Sida 10 av 10
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 07:52
av bylund
Fast då de är så hårt prioriterade blir det kanske inte mycket till väntetid? Fast det verkar ändå vara ett mer strategiskt ställe. Om det nu går att få till ett gäng snabba laddare. Det är inte så attraktivt att stå i en kö till en ensam stackars laddare på en tredjedel av effekten av en superladdare.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 07:55
av Pontus
Taxi är väl en bra målgrupp för sladdlösladdning. Då behöver de bara placera bilen på rätt för att få några km och det skulle kunna finnas många sådana här platser.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 10:34
av boreno
Jag besökte Tesla häromveckan och diskuterade SuC/Taxi med en av säljarna. Han berättade att man får använda SuC enbart för icke-kommersiellt bruk, och att Taxibolagen har blivit meddelade detta, nyligen. Han rekommenderade att ringa till Taxibolagen om bilarna blockerar SuC.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 10:38
av kontakten2
verkar som detta bara är ett problem i stockholm?
Detta borde lösa sig självt då inte taxibilar har tid att stå o köa... höna av en fjäder
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 10:42
av Telsa
Icke-kommersiellt bruk? Företagsleasingbil på väg till kund, då?
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 10:43
av Nicke Nyfiken
Herr X skrev:Det borde stå ett gäng ChaDeMo vid elbilskön vid Terminal 5 så att taxi kan ladda där de ändå står och väntar. Det är något som Arlanda/Swedavia bör ta ansvar för att ordna fram.
Om man ska vara riktigt krass så är det Swedavias miljösatsning genom prioritering av elbilar på Arlanda som har gjort att antalet Tesla-taxi exploderat. Dessa taxibilar blir dock inte erbjudna laddning av Swedavia vilket drabbar oss privatbilister hårt när de tar våra superladdare så att vi måste vänta.
Jag föreslår därför att Teslaklubben lyfter problemet med Arlanda/Swedavia och föreslår en lösning där Swedavia ställer upp en rad ChaDeMo vid taxikön.
Som jag skrev i en annan tråd: Att Swedavia på något sätt skulle vara med och finansiera inköp av snabbladdare för taxibilar kommer enbart att ske om de kan ta saftigt betalt för tjänsten. Swedavia är ett extremt vinstfokuserat bolag och lägger aldrig ut en spänn på något som inte garanterat gynnar dem ekonomiskt. Och de kan i princip ställa vilka krav de vill på de taxibolag/bilar som ska trafikera deras flygplatser, för alla kommer att tillmötesgå dem eftersom just flygplatser är bra ställen att ta körningar från.
Så att ladda sin Taxi för dyra pengar på Swedavias laddare kommer knappast att locka Taxiåkarna så länge de kan ladda gratis på en SuC inom rimligt avstånd. Alltså kommer Swedavia aldrig att lägga pengar på laddare.
Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 11:26
av Herr X
Nicke Nyfiken skrev:Som jag skrev i en annan tråd: Att Swedavia på något sätt skulle vara med och finansiera inköp av snabbladdare för taxibilar kommer enbart att ske om de kan ta saftigt betalt för tjänsten. Swedavia är ett extremt vinstfokuserat bolag och lägger aldrig ut en spänn på något som inte garanterat gynnar dem ekonomiskt. Och de kan i princip ställa vilka krav de vill på de taxibolag/bilar som ska trafikera deras flygplatser, för alla kommer att tillmötesgå dem eftersom just flygplatser är bra ställen att ta körningar från.
Så att ladda sin Taxi för dyra pengar på Swedavias laddare kommer knappast att locka Taxiåkarna så länge de kan ladda gratis på en SuC inom rimligt avstånd. Alltså kommer Swedavia aldrig att lägga pengar på laddare.
Det är möjligt, men det finns ju en risk att du har fel och att de faktiskt visst skulle kunna tänka sig att investera i ChaDeMo-laddare. De kanske har styrelsebeslut på att de ska vara ett föregångsland inom miljöarbete eller något annat som vi inte har en aning om.
Hur som helst tycker jag att det är rimligt att Teslaklubben tar upp problemet med Swedavia: klubbens medlemmar har fått problem på grund av att Swedavia pushar taxiåkare att växla till elbil utan att se till att det finns laddning för dem. Swedavia måste förstå att det drabbar privatbilister.
Swedavia har naturligtvis goda intentioner med sitt initiativ och har säkerligen ingen aning om att det hårt drabbar andra elbilister hårt.
Re: Taxi Stockholm - Superchargers
Postat: 25 apr 2016 11:50
av Nicke Nyfiken
Herr X skrev:Nicke Nyfiken skrev:Som jag skrev i en annan tråd: Att Swedavia på något sätt skulle vara med och finansiera inköp av snabbladdare för taxibilar kommer enbart att ske om de kan ta saftigt betalt för tjänsten. Swedavia är ett extremt vinstfokuserat bolag och lägger aldrig ut en spänn på något som inte garanterat gynnar dem ekonomiskt. Och de kan i princip ställa vilka krav de vill på de taxibolag/bilar som ska trafikera deras flygplatser, för alla kommer att tillmötesgå dem eftersom just flygplatser är bra ställen att ta körningar från.
Så att ladda sin Taxi för dyra pengar på Swedavias laddare kommer knappast att locka Taxiåkarna så länge de kan ladda gratis på en SuC inom rimligt avstånd. Alltså kommer Swedavia aldrig att lägga pengar på laddare.
Det är möjligt, men det finns ju en risk att du har fel och att de faktiskt visst skulle kunna tänka sig att investera i ChaDeMo-laddare. De kanske har styrelsebeslut på att de ska vara ett föregångsland inom miljöarbete eller något annat som vi inte har en aning om.
Hur som helst tycker jag att det är rimligt att Teslaklubben tar upp problemet med Swedavia: klubbens medlemmar har fått problem på grund av att Swedavia pushar taxiåkare att växla till elbil utan att se till att det finns laddning för dem. Swedavia måste förstå att det drabbar privatbilister.
Swedavia har naturligtvis goda intentioner med sitt initiativ och har säkerligen ingen aning om att det hårt drabbar andra elbilister hårt.
Byter man ut bolagsstyrelsen och ändrar Swedavias direktiv från staten, så kan det vara möjligt. Men knappast annars.