Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat
Om man har behov av att snabbladda mycket så är det fortfarande smidigast med Tesla.
Låt säga att du kör Audi och prenumererar på Ionity och betalar en månadspeng.
Ska man dessutom betala en månadspeng till Tesla? Och kanske rent av till OKQ8?
För att helgardera laddalternativ?
Och utgår ifrån att Tesla reserverar kanske 10% av stolparna till Tesla folket.
Så vid storhelger så kan man ändå inte ladda hos Tesla, eller är sist i kön.
Att som Teslaägare bara behöver stoppa i sladden, och slippa appen, är värt mycket.
Man väljer såklart ett laddnätverk. Förslagsvis Teslas. Det enda som skiljer är 130:-/mån eller vad det var. Varför skulle
Att Tesla ska göra skillnad på bilarna på SuC beroende på belastning kommer inte ske eftersom det är omöjligt att få ut den informationen på ett effektivt sätt. Och att reservera 2 laddare av 20 på en större SuC gör ingen som helst skillnad. Ställer bara till krångel.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 11:28
av martinot
Bra info om hur icke-teslor med laddintag på fel sida skall parkera på SuC för att inte i onödan blockera andra laddpunkter. Hoppas att alla ni som har laddintag på "fel" sida är med på detta.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 13:00
av Nick
martinot skrev:
Bra info om hur icke-teslor med laddintag på fel sida skall parkera på SuC för att inte i onödan blockera andra laddpunkter. Hoppas att alla ni som har laddintag på "fel" sida är med på detta.
Om de öppnar så kommer det nog bli laddare som blir blockerade. Går ju att lösa när laddarna är som på bensinstationer som han visar på filmen (om alla fattar men det är ju inte glasklart) men om de står som på en parkering så finns det ju ingen lösning väl mer än för första bilen om plats medges. Bil 2 med uttag på ”fel” sida kommer väl då blocka laddare för tesla ändå för den kan ju inte stå så utan måste ju backa in till laddaren. Generellt tycker jag det är rätt trångt vid alla laddstationer oavsett laddoperatör och dåligt markerat hur man ska stå för att alla ska få plats. Snålt med sladd och kösystem är också risigt.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 13:53
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat
Om man har behov av att snabbladda mycket så är det fortfarande smidigast med Tesla.
Låt säga att du kör Audi och prenumererar på Ionity och betalar en månadspeng.
Ska man dessutom betala en månadspeng till Tesla? Och kanske rent av till OKQ8?
För att helgardera laddalternativ?
Och utgår ifrån att Tesla reserverar kanske 10% av stolparna till Tesla folket.
Så vid storhelger så kan man ändå inte ladda hos Tesla, eller är sist i kön.
Att som Teslaägare bara behöver stoppa i sladden, och slippa appen, är värt mycket.
Att resvera eller stänga suc för icke tesla kommer inte hända.. En suc som har öppnatföe icke tesla kommer vara öppen alltid för icke tesla.
Och varför skaffa fler abonnemang om man kan ha bara testa suc? Hur många tesla ägare skulle vara intresserad av ionity om man är nöjd med suc.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 15:38
av Mickep
Om man köper en tesla har man råd. de gör dyra bilar
de gör ändå de bästa bilarna (fast det är långt från perfekta) så jag ser inte anledning att byta för att andra kan ladda där. inte pga av laddnätverket utan man byter om man vill ha en annan tillverkare som man trivs mer med (eller har råd att köpa). det är bara ioniq5 kia ev6 som kommer i närheten av teslas laddhastigheter (som har någorlunda inte svindyra priser)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 18:12
av kenjon
infelicitas skrev:
Jag förstår mig inte på er som säger att man ska "dynamiskt stänga" en laddplats. Hur skulle det gå till?
Antingen är den öppen och förblir så, eller stängs den ner och förblir så. Hur ska man kunna stänga en station en timme?
Ex: Det kommer en icke-tesla till en SuC. Det finns en plats kvar så denne parkerar där. Just nu så var ju SuC stängd för icke-tesla, så denne kopplar i sladden och bilen säger laddfel. Hmm, ägaren går ur och kopplar ur och i sladden. Laddfel. Ägaren ringer då till tesla-supporten för att kolla, "jaha? stationen är stängd? Men jag har inte laddning för att ta mig till en Ionity. Kan du inte släppa in mig ändå?" Detta tar kanske 5-10 minuter innan icke-teslan flyttar sig.
Nu är det kö till SuC och det råkar vara en icke-tesla som plats 1 i kön, samma sak igen.
Hur ska man veta att stationen är stängd? Ska det stå en skylt vid vägen? Jag ser inte att man kan lösa en sån sak praktiskt. Man har väl inte ens någon lösning på hur man köar?
Lidl i Motala har ”dynamisk” laddning, funkar enbart när affären är öppen. Men visas på kartor hela dygnet. Gick på det en sen kväll
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 20:51
av iAkita
martinot skrev:
Bra info om hur icke-teslor med laddintag på fel sida skall parkera på SuC för att inte i onödan blockera andra laddpunkter. Hoppas att alla ni som har laddintag på "fel" sida är med på detta.
