Sida 10 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 07:28
av Peter Andersson
Ioniq 5 vs VW ID4.

Priserna
Early bird-versionen med "Project 45" -paketet, begränsat till 3 000 enheter över hela världen, kostar 59 550 euro och erbjuder en prisfördel på upp till 5 000 euro. Modellen kan reserveras via sin egen webbplats. Ioniq 5 Project 45 innehåller det stora 72,6 kWh batteriet, fyrhjulsdrift, framsäten med relaxfunktion, det elektriskt skjutbara bakre bänkstolen, soltaket och 20-tums lättmetallfälgar. Det inkluderar också tillgång till Ionity snabbladdningsnätverk i två år utan basavgift.

Hyundai
Vilstolarna med fotstöd ingår i specialmodellen.
Grundmodellen, 125 kW Ioniq 5 med bakhjulsdrift och det lilla batteriet, kostar från 41.990 euro och är därför fullt stödberättigad som en del av e-bilsubventionen. Tillsammans med Hyundai-tillverkarens andel får kunden Ioniq 5 från 32330 euro. Dessa inkluderar
Helt LED-strålkastare, LED-bakljus, 19-tums lättmetallfälgar, backkamera, uppvärmda framsäter samt adaptiv farthållare och igenkänning av trafikskyltar är standardfunktioner här. Hyundai kommer att skicka in priserna för de andra modellerna senare.

Konkurrensen.
Hyundai Ioniq 5 går direkt till nya VW ID.4. Modellen på den modulära elektriska byggsatsen (MEB) är 4,58 meter lång, 1,85 meter bred och 1,61 meter hög - så båda modellerna är nästan lika stora. Med hjulbasen från 3,0 till 2,77 meter till nackdel för VW är de första skillnaderna redan märkbara. Och de går ännu längre: Om ID.4 är utrustad med 52 kWh batteri är räckvidden bara 345 kilometer. ID.4, som går till 100 km / h på 9,0 sekunder, kostar bara från 36 680 euro.

En fördel jämfört med den mycket dyrare Ioniq 5. När det gäller räckvidd är Volkswagen med sitt stora batteri framför. 77 kWh-versionen klarar 522 kilometer och ligger några kilometer efter sydkoreanska - och prisskillnaden? Du kan inte fixa det ännu. Medan inträde i ID.4-världen med det stora batteriet börjar på 44 450 euro, kostar den fullt utrustade lanseringsversionen på 72,6 kWh 59 550 euro, med en kundnytta på 5000 euro. Vi uppskattar att toppmodellen på Hyundai ligger strax under 50 000 euro.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... egen-id-4/


Jämförelse
Ioniq 5
125 kW (170hk) Ioniq 5 med bakhjulsdrift och det lilla batteriet, kostar från 41.990 euro 
Svenskt pris min killgissning, ca 480.000kr.
58kWh
Räckvidd 390km

VW ID4
77Kwh
Räckvidd 520km
Pris 42.950 euro
Svenskt pris 509.900kr.

VW ID4
55kWh
Räckvidd 360km
36.950 euro
Svenskt pris 446.900kr.

Edit
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Om man mest kör korta sträckor och kan ladda till 80% på 18 minuter när man åker på långresan?
Vi har ju sett att gamla Hyundai Ioniq 28kWh kunnat köra hyfsat snabbt på långresor tack vare att den laddar snabbt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 07:47
av Skabb1
Leaf skrev:
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)
Jag förstår dina tankar.

Är det för övrigt inte lite konstigt att de inte verkar finnas några pressbilder på bagageutrymmet och frunken?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:09
av Bjelke
martinot skrev:
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Håller med helt.

På detta forum är det dock en liten "helig ko" att man inte får uttrycka missnöje med dagens laddinfrastruktur, eller brister med dagens batterikapacitet.

Då halshuggs man för att inte ha rätt tro och rätt inställning.
Det behövs helt klart bättre laddinfra och större batterier, speciellt för icke Tesla men även för Tesla också, vi är
långt ifrån i mål...
utbudet börjar iaf bli bättre och Ionicen kanske sätter lite press på övriga :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:15
av Jerker
Peter Andersson skrev:
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:21
av Esterox
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:22
av HelectriC
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)
Jag förstår dina tankar.

