Sida 10 av 18
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 07:07
av Fredrik j
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 10:50
av Elof
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 06:58
Värdet av allt från skruvmejslar upp till kapitalvaror är mångdubbelt större än värdet av bilar som Kina exporterar. Det var "skruvmejslarna" som byggde Kinas ekonomi och gjorde dem kapabla att idag tillverka riktigt bra bilar. Och billiga.
Då är det bara att kapitulera och ge dem bilmarknaden också?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 10:52
av Elof
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2023 07:07
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina.
Är det verkligen en fråga om antingen eller? Kör jag med fossilgas i grillen borde jag köpa en Dodge Ram också, för att vara konsekvent?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 11:43
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2023 07:07
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina. [Min u.]
Men mindre del av pengarna hamnar i Kina. Särskilt när det gäller forskning och utveckling. Därför tycker jag att det är ett bättre val än en bil från en kinesisk tillverkare. Men absolut – världen är inte perfekt. Helst hade jag sett att inga pengar alls hamnade i en diktatur. Men i fallet Tesla handlar det ju om deras minsta bil. Valet blir alltså mellan att köpa en 3a tillverkad i Kina eller en Y från Berlin där det går åt mer naturresurser, mer gummi till däcken, mer däckslitage och utsläpp av mikroplaster från däcken pga av större däck och tyngre bil, och där bilen kommer förbruka mer energi under hela sin livscykel. Så som så mycket annat i existensen så blir det en fråga av avvägningar och kompromisser.
Sen finns det ju så klart fler skäl till att inte välja en Tesla i det här läget. T.ex om man stöttar svensk fackföreningsrörelse i deras konflikt med Elon. Eller inte känner sig 'jätteförtjust' i Elons 'senaste' politiska ställningstaganden. Tänker t.ex. på Ukraina. Men å andra sidan så är ju Tesla den enda västerländska biltillverkaren som enbart tillverkar elbilar. Alla de andra bygger fortfarande fossilbrännare. Så även här finns det olika faktorer att vikta.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 11:49
av Jerker
Elof skrev: ↑30 nov 2023 10:50
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 06:58
Värdet av allt från skruvmejslar upp till kapitalvaror är mångdubbelt större än värdet av bilar som Kina exporterar. Det var "skruvmejslarna" som byggde Kinas ekonomi och gjorde dem kapabla att idag tillverka riktigt bra bilar. Och billiga.
Då är det bara att kapitulera och ge dem bilmarknaden också?
Kapitulera och kapitulera... Vi har väl redan förlorat? Hur ska det gå till att ta tillbaka tillverkningen till Europa?
Vad gäller bilarna så är det väl upp till de västerländska biltillverkarna att ta fram konkurrenskraftiga alternativ till kinesernas. Men de har varit senfärdiga, sysslade en stor del av 2010-talet åt att håna Tesla istället för att skynda sig på att utveckla egna elbilar.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 11:57
av SwedishAdvocate
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 11:49
Elof skrev: ↑30 nov 2023 10:50
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 06:58
Värdet av allt från skruvmejslar upp till kapitalvaror är mångdubbelt större än värdet av bilar som Kina exporterar. Det var "skruvmejslarna" som byggde Kinas ekonomi och gjorde dem kapabla att idag tillverka riktigt bra bilar. Och billiga.
Då är det bara att kapitulera och ge dem bilmarknaden också?
Kapitulera och kapitulera... Vi har väl redan förlorat? Hur ska det gå till att ta tillbaka tillverkningen till Europa?
Vad gäller bilarna så är det väl upp till de västerländska biltillverkarna att ta fram konkurrenskraftiga alternativ till kinesernas [Min u.]. Men de har varit senfärdiga, sysslade en stor del av 2010-talet åt att håna Tesla istället för att skynda sig på att utveckla egna elbilar.
Och hur ska de ta fram konkurrenskraftiga bilar när de verkar i DEMOKRATIER med fackföreningar, föräldraledighet, VAB, FÖRENINGSFRIHET, YTTRANDEFRIHET osv?... I Kina finns ingenting av det här – eller?
Som företrädare för t.ex. EU varit inne på så behövs det någon slags tullavgift som kompenserar för det ovanstående, och som också kompenserar för utsläppen som blir när bilar transporteras från Kina. Det är inte hållbart att fortsätta skeppa bilar (som dessutom till stor del består av luft) kors och tvärs över planeten.
