Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Teslaaa »

itr888 skrev: 18 jun 2026 21:36
TiborBlomhall skrev: 18 jun 2026 21:01
Goddag yxskaft, eller snarare: vi kommer inte godkänna något förrän hela EU har röstat för att tillåta FSDS (och vi blir så illa tvungna).
Man undrar varför Sverige är så negativ med FSD. Den räddar ju liv som inte syns i statistiken för den undviker krock eller minimera krock gentemot människa .
Det står inte Volvo på bilarna.
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2026 09:13

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av TeslaLeo »

Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Lophornis »

TeslaLeo skrev: 19 jun 2026 09:03
Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Men med endast adaptiv farthållare kan man köra bra mycket fortare än hastighet på vägen. Även när man kör självmant så kan man absolut köra fortare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12277
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av martinot »

TeslaLeo skrev: 19 jun 2026 09:03
Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?

Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.

https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Ja, det är ytterst märkligt. Jag kan förstå om det är så att tillverkaren har fullt ansvar för riktig självkörning (L4/L5), men så länge det är förarstödssystem där föraren är alltid, utan några som helst undantag, 100% ansvarig så är det ytterst märkligt och totalt ologiskt.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2026 09:13

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av TeslaLeo »

Jag är inte övertygad om att Sveriges inställning i den här frågan handlar om vare sig politiska motiv eller ekonomiska intressen.

Det kan lika gärna bero på att någon tjänsteman eller regelansvarig har dragit slutsatser utan att ta hänsyn till hela sammanhanget och därför anser att självkörande bilar inte ska få köra snabbare än den skyltade hastigheten.

Studier visar visserligen att lägre hastigheter generellt leder till färre trafikolyckor. Ser man enbart på den aspekten är det rimligt att tro att ett fordon som konsekvent håller hastighetsgränsen löper mindre risk att hamna i en olycka.

Däremot fångar sådana studier inte nödvändigtvis upp de problem som kan uppstå när ett fordon kör betydligt långsammare än det övriga trafikflödet, exempelvis långa köer bakom bilen eller riskfyllda omkörningsmanövrar från andra trafikanter.

Den mest praktiska lösningen vore därför att FSD anpassar sig efter trafikens faktiska tempo. För att det ska fungera väl behövs sannolikt en hastighetsmarginal på omkring 5–15 procent över den skyltade gränsen.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 6059
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Earplugged »

Gustafsson skrev: 21 jun 2026 08:03
Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Problemet som jag ser det är att man fortfarande kan köra hur fort som helst manuellt och då missar man hela poängen med FDS att bilen reagerar snabbare och förhoppningsvis undviker olyckor.

Göt jag ett aktivt val som förare att köra för fort så skall jag fortfarande för min och andras säkehet kunna använda FSD och det jag skall vara rädd för är polisen 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 6059
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Gustafsson »

Earplugged skrev: 21 jun 2026 09:04
Gustafsson skrev: 21 jun 2026 08:03
Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Problemet som jag ser det är att man fortfarande kan köra hur fort som helst manuellt och då missar man hela poängen med FDS att bilen reagerar snabbare och förhoppningsvis undviker olyckor.

Göt jag ett aktivt val som förare att köra för fort så skall jag fortfarande för min och andras säkehet kunna använda FSD och det jag skall vara rädd för är polisen 😅
Jag förstår ju tanken, men för mig är det samma sak som att införa en högre promillegräns för de som använder FSD.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av tnjo »

Om tesla har samma som för ap där man själv ställer hastigheten är det nog inga problem, det är väl profiler som dom hänger upp sig på
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1860
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Franz »

Gustafsson skrev: 21 jun 2026 08:03
Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
70graf.png
Så här uppfattar jag effekten av en kamera på en 70-väg. D.v.s. folk håller ungefär 80 km/h tills kameran börjar närma sig. Då sänker man hastigheten, och gärna till lite under 70 km/h, för att sedan gå upp till 80 km/h igen när man har passerat kameran. Man ser även i grafen att genomsnittshastigheten är lägre.

Det finns lite studier på att det farliga är skillnaden mellan olika bilars hastighet och då låter det ju spontant som att en följd trafikrytm är att föredra. Vi kan väl anta att singelolyckor ökar ordentligt med höga farter men om FSD är som AP/EAP så är åtminstone min bil väldigt försiktig i t.ex. svåra kurvor och vid dålig sikt och drar gärna ner hastigheten en bit under aktuell gräns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Att EU-AP sänker hastigheten i svåra kurvor beror ofta på curvature assist, som är för att EU begränsar tillåten sidoacceleration.

När den går in och bromsar kommer det upp ett meddelande på skärmen att curvature assist har gripit in.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10781
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av mikebike »

Autonom skrev: 22 jun 2026 06:17
Att EU-AP sänker hastigheten i svåra kurvor beror ofta på curvature assist, som är för att EU begränsar tillåten sidoacceleration.

När den går in och bromsar kommer det upp ett meddelande på skärmen att curvature assist har gripit in.
Det meddelandet kommer upp oftare på raksträckor än i kurvor.
Dessutom sänks hastigheten på motorvägsavfarter, utan meddelande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av tnjo »

Felaktiga uppgifter fortsätter spridas på nyhetssidornai sverige, trots rdw gått ut med att info

https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Och Carup har en ny story "Kvinna dödad i sitt vardagsrum av självkörande Tesla":

https://carup.se/kvinna-dodad-i-sitt-va ... nde-tesla/

Tesla har kontrollerat loggarna:

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11397
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Jerker »

Förr körde jag ofta och gärna rätt mycket över hastighetsgränsen på landsvägar och gjorde många omkörningar. Men sen jag jag började köra elbil så har jag övergått till att hålla mig till hastighetsgränserna, kanske med lite moms som en fartkamera ändå inte registrerar.

