Sida 10 av 12
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 07:34
av Jerker
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 07:38
av HelectriC
I Norge kan man inte längre teckna halv eller helförsäkring på Fisker, bara trafikförsäkring. Då blir det lite halvkul att köra runt med den.
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 07:55
av Sportbilsentusiasten
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 09:57
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 14:54
av HelectriC
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 15:19
av Jerker
HelectriC skrev: ↑26 jun 2024 14:54
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Jag kan se ett hål i mitt resonemang. Att få ut pengar på försäkringen och dessutom få behålla bilen utan att använda dessa pengar till att reparera bilen utan istället slakta den och använda batteriet som hembatteri lär nog innebära vissa svårigheter.
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 19:25
av mans71
Någon här som köpte den på KVD?
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 20:23
av martinot
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Detta tror jag inte är något bra koncept att anamma.
Re: Fisker Ocean
Postat: 26 jun 2024 22:28
av mussla
martinot skrev: ↑26 jun 2024 20:23
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Detta tror jag inte är något bra koncept att anamma.
Håller med. Dessutom sa någon att den endast går att trafikförsäkra i Norge. Kanske blir samma sak här.
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 04:10
av Legato
HelectriC skrev: ↑26 jun 2024 14:54
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Jag skrev inte att något var fel. Jag skrev att jag
tror hans antaganden är fel.
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 05:45
av Dinsdale
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
HelectriC skrev: ↑26 jun 2024 14:54
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Jerker skrev: ↑26 jun 2024 07:34
Om man skulle köpa bilen med sikte på att använda batteriet hemma så är man nu uppe i samma pris per kWh som det kostar att köpa ett 10-kWh hembatteri efter bidrag. Men om man skulle "råka ut för nåt" så att man får ut pengar från försäkringen skulle det kunna bli en bra affär.
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Jag skrev inte att något var fel. Jag skrev att jag
tror hans antaganden är fel.
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Allt mekaniskt lär gå att laga på ett eller annat sätt, det är väl bara en fråga om det är ekonomiskt försvarbart. Vem ska man tex kontakta för att tillverka en (1) ny vindruta om den man har spricker av ett stenskott. Den enda rutan lär bli rätt dyr. Fisker har väl inte gjort som De Lorian och tillverkat hur mycket reservdelar som helst som någon kan köpa upp av konkursboet? Även om de gjort det är det frågan vilken ekonomi det finns i det när det bara handlar om några hundra sålda bilar.
Däremot programvarumässigt är det långt ifrån säkert att det går att laga. Låt säga att det finns nån programvarubugg som gör att bilen blir återkallad och belagd med körförbud om det inte lagas. Man måste i praktiken ha tag i källkoden för att det ska vara praktiskt genomförbart att fixa buggar. Och även om man har fått tag i Fiskers kod kanske den använder en massa libbar från andra företag som kanske inte alls är intresserade av att licensiera ut dem till vem som helst. Sen ska nån betalas att faktiskt utveckla den saknade funktionaliteten, eller i vart fall fixa kritiska buggar. Och den som programmerar det lär ju vilja ha tillgång till en Ocean för att testa på, alternativt då att kundstocken är beredda att installera vad som helst otestad kod med risk för liv och lem. Det funkar ju iofs för Tesla

Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 07:06
av Legato
Dinsdale skrev: ↑27 jun 2024 05:45
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
HelectriC skrev: ↑26 jun 2024 14:54
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jun 2024 07:55
Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga.
Tycker det är idioti att ta denna risk
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Jag skrev inte att något var fel. Jag skrev att jag
tror hans antaganden är fel.
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Allt mekaniskt lär gå att laga på ett eller annat sätt, det är väl bara en fråga om det är ekonomiskt försvarbart. Vem ska man tex kontakta för att tillverka en (1) ny vindruta om den man har spricker av ett stenskott. Den enda rutan lär bli rätt dyr. Fisker har väl inte gjort som De Lorian och tillverkat hur mycket reservdelar som helst som någon kan köpa upp av konkursboet? Även om de gjort det är det frågan vilken ekonomi det finns i det när det bara handlar om några hundra sålda bilar.
