Autopilot kommer

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Autopilot kommer

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Jag hade hoppats kunna höra på autopilot på en viss landsväg i Finland som är ganska rak. Men efter klippet på snubben som höll på att krocka på en landsväg så får jag skippa min lilla förhoppning tror jag. :P
Samtidigt ska ju bilarna bli bättre hela tiden. Autopiloten skulle ju förbättras hela tiden genom "fleet learning"..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Surfaren skrev:
Ska vi döpa om tråden till "tanten med kaffet"? :D

Det där med highway hade jag förträngt lite grann. Jag hade hoppats kunna höra på autopilot på en viss landsväg i Finland som är ganska rak. Men efter klippet på snubben som höll på att krocka på en landsväg så får jag skippa min lilla förhoppning tror jag. :P
Jag skrev detta i andra tråden, men det kan kanske upprepas här. Tesla säger att den är för "highway", (större) landsväg, alltså inte "freeway", motorväg. Normalt i USA avses de större numrerade vägarna, som ofta är motorväg, men långt ifrån alltid. Om de verkligen menade just motorväg hade de nog varit tydligare med att säga freeway.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Å andra sidan sa han påfart (onramp) till avfart... landsväg har väl inga påfarter?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Å andra sidan sa han påfart (onramp) till avfart... landsväg har väl inga påfarter?
Ja, en väg utan dessa måste man om inte annat styra upp på och köra av manuellt, samt antagligen hantera korsningar med trafikljus o s v.
Vi får väl se vad manualen säger. På bloggen nämns bara "highway", varken påfarter, avfarter eller motorvägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja, en väg utan dessa måste man om inte annat styra upp på och köra av manuellt, samt antagligen hantera korsningar med trafikljus o s v.
Vi får väl se vad manualen säger. På bloggen nämns bara "highway", varken påfarter, avfarter eller motorvägar.
En highway i USA kan vara allt från landsväg till, stora motortrafikleder eller flerfältsvägar med på- och avkörningsramper.
Elon Musks uttryck har jag tolkat som att det gäller på highways med på- och avkörningsramper (freeways är också highways).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

En väg utan mötande trafik tolkar jag som motorväg.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Niclas skrev:
Gäller det även enkelriktade gator?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
Det finns många typer av vägar utan mötande trafik, men är detta en referens till något Tesla har sagt eller en referens till något tidigare i tråden, eller något annat?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
En highway i USA kan vara allt från landsväg till, stora motortrafikleder eller flerfältsvägar med på- och avkörningsramper.
Elon Musks uttryck har jag tolkat som att det gäller på highways med på- och avkörningsramper (freeways är också highways).
Precis, och det verkar som många översätter highway till motorväg. Det motsvarar mer riksväg, som i Sverige kan vara bättre landsväg, motortrafikled och motorväg, men inte den smala kurviga vägen sista biten till byn som kanske saknar mittmarkering.

Elon har mycket riktigt sagt att den i princip ska klara "onramp to offramp", men det ska väl inte behöva tolkas som att det är bara just det som den klarar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Autopilot kommer

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Elon har mycket riktigt sagt att den i princip ska klara "onramp to offramp", men det ska väl inte behöva tolkas som att det är bara just det som den klarar.
Det har du helt rätt i - det hade jag inte tänkt på tidigare! Han har sagt att den ska kunna köra helt själv från highway on-ramp till off-ramp, men han har ju inte sagt att det bara är detta den ska klara.
Jag trodde att de skulle geofenca så att den bara funkar på motorvägen, men det har ju naturligtvis aldrig varit avsikten att begränsa funktionen eftersom de vill att den ska kunna användas på fler platser..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

En bra sak med detta är att tjatet om autonombilar lugnat sig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Your autopilot has (NOT) Arrived -- "Europe and Asia will follow in a few weeks."

"a few weeks" låter rent krasst som att dom inte har en aning. En annan luttrad kommentar är väl att i Tesla-time är det minst ett par månader.
Åtminstone jag köpte hypen trodde att det kunde komma vilken dag som helst. (Blåst)

Ska man se positivt på det så kanske dom hinner patcha några buggar innan den till slut kommer till Sverige :roll:
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

pegs skrev:
Your autopilot has (NOT) Arrived -- "Europe and Asia will follow in a few weeks."

"a few weeks" låter rent krasst som att dom inte har en aning. En annan luttrad kommentar är väl att i Tesla-time är det minst ett par månader.
Åtminstone jag köpte hypen trodde att det kunde komma vilken dag som helst. (Blåst)
Du får det att låta som ett citat... Jag letade igenom twitterflödet men kunde inte hitta det du skriver... UK slutet av nästa vecka... Men inget om Europa in a few weeks... Eller är jag blind?