Det är två orsaker: Dels hade jag inte innan jag fick min första elbil haft nån bil med farthållare. En adaptiv farthållare är ju hur bekväm som helst! Dels drar ju en elbil proportionellt mycket mer energi vid ökad hastighet än fossiler, så det finns rätt ofta en poäng med att hålla nere hastigheterna.

Jag kör väldigt mycket mellan Nyköping och ända bort till Karlstad. Fram till Örebro är det fartkameror hela vägen och att ligga och gasa upp efter en kamera för att tvärnita framför nästa känns inte värt besväret Och det blir inte så stor tidsvinst som man kanske inbillar sig, och verkligen inte värt det om man ser till hur mycket mer det dränerar batteriet. Därför kör jag nu snäll med farthållaren inställd så att jag inte fastnar i en fartkontroll, dvs 80 km/h på denna sträcka.

Om man vill fort fram på motorväg så kan man givetvis vinna rätt många minuter över längre sträckor på att köra 160 istf 110, men det lockar mig inte heller.

Det är väl kanske åldern, men jag hetsar inte längre upp mig över 80-skyltning och fartkameror längre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12277
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 23 jun 2026 14:48
Förr körde jag ofta och gärna rätt mycket över hastighetsgränsen på landsvägar och gjorde många omkörningar. Men sen jag jag började köra elbil så har jag övergått till att hålla mig till hastighetsgränserna, kanske med lite moms som en fartkamera ändå inte registrerar.
Är så som jag själv oftast kör, men det kommer inte Sverige att tillåta om de får bestämma. Den där smidiga momsen på kanske +5 km/h eller +5% kommer inte tillåtas med FSDs, om TS får igenom sin vilja.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 6059
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Gustafsson »

På landsväg /motorväg räcker AP/adaptiv farthållare gott för mina behov. Den funktionen lär inte påverkas. Bäst nytta gör väl FSD i mer tättbebyggt område?
Vissa FSD specifika saker som bättre objektigenkänning, omvärlds medvetenhet mm vore ju bra, men just att låta bilen styra, svänga av från avfarter, stanna för stoppskylt, analysera vägkorsningar mm saknar inte jag iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Den stora skillnaden med FSD är att den är mycket bättre på att undvika riskabla situationer och olyckor. Statistiken för FSD i Nederländerna står längst ner i tweeten (och jämförelsen är med Tesla utan FSD).

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Dexter86 »

På G i Finland
Användarvisningsbild
Tclars
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jan 2022 18:12

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Tclars »

Tomp1337
Inlägg: 62
Blev medlem: 17 apr 2026 20:54

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Tomp1337 »

På riktigt.. Sverige är verkligen det mesigaste landet ever. Hur kan man varna EU för FSD, kan dom inte läsa statistik. Vad är problemet.. det är helt j*vla otroligt, måste ju vara någon föråldrad stenålders människa som sitter och bestämmer detta.

Kan vi ens göra något? Alltså fylla i någon lista eller vad som helst.. är ju klart som korvspad att det är Sverige som sätter käppar i hjulen för detta.. ghaa.. nee får gå och lägga mig tror jag.. 😅
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4

Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1860
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Franz »

Tyck gärna till i omröstningen här: viewtopic.php?p=891401#p891401
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av tnjo »

Vilken skillnad från trafikverkets redogörning för sin ståndpunkt
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

tnjo skrev: 23 jun 2026 23:23
Vilken skillnad från trafikverkets redogörning för sin ståndpunkt
Ja, Transportstyrelsen har inte stöd av dem för sitt bråk om hastighetsgränser.

Men det allra intressantaste stod på slutet, de räknar med TCMV-godkännande i oktober och att de mycket väl kan godkänna nationellt innan dess, samt att de tror de kan godkänna unsupervised (FSD eller något annat, CyberCab?) redan om två år:
Samtidigt bedöms rollen för Teslas förarassistanssystem i förhållande till det parallellt pågående och långt framskridna regelverket för verkligt självkörande fordon. Självkörande fordon kommer sannolikt att kunna ses på finländska vägar redan år 2028.

"Ärendet har därmed långsiktig betydelse, vilket innebär att särskild noggrannhet bör iakttas i beredningen", säger Juhola.

Vid bedömningen av hur brådskande beslutet är i Finlands fall ska det beaktas att cirka 6 500 fordon med FSD‑färdighet (Supervised) är registrerade, vilket motsvarar cirka 0,24 procent av Finlands 2,7 miljoner personbilar i trafik.

Det kan förväntas att ett EU-omfattande beslut i ärendet fattas i oktober 2026. Traficom är dock berett att gå vidare i ärendet enligt en snabbare tidsplan efter sommaren, om nödvändiga tilläggsuppgifter har erhållits i fråga om de centrala granskningsområden som nämnts ovan.

"Vi har identifierat att det innan systemet godkänns finns behov av att ge ytterligare information om användningen till användare och andra intresserade parter. Systemets säkerhetsfördelar realiseras endast om dess funktionsprinciper förstås korrekt och systemet används på ett ändamålsenligt sätt", berättar Juhola.
Det framgick på ett annat ställe att det inte finns någon startad aktivitet för att få V14 lite på HW3 godkänd.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 6059
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Gustafsson »

Men vad menas tex 3.5x färre? Det känns ju lite omöjligt. Menar man att utan FSD är det 3.5x fler?
Finns det någon officiell genomgång/ publika siffror där man kan se närmare på de faktiska siffrorna och vilka metoder som använts för att utvärdera effekten av FSD?
Det vore också kul att veta exakt vad FSD gör så mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16