Däremot programvarumässigt är det långt ifrån säkert att det går att laga. Låt säga att det finns nån programvarubugg som gör att bilen blir återkallad och belagd med körförbud om det inte lagas. Man måste i praktiken ha tag i källkoden för att det ska vara praktiskt genomförbart att fixa buggar. Och även om man har fått tag i Fiskers kod kanske den använder en massa libbar från andra företag som kanske inte alls är intresserade av att licensiera ut dem till vem som helst. Sen ska nån betalas att faktiskt utveckla den saknade funktionaliteten, eller i vart fall fixa kritiska buggar. Och den som programmerar det lär ju vilja ha tillgång till en Ocean för att testa på, alternativt då att kundstocken är beredda att installera vad som helst otestad kod med risk för liv och lem. Det funkar ju iofs för Tesla
Det är en ocean (

) av skillnad mellan påståendet att inga små fel överhuvudtaget kan lagas vs påståendet att vissa fel kanske inte kan lagas.
Det senare stämmer säkerligen. Det första tror jag inte det minsta på, och det var det jag ifrågasatte.
Så ja. Det kommer säkerligen bli problem. Jag tror bara inte på att de blir så extrema som påstods.
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 09:05
av Off Grid Byggaren
Kan det tänkas att Fisker återuppstår med en ny ägare som köper hela konkursboet?
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 09:35
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev: ↑27 jun 2024 09:05
Kan det tänkas att Fisker återuppstår med en ny ägare som köper hela konkursboet?
Kanske den där Jihad som nästan köpte rättigheterna till NEVS elbil?

Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 20:50
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: ↑27 jun 2024 07:06
Dinsdale skrev: ↑27 jun 2024 05:45
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
HelectriC skrev: ↑26 jun 2024 14:54
Legato skrev: ↑26 jun 2024 09:57
Det var extremt många antaganden som jag tror är gravt felaktiga.
Jasså? Vilket är fel i påståendet?
Jag skrev inte att något var fel. Jag skrev att jag
tror hans antaganden är fel.
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Allt mekaniskt lär gå att laga på ett eller annat sätt, det är väl bara en fråga om det är ekonomiskt försvarbart. Vem ska man tex kontakta för att tillverka en (1) ny vindruta om den man har spricker av ett stenskott. Den enda rutan lär bli rätt dyr. Fisker har väl inte gjort som De Lorian och tillverkat hur mycket reservdelar som helst som någon kan köpa upp av konkursboet? Även om de gjort det är det frågan vilken ekonomi det finns i det när det bara handlar om några hundra sålda bilar.
Däremot programvarumässigt är det långt ifrån säkert att det går att laga. Låt säga att det finns nån programvarubugg som gör att bilen blir återkallad och belagd med körförbud om det inte lagas. Man måste i praktiken ha tag i källkoden för att det ska vara praktiskt genomförbart att fixa buggar. Och även om man har fått tag i Fiskers kod kanske den använder en massa libbar från andra företag som kanske inte alls är intresserade av att licensiera ut dem till vem som helst. Sen ska nån betalas att faktiskt utveckla den saknade funktionaliteten, eller i vart fall fixa kritiska buggar. Och den som programmerar det lär ju vilja ha tillgång till en Ocean för att testa på, alternativt då att kundstocken är beredda att installera vad som helst otestad kod med risk för liv och lem. Det funkar ju iofs för Tesla
Det är en ocean (

) av skillnad mellan påståendet att inga små fel överhuvudtaget kan lagas vs påståendet att vissa fel kanske inte kan lagas.
Det senare stämmer säkerligen. Det första tror jag inte det minsta på, och det var det jag ifrågasatte.
Så ja. Det kommer säkerligen bli problem. Jag tror bara inte på att de blir så extrema som påstods.
Du övertolkar det jag skrev.
Jag skrev inte att alla fel leder till totalt obrukbar bil.
Läs igen.
Men…ett litet fel kan räcka om man har otur.
Med tanke på hur komplex en modern bil är risken för hög enl mig.
