Sida 10 av 44

Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:32
av Herr X
Kilowatt skrev:
Det finns bra teknik för det idag
Tesla har nog en ordentlig Pentium-dator med en väl tilltagen Microsoft Access-databas!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:39
av hybris
Microsoft Azure. IoT, machine learning, datalake, Hadoop mm. Skippa Access! ;-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:41
av dstr
Kalle skrev:
Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Ehrm... Rent hypotetiskt så kanske det finns vissa "specialsträckor" där autopiloten inte bör lära av min körning.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:45
av Kalle
dstr skrev:
Kalle skrev:
Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Ehrm... Rent hypotetiskt så kanske det finns vissa "specialsträckor" där autopiloten inte bör lära av min körning.
:) +1

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:51
av Herr X
dstr skrev:
Ehrm... Rent hypotetiskt så kanske det finns vissa "specialsträckor" där autopiloten inte bör lära av min körning.
Om du ligger och gubbkör i 80 på vissa motorvägssträckor så är det nog inget som helst problem att autopiloten lär sig det beteendet ;)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 07:59
av Ragnarferdinand
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Men och andra sidan tror jag inte min gamlma bil får autopilot. Snälla säg att jag har fel


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 08:08
av Herr X
Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 08:55
av hybris
De kan inte göra 7.0 på service säger de

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 09:16
av bladh
Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.
Segelflygaren dementerade att han var betatestare redan innan han tog bort sina inlägg och skandalen var ett faktum.
Han var den förste i Europa som fick 7.0-uppdateringen, och efter några timmar när ingen annan hade fått den så började folk undra om han var betatestare och bara väntat med att uppdatera. Han dementerade då att detta skulle varit fallet.
Om han är betatestare finns det nog inget annat val än att dementera det ifall någon påstår/frågar.
Dels för att man troligtvis lovar total sekretess för att få bli betatestare och antagligen inte utan påföljd om man skulle bryta det. Antagligen inte nådiga ekonomiska sådana heller eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag som säkert stämmer dig till månen om du läcker.
Och om han vill (får?) fortsätta vara betatestare så finns nog heller inget alternativ mer än att dementera att han någonsin varit det.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 09:17
av Pontus
Kalle skrev:
Jag hajar inte hur de ska hantera all data, måste bli ofantliga mängder snabt.

Från Elon
""The whole Tesla fleet acts like a network. When one car learns something they all learn it,"
"As ... more people enable autopilot, the information about how to drive is uploaded to the network. Each driver is effectively an expert trainer in how the autopilot should work."
Speciellt med den dåliga bandbredden de har till sin server, typ ads?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 09:19
av hybris
Man streamar från bilen till molnet. Eftersom det finns enorm kapacitet är det oftast bara bandbredden från bilen och hur loggern fungerar som sätter gränsen. I molnet bearbetar man informationen och skickar tillbaka relevant info till bilarna. Ingen aning vad Tesla använder men det är lösbart! Jobbar med liknande lösningar! ;-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 09:26
av LarsL
Fast den behöver väl egentligen inte skicka något förän föraren har ingripit och alltså autopiloten hjälp eller helt enkelt gjort fel?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 09:30
av HelectriC
Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Men och andra sidan tror jag inte min gamlma bil får autopilot. Snälla säg att jag har fel Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
Man ska aldrig säga aldrig, men i så fall är du nog den ende i Europa som för närvarande har 7an

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 10:17
av hybris
Bild eller så har det inte hänt! ;-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 10:30
av Pontus
Det kanske är många i Europa som har det (jag?) men man får inte prata om det här i Europa?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 10:42
av hybris
Pontus skrev:
Det kanske är många i Europa som har det (jag?) men man får inte prata om det här i Europa?
Aj aj aj! Med folierade bil? Har du skrivit på? ;-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 10:53
av Nicke Nyfiken
bladh skrev:
Herr X skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Min enkla teori är att Segelflygaren är betatestare och att det blev lite fel i samband med utrullningen av autopiloten. Jag tror helt enkelt att han ombetts att ta bort allt han publicerat i ämnet, i annat fall får han inte fortsätta som betatestare. Värre "hot" behövs nog inte.
Segelflygaren dementerade att han var betatestare redan innan han tog bort sina inlägg och skandalen var ett faktum.
Han var den förste i Europa som fick 7.0-uppdateringen, och efter några timmar när ingen annan hade fått den så började folk undra om han var betatestare och bara väntat med att uppdatera. Han dementerade då att detta skulle varit fallet.
Om han är betatestare finns det nog inget annat val än att dementera det ifall någon påstår/frågar.
Dels för att man troligtvis lovar total sekretess för att få bli betatestare och antagligen inte utan påföljd om man skulle bryta det. Antagligen inte nådiga ekonomiska sådana heller eftersom det handlar om ett amerikanskt bolag som säkert stämmer dig till månen om du läcker.
Och om han vill (får?) fortsätta vara betatestare så finns nog heller inget alternativ mer än att dementera att han någonsin varit det.
Exakt vad jag tror.