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information. Med det sagt hoppas jag naturligtvis att alla kommer vara vänliga och underlätta för varandra om/när Tesla öppnar upp även i Sverige, och att jag slipper självutnämnda SuC-poliser om jag mot förmodan skulle utnyttja SuC någon gång.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 20:55
av martinot
iAkita skrev:
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information.
Kanske Björn tänker på annat sätt än Tesla?
Han kanske vill att så få laddare som möjligt skall bli blockerade och outnyttjade.
Var står denna information från Tesla (ifrågasätter inte att du har rätt, men skull vara intressant att se)?
iAkita skrev:
Med det sagt hoppas jag naturligtvis att alla kommer vara vänliga och underlätta för varandra om/när Tesla öppnar upp även i Sverige, och att jag slipper självutnämnda SuC-poliser om jag mot förmodan skulle utnyttja SuC någon gång.
Skall starta ett Tesla-SuC-medborgarde, med dig överst på listan. Bara så att du vet och är beredd på våra aktioner.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 21:49
av Maw
martinot skrev:
iAkita skrev:
Frågan är om man ska lyssna på Teslabjörn eller Tesla själva, vad det gäller hur man ska parkera vid SuC. Det enda Tesla säger är att man inte ska ställa sig på tvären eller parkera över linjen. Det vill säga exakt så som Teslabjörn säger att man ska göra, i strid mot Teslas egen information.
Kanske Björn tänker på annat sätt än Tesla?
Han kanske vill att så få laddare som möjligt skall bli blockerade och outnyttjade.
Var står denna information från Tesla (ifrågasätter inte att du har rätt, men skull vara intressant att se)?
Så här skriver Tesla:
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Man kan ju tolka det även som att man inte skall hindra andra bilar att nå sin kabel, vilket då inkluderar att inte ta fel laddkabel från fel plats. Man kan även tolka "inte anpassade för vissa bilar" som de med laddintag på höger baksida.
Så är inte lika övertygad som ni att Björn har fel i sina rekommendationer att man inte skall blockera laddare.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 21:55
av Maw
martinot skrev:
Maw skrev:
Så här skriver Tesla:
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Man kan ju tolka det även som att man inte skall hindra andra bilar att nå sin kabel, vilket då inkluderar att inte ta fel laddkabel från fel plats. Man kan även tolka "inte anpassade för vissa bilar" som de med laddintag på höger baksida.
Så är inte lika övertygad som ni att Björn har fel i sina rekommendationer att man inte skall blockera laddare.
Vilka ”ni”? Jag har inte påstått att TB gör varken fel eller rätt.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 22:03
av martinot
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Så här skriver Tesla:
Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Man kan ju tolka det även som att man inte skall hindra andra bilar att nå sin kabel, vilket då inkluderar att inte ta fel laddkabel från fel plats. Man kan även tolka "inte anpassade för vissa bilar" som de med laddintag på höger baksida.
Så är inte lika övertygad som ni att Björn har fel i sina rekommendationer att man inte skall blockera laddare.
Vilka ”ni”? Jag har inte påstått att TB gör varken fel eller rätt.
Riktigt. Det var fel uttryckt, eller fel attribuerat, av mig. Du skrev bara vad Tesla skrev, vilket jag efterfrågade, och som jag tackar för.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 22:19
av Dexter
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 22:29
av Maw
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Shit..
Jag har funderat lite över det här att Tesla inte ska öppna stationer med ”hög belastning” för andra bilar än Teslor. Jag gissar att Tesla inte menar 15 min kö några timmar mitt på dagen 10-20 reshelger per år när de definierar ”hög belastning” utan snarare något liknande det som visas i klippet.
Det kan inte vara många SuC som har hög belastning på riktigt i Sverige
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 22:51
av Nect
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis?
Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 22:54
av martinot
Nect skrev:
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis?
Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Samma här.
Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:00
av Maw
martinot skrev:
[quote="Nect"
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis?
Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Samma här.
Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.[/quote]
Ja, några elbilister kommer säkert tillfälligt gå över till fossilt men jag tror att betydligt fler skulle lockas över till elbil från fossilt av ett öppet och kraftigt utbyggt SuC. Det skulle nog också skynda på utbyggnaden från andra aktörer som inte vill tappa för mycket marknadsandelar.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:04
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis?
Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Samma här.
Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.
Jag är rädd för att det blir en flykt från elbilar redan i sommar. Elbilsförsäljningen slår rekord månad för månad mer elller mindre. Utbyggnaden av laddare (ej Tesla) hänger inte med antalet nya elbilar som rullar ut på vägarna.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:05
av martinot
quote="Maw"]
martinot skrev:
[quote="Nect"
Det kanske var sportlov med gratis laddning så alla villa ”tanka” gratis?
Fyfan, skulle där och då lägga ut en annons på bilen…
Samma här.
