Det står inte Volvo på bilarna.itr888 skrev: ↑18 jun 2026 21:36Man undrar varför Sverige är så negativ med FSD. Den räddar ju liv som inte syns i statistiken för den undviker krock eller minimera krock gentemot människa .TiborBlomhall skrev: ↑18 jun 2026 21:01Goddag yxskaft, eller snarare: vi kommer inte godkänna något förrän hela EU har röstat för att tillåta FSDS (och vi blir så illa tvungna).
Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Moderator: Redaktion
-
Teslaaa
- Teslaägare
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 30 okt 2024 11:43
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
-
TeslaLeo
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 27 mar 2026 09:13
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?
Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
Lophornis
- Teslaägare
- Inlägg: 781
- Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
- Referralkod: ts.la/tomas4789
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Men med endast adaptiv farthållare kan man köra bra mycket fortare än hastighet på vägen. Även när man kör självmant så kan man absolut köra fortare.TeslaLeo skrev: ↑19 jun 2026 09:03Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?
Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12277
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Ja, det är ytterst märkligt. Jag kan förstå om det är så att tillverkaren har fullt ansvar för riktig självkörning (L4/L5), men så länge det är förarstödssystem där föraren är alltid, utan några som helst undantag, 100% ansvarig så är det ytterst märkligt och totalt ologiskt.TeslaLeo skrev: ↑19 jun 2026 09:03Sverige varnar EU för Tesla FSD. Tragiskt. Varnade vi för farthållare som kan hålla 10km/h över rådande hastighet också?
Jag är normalt inte konspiratorisk. Men här är en hund begraven.
https://www.dn.se/direkt/2026-06-19/sve ... lvkorning/
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
TeslaLeo
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 27 mar 2026 09:13
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Jag är inte övertygad om att Sveriges inställning i den här frågan handlar om vare sig politiska motiv eller ekonomiska intressen.
Det kan lika gärna bero på att någon tjänsteman eller regelansvarig har dragit slutsatser utan att ta hänsyn till hela sammanhanget och därför anser att självkörande bilar inte ska få köra snabbare än den skyltade hastigheten.
Studier visar visserligen att lägre hastigheter generellt leder till färre trafikolyckor. Ser man enbart på den aspekten är det rimligt att tro att ett fordon som konsekvent håller hastighetsgränsen löper mindre risk att hamna i en olycka.
Däremot fångar sådana studier inte nödvändigtvis upp de problem som kan uppstå när ett fordon kör betydligt långsammare än det övriga trafikflödet, exempelvis långa köer bakom bilen eller riskfyllda omkörningsmanövrar från andra trafikanter.
Den mest praktiska lösningen vore därför att FSD anpassar sig efter trafikens faktiska tempo. För att det ska fungera väl behövs sannolikt en hastighetsmarginal på omkring 5–15 procent över den skyltade gränsen.
Det kan lika gärna bero på att någon tjänsteman eller regelansvarig har dragit slutsatser utan att ta hänsyn till hela sammanhanget och därför anser att självkörande bilar inte ska få köra snabbare än den skyltade hastigheten.
Studier visar visserligen att lägre hastigheter generellt leder till färre trafikolyckor. Ser man enbart på den aspekten är det rimligt att tro att ett fordon som konsekvent håller hastighetsgränsen löper mindre risk att hamna i en olycka.
Däremot fångar sådana studier inte nödvändigtvis upp de problem som kan uppstå när ett fordon kör betydligt långsammare än det övriga trafikflödet, exempelvis långa köer bakom bilen eller riskfyllda omkörningsmanövrar från andra trafikanter.
Den mest praktiska lösningen vore därför att FSD anpassar sig efter trafikens faktiska tempo. För att det ska fungera väl behövs sannolikt en hastighetsmarginal på omkring 5–15 procent över den skyltade gränsen.