Är det för övrigt inte lite konstigt att de inte verkar finnas några pressbilder på bagageutrymmet och frunken?
finns massor med video och bilder från frunk och trunk på ionic 5, kolla YT.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:23
av Peter Andersson
Jerker skrev:
Peter Andersson skrev:
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.
När du byter bil nästa gång.
Hur mycket mera är du beredd att betala för att få ännu längre räckvidd?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:24
av HelectriC
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
jag tycker Hyundai verkligen har steppat upp senaste åren. För 5år sen hade jag aldrig ens kollat åt Hyundai, men nu har de europeisk design och inte lika mycket Koreakrams. Känslan på grejerna när man tar i de tycker jag definitivt är på nivå med Tesla.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:40
av Peter Andersson
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.

Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.

Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:47
av dd88
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Skulle vilja påstå att det gäller mer eller mindre alla elbilar idag.

Det jag gillar med Ioniq 5 är att den känns fräsch utan att vara konstig, modern utan att vara krystad.

Lär komma motsvarande fossilbilar men Ioniq 5 är vad jag förväntar mig av en ny bil 2021.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:48
av tor-ake
HelectriC skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
jag tycker Hyundai verkligen har steppat upp senaste åren. För 5år sen hade jag aldrig ens kollat åt Hyundai, men nu har de europeisk design och inte lika mycket Koreakrams. Känslan på grejerna när man tar i de tycker jag definitivt är på nivå med Tesla.
Den här bilden på Hyundai Konas 2020 instrumentbräda begs to differ Bild

Vet inte om de försöker vara retro eller om de bara inte bryr sig alls om design? Samma sak med nuvarande ioniq, inredningen ser ut som en toyotaprodukt från 25 år sedan. Inget egentligt fel i det, men sugen på att köpa en? Knappast.

Nu ser ju Ioniq 5 inte alls ut så här, vilket är en jäkla tur för dem.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 08:54
av Leaf
Peter Andersson skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.

Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.

Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Håller helt med.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 09:17
av Esterox
Leaf skrev:
Peter Andersson skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.

Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.

Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Håller helt med.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.


Har ju bra erfarenhet från branschen osv.
Jag håller med om att verkstadsbesök inte speglar vad många anser vara kvalité.

Men samtidigt så måste kvalité vara en del utav, buller, kupeljud, väghållning m.m. Är ju ändå när bilen används som det betyder något. Sen om Bil A eller B står mest på verkstad spelar ju också roll men när jag kör en bil vill jag kunna göra det bekvämt och bra. Det saknar koreanerna och japanerna och har alltid gjort. Och VW elbilar är ju lika illa det. Väldigt bullriga men det syntes ju redan på bilderna och jag konstaterade det någonstans på forumet med.

Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 09:33
av Peter Andersson
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.

Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.

Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.

Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.

Edit:
Det är nu strömhopp med personal från exempelvis Mercedes till Tesla Berlin.

En fråga man kan ställa sig är, hur går det då för Mercedes när eliten lämnar Mercedes?

Och vilka fördelar har tyska bilar kvar om Tesla Berlin har överlägsen eldrivlina och nu får Mercedes kvalitet på allt övrigt?

Inte undra på att Mercedes facket är oroade.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 09:39
av MWall
Peter Andersson skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.

Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.

Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Jag var seriöst intresserad av en Kia Stinger när den kom 2017. 370 hästars V6 med dubbelturbo i en mellanstor kaross med fyra dörrar och halvkombi för ~500 tusen. Inredningen och allt såg också hyfsat bra ut. Tror den var utvecklad av folk från Audi och BMW faktiskt.

Dvs jag har inget principiellt mot Kia och Hyundai som märken utan ser till vad man faktiskt får. Däremot skulle jag aldrig drömma om att köpa en plastig standardvagn med trött 2 liters bensinmotor utan turbo på 130 hästar med argument om lågt pris, långa garantier och hög driftsäkerhet. Det kan man göra om man verkligen inte har råd med nåt annat (skulle nog ändå föredra en begagnad Volvo eller dyl) eller om man helt enkelt inte bryr sig om vad man åker runt i.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 09:41
av Esterox
Peter Andersson skrev:
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.

Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.

Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.

Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.

Edit:
Det är nu strömhopp med personal från exempelvis Mercedes till Tesla Berlin.

En fråga man kan ställa sig är, hur går det då för Mercedes när eliten lämnar Mercedes?

Och vilka fördelar har tyska bilar kvar om Tesla Berlin har överlägsen eldrivlina och nu får Mercedes kvalitet på allt övrigt?