Sånt här kan man ändra på. Om man vill.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 12:20
av Bjelke
Elof skrev: ↑30 nov 2023 10:52
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2023 07:07
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina.
Är det verkligen en fråga om antingen eller? Kör jag med fossilgas i grillen borde jag köpa en Dodge Ram också, för att vara konsekvent?
Vi försöker iaf att undvika Kina så långt det går i vardagen, och om många gör lika (och
EU kan lägga på diverse tullavgifter som redan nämnts) så kan nog skutan vända… det
måste absolut inte vara antingen eller, utan snarare ”så mycket som möjligt”

Jag är inte lika negativ som Jerker, att slaget redan skulle vara kört även om det kan
se så ut, utan hoppas och tror att vi kan få ordning på det till slut.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 13:31
av Jerker
SwedishAdvocate skrev: ↑30 nov 2023 11:57
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 11:49
Elof skrev: ↑30 nov 2023 10:50
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 06:58
Värdet av allt från skruvmejslar upp till kapitalvaror är mångdubbelt större än värdet av bilar som Kina exporterar. Det var "skruvmejslarna" som byggde Kinas ekonomi och gjorde dem kapabla att idag tillverka riktigt bra bilar. Och billiga.
Då är det bara att kapitulera och ge dem bilmarknaden också?
Kapitulera och kapitulera... Vi har väl redan förlorat? Hur ska det gå till att ta tillbaka tillverkningen till Europa?
Vad gäller bilarna så är det väl upp till de västerländska biltillverkarna att ta fram konkurrenskraftiga alternativ till kinesernas [Min u.]. Men de har varit senfärdiga, sysslade en stor del av 2010-talet åt att håna Tesla istället för att skynda sig på att utveckla egna elbilar.
Och hur ska de ta fram konkurrenskraftiga bilar när de verkar i DEMOKRATIER med fackföreningar, föräldraledighet, VAB, FÖRENINGSFRIHET, YTTRANDEFRIHET osv?... I Kina finns ingenting av det här – eller?
Som företrädare för t.ex. EU varit inne på så behövs det någon slags tullavgift som kompenserar för det ovanstående, och som också kompenserar för utsläppen som blir när bilar transporteras från Kina. Det är inte hållbart att fortsätta skeppa bilar (som dessutom till stor del består av luft) kors och tvärs över planeten.
Sånt här kan man ändra på. Om man vill.
Absolut! Det är bara att rösta fram de politiker som vågar göra det!
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 13:43
av spacecoin
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 13:31
Absolut! Det är bara att rösta fram de politiker som vågar göra det!
Håller helt med, och likt Fredrik j så tycker jag att det dras godtyckliga streck i sanden av personer som argumenterar emot att köpa just bilar från förtag som ägs av kinesiska medborgare (eller är på börsen) och som i samtliga fall är CCP-proxies enligt vissa.
Om man vill tro det för sig själv så har jag inga problem. Det är argumentationen som använder det som att det vore oomstridlig fakta som jag blir irriterad på. Och dessutom är helt ok med kylskåp eller what-not.
Om EU anser att Kina (eller t ex USA - har någon hört talas om IRA?) håller på med ojusta medel för konkurrens så är det tullar och politiska beslut som gäller.
Ingen här kan övertyga mig om att det är värre att köpa en bil från Geely-koncernen än en Model 3 från Tesla. Jag tycker det är hårklyverier. I bägge fall utbildar vi och göder kinesiska arbetare (vilket jag inte har något emot). Jag tror inte en kinesisk arbetare på Tesla Shanghai har det värre än än en arbetare på Tesla i Austin eller Fremont. Och USA har visat att de inte har några skrupler i och med IRA.
Jag tror på fria marknadskrafter och frihandel och är därmed emot nästan alla former av statliga subventioner som snedvrider konkurrensen oavsett om det sker i Kina, USA eller i EU.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 13:51
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: ↑30 nov 2023 11:57
med fackföreningar, föräldraledighet, VAB, FÖRENINGSFRIHET, YTTRANDEFRIHET osv?... I Kina finns ingenting av det här – eller?
Finns något av det här på Tesla i USA tänker du? Möjligtvis yttrandefrihet.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 13:56
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: ↑30 nov 2023 13:51
SwedishAdvocate skrev: ↑30 nov 2023 11:57
med fackföreningar, föräldraledighet, VAB, FÖRENINGSFRIHET, YTTRANDEFRIHET osv?... I Kina finns ingenting av det här – eller?
Finns något av det här på Tesla i USA tänker du? Möjligtvis yttrandefrihet.
