Bilen har förbrukat 68557Wh( 383km x 179 Wh/ km).NEO skrev:Körde långtur idag runt mälardalen. Startade med 100% och 470km på mätaren. Körde 383km på motorväg med AC och ett stopp på 3h. Kom hem med 5% och bilen hade då förbrukat 69kWh, det ger cirka 72.5kWh användbart. Är inte det lågt för en 2021 med 82kWh Panasonic? Bilen har rullat 1680mil. Ny visade bilen 506km
Känns som bilen är mjukvarulåst till 75kWh.
Detta på 95% av visad SOC: Det finns med andra ord 68557/0.95 = 72165 Wh mellan 100-0%.
Bilen har en buffert på 4.5% av batteriets kapacitet dolt under 0%.
72165/0.955 = 75566 Wh total kapacitet.
När det mäts energiförbrukning med externa system brukar de tydligen få cirka en halv kWh högre förbrukning från batterier, kan röra sig om förluster i kablage etc, så om det känns bättre kan du lägga på 0.5 kWh, så är du på 76.
De flesta Model 3 Performance 2021 som byggdes i USA har börjat mellan 80 och 80.5kWh, några uppåt 81 kWh.
Bilarna byggda i Kina med 82 kWh-batteriet verkar ofta börja lägre ned, runt 78kWh eller så.
Vet inte när/var din är byggd men man får räkna med cirka 5% degradering första året då calendar aging tar 3-5% år 1, och degradering pga körning/cykler kanske är 0.5-1(max 2%).
506km räckvidd vid full laddning innebär att batteriets kapacitet då låg på cirka 506 x 158.7 = 80.3 kWh så det är normalt, cirka i mitten av det normala.
Säg att din bil är 1 år, och ofta har stått med 70-80% SOC, då är 5% fullt normalt och rent ett förväntat resultat.
För skojs skull går det räkna på förväntad degradering. När är bilen byggd, hur högt laddar du till och hur ser en kormal vecka ut? Vilken SOC har du över natten?
Hur mycket kör du normlalt? Laddar varje dygn? När laddar du?
Var bor du? Står bilen ute?