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Problemet som jag ser det är att man fortfarande kan köra hur fort som helst manuellt och då missar man hela poängen med FDS att bilen reagerar snabbare och förhoppningsvis undviker olyckor.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 08:03Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Göt jag ett aktivt val som förare att köra för fort så skall jag fortfarande för min och andras säkehet kunna använda FSD och det jag skall vara rädd för är polisen
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Jag förstår ju tanken, men för mig är det samma sak som att införa en högre promillegräns för de som använder FSD.Earplugged skrev: ↑21 jun 2026 09:04Problemet som jag ser det är att man fortfarande kan köra hur fort som helst manuellt och då missar man hela poängen med FDS att bilen reagerar snabbare och förhoppningsvis undviker olyckor.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 08:03Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Göt jag ett aktivt val som förare att köra för fort så skall jag fortfarande för min och andras säkehet kunna använda FSD och det jag skall vara rädd för är polisen![]()
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
tnjo
- Teslaägare
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 17 apr 2023 17:49
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Om tesla har samma som för ap där man själv ställer hastigheten är det nog inga problem, det är väl profiler som dom hänger upp sig på
-
Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Så här uppfattar jag effekten av en kamera på en 70-väg. D.v.s. folk håller ungefär 80 km/h tills kameran börjar närma sig. Då sänker man hastigheten, och gärna till lite under 70 km/h, för att sedan gå upp till 80 km/h igen när man har passerat kameran. Man ser även i grafen att genomsnittshastigheten är lägre.Gustafsson skrev: ↑21 jun 2026 08:03Det är väl självklart att hastighet och följden av olyckor är tätt relaterade till varandra. Det gäller oavsett om en person eller en robot styr.
Om man menar att FSD är till för att öka säkerheten är det väl solklart att bilen bör hålla hastighetsgränsen när den kör själv? Precis som med farthållaren är det ju inte direkt jobbigt att köra hur fort som helst, det är ju bara att gasa.
Man kan liksom inte trolla bort fysikens lagar med FSD.
När fartkameror började dyka upp på vägarna var (och är) syftet att minska medelhastigheten på vägarna. Det har fungerat. Och ger färre allvarliga olyckor.
Vad är problemet?
Det finns lite studier på att det farliga är skillnaden mellan olika bilars hastighet och då låter det ju spontant som att en följd trafikrytm är att föredra. Vi kan väl anta att singelolyckor ökar ordentligt med höga farter men om FSD är som AP/EAP så är åtminstone min bil väldigt försiktig i t.ex. svåra kurvor och vid dålig sikt och drar gärna ner hastigheten en bit under aktuell gräns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Driver sajten Car.info
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Att EU-AP sänker hastigheten i svåra kurvor beror ofta på curvature assist, som är för att EU begränsar tillåten sidoacceleration.
När den går in och bromsar kommer det upp ett meddelande på skärmen att curvature assist har gripit in.
När den går in och bromsar kommer det upp ett meddelande på skärmen att curvature assist har gripit in.
-
mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10781
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Det meddelandet kommer upp oftare på raksträckor än i kurvor.
Dessutom sänks hastigheten på motorvägsavfarter, utan meddelande.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
tnjo
- Teslaägare
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 17 apr 2023 17:49
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Felaktiga uppgifter fortsätter spridas på nyhetssidornai sverige, trots rdw gått ut med att info
https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
https://www.svd.se/a/xrQLAG/missvisande ... ar-i-nacka
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Och Carup har en ny story "Kvinna dödad i sitt vardagsrum av självkörande Tesla":
https://carup.se/kvinna-dodad-i-sitt-va ... nde-tesla/
Tesla har kontrollerat loggarna:
https://carup.se/kvinna-dodad-i-sitt-va ... nde-tesla/
Tesla har kontrollerat loggarna:
-
Jerker
- elbilist
- Inlägg: 11397
- Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Förr körde jag ofta och gärna rätt mycket över hastighetsgränsen på landsvägar och gjorde många omkörningar. Men sen jag jag började köra elbil så har jag övergått till att hålla mig till hastighetsgränserna, kanske med lite moms som en fartkamera ändå inte registrerar.