Fast mitt resonemang handlar ju inte bara om Tesla. Och om du tagit med Jerkers inlägg som jag svarade på så hade det ju också framgått.
Men ja, man kanske behöver kika på den biten också. Fast på S och X från USA är det väl i alla fall en tullavgift på 20% – eller? Men den kanske behöver justeras med tanke på att forskning och utveckling sker i USA...
SwedishAdvocate skrev: ↑30 nov 2023 11:57
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 11:49
Vad gäller bilarna så är det väl upp till de västerländska biltillverkarna [Min fet.] att ta fram konkurrenskraftiga alternativ till kinesernas [Min u.]. Men de har varit senfärdiga, sysslade en stor del av 2010-talet åt att håna Tesla istället för att skynda sig på att utveckla egna elbilar.
Och hur ska de ta fram konkurrenskraftiga bilar när de verkar i DEMOKRATIER med fackföreningar, föräldraledighet, VAB, FÖRENINGSFRIHET, YTTRANDEFRIHET osv?... I Kina finns ingenting av det här – eller?
Som företrädare för t.ex. EU varit inne på så behövs det någon slags tullavgift som kompenserar för det ovanstående, och som också kompenserar för utsläppen som blir när bilar transporteras från Kina. Det är inte hållbart att fortsätta skeppa bilar (som dessutom till stor del består av luft) kors och tvärs över planeten.
Sånt här kan man ändra på. Om man vill.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 16:28
av wannabee
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2023 07:07
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina.
Jag är ganska konsekvent med att handla saker från Kina, min Tesla är gjord i Kina och min mobiltelefon är Kinesisk och beställd av mig från Kina, mina glasögon (från optiker recept) är beställda i Kina och jag köper en hel del från typ Aliexpress, Temu och Banggood.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 30 nov 2023 21:10
av martinot
Jerker skrev: ↑30 nov 2023 06:58
Hur många som köper Iphone eller Appledatorer ligger sömnlösa över att de är tillverkade i Kina? Eller Lenovo, som förut var IBM men köptes upp av Kina?
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2023 07:07
Tycker man det är viktigt att inte köpa något från kina får man ju vara konsekvent och även avstå sånt man verkligen vill köpa.
Jag tänker på dom mer eller mindre krystade förklaringar till varför en kinatillverkad tesla är ok.
Förklaringen brukar ju vara att tesla är ett amerikanskt företag men en stor del av pengarna hamnar ju likförbannat i kina.
Tycker det är rätt stor avgörande skillnad för mig att köpa en amerikansk (eller europeisk) produkt som monteras i Kina (som tex. iPhone, Mac eller Tesla) och en kinesisk pure-player-produkt (som tex. en Huawei eller MG).
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 01 dec 2023 01:23
av spacecoin
martinot skrev: ↑30 nov 2023 21:10
Tycker det är rätt stor avgörande skillnad för mig att köpa en amerikansk (eller europeisk) produkt som monteras i Kina (som tex. iPhone, Mac eller Tesla) och en kinesisk pure-player-produkt (som tex. en Huawei eller MG).
Vad konkret är det för skillnad menar du på en Tesla byggt i Kina med 90% kinesiska komponenter och en Polestar 2? Rent geopolitiskt?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 01 dec 2023 05:37
av BEV[e-Rage]
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 01 dec 2023 10:31
av spacecoin
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Bra start!
Ytterligare komplexitet: CATL fabrik i EU/USA.
Kat A finns ej och lär aldrig finnas förrän Kina blir en demokrati.
Sedan är ju demokrati en glidande skala. Jfr Sverige, USA, Turkiet, Ryssland.
Sannolikt går det inte att göra det rättvist med en klassificering utan jag tror man skulle behöva ett scoring-system med en poäng 0-100. Supplychains är sjukt komplicerade.
Många flyttar tillverkning från Kina till andra asiatiska länder/diktaturer, men de tillverkarna är 100% beroende av Kina i dagsläget.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 01 dec 2023 11:03
av BEV[e-Rage]
spacecoin skrev: ↑01 dec 2023 10:31
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Bra start!
Ytterligare komplexitet: CATL fabrik i EU/USA.
Kat A finns ej och lär aldrig finnas förrän Kina blir en demokrati.
Sedan är ju demokrati en glidande skala. Jfr Sverige, USA, Turkiet, Ryssland.
Sannolikt går det inte att göra det rättvist med en klassificering utan jag tror man skulle behöva ett scoring-system med en poäng 0-100. Supplychains är sjukt komplicerade.