Är du betatestare måste du neka in i döden för att få kvarstå som sådan. Inget konstigt i det tycker jag.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 11:01
av TiborBlomhall
Bring out... THE COMFY CHAIR!
Bild

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 12:26
av Pontus
Kan också hända att det bara är du som läser detta som inte är betatestare...

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 21:33
av Ragnarferdinand
Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.
Jag fick en notering i mobilen 30 min efter jag lämnat in bilen på service. "Software update is available." Och 20 min senare "Done...!"
Hittar inte sista notifieringen men vill minnas att 7.0 nämndes. Eller så läste jag in det själv!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 21:36
av Martinen
Ragnarferdinand skrev:
Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.
Jag fick en notering i mobilen 30 min efter jag lämnat in bilen på service. "Software update is available." Och 20 min senare "Done...!"
Hittar inte sista notifieringen men vill minnas att 7.0 nämndes. Eller så läste jag in det själv!


Skickat från min iPad med Tapatalk
20 minuter verkar väldigt kort tid.
Brukar ta över en timme att uppgradera, och löste nånstans att v7 skulle ta upp till 2 timmar.

Känns som om detta va nått annat.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 17 okt 2015 21:38
av Pontus
Ragnarferdinand skrev:
Herr X skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Jag kanske har missat essensen i tråden men min bil fick 7.0 i torsdags när den var på service. Dessvärre kan jag inte hämta den förrän om två veckor.
Är du säker på att det är V.7 du fått? En annan här hade sin på service och trodde sig ha fått 7, men det visade sig att de på servicen bara gjort en mindre uppdatering till en annan build av 6.2.
Jag fick en notering i mobilen 30 min efter jag lämnat in bilen på service. "Software update is available." Och 20 min senare "Done...!"
Hittar inte sista notifieringen men vill minnas att 7.0 nämndes. Eller så läste jag in det själv!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ring SC och fråga vilken som bil här nu, om du vågar. Ser dom att du fått 7.0 av misstag lär du ångra dig.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 18 okt 2015 20:01
av Gomangood
Version 7 är inte bara en förbättring? Är det bara jag som tycker klockan är extremt ful? Och är det bara jag som kommer sakna tidigare versioners centrala kombinationsinstrument med både hastighets- och energi-mätare? (Avundsjuk på ägare av gamla modeller (utan autopilot) som uppenbart får ha kvar det utmärkta kombinationsinstrumentet!). Dessutom verkar man inte kunna välja att bara ha en vanlig farthållare i funktion t ex när radar och kamera täcks av snö och is-slask. Autopilot är enda valet? Utrymme för förbättring till version7.1 helt enkelt. Eller är allt detta missuppfattningar? Tar gärna emot rapporter på de som först får v7.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 18 okt 2015 20:03
av HelectriC
Gomangood skrev:
Version 7 är inte bara en förbättring? Är det bara jag som tycker klockan är extremt ful? Och är det bara jag som kommer sakna tidigare versioners centrala kombinationsinstrument med både hastighets- och energi-mätare? (Avundsjuk på ägare av gamla modeller (utan autopilot) som uppenbart får ha kvar det utmärkta kombinationsinstrumentet!). Dessutom verkar man inte kunna välja att bara ha en vanlig farthållare i funktion t ex när radar och kamera täcks av snö och is-slask. Autopilot är enda valet? Utrymme för förbättring till version7.1 helt enkelt. Eller är allt detta missuppfattningar? Tar gärna emot rapporter på de som först får v7.
Nej, vanlig TACC ser det ut som du kan köra med, måste inte aktivera autostyrfunktionen. Klockan håller jag med om!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 18 okt 2015 20:10
av Kalle
Gomangood skrev:
Version 7 är inte bara en förbättring? Är det bara jag som tycker klockan är extremt ful? Och är det bara jag som kommer sakna tidigare versioners centrala kombinationsinstrument med både hastighets- och energi-mätare? (Avundsjuk på ägare av gamla modeller (utan autopilot) som uppenbart får ha kvar det utmärkta kombinationsinstrumentet!). Dessutom verkar man inte kunna välja att bara ha en vanlig farthållare i funktion t ex när radar och kamera täcks av snö och is-slask. Autopilot är enda valet? Utrymme för förbättring till version7.1 helt enkelt. Eller är allt detta missuppfattningar? Tar gärna emot rapporter på de som först får v7.
Du "klickar" en gång för farthållare, och två ggr för "ratthållare?".
Du kan byta klockan mot andra grejer, en sepparat effecktmätare tex.