Det är två orsaker: Dels hade jag inte innan jag fick min första elbil haft nån bil med farthållare. En adaptiv farthållare är ju hur bekväm som helst! Dels drar ju en elbil proportionellt mycket mer energi vid ökad hastighet än fossiler, så det finns rätt ofta en poäng med att hålla nere hastigheterna.
Jag kör väldigt mycket mellan Nyköping och ända bort till Karlstad. Fram till Örebro är det fartkameror hela vägen och att ligga och gasa upp efter en kamera för att tvärnita framför nästa känns inte värt besväret Och det blir inte så stor tidsvinst som man kanske inbillar sig, och verkligen inte värt det om man ser till hur mycket mer det dränerar batteriet. Därför kör jag nu snäll med farthållaren inställd så att jag inte fastnar i en fartkontroll, dvs 80 km/h på denna sträcka.
Om man vill fort fram på motorväg så kan man givetvis vinna rätt många minuter över längre sträckor på att köra 160 istf 110, men det lockar mig inte heller.
Det är väl kanske åldern, men jag hetsar inte längre upp mig över 80-skyltning och fartkameror längre.
Det är två orsaker: Dels hade jag inte innan jag fick min första elbil haft nån bil med farthållare. En adaptiv farthållare är ju hur bekväm som helst! Dels drar ju en elbil proportionellt mycket mer energi vid ökad hastighet än fossiler, så det finns rätt ofta en poäng med att hålla nere hastigheterna.
Jag kör väldigt mycket mellan Nyköping och ända bort till Karlstad. Fram till Örebro är det fartkameror hela vägen och att ligga och gasa upp efter en kamera för att tvärnita framför nästa känns inte värt besväret Och det blir inte så stor tidsvinst som man kanske inbillar sig, och verkligen inte värt det om man ser till hur mycket mer det dränerar batteriet. Därför kör jag nu snäll med farthållaren inställd så att jag inte fastnar i en fartkontroll, dvs 80 km/h på denna sträcka.
Om man vill fort fram på motorväg så kan man givetvis vinna rätt många minuter över längre sträckor på att köra 160 istf 110, men det lockar mig inte heller.
Det är väl kanske åldern, men jag hetsar inte längre upp mig över 80-skyltning och fartkameror längre.
-
martinot
- Teslaägare
- Inlägg: 12277
- Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
- Referralkod: ts.la/martin65735
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Är så som jag själv oftast kör, men det kommer inte Sverige att tillåta om de får bestämma. Den där smidiga momsen på kanske +5 km/h eller +5% kommer inte tillåtas med FSDs, om TS får igenom sin vilja.Jerker skrev: ↑23 jun 2026 14:48Förr körde jag ofta och gärna rätt mycket över hastighetsgränsen på landsvägar och gjorde många omkörningar. Men sen jag jag började köra elbil så har jag övergått till att hålla mig till hastighetsgränserna, kanske med lite moms som en fartkamera ändå inte registrerar.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
På landsväg /motorväg räcker AP/adaptiv farthållare gott för mina behov. Den funktionen lär inte påverkas. Bäst nytta gör väl FSD i mer tättbebyggt område?
Vissa FSD specifika saker som bättre objektigenkänning, omvärlds medvetenhet mm vore ju bra, men just att låta bilen styra, svänga av från avfarter, stanna för stoppskylt, analysera vägkorsningar mm saknar inte jag iaf.
Vissa FSD specifika saker som bättre objektigenkänning, omvärlds medvetenhet mm vore ju bra, men just att låta bilen styra, svänga av från avfarter, stanna för stoppskylt, analysera vägkorsningar mm saknar inte jag iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Den stora skillnaden med FSD är att den är mycket bättre på att undvika riskabla situationer och olyckor. Statistiken för FSD i Nederländerna står längst ner i tweeten (och jämförelsen är med Tesla utan FSD).