Många flyttar tillverkning från Kina till andra asiatiska länder/diktaturer, men de tillverkarna är 100% beroende av Kina i dagsläget.
Jo, jag läste att Stellantis eventuellt skulle samarbeta med CATL för en cellfabrik (LFP) i EU.
För bedömning hur mycket/lite demokrati respektive land har finns tex Democrazy Index:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Eco ... racy_Index
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 01 dec 2023 11:10
av spacecoin
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 11:03
spacecoin skrev: ↑01 dec 2023 10:31
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Bra start!
Ytterligare komplexitet: CATL fabrik i EU/USA.
Kat A finns ej och lär aldrig finnas förrän Kina blir en demokrati.
Sedan är ju demokrati en glidande skala. Jfr Sverige, USA, Turkiet, Ryssland.
Sannolikt går det inte att göra det rättvist med en klassificering utan jag tror man skulle behöva ett scoring-system med en poäng 0-100. Supplychains är sjukt komplicerade.
Många flyttar tillverkning från Kina till andra asiatiska länder/diktaturer, men de tillverkarna är 100% beroende av Kina i dagsläget.
Jo, jag läste att Stellantis eventuellt skulle samarbeta med CATL för en cellfabrik (LFP) i EU.
För bedömning hur mycket/lite demokrati respektive land har finns tex Democrazy Index:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Eco ... racy_Index
Ja jag tänkte på den. Economist är min favoritkälla för nyheter f.ö. Sjukt bra poddar fast dom har börjat ta btalt för en del avsnitt, men det gör inte mig något.
Jag tror även att man behöver kanske en till bokstav mellan E och D. F kanske är nuvarande E. och ny "E" är som inte har större än 50% ägarintresse t.ex.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 02 dec 2023 21:48
av martinot
spacecoin skrev: ↑01 dec 2023 01:23
martinot skrev: ↑30 nov 2023 21:10
Tycker det är rätt stor avgörande skillnad för mig att köpa en amerikansk (eller europeisk) produkt som monteras i Kina (som tex. iPhone, Mac eller Tesla) och en kinesisk pure-player-produkt (som tex. en Huawei eller MG).
Vad konkret är det för skillnad menar du på en Tesla byggt i Kina med 90% kinesiska komponenter och en Polestar 2? Rent geopolitiskt?
Nu jämförde jag med en kinesisk MG, och inte en PS2.
Var inne på en PS2 förut, men de föll bort av den gigantiska stora mittkonsolen som jag inte all var bekväm. Slog i höger knä i den på ett obekvämt sett.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 02 dec 2023 21:51
av martinot
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Klass A och B är ju rätt lika. Alla privata bilmärken i Kina måste stödja dikturens krav på spioneri och informationsinhämtning åt diktaturen. En skillnad, men ändå rätt liten i praktiken.
Enorm skilland mellan "klass A/B" och "klass C". Milsvid skillnad. Där går min egna absoluta gräns.
Men för att svara på frågan vilka elbilar du har i klass A så i Sverige tex. alla MG.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 02 dec 2023 22:20
av wannabee
Jag hoppas man kan förflytta sig från klass C till Klass A under förutsättning att man i kina rör sig åt Teslas håll, med att man gör uppdateringar on the air och utan kostnad och stöder även wifi som alternativ. Man kan alltså inte göra som BMW eller Mercedes att börja ta extra betalt för tex stolsvärme som man utrustar alla säten med men som man måste betala månadsavgift för att kunna använda (Jag tycker inte accelerationsboost och självkörning hör dit)
Man bör också tänka på produktens hela livslängd, inte som tyskarna numera verkar göra, bara tänka på första ägaren som har kvar bilen några år och kommande ägare får problemen när plastdelar omkring motorn börjar falla sönder, typ tändspolar i plast.
Vad jag förstår sysslar USA en hel del med att man måste ge särskilda nycklar till USA:s underrättelsetjänst om man tex säljer krypton och sådant, varför en del verkar tro att bara kineserna sysslar med sådant vet jag ej. (något annat än att man helt köper vad som står i pressen alltså)
Kina kommer framöver att gå om USA, med handelshinder och sanktioner så fördröjer man detta ett kortare tag, och tråkigt nog verkar EU och USA vilja gå denna väg, det verkar lite väl kortsiktigt planerat tycker jag.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 02 dec 2023 23:36
av SwedishAdvocate
martinot skrev: ↑02 dec 2023 21:51
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Klass A och B är ju rätt lika. Alla privata bilmärken i Kina måste stödja dikturens krav på spioneri och informationsinhämtning åt diktaturen. En skillnad, men ändå rätt liten i praktiken.