Jag köper fortfarande hypen och kollar ett par gånger om dagen :?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Nicklas skrev:
Du får det att låta som ett citat...
Hittade det här http://electrek.co/2015/10/14/tesla-rev ... onference/.
Enligt den artikeln så var det något som EM sade på presskonferensen den 14 oktober. Dock inget som står i nyheten på Teslas hemsida.
Upplever att mycket av det som kommuniceras ut från Tesla är marknadsföring mot nya potentiella köpare, väldigt lite information för befintliga ägare.

Det hade varit enkelt för dom att skicka ut ett mail och kort beskriva tidplanen och om den ändras, tala om det också.
Inte rocket science direkt och inget som tar mycket tid eller kostar några pengar.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tesla kunde hanterat autopilotlanseringen smartare. Istället för att tweeta att "autopiloten kommer world wide på torsdag", kunde Elon ha tweetat att den kommer om tre veckor. Sedan kunde de ha skickat ut ett meddelande på onsdagen att teamet jobbat hårt och klarat att accelerera lanseringen för Nordamerika till "i morgon", men att resten av världen fick vänta tills lanseringsdatumet tre veckor fram i tid. Eftersom ingen ändå visste datumen Tesla hade satt, kunde de överraska genom att leverera före utsatt tid istället för att, som vanligt, missa deadline de själva satt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Tesla kunde hanterat autopilotlanseringen smartare. Istället för att tweeta att "autopiloten kommer world wide på torsdag", kunde Elon ha tweetat att den kommer om tre veckor. Sedan kunde de ha skickat ut ett meddelande på onsdagen att teamet jobbat hårt och klarat att accelerera lanseringen för Nordamerika till "i morgon", men att resten av världen fick vänta tills lanseringsdatumet tre veckor fram i tid. Eftersom ingen ändå visste datumen Tesla hade satt, kunde de överraska genom att leverera före utsatt tid istället för att, som vanligt, missa deadline de själva satt.
Tycker vi skriver ett brev till Collin och ber honom undersöka Teslas sätt att kommunicera och lova saker. Sedan kan han åka över och läxa upp dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Herr X skrev:
Tycker vi skriver ett brev till Collin och ber honom undersöka Teslas sätt att kommunicera och lova saker. Sedan kan han åka över och läxa upp dom.
Haha ha ställer säkert upp, men kommer förmodligen lägga allt krut på att övertala dom att installera en v8 istället.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Börjar tröttna rejält på den där flint-gubben Elon. World wide är i hans ögon " hela USA!!"
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Rich-hard skrev:
Börjar tröttna rejält på den där flint-gubben Elon. World wide är i hans ögon " hela USA!!"
Det borde ju även inkludera Sydafrika.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Rich-hard skrev:
Gäller iofs inte bara honom, även potentiella presidentkandidater som inte har koll på något som är 8m utanför USAs gränser. Bara det faktum att dom säger "...in America..." När dom menar USA är ju ganska diskriminerande mot alla andra land på den amerikanska kontinenten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Rich-hard skrev:
+1
Men vad kan vi göra om man inte vill sälja Teslan och bli ett Tesla-troll på nätet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Rich-hard skrev:
+1
Men vad kan vi göra om man inte vill sälja Teslan och bli ett Tesla-troll på nätet?
Bara att gilla läget, och nöja sig med att bilen ändå är den bästa man haft.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Pontus skrev:
Rich-hard skrev:
+1
Man får väl byta upp sig till en Porsche mission E om nåt år. Om den ens kommer. Det är min plan iaf.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Rich-hard skrev:
Tror att han är en av få amerikaner som har koll på omvärlden - han är ju trots en sydafrikan som flyttade till Kanada och först därefter kom till USA.
Med det sagt så börjar jag också tröttna - jag gillar verkligen att han är aktiv på Twitter och har en närhet till sina kunder som få andra CEO'er har, men han måste verkligen sluta att lova för mycket och sedan underleverera. Tesla gör ju helt fantastiska saker, de kunde lätt ha vänt på det så att man istället kontinuerligt blir överraskad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
coder
Teslaägare

Inlägg av coder »

Undrar vad anledningen till att inte skicka ut uppdateringen globalt är? Kan inte vara beta testing och knappast nätverkskapacitet.

Jag bor i Kalifornien och fick den på torsdags morgon. Bilen skulle just bli hämtad för reparation (ett par repor som fanns när jag köpte den - en demobil) och lånebilen jag fick (hemkörd, tack!) fick uppdatering under dagen.
Autopilot funkar bra på motorvägen (där den är menad att användas), men man måste ändå vara berädd att ta över. Hoppas alla fattar det och inte kommer till skada... Har redan sett en galning på youtube som påstår att autopiloten skulle ta livet av honom... och han körde på en kurvig väg med mottrafik (heter det så?)...

coder.
Skriv svar