-
Dexter86
- Teslaägare
- Inlägg: 938
- Blev medlem: 28 jul 2021 18:08
-
Tclars
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 30 jan 2022 18:12
-
Tomp1337
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 17 apr 2026 20:54
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
På riktigt.. Sverige är verkligen det mesigaste landet ever. Hur kan man varna EU för FSD, kan dom inte läsa statistik. Vad är problemet.. det är helt j*vla otroligt, måste ju vara någon föråldrad stenålders människa som sitter och bestämmer detta.
Kan vi ens göra något? Alltså fylla i någon lista eller vad som helst.. är ju klart som korvspad att det är Sverige som sätter käppar i hjulen för detta.. ghaa.. nee får gå och lägga mig tror jag..
Kan vi ens göra något? Alltså fylla i någon lista eller vad som helst.. är ju klart som korvspad att det är Sverige som sätter käppar i hjulen för detta.. ghaa.. nee får gå och lägga mig tror jag..
MY AWD Premium, 7-sits, Svart/Vit, FSD
Beställt: 7/4
Est.
260428: 1-23 juni
260428: juni
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
Beställt: 7/4
Est.
260529: 27-30 juni(+Slutfaktura)
260609: Handpenning betalning
260616: VIN i app
260617: RegNr
260618: Finansavtal signerat
260627: Hämta
-
Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Tyck gärna till i omröstningen här: viewtopic.php?p=891401#p891401
Driver sajten Car.info
-
tnjo
- Teslaägare
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 17 apr 2023 17:49
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Vilken skillnad från trafikverkets redogörning för sin ståndpunkt
-
Autonom
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 03 feb 2026 13:52
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Ja, Transportstyrelsen har inte stöd av dem för sitt bråk om hastighetsgränser.
Men det allra intressantaste stod på slutet, de räknar med TCMV-godkännande i oktober och att de mycket väl kan godkänna nationellt innan dess, samt att de tror de kan godkänna unsupervised (FSD eller något annat, CyberCab?) redan om två år:
Det framgick på ett annat ställe att det inte finns någon startad aktivitet för att få V14 lite på HW3 godkänd.Samtidigt bedöms rollen för Teslas förarassistanssystem i förhållande till det parallellt pågående och långt framskridna regelverket för verkligt självkörande fordon. Självkörande fordon kommer sannolikt att kunna ses på finländska vägar redan år 2028.
"Ärendet har därmed långsiktig betydelse, vilket innebär att särskild noggrannhet bör iakttas i beredningen", säger Juhola.
Vid bedömningen av hur brådskande beslutet är i Finlands fall ska det beaktas att cirka 6 500 fordon med FSD‑färdighet (Supervised) är registrerade, vilket motsvarar cirka 0,24 procent av Finlands 2,7 miljoner personbilar i trafik.
Det kan förväntas att ett EU-omfattande beslut i ärendet fattas i oktober 2026. Traficom är dock berett att gå vidare i ärendet enligt en snabbare tidsplan efter sommaren, om nödvändiga tilläggsuppgifter har erhållits i fråga om de centrala granskningsområden som nämnts ovan.
"Vi har identifierat att det innan systemet godkänns finns behov av att ge ytterligare information om användningen till användare och andra intresserade parter. Systemets säkerhetsfördelar realiseras endast om dess funktionsprinciper förstås korrekt och systemet används på ett ändamålsenligt sätt", berättar Juhola.
-
Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 6059
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj
Men vad menas tex 3.5x färre? Det känns ju lite omöjligt. Menar man att utan FSD är det 3.5x fler?
Finns det någon officiell genomgång/ publika siffror där man kan se närmare på de faktiska siffrorna och vilka metoder som använts för att utvärdera effekten av FSD?
Det vore också kul att veta exakt vad FSD gör så mycket bättre.
Finns det någon officiell genomgång/ publika siffror där man kan se närmare på de faktiska siffrorna och vilka metoder som använts för att utvärdera effekten av FSD?
Det vore också kul att veta exakt vad FSD gör så mycket bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16