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 20:53
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Och det du påstår, skrev jag heller inte

Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 20:57
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 jun 2024 20:53
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Och det du påstår, skrev jag heller inte
Jo det skrev du faktiskt bokstavligen:
"Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga."
Det är som sagt påståenden som du uppenbart inte kan veta om de stämmer.
Re: Fisker Ocean
Postat: 27 jun 2024 22:28
av HelectriC
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Re: Fisker Ocean
Postat: 28 jun 2024 06:40
av Legato
HelectriC skrev: ↑27 jun 2024 22:28
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Nej det måste det inte, men om inget annat skrivs så är givetvis det enda rimliga antagandet att någon faktiskt menat det de skrev.
När du påstår att nya 3P tar 3,7 sekunder på sig till 100 så kan man såklart tänka att något så orimligt förstår han säkert att det är fel och anta att du egentligen menade tex 3,3 sekunder. Men långt mycket rimligare är att förvänta sig att du eller "Sportbilsentusiasten" istället skriver det ni faktiskt menar och tror.
Re: Fisker Ocean
Postat: 28 jun 2024 07:28
av HelectriC
Legato skrev: ↑28 jun 2024 06:40
HelectriC skrev: ↑27 jun 2024 22:28
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Nej det måste det inte, men om inget annat skrivs så är givetvis det enda rimliga antagandet att någon faktiskt menat det de skrev.
När du påstår att nya 3P tar 3,7 sekunder på sig till 100 så kan man såklart tänka att något så orimligt förstår han säkert att det är fel och anta att du egentligen menade tex 3,3 sekunder. Men långt mycket rimligare är att förvänta sig att du eller "Sportbilsentusiasten" istället skriver det ni faktiskt menar och tror.
Ok
Re: Fisker Ocean
Postat: 28 jun 2024 07:57
av lawe
Legato skrev: ↑28 jun 2024 06:40
HelectriC skrev: ↑27 jun 2024 22:28
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Nej det måste det inte, men om inget annat skrivs så är givetvis det enda rimliga antagandet att någon faktiskt menat det de skrev.
När du påstår att nya 3P tar 3,7 sekunder på sig till 100 så kan man såklart tänka att något så orimligt förstår han säkert att det är fel och anta att du egentligen menade tex 3,3 sekunder. Men långt mycket rimligare är att förvänta sig att du eller "Sportbilsentusiasten" istället skriver det ni faktiskt menar och tror.
Nja. 3,7 eller 3,7 är en faktauppgift.
Det Helectric gav uttryck för var mer en åsikt och jag tror vi alla är överens om att en elektronik-/programkodskrånglande Ocean kan bli en aning komplicerad att få åtgärdad. Vi behöver inte söka motsägelser/fel i formuleringar om vi fattar andemeningen. Forumet funkar bättre med en respektfull ton och om vi försöker förstå varandra.
Re: Fisker Ocean
Postat: 28 jun 2024 08:24
av Legato
lawe skrev: ↑28 jun 2024 07:57
Legato skrev: ↑28 jun 2024 06:40
HelectriC skrev: ↑27 jun 2024 22:28
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Nej det måste det inte, men om inget annat skrivs så är givetvis det enda rimliga antagandet att någon faktiskt menat det de skrev.
När du påstår att nya 3P tar 3,7 sekunder på sig till 100 så kan man såklart tänka att något så orimligt förstår han säkert att det är fel och anta att du egentligen menade tex 3,3 sekunder. Men långt mycket rimligare är att förvänta sig att du eller "Sportbilsentusiasten" istället skriver det ni faktiskt menar och tror.
Nja. 3,7 eller 3,7 är en faktauppgift.
Det Helectric gav uttryck för var mer en åsikt och jag tror vi alla är överens om att en elektronik-/programkodskrånglande Ocean kan bli en aning komplicerad att få åtgärdad. Vi behöver inte söka motsägelser/fel i formuleringar om vi fattar andemeningen. Forumet funkar bättre med en respektfull ton och om vi försöker förstå varandra.
Just därför att det är en faktauppgift att den går avsevärt snabbare så blir det extra dumt att påstå något helt annat som grovt avviker från fakta.
