Sida 10 av 57
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 23 okt 2017 21:03
av Teslaspolen
Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...
Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 23 okt 2017 21:06
av vigge50
Teslaspolen skrev:Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...
Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Vad jag har förstått så räknar den inte med det alls, du får kompensera med att öka eller sänka "Reference Consumption".
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 23 okt 2017 21:20
av blincoln
Stämmer, man får knappa in förbrukningen själv. Temperaturen spelar ganska liten roll på längre resor. Underlaget (snö, regn, is) spelar mycket mer roll och är svår att sätta ett exakt värde på. Någon föreslog att jag skulle ha "hjälpknappar" för +20% (snow, heavy rain) och +10% (cold temperature). Vad tror ni om det?
Att stänga ett fönster i Teslabrowsern gör man väl inte? Om du menar about-rutan i så är det bara att klicka på eller bredvid rutan, vilket som.
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 23 okt 2017 21:23
av blincoln
Monark1954 skrev:Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.
Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Skumt! Det är ju inte lätt att vare sig debugga eller resetta bilens browser, så jag är lite handfallen. Testa att logga ut från ditt ABRP-konto i bilen kanske?
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 23 okt 2017 21:54
av Monark1954
Kanske löste det problemet. Gick ej simulera återfall i glömska när bilen var parkerad.
Kanske uppstod störningen när vi var inloggade på en Tesla Loaner en tid men det är inte den modellen som dök upp i vår bil.
Får testa under körning i morgon om minnet är åter. Tack.
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 24 okt 2017 18:15
av Monark1954
Minnet är åter, nu minns programmet vilken bil vi har.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.
Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 02 nov 2017 14:28
av fth
Hej!
Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!
En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?
T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.
Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?
/fth
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 03 nov 2017 20:32
av blincoln
Jag förstår precis tanken! Dock ser jag framför mig hur supportmailen ser ut från folk som råkat klicka i det och står i ingenstans utan laddning... Ja, en del klickar och fyller i allt möjligt utan att förstå.
Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Postat: 10 nov 2017 07:21
av blincoln
Vill du hjälpa till att skapa bättre laddning- och förbrukningsmodeller i ABRP? Genom att logga ut ur ABRP MyTesla och sedan in igen med "Share Data" påslaget så kommer anonym data om bilen sparas på ABRPs server, t.ex. när den laddar. På så sätt kan jag skapa bättre laddkurvor, estimera förbrukningen bättre osv.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 27 nov 2017 13:03
av blincoln
Nu börjar statistiksamlingen ge resultat efter ett par veckors samlande. Se min post på TMC för lite laddkurvor för olika batterityper - intressant läsning om man är nördig som jag
Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 27 nov 2017 13:23
av Simon
Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 27 nov 2017 13:31
av chaffis75
Väldigt spännande statistik men vist vore de ännu mer spännande att se lite mer av modell 3
Hoppas du får in mer data på den snart....
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 27 nov 2017 14:03
av blincoln
Simon skrev:Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
Det är ingen fara, jag läser batteritypen direkt från MyTeslas option codes.
För övrigt kan man se sina option codes i ABRP nu när man loggar in i MyTesla.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 10 dec 2017 15:23
av blincoln
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 10 dec 2017 15:34
av vigge50
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 10 dec 2017 15:38
av blincoln
vigge50 skrev:
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 10 dec 2017 15:45
av vigge50
blincoln skrev:vigge50 skrev:
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP

Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 19 dec 2017 13:38
av Rennwagen
Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 19 dec 2017 14:31
av blincoln
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 19 dec 2017 15:29
av Rennwagen
blincoln skrev:Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 19 dec 2017 15:48
av blincoln
Ok, ska titta på det. Peka gärna ut länkar till data om temperatur och dess påverkan på Teslor.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 28 dec 2017 21:12
av Remuz
Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 28 dec 2017 21:15
av mati
Remuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
Håller med. Jag litar på den mycket mer än på bilens hopplösa gissningar.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 28 dec 2017 21:21
av lobbin
Ibland önskar jag "Charger Depart Charge", dvs hur mycket man max vill ladda innan man fortsätter
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Postat: 28 dec 2017 21:48
av blincoln
Remuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
Min teori är att du antingen
a) Är jäkligt bra på att gissa din referensförbruking eller
b) Anpassar körningen vartefter så att det stämmer med planen
Hur laddar din 90a vid 1% förresten?