Inte undra på att Mercedes facket är oroade.

Och du åkte A4 Avant ?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 09:56
av MWall
Peter Andersson skrev:
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.

Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.

Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.

Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.

Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 10:32
av mati
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 10:43
av thnis
mati skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Ja det är sjukt mycket pengar. Vill man ha det största batteriet och awd tror jag inte det räcker med 500’ kr. Tror det kommer vara +600’ kr. Spelar liksom ingen roll vad bilen kostar i Euro i Tyskland.. Här i Sverige så vet biltillverkarna att ta bra/överbetalt för elbilarna.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 10:48
av Esterox
mati skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.

Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.

Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.

Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.

Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 10:56
av Zalman3
MWall skrev:
Peter Andersson skrev:
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.

Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.

Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.

Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.

Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.

Lite intressant vad som avgör ens bilval.

Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 10:57
av HelectriC
Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.

Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.

Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.

Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.

Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 11:10
av EnTraktor
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Att jämföra inköpspris på en fossilbil och en elbil är som att jämföra äpplen och päron.
En fossilbil är billig att köpa och dyr att äga/köra.
En elbil är dyr att köpa och billig att äga/köra.
3-5 års totalkostnad är mycket mer relevant.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 11:31
av MWall
Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.

Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.

Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.

Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.

Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)

För mig låter det jättekonstigt att hänga upp sig på märket. Bygger Dacia en elbil som har "alla rätt" betalar jag gärna 600 tusen eftersom då kostar motsvarande bil hos Mercedes över 1 miljon. Jag tittar alltså på vad jag får för pengarna för en enskild modell. Innan jag fastnade för elbilar var jag seriöst intresserad av en Kia Stinger med 370 hästars motor med 6 cylindrar. Riktigt mycket bil för pengarna då. Motsvarande BMW (440i Gran Coupe) och Audi (S5 SB) kostade 2-300 tusen mer. Minst.

För mig var motorn en oerhört central del av mitt bilval. För mig är det mycket viktigare än ett visst märke. Dock var raka sexor svåra att hitta hos andra än BMW ett tag och det var för mig den bästa kompromissen mellan förbrukning, gångkultur och prestanda.

Nämnda Kia hade även en massa annat som talade till dess fördel förutom motorn (tyvärr en V6 och inte en R6). Hög utrustningsnivå, fina materialval, snygg design osv. Chefsdesignern var Peter Schreyer från Audi (han ritade bland annat Audi TT). Chefsingenjören Albert Biermann var vice president på BMW M tidigare. Så för mig var Kia Stinger på många sätt ett spännande och prisvärt val.

Mercedes tycker jag hade en period med ganska tråkig och plastig inredning. Är inte alls förtjust i inredningen i min fars GLK från 2011 t ex. Då var hans gamla C-klass från 1998 trevligare. (däremot är kvaliteten som dag och natt. GLK är en stridsvagn som aldrig går sönder medan 90-tals C-klassen gick sönder hela tiden. För att inte tala om rosten...)

Apropå att vissa här gärna bokar en massa elbilar så tror jag det inte är så vanligt som du får uppfattning om. Det är många medlemmar här och vissa bokar en Ioniq, andra en ID.4 osv.

Klart folk kollar på helheten. Dock blir det så att man får väldigt svårt att acceptera drivlinan hos en fossilbil när man väl vant sig vid elmotor. Jag sitter ibland och tänker att jag kanske skulle bli lyckligare med en BMW 540i istället för min Model S men så kommer jag på att den kostar 15-20 spänn milen i bara bränsle, att den måste ha regelbunden service, att den mår illa av kallstarter, att det inte går att kyla kupén utan att starta motorn, att den är galet seg i reaktionerna när man gasar osv osv. Och då är ändå en 540i bland det bästa fossilvärlden kan få fram vad gäller drivlina.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 11:42
av Esterox
HelectriC skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.

Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.

Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.

Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.

Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?
Gick ju igenom litegrann men kan köra igen.


Plastiga,dåliga stolar (både komfort och inställningsmöjligheter), dålig infotainmentsystem, bullriga, finns ingen som helst körkänsla i bilarna och så kan jag fortsätta hålla på.
Det är helt enkelt en billig bil och det är inget fel med det. Bara för att drivlinan blir eldriven så kommer ju inte allt annat bara lösa sig.

Kan tänka mig en ioniq 5 som andrabil, om priset träffar runt 300-350, men det kommer ju aldrig hända.