Är det "en aning komplicerat" att åtgärda en Ocean så är det troligen ett fantastiskt fynd att köpa en nästan ny Ocean för 350 kkr. Är det så att bilen blir helt obrukbar vid minsta lilla elfel som påstods så är det däremot ett uselt köp.
Så hur man faktiskt formulerar sig är A och O här. Att påstå att de som köper en Ocean idag är idioter pga att den snart blir helt obrukbar är en extrem överdrift som är den exakta motsatsen till respektfullt.
Jag tror precis alla som överväger en Ocean idag är medvetna om att det innebär risker. Det intressanta är hur stora dessa risker är i relation till det extremt förmånliga pris man nu kan köpa bilen för.
Re: Fisker Ocean
Postat: 28 jun 2024 08:32
av Legato
Här är en artikel om ett Fisker-fan som nu överväger en Ocean. Intressant är ju huruvida verkstaden i Kungsängen kommer fortsätta serva och reparera bilarna eller ej.
https://www.vibilagare.se/nyheter/jespe ... n-ny-ocean
Man kan nog redan idag konstatera att det är större chans att göra ett vettigt köp om man bor nära Stockholm än om man bor i tex Norrland...
Re: Fisker Ocean
Postat: 30 jun 2024 14:57
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: ↑28 jun 2024 08:24
lawe skrev: ↑28 jun 2024 07:57
Legato skrev: ↑28 jun 2024 06:40
HelectriC skrev: ↑27 jun 2024 22:28
Men hjälp, måste allt tolkas så ordagrant.
Nej det måste det inte, men om inget annat skrivs så är givetvis det enda rimliga antagandet att någon faktiskt menat det de skrev.
När du påstår att nya 3P tar 3,7 sekunder på sig till 100 så kan man såklart tänka att något så orimligt förstår han säkert att det är fel och anta att du egentligen menade tex 3,3 sekunder. Men långt mycket rimligare är att förvänta sig att du eller "Sportbilsentusiasten" istället skriver det ni faktiskt menar och tror.
Nja. 3,7 eller 3,7 är en faktauppgift.
Det Helectric gav uttryck för var mer en åsikt och jag tror vi alla är överens om att en elektronik-/programkodskrånglande Ocean kan bli en aning komplicerad att få åtgärdad. Vi behöver inte söka motsägelser/fel i formuleringar om vi fattar andemeningen. Forumet funkar bättre med en respektfull ton och om vi försöker förstå varandra.
Just därför att det är en faktauppgift att den går avsevärt snabbare så blir det extra dumt att påstå något helt annat som grovt avviker från fakta.
Är det "en aning komplicerat" att åtgärda en Ocean så är det troligen ett fantastiskt fynd att köpa en nästan ny Ocean för 350 kkr. Är det så att bilen blir helt obrukbar vid minsta lilla elfel som påstods så är det däremot ett uselt köp.
Så hur man faktiskt formulerar sig är A och O här. Att påstå att de som köper en Ocean idag är idioter pga att den snart blir helt obrukbar är en extrem överdrift som är den exakta motsatsen till respektfullt.
Om du nu tycker det är viktigt med "hur man faktiskt formulerar sig" (ditt citat), hur kan du då själv övertolka det jag och andra skriver, och sedan påstå att andra skriver något de inte gjort?
Vem har tex skrivit "de som köper en Ocean idag är idioter pga att den snart blir helt obrukbar"?
Re: Fisker Ocean
Postat: 30 jun 2024 15:00
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: ↑27 jun 2024 20:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑27 jun 2024 20:53
Legato skrev: ↑27 jun 2024 04:10
Jag tror inte "allt stannar" av varenda "litet" elektriskt fel. Jag tror inte heller att det stämmer att ingen kan laga några fel överhuvudtaget.
Och det du påstår, skrev jag heller inte
Jo det skrev du faktiskt bokstavligen:
"Ett enda litet elektroniskt fel och allt stannar. Inga garantier och ingen som kan laga."
Det är som sagt påståenden som du uppenbart inte kan veta om de stämmer.
Hej igen Lagato, jag har redan svarat på detta "27 jun 2024 20:50", läs andra meningen igen.
Nu tycker jag vi går vidare, ok?