Enorm skilland mellan "klass A/B" och "klass C". Milsvid skillnad. Där går min egna absoluta gräns.
Men för att svara på frågan vilka elbilar du har i klass A så i Sverige tex. alla MG.
Det känns som du vänt 'upp och ner' på klasserna i ditt resonemang här. I sista meningen måste du väl ändå mena klass E och inte klass A t.ex....
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 02 dec 2023 23:46
av SwedishAdvocate
wannabee skrev: ↑02 dec 2023 22:20
...] Vad jag förstår sysslar USA en hel del med att man måste ge särskilda nycklar till USA:s underrättelsetjänst om man tex säljer krypton och sådant, varför en del verkar tro att bara kineserna sysslar med sådant vet jag ej. (något annat än att man helt köper vad som står i pressen alltså) [...
Och?...
Skillnaden här är att USA är en DEMOKRATI medan Kina tyvärr är en MILITÄRDIKTATUR(!)...
Freedom House ger USA ett betyg på 83/100. Kina får 9/100!!!
https://freedomhouse.org/country/united ... world/2023
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023
wannabee skrev: ↑02 dec 2023 22:20
...] Kina kommer framöver att gå om USA, med handelshinder och sanktioner så fördröjer man detta ett kortare tag, och tråkigt nog verkar EU och USA vilja gå denna väg, det verkar lite väl kortsiktigt planerat tycker jag.
Tycker alltid det är lika 'fascinerande' när folk påstår sig ha tillgång till en kristallkula... Eftersom jag är så nyfiken... Varför skulle detta vara "tråkigt" eller "kortsiktigt planerat"?
En fråga till:
Vilka geopolitiska konsekvenser tror du det skulle kunna bli ifall Kina skapar en militärmakt som är mer kapabel en den som den Demokratiska delen av världen besitter?
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 03 dec 2023 00:43
av martinot
SwedishAdvocate skrev: ↑02 dec 2023 23:36
martinot skrev: ↑02 dec 2023 21:51
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Klass A och B är ju rätt lika. Alla privata bilmärken i Kina måste stödja dikturens krav på spioneri och informationsinhämtning åt diktaturen. En skillnad, men ändå rätt liten i praktiken.
Enorm skilland mellan "klass A/B" och "klass C". Milsvid skillnad. Där går min egna absoluta gräns.
Men för att svara på frågan vilka elbilar du har i klass A så i Sverige tex. alla MG.
Det känns som du vänt 'upp och ner' på klasserna i ditt resonemang här. I sista meningen måste du väl ändå mena klass E och inte klass A t.ex....
Stämmer. Jag vände på bokstäverna i mitt huvud. Tänkte att A var översta punkten, men ser nu att listan går "baklänges".
Avsåg att det var en stor skillnad mellan E/D och C, samt att skillnaden mellan E och D är extremt liten i praktiken.
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 03 dec 2023 08:56
av BEV[e-Rage]
martinot skrev: ↑03 dec 2023 00:43
SwedishAdvocate skrev: ↑02 dec 2023 23:36
martinot skrev: ↑02 dec 2023 21:51
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Klass A och B är ju rätt lika. Alla privata bilmärken i Kina måste stödja dikturens krav på spioneri och informationsinhämtning åt diktaturen. En skillnad, men ändå rätt liten i praktiken.
Enorm skilland mellan "klass A/B" och "klass C". Milsvid skillnad. Där går min egna absoluta gräns.
Men för att svara på frågan vilka elbilar du har i klass A så i Sverige tex. alla MG.
Det känns som du vänt 'upp och ner' på klasserna i ditt resonemang här. I sista meningen måste du väl ändå mena klass E och inte klass A t.ex....
Stämmer. Jag vände på bokstäverna i mitt huvud. Tänkte att A var översta punkten, men ser nu att listan går "baklänges".
Avsåg att det var en stor skillnad mellan E/D och C, samt att skillnaden mellan E och D är extremt liten i praktiken.
Ledsen att jag gjorde ordningen onödigt krånglig.
Men min fråga kvarstår, vilka nya elbilar som säljs i Sverige kan idag sägas tillhöra klass A?
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
..eller får man nöja sig med klass B tills Northvolt börjar leverera?
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.