Vi får se vad sker när SuC öppnar upp i Sverige. Kan bli flykt från Tesla, men även flykt från elbil då.[/quote]
Ja, några elbilister kommer säkert tillfälligt gå över till fossilt men jag tror att betydligt fler skulle lockas över till elbil från fossilt av ett öppet och kraftigt utbyggt SuC. Det skulle nog också skynda på utbyggnaden från andra aktörer som inte vill tappa för mycket marknadsandelar. [/quote]
Kan även bli motsatt; att andra aktörer ger upp minskar sina satsningar då Tesla dominerar. Tror det inte är någon av oss som har facit.
Vi får helt enkelt avvakta och se hur det går.
Tur att man bara leasar bilar på kort tid.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:07
av OfarligTesla
Maw skrev:
Shit..
Jag har funderat lite över det här att Tesla inte ska öppna stationer med ”hög belastning” för andra bilar än Teslor. Jag gissar att Tesla inte menar 15 min kö några timmar mitt på dagen 10-20 reshelger per år när de definierar ”hög belastning” utan snarare något liknande det som visas i klippet.
Det kan inte vara många SuC som har hög belastning på riktigt i Sverige
Jag hoppas de menar 15 minuters kö på resdagarna när de kollar på hög belastning. Om jag måste börja köa 15 minuter vid varje laddstopp på fjällresor mm är elbil omöjligt. Kommer skada elbilens image när resorna tar mycket längre tid än fossilbilarna för att man måste köa.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:18
av MWall
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Shit..
Jag har funderat lite över det här att Tesla inte ska öppna stationer med ”hög belastning” för andra bilar än Teslor. Jag gissar att Tesla inte menar 15 min kö några timmar mitt på dagen 10-20 reshelger per år när de definierar ”hög belastning” utan snarare något liknande det som visas i klippet.
Det kan inte vara många SuC som har hög belastning på riktigt i Sverige
Jag hoppas de menar 15 minuters kö på resdagarna när de kollar på hög belastning. Om jag måste börja köa 15 minuter vid varje laddstopp på fjällresor mm är elbil omöjligt. Kommer skada elbilens image när resorna tar mycket längre tid än fossilbilarna för att man måste köa.
Äh, bara kön fungerar så man slipper vakta som en hök på sin tur så är själva tiden inget problem egentligen. Men som sagt, köandet måste styras upp.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 16 feb 2022 23:55
av fth
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Det där var ett tillfälle 2019 under den värsta trafikhelgen i USA (Thanksgiving) med stängda highways, precis i samband med den stora utrullningen av Model 3 och innan utbyggnaden av SuC tagit fart på allvar.
Om man baserar sitt bilköp på dom mest extrema ”worst case scenarios” man kan hitta, globalt dessutom, så finns det nog inte så många bilar öht att välja, varken ICE eller elbil.
/fth
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 00:11
av fth
Dexter skrev:
Blir det så här så ger jag nog upp det där med elbil.
Där är ändå bara teslor i kö.
Här är ett annat exempel, med samma resonemang så får man alltså ge upp det där med fossilbil?
Nja, de där extrema köerna var för att det inte fanns tillräckliga bränsle leveranser pga hackad pipeline. Typ som när pandemin slog till och folk bunkra toapapper trots att det inte fanns
behov. Hade bränsle funnits som normalt skulle det inte vara någon längre kö att tala om.
Men oavsett typ av fordon så vill man nog inte uppleva köer på 30 min+
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Postat: 17 feb 2022 00:42
av fth
Nect skrev:
Nja, de där extrema köerna var för att det inte fanns tillräckliga bränsle leveranser pga hackad pipeline. Typ som när pandemin slog till och folk bunkra toapapper trots att det inte fanns behov. Hade bränsle funnits som normalt skulle det inte vara någon längre kö att tala om.
Det är exakt min poäng, man kan förstås inte basera sina beslut på dom mest extrema händelser man kan hitta globalt och historiskt, "Kettleman-incidenten" är fullt jämförbar med "pipeline-incidenten" i det avseendet.
Jag har kört >15000 mil över hela Europa dom senaste fem åren med min Tesla och aldrig någonsin väntat i kö, och bara delat stolpe en handfull gånger, detta under samma period som antalet Tesla i Europa ökat med i runda slängar 600%.
Jag är inte ett dugg oroad över Supercharger-nätverket, oavsett om/hur/när det öppnas för andra märken så är jag helt övertygad om att det kommer ske under ordnade former. Skulle jag mot förmodan få vänta någon halvtimme vid något enstaka tillfälle, om jag t.ex. mot bättre vetande gett mig ut vid den absolut värsta tidpunbkten i sportlovstrafiken el dyl så överlever jag det med, det är heller inget som på något sätt skulle kunna få mig att gå tillbaka till ett fossil-lok.
Att den där typen av köer däremot skulle bli någon form av normalbild på SuC i framtiden är ju bara löjligt, det kommer förstås helt enkelt inte hända.