddlösningar under den typen av lov/helger och på platser med mycket köer.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 15:45
av iAkita
Jerker skrev:
MrRun skrev:
Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Bild

Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.
Jag håller med. Nu ser det ut som om det riskerar bli överetablering på vissa ställen, samtidigt som hålen i framförallt Norrland fortfarande gapar tomt.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 23 jun 2021 16:01
av chaffis75
Har de nämnts något om hur många laddare de blir per plats? Ser de finns många åsikter om de men vad har okq8 sagt de ska sätta upp?

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 30 jun 2021 23:58
av MrRun
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2

https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/

Bild

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 01 jul 2021 00:02
av martinot
MrRun skrev:
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?

Trevligt att det äntligen är på G! :)

Det sagt håller med om din viktiga fråga.

Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.

Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Postat: 01 jul 2021 00:08
av MrRun
martinot skrev:
MrRun skrev:
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?

Trevligt att det äntligen är på G! :)

Det sagt håller med om din viktiga fråga.

Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.

Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Man kan ju hoppas att, och till slut kommer nog alla olika aktörer